[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:07

eerst moesten ze op lang gras :9 .dan op kort :)) zo niet schraal . _-:( .dan strook |( dan liefst helemaal niet :r .geloof dat je moet kijken wat voor je paardje het beste is en op tijd inschattten plus dat niet iedereen de mogelijkheden heeft die soms worden aangedragen VALT OOK NIET MEE :D :D :D

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:38

Hier ligt er nu ruim een maand de RSIH op mijn paard, echter ben ik in de afgelopen 1,5 week al mijn manen kwijt geraakt? de huid van de manenkam is puntgaaf, maar alle haren zijn eruit / eraf.

Komt dit door de deken? hebben meer mensen hier last van? Ik blijf twijfelen of mijn paard wel echt een eczemer is, z'n staartwortel wordt elk voorjaar helemaal kaal, maar er is nooit een wondje of schuurplek te bekennen.

Ik denk dat zn manen verstikken, kon er zo hele plukken uittrekken, maar heb nu dus meer dan 30 cm geen manen meer :(

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:39

Als je deken de strak zit kan dit ja.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:41

De deken moet echt goed passen. Had vorig jaar een maat groter op onze pony liggen en toen had ze daar ook last van. Nu per ongeluk een maat kleiner besteld maar die ligt perfect. Ze heeft nu echt een mooie volle bos manen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:50

zuma1 schreef:
eerst moesten ze op lang gras :9 .dan op kort :)) zo niet schraal . _-:( .dan strook |( dan liefst helemaal niet :r .geloof dat je moet kijken wat voor je paardje het beste is en op tijd inschattten plus dat niet iedereen de mogelijkheden heeft die soms worden aangedragen VALT OOK NIET MEE :D :D :D

Het valt zeker niet mee. En wat voor je paard het beste is, is nou eenmaal lastig, want hij kan het je niet vertellen.
Heb het idee dat voor mijn paard eerst 2 uurtjes paddock en dan 5 uurtjes op gras wel werkt. Bij hem is overgewicht het probleem. Al komt hij na van die regenachtige dagen boerend het land uit.. dus schijnbaar is dat nog niet voldoende.
Stiekem ben ik aan het dromen over mijn eigen kavel die ik in kan richten naar hoe ik het wil.. want wat een belasting voor andere mensen als je paard elke dag eerst naar paddock moet, dan naar het land en dan weer terug. -O-

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:51

Nataschax schreef:
Veertje11 schreef:
ik ben op zoek naar een goede vliegendeken. wie weet er een site??

Gewoon vliegen deken? Divoza, daar hebben ze een deken net losse hals en losse vliegen kap (heb hem zelf ook, enorm tevreden!)
Eczeem deken? Ook divoza, is nu in de aanbieding van 69.99 naar 49.99 euro.

Bedankt!

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:52

Mn deken ligt volgens mij perfect... Maat kleiner kan die niet hebben dan wordt het veel te strak..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:52

@Izie: dat probleem had mijn paard ook met de RSIH :'(

Maat groter of kleiner kon gewoonweg niet, dus heb nu een Boett deken.
Heb zelf een hekel aan zulke dekens, maar de manenkam blijft er veel gezonder onder!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:38

Heb een RSIH en ik heb dat probleem dan weer niet :D . Nu heb ik de deken wel vrij ruim, voornamelijk vanwege zijn speknek en megabos manen, dus wellicht dat inderdaad de truc is om beter voor groter te gaan, dan voor kleiner.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:02

Meer mensen met het idee dat je rambo sweet itch hoody wat schuurt op de schoft? Hij heeft daar allemaal kale plekken zitten in zijn manenkam

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:03

Ik heb daar een beetje last van. Er komen wel kleine plukjes haar vanaf ja.

Mijn deken is pas nieuw, maar nu al super vies. Hebben jullie daar ook last van? En wassen jullie hem wel eens?

Afbeelding

Wat doen jullie nu met de regen met de deken?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:18

Mijn pony heeft met dit weer gewoon haar regendeken om, dus niet de rsih. We waren hem van de week savonds binnen vergeten maar er was niks te zien aan schuurplekken ofzo. Dus ik heb hem gisteravond ook afgelaten en vanavond ook. Ze staat heel even aan haar staart te jeuken maar lang niet zo heftig als ze deed. Aan haar manen zie ik niks.

Zodra het weer beter wordt (de k morgen) doe ik gewoon de deken weer op. Maar ben blij dat het dus een stuk minder is geworden. Ik smeer nog wel met de efrata gel.

Edit: mijn deken is ook niet heel vies maar ook niet zoals hierboven haha. Zal per paard verschillen, dus nog geen ervaring met wassen. :)

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:26

Ik had hem vandaag met regen opgelaten, omdat ze dan juist scheurt. Is dat erg dat de deken nat word?
Laatst bijgewerkt door Bommeltje_ op 28-05-14 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:30

Als de deken gewoon goed kan drogen tussen de buien door is dat geen ramp. Maar met dagen zoals gister en vandaag regent het non stop en blijft je deken dus zeiknat. Resultaat is dat je natte deken je paard koud maakt waardoor ook je paard bijna niet kan drogen. Vandaar dat ik met deze hevige regen toch kies voor mijn regendeken.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:34

oke, ja ik zat ook nog te twijfelen, maar een regendeken ben ik niet echt fan van. ik zet haar dan liever helemaal zonder ;) gelukkig is ze aardig slim en gaat met regen in de stal staan waardoor de deken tussendoor droogt.
Ik kan haar helaas niet zonder hals zetten dan jeukt ze juist met regen :(

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:37

Met hele dagen regen krijgt die van mij inderdaad ook een regendeken er overheen.
Een buitje kan geen kwaad, als ze daarna gewoon weer goed kunnen drogen inderdaad. Maar heb vorig jaar gehad dat ik mijn paard trillend als een rietje van de wei kon slepen met z'n doorweekte eczeemdeken en hij onder 3 fleecedekens op stal nog een uur stond te bibberen van de kou. :(:) En dat was midden in de zomer met hoge temperaturen.

Dekens kun je gewoon wassen ja. Even op het label kijken op welke temperatuur (en anders 30 graden doen.) Doe ze zelf altijd op kort programma (20min), geen/minimale hoeveelheid wasmiddel. Geen wasverzachter gebruiken.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:46

oke dankje voor de was tips :)

Dus ik kan er het best een 0 grams regendeken eroverheen gooien? krijgt ze het dan niet heel warm? :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:58

Ik moet tot mijn grote verbazing zeggen dat met die gietregen van gisteren, mijn deken enorm nat en zwaar was, maar toen ik die afnam bleek mijn paard zo goed als droog te zijn :=

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:09

o haha dat kan natuurlijk ook :P welke deken heb jij?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:25

Ik heb gister de regenliner onder rsih gedaan. Dat doe ik alleen als t de hele dag regent zoals gister. Toen ik 2u na het binnenzetten op stal kwam om deken te wisselen was hij nog niet helemaal droog. Dus zo snel gaat dat niet. Nu is er op stal natuurlijk geen wind en zon, dat zal ook schelen.

Ik probeer elke 6 weken de deken te wassen. Ook omdat hij dicht kan slibben en dan niet meer ademt. Dan heeft hij t juist warm.
Ik gebruik alleen biotex en was op 30 graden op normale was. Als ik hem op een andere stand wil zetten (korter) kan ik hem niet op hoge toeren laten centrifugeren.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:56

TIP.....hang je deken over een ouderwets wasrek......pak je hogedrukspuit....doe een beetje wasmiddel in de dispenser......even goed schoonspuiten,en zonder wasmiddel naspuiten....zet het rek op de wind in de zon,en hij is in no time weer schoon en droog........zo wassen we hier alle dekens snel schoon....ook de winter,en stal dekens.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:55

Hier geen hoge drukspuit. Wel wasplaats, maar krijg hem nooit zo schoon als de wasmachine.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:43

ik gooi de dekens in een speciekuip vol water, wasmiddelen en dergelijke gebruik ik niet omdat ik weet dat appie daar op reageren kan.
overigens heeft appie gister met eczeemdeken op gewoon buiten gestaan...ik zie vanmiddag wel of hij erg boos op me is haha :P

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:56

Hier ook in de wasmachine(zit er net in) op 30 graden. Trouwens divoza en ej hebben korting deze dagen! 25 %! Zit nog steeds te twijfelen over die shires deken voor erbij....... Nu een mooie korting!

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:01

Hallo allemaal,
Mijn tinkerdame heeft ook weer jeuk helaas. Maaaar hoe heette de witte variant van defren nu ook alweer? Dat wilde ik eens gaan proberen...