[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:05

Ik heb net weer een voorraad cushcare besteld. Vorige winter ook gegeven, superspul. Mee gestopt in het voorjaar wegens teveel spekjes :Y) Ik gaf nog niet de helft van de aangegeven dosis. Na een maand was het verschil overduidelijk, zowel in vachtstructuur als in vetjes :)
Naast de cushcare krijgen ze hier alleen beperkt hooi en stro. Geen ervaring dus met de 18+.
Denk dat je met de voeders van D&H + goed ruwvoer helemaal goed zit. Hoef je niks bij te voeren, spaart ook weer geld :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:07

Ah mooi! Zou graag weer wat spekjes op de ribben krijgen bij paard, eerst viel het mee maar afgelopen week schrok ik er van dat je ze nu echt allemaal ziet...
Ga zo even bestellen :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:19

Ik heb nu ook de cushcare van D&H, maar voorlopig nog in zeer beperkte mate gevoerd. Ze staat nog op het gras en ze krijgt een handje (of 2) na haar pilletje. Ik wilde vooral weten of ze het lust, zodat ik het in de winter erbij kan voeren. In de winter krijgt ze ook wat Seniores Priores erbij om rond te blijven, dat gaat ook best goed.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:54

Oke! Seniores priores gaf ik afgelopen winter ook standaard, maar mevrouw lust dat helaas niet meer...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:38

als je dan toch de cushcare besteld, zou ik de Fetura van Agrobs erbij bestellen. Dat zijn ruwvoerbrokken, die je kan weken. Veel eiwitten voor dikmaken. Cushies vallen terug in de spieren en de eiwitten hebben ze nodig om dat weer op te bouwen

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:41

Omdat mijn paard dit jaar ook voor het eerst duidelijk vermagert is en tevens nu echt niet meer zelf door zijn verharing heen komt ben ik ook aan het zoeken om iets erbij te geven naast zijn hooi en grasmix.

Waar halen/bestellen jullie die cushcare?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:44

Setteli schreef:
als je dan toch de cushcare besteld, zou ik de Fetura van Agrobs erbij bestellen. Dat zijn ruwvoerbrokken, die je kan weken. Veel eiwitten voor dikmaken. Cushies vallen terug in de spieren en de eiwitten hebben ze nodig om dat weer op te bouwen

correct me if i'm wrong, maar de spieren die ze kwijt zijn zijn toch niet meer op te bouwen? Dat is tenminste wat ik altijd begrepen heb van PPID

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:48

spieren is vlees, dus dat is volgens mij weer op te bouwen. Kijk die typische doorgezakte rug is niet meer te herstellen. Maar de bovenlijn, zoals hals en kont en op de ruggegraat is er echt weer op te voeren

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:50

Cushcare (en ander D&H-voer) kun je bestellen bij Equiculinair en bij Rene Wielens, beide adressen verzenden door heel NL. Afhalen kan ook, Equiculinair zit in Ouderkerk a/d Ijssel (bij Rotterdam) en Rene Wielens in Haaksbergen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:53

Worden de paarden die spieren verliezen nog getrained? Mijn cushie loopt nog 5 X per week waarvan 3 X echt intensief dus ik zie nog niks maar omdat hij ook Ks heeft wil ik hier wel graag rekening mee gaan houden

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:54

Setteli schreef:
spieren is vlees, dus dat is volgens mij weer op te bouwen. Kijk die typische doorgezakte rug is niet meer te herstellen. Maar de bovenlijn, zoals hals en kont en op de ruggegraat is er echt weer op te voeren

Oh wauw dat is heulll fijn om te lezen. Meneer zijn blubberbillen zijn dus nog te herstellen *\o/*

Waratje schreef:
Cushcare (en ander D&H-voer) kun je bestellen bij Equiculinair en bij Rene Wielens, beide adressen verzenden door heel NL. Afhalen kan ook, Equiculinair zit in Ouderkerk a/d Ijssel (bij Rotterdam) en Rene Wielens in Haaksbergen.

Rene Wielens had ik inderdaad al gevonden. Bedankt!

Ik lees net in dit topic ook iets over Build&Glow van D&H, heeft iemand hier ervaring mee?
Als mijn paard straks weer op stal gaat zal hij nl vanzelf weer wat aankomen (hij staat dit jaar op heel karig landje ivm koliek / HB) Omdat het een koudbloed is komt hij heel (te makkelijk) aan. Ik wil echter wel iets geven om hem door de verharing heen te helpen. Elke 8 weken scheren is ook geen pretje.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:05

Kwijlen jullie paarden ook zo veel.Britt heeft wel een hanglip.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:07

Die cushcare is ook topspul voor het verharen Essie :j Hier althans vorige winter / voorjaar.

Ik heb vroeger een tijdje de Build-up cubes gegeven aan de wedstrijdpaarden, maar geen idee of dat nu misschien Build&Glow noemt ? Was ook fijn voer, doet wat het belooft...maar dat idee heb ik bij alle voeders van D&H ;)

Edit; geen kwijlers hier Britta, maar denk dat ze nog een eindje jonger zijn dan jouw Britje :P

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:13

ik ga volgende week de cushcare bestellen en argobs pre alpin. Van die compacte ruwvoer blokken. Kan hij daar ook zoet mee zijn als hij op stal staat, kijken of het wat is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:16

Ik heb wel een kwijler. Zeker als hij denkt dat hij wat lekkers krijgt. Net een hond. Maar het ligt inderdaad ook aan de leeftijd.
Maar in de bijsluiter van Pergolide staat het wel als bijwerking, dus misschien komt het ook wel daardoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:10

Bedankt voor de tip Setteli! Ga ik die ook bestellen :)

Paard is ook geen kwijler.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:04

Hier ook een kwijlster ;) Haaksbergen is dichtbij mij. Misschien toch eens wat meer in dat voer verdiepen!

Over bespiering dat komt wel terug hoor alleen heeft het tijd nodig. Mijn merrie was van de winter echt graatmager maar begint al weer lekjer bij te trekken op haar kont :)

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:35

Goedenavond allemaal!

Kom even zo binnen vallen,
maar zit nog steeds met een vraag die ik nog altijd onbeantwoord heb haha,

Als ik vanavond zoals altijd haar tabletje geef
Zit er dan een tijd aan verbonden wat er tussen moet zitten voordat ik de volgende geef?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:37

Hoe bedoel je dat precies lovely? Ik dacht uit mijn hoofd gezegd dat de stof 12 uur werkzaam is, maar weet dat even niet zeker, maar je geeft het toch 1 x per dag of heb je andere plannen?

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:42

Nee klopt geef het inderdaad maar 1 keer op de dag!

Maar soms is het voor mij makkelijker haalbaar als ik maandagmorgen het tabletje geef, inplaats van s'avonds(Vanwege ochtend vrij op het werk)
Dus was benieuwd of dat verstandig is aangezien ik het normaal meestal 's'avonds rond half 8 geef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:44

lijkt mij dat het geen kwaad kan, maar heb daar geen ervaring mee.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:58

Het is geloof ik 27 uur werkzaam dus het beste is om ongeveer dezelfde tijd te geven.
Ik hou voor mezelf aan of 2 uur eerder of uiterlijk 2 uur later.
Als ik van te voren weet dat ik een tijdje op een ander tijdtip moet gaan geven dan bouw ik het een paar dagen van te voren daar naar toe.
Van die 27 uur had ik ooit eens in een amerikaans onderzoek gelezen. Daar waren ze jaren geleden al veel verder met kennis over Pergolide voor Cushing paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:08

Zit hier met de pergolide bijsluiter voor mij, maar daar staat niets in over hoe lang de werkingsduur is.
Wel dat het gebruikelijk is dat het 3x daags word toegediend.
Maar als Cynthiar dat zegt, geloof ik dat direct eigenlijk. Is al een oude rot met gebruik van prascend en de Amerikanen zijn idd ook veel verder dan wij klootjesvolk.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:28

Staat inderdaad niet in de bijsluiter.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:29

Blon_D schreef:
Hier ook een kwijlster ;) Haaksbergen is dichtbij mij. Misschien toch eens wat meer in dat voer verdiepen!

Over bespiering dat komt wel terug hoor alleen heeft het tijd nodig. Mijn merrie was van de winter echt graatmager maar begint al weer lekjer bij te trekken op haar kont :)

mocht je naar Haaksbergen gaan, Rene geeft heel goed advies, maar neem je tijd. Want hij is heel uitgebreid, hahaha.
En alleen op woensdag en zaterdag open