[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoed__

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:53

Toen ik die van mij eergisterenavond op stal zette, vlogen de kleine mugjes ook om haar hoofd heen!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:57

Hier in 2 dagen tijd haar hele hoofd onder de korstjes.. Dan ineens is t gewoon teveel met benauwdheid en vliegjes...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:09

Hier word ook weer vrolijk in de rondte gestampt. Het zijn ook ideale weersomstandigheden voor knutten.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:10

Ai ai, dus het is nog niet over :(
We hebben nu voor het eerst een eczemer en vinden het moeilijk in te schatten wanneer de deken af/gewisseld kan. Ze staat zowat in het bos, dus wij zullen er sowieso wel lang last van houden. Fijn dat hier tips worden gegeven, we houden de deken "lekker" nog even op!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:20

@pippa: vanaf dat het een dag of twee gevroren heeft gaat hier de halsdeken pas af. Ze zeggen dat het van onder de 10 graden kan, maar dat is uitproberen per paard.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:29

Hier vandaag even alleen regedeken zonder hals, regent onophoudelijk heel de dag, vanavond weer wisselen. Toch al weinig jeuk met de tectonik dus we gaan t zien.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:05

Bij mij gaat de deken nooit af.. zodra die af zou gaan staat ze al onder haar winterdeken.. het is helaas niet anders. Maar ach. Beter zonder jeuk dan met jeuk

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:52

Hier nog steeds allebei bloot, nu voor de 4de dag een beetje fijn weer, voor de rest alleen maar vies nat en ik blijf niet aan het wisselen.

Nu ze bloot staan hebben ze wel weer iets geschuurd maar niks schrikbarend dus zolang ze het zo doen blijven ze lekker bloot de rest van het seizoen. Vooral de shet is blij dat ze geen deken meer om heeft.

Afbeelding

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:40

Hier gaat het niet zo goed met de jeuk. Had haar eergister zonder deken laten staan want ze gaat kapot van de jeuk. Ik dacht ook door het losse haar en haar vacht is door de deken ontzettend vettig en de huid schilferig. Helaas zijn nu de manen dus weg, dus de deken weer op. Gelukkig op tijd voor dat ze haar huid echt kapot schuurt.

Ik heb ooit een artikel gezien van iemand met een paard met jeuk en die reageerde erg goed op de prascent (pergolide). Ik kan dat artikel helaas nergens meer vinden en voor zelf ook niet uitvogelen welk mechnisme hier dan achter zou zitten. Zijn hier mensen met eczemers die ook PPID hebben/ goed regeren op pergolide?

Hier in het blauwe kader staat iets over die jeuk casus met PPID
http://edepot.wur.nl/406433

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:36

interessant!! lees ik eindelijk iets nieuws!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:41

Pergolide werkt als dopamine. Dopamine wordt ook wel het "geluksstofje" genoemd. Als stress bijvoorbeeld de oorzaak van de jeuk was bij het paard Job, is bijvoorbeeld ook positief resultaat te verwachten. Wie zegt dat de jeuk een symptoom was van de PPID? De jeuk kan naar mijn idee vele oorzaken hebben.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:49

@froukje Hoe doe je dit met de manen van je Fjord? ze lijken mooi te staan zo of heeft hij/zij geen deken om? de mijne schuurt maa ben niet zeker over eczeem, op de paddock doet hij het niet op de weide wel en enkel aan bomen, niet op stal en niet aan palen.. :(

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:57

Fjord met pyjama :j Ik knip ze altijd zo kort mogelijk, of in dit geval heb ik ze begin dit jaar compleet afgeschoren omdat ze echt heel lelijk gegroeid waren.
Een boog knippen kan ik sowieso niet, dus het is vooral een kwestie van bijhouden. Omdat er geen boog in zit houd ik ze ook korter dan je eigenlijk zou doen met boog waardoor ze de kans niet krijgen om te gaan liggen.

Ze heeft hele dikke manen dus die klappen ook zonder deken om als ik ze te lang laat groeien.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:45

Zijn er mensen die ervaring hebben met Agrobs AlpenGrun Muesli of Marstall Faser-Light?

Ik wil een muesli bij de Vitalbix DC gaan voeren. Moet zonder granen zijn en zonder melasse.
Zit te twijfelen tussen deze twee...

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:06

Kayleigh327 schreef:
Zijn er mensen die ervaring hebben met Agrobs AlpenGrun Muesli of Marstall Faser-Light?

Ik wil een muesli bij de Vitalbix DC gaan voeren. Moet zonder granen zijn en zonder melasse.
Zit te twijfelen tussen deze twee...

Al jaren tevreden met de agrobs musli..wordt prima gegeten en ze moeten er goed op kauwen

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:57

Verder niemand ervaringen/tips?

Baal stiekem wel een beetje dat die temperaturen van de week weer omhoog gaan ☹️ Zo gaat de jeuk nooit weg..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:13

Nog even geduld, in december is het koud genoeg!
Ik was al van plan om de zomereczeemdekens te wassen en op te ruimen,maar dat hoeft nu dus nog niet.
appie loopt nu nog steeds onder regendeken met hals.
bevalt me echt meer dan goed, en kan dan het weekend de eczeemdeken er nog weer even op doen als het droog blijft

zindylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 14:00

Heeft iemand al Hetaren 500ml gebruikt om het paard zijn lever te ondersteunen in het afvoeren van de gifstoffen van de Culicoïdes mug? Ze hebben mij dit aangeraden maar wou toch eerst kijken of iemand hier al ervaring mee heeft gehad. Het product is helemaal natuurlijk dacht ik.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:45

zindylover schreef:
Heeft iemand al Hetaren 500ml gebruikt om het paard zijn lever te ondersteunen in het afvoeren van de gifstoffen van de Culicoïdes mug? Ze hebben mij dit aangeraden maar wou toch eerst kijken of iemand hier al ervaring mee heeft gehad. Het product is helemaal natuurlijk dacht ik.

Dat ken ik niet. Ik kreeg van mijn osteopaat wel de tip om mijn eczemer een kuur te geven voor de lever.

zindylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:23

Ootie schreef:
zindylover schreef:

Dat ken ik niet. Ik kreeg van mijn osteopaat wel de tip om mijn eczemer een kuur te geven voor de lever.

De persoon die mij dit had aangeraden, zei vandaag dat het probleem daarmee helemaal was opgelost :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:37

Nou ja,het kan toch denk ik zo?
.
dus valt prima te proberen hoor :j

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:25

Ik heb 2 maanden geleden een net geimporteerde connemara ruin gekocht.
En helaas ben ik er bang voor dat hij zomer eczeem heeft.
Hij had prima manen je zag er weinig aan.
Staart was afgescheurd maar dit zou door het wiebelen van de golven zijn op de boot.

Hij begon na een week of twee wat te jeuken.
Onderkant buik rond de navel krijgt korsten als ik niet smeer.
ik zie hem niet met de buik over de grond scheuren.
de manen blijven zo goed als heel maar de zijkant nek heeft regelmatig scheur sporen. ook de staart ziet er soms uit als een wc borstel.
En zodra hij uit de wei komt gaat hij gelijk schuren in de stal.
Hij heeft de eerste maand dat hij hier was niet zo erg jeuk gehad hij had toen ook vaak een rsih op als vliegen deken.

Hij heeft veel bultjes op zijn nek de afgelopen dagen met het mooie weer.
sommig bultjes worden kapot gescheurd.

wat zouden jullie doen. volgend jaar zowiezo een eczeem deken op of eerst afwachten of hij iets jeuk krijgt en voor het heel erg word als nog de eczeem deken op.

ik kan het nu redelijk rustig houden als ik regelmatig smeer met cojosol lotion.

verder heb ik gelukkig heel veel ervaring met eczeem jaren terug had ik deze haflinger.

Afbeelding

zij had ook heel erg eczeem dus ik weet gelukkig wel aardig wat ik er mee aan moet.

zijn er ondertussen al manieren om je paard te testen op eczeem

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:35

Heb je hem goed ontwormd?
Daar zit ook vaak wel wat,
En connemara is Ierland he.
daar staan ze vaak heel schraal en zonder krachtvoer, dacht ik en krijgen ze dat hier dan reageren ze daar op.
dus weet niet of je krachtvoer geeft,maar dat schrappen en vervangen door een vitaminekorreltje :j

Dat jeuk rond de navel is vaak toch wel vanwege te veel em te vet gras, kijk of je dat beperken kunt.
En als dat allemaal niet helpt...deken op :j

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:47

ellepel schreef:
Heb je hem goed ontwormd?
Daar zit ook vaak wel wat,
En connemara is Ierland he.
daar staan ze vaak heel schraal en zonder krachtvoer, dacht ik en krijgen ze dat hier dan reageren ze daar op.
dus weet niet of je krachtvoer geeft,maar dat schrappen en vervangen door een vitaminekorreltje :j

Dat jeuk rond de navel is vaak toch wel vanwege te veel em te vet gras, kijk of je dat beperken kunt.
En als dat allemaal niet helpt...deken op :j

Op het moment krijgt hij aardig veel te eten. want hij was heel schaalt en miste heel veel spieren.
Ben het eten nu aan het afbouwen.
Vitamine korrel krijgt hij al. En verder lucerne 1 kg en een schep sport muesli.
Hij loopt overdag op de wei en krijgt nachts onbeperkt hooi.
Hij is geen vreet pony dus ook van het gras eet hij niet continu maar door. Ik wil hem op dit moment daar niet in beperken want ben net blij dat hij nu goed eet.

verder doe ik zelf mest onderzoek. ondanks dat hij schoon was toch ontwormt omdat je ook niet alles in de mest ziet zitten.

Verder lijkt het echt erger te zijn met de zonnige dagen. Met de regen dagen ging het heel aardig maar na gisteren en vandaag weer veel jeuk

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:49

overigens had mijn haflinger ook die jeuk onder de buik op de zelfde plek en die stond later nooit meer op gras enkel paddock met schaal hooi maar die bleef die jeuk houden