Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:06

JorisDy schreef:
Hier helaas ook een paard met maagzweren. Ben vorige week gestart met de UlcerGold en in overleg gisteren de dosis gehalveerd, maar vandaag merkte ik duidelijk meer ongemak. Dierenarts weer geweest en gaan hem sowieso nog een week op een volle dosis zetten.
Wat voeren jullie verder er nog naast?

We dachten bij mijn paard eerst dat het koliek was, maar al snel toch gaan behandelen naar maagzweren en daar reageerde hij gelukkig erg goed op. Om zand volledig uit te sluiten staat hij ook op een zandkuur en hebben we vorige week al een keer paraffine gebruikt. In de mest zit tot nu toe nagenoeg geen zand en ook met op voelen voelde de dierenarts niks geks. Darm geluiden zijn normaal, temperatuur is goed, tandvlees is mooi van kleur en ook een normale pols heeft hij.

Even een foto of echo maken dan weet je zeker dat er geen zand in zit.

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:13

MRIIIS schreef:
Krijg je er ook Sucralfaat bij? Ik geef die van mij nu Equine 74 (wel pas geven als paard weer schoon is).

Waarom dit pas geven als de zweren weg zijn?

Tancreda4

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:25

Mijn sucralfaat is bijna op, terwijl ik de ulcergold nog een week moet geven. Het ontloopt elkaar een week. Is het normaal dat je daar al eerder mee stopt? Kan dat kwaad? Of kan ik beter 'even' zo'n flesje bij bestellen (wat zijn die duur trouwens....). Het zou dan gaan om 5 dagen nog (en ik heb een shet, dus gaat lange niet op).

Ook wel benieuwd waarom Equine74 pas erna kan worden gegeven?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:38

Ik moest eerst ulcer gold afbouwen en toen de sucraalfat. Aangezien die de maag beschermt tegen de acid die dan vrijkomt nadat de Ulcergold klaar is.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:56

Ik ben ook langer doorgegaan met sucralfaat en heb nog altijd wat op voorraad voor preventie. Ik zou dus fles bij bestellen...

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:39

MalaQ schreef:
Ik ben ook langer doorgegaan met sucralfaat en heb nog altijd wat op voorraad voor preventie. Ik zou dus fles bij bestellen...

Hoe kan je die fles bijbestellen? Of gaat dat ook weer via de dierenarts?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:26

manonnevot schreef:
MRIIIS schreef:
Krijg je er ook Sucralfaat bij? Ik geef die van mij nu Equine 74 (wel pas geven als paard weer schoon is).

Waarom dit pas geven als de zweren weg zijn?

Dit adviseerde de da toen, zodat de medicatie eerst goed zijn werk kan doen.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:28

JorisDy schreef:
Nee ook de dierenarts niet over gehoord.

Hier zou ik wel naar vragen, want alleen Ulcergold werkt vaak niet. Ulcergold remt het maagzuur en Sucralfaat legt een laagje over de zweren. Die van mij heeft er 6 weken op gestaan, toen controlescopie gedaan en medicatie afgebouwd.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:55

Hoi!
Mijn paard had van de zomer wat klachten (vooral verandering in humeur tov andere paarden, gevoelig op aanrakingen onderbuik, gapen bij poetsen) en toen heb ik in augustus een maagscopie gedaan waaruit bleek dat hij inderdaad maagzweren had (squameuze graad 2-3). Hij heeft toen 4 weken Gastrogard gehad (2 weken 1 spuit, 2 weken halve spuit). Het ging toen ongeveer 1 maand goed en oogde weer tevreden (niet boos naar anderen, kon gewoon overal aanraken, niet gapen enz) maar nu sinds een maand merk ik weer langzaamaan klachten (gapen). Sinds vorige week vind ik zijn buik wat opgeblazen en sinds dit weekend was hij echt weer heel boos naar andere paarden op de poetsplaats en reageerde ook flink op aanrakingen rondom schoft en buik. Ik merk dus ook wat koliekerige klachten (opgeblazen en rommelige buik, boos op aanrakingen achterinbuik). Hij oogt verder wel fit en alert, toen van de zomer was hij echt heel erg in zichzelf gekeerd.
Ik heb nu Ulcergold gekregen van de dierenarts, dit krijgt hij nu 3 dagen maar ik zie nog geen verschil. Bij de Gastrogard had ik het idee dat hij toen binnen 4/5 dagen echt wel weer blij was.

Ik voer verder nu sinds een maand Havens Gastro+ (2x pd halve schep) en Lucerne Digest (3x pd halve schep). Daarnaast krijgt hij Marstall Force vitamine brok (voorheen al) en onbeperkt ruwvoer en ik heb nog diverse supplementen, oa maagcompositum die ik door een miniscuul beetje slobber mix. Hij eet dit allemaal graag. Op zich allemaal voersoorten speciaal voor maagdarmpatiënten, maar ik denk dat de zweren gewoon niet goed genoeg genezen zijn de vorige ronde dus dat deze nu ook geen effect hadden in het voorkomen ervan (want het was er al).

Ik heb nu Ulcergold gekregen voor 1 week 1 spuit en 2 weken een halve spuit.
Zelf denk ik dat ik nog 2 dozen extra ga vragen, omdat ik dus denk dat het niet goed genoeg genezen was de vorige ronde en ik in dit topic veel zie over dat je langer moet behandelen en beter afbouwen. (Dus dan bijv 2 weken 1 spuit, 2 weken halve spuit en 4 weken een kwart spuit geven?).

Paar vragen:
- Hebben jullie misschien advies voor mij? Ik weet niet of ik zo een compleet beeld heb geschetst maar voor mijn gevoel heb ik mijn management al wel goed voor elkaar. Hij heeft denk ik maagzweren gekregen door een periode van boxrust (peesblessure) begin dit jaar. Eenmaal de pees genezen was en hij weer aan het werk kon knapte hij toen enorm op, maar omdat hij toch wat in zichzelf gekeerd bleef en wat bozig naar andere paarden kon doen op de poetsplaats heb ik toen die maagscopie gedaan. Maar hij ziet er verder gewoon goed uit, glanzend, op gewicht, gespierd. Het is een 15 jarige ruin die op ZZ niveau getraind wordt. Hij komt gewoon dagelijks buiten, heeft contact met paarden naast hem in de paddock/stal en hij wordt zo'n 4x per week gereden, keer aan halster aan de longeerlijn en op vrije dagen wandelen we. Nu hij behandeld wordt rij ik hem niet. Hij is introvert maar echt een goedzak, een lief braaf en sociaal (groot) paard. Ik weet dat ik een controle scopie had moeten doen maar die eerste scopie was zo'n aanslag op mijn paard (nogal trauma door vele kliniek bezoeken afgelopen jaren door complexe beenwond) dat ik hem dit absoluut niet nog een keer wil(de) aandoen.
- Ik lees nu hier over sucralfaat, hier heeft mijn dierenarts niks over gezegd. Zou het beter zijn dit te combineren met Ulcergold?
- Hebben jullie ook ervaringen met koliekerige klachten nav maagzweren? Hij heeft echt wel duidelijk last van zijn buik. Het is niet dat hij rolt of schraapt of heel grote uitingen geeft, een ander zou het niet opmerken, maar ik merk aan de kleine dingen dat hij pijn heeft. Ik heb hem nu ook een paar keer colosan gegeven en dan was hij binnen 10 minuten ook weer helemaal top blij.
- Hoe snel effect zien na behandeling Ulcergold?
- Ik lees in dit topic ook verschillende meningen over Lucerne Digest. Mijn paard vindt dit wel enorm lekker en ik vind het idee van lucernemix door krachtvoer ook goed. Mocht deze lucerne toch niet passend zijn voor mijn paard, welke mix is dan zachter zodat ik dit toch kan geven?

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:44

Hej BrittOllie, squameuze is geloof ik het bovenste deel van de maag? Dan is sulcrafaat niet nodig (misschien even checken bij de dierenarts want dalijk zeg ik het verkeerd).

Ik heb zowel ulcergold als gastroguard gebruikt, ik heb toen aan de dierenarts gevraagd of er verschil in zat maar er werd gezegd van niet. Lastig hè!

Heb je hem na afbouwen van de kuur nog iets van Elygard of iets anders gegeven ter bescherming van zijn maag?

Heb het idee dat veel paarden last hebben van de omslag van het seizoen. Mijn merrie helaas ook weer klachten na vorig jaar een pittig traject gehad te hebben met het opruimen van de zweren. Zij krijgt nu ook weer een kuur.

Ik heb wel de voeding van mijn merrie radicaal omgegooid nadat er bij haar maagzweren waren ondekt. Ik heb in het begin geëxperimenteerd met zowel Havens Gastro als Pavo Ease and Excel maar vond haar op de Pavo echt beter gaan (denk toch het aandeel suiker wat lager is wat beter is voor de maag). Omdat mijn merrie nu helaas weer met een blessure staat krijgt ze helemaal geen krachtvoer meer. Ze krijg grasbrok, bietenpulp en gemicroniseerd lijnzaad + een verpulverde pavo koek voor de vitamines en verder grasmix van Vitalbix (dit is echt mega zacht). Ben zelf wel huiverig geworden van gedroogde luzerne stengels omdat het zo hard kan zijn.

*edits* taatfouten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:25

Bij mij wordt aangestuurd op een controle scan na de behandeling van 5 weken (3 weken volle dosis, 2 weken halve dosis). Ik twijfel wat vanwege de kosten, maar ook de stress van de pony. Hebben jullie dit wel altijd laten doen? Waarom wel en waarom niet?

Het is wel fijn te weten of ze schoon is, maar vind het verder nog wel een ding eigenlijk :o

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:26

Die van mij heeft 6 weken op medicatie gestaan, toen controlescopie en toen 6 weken afgebouwd. Luzerne ben ik mee gestopt, want dat schijnt de maagwand juist te irriteren. Ze krijgt alleen hooi, pavo vital en slobber voor de supplementen (oa equine 74).

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:19

Tancreda4 schreef:
Bij mij wordt aangestuurd op een controle scan na de behandeling van 5 weken (3 weken volle dosis, 2 weken halve dosis). Ik twijfel wat vanwege de kosten, maar ook de stress van de pony. Hebben jullie dit wel altijd laten doen? Waarom wel en waarom niet?

Het is wel fijn te weten of ze schoon is, maar vind het verder nog wel een ding eigenlijk :o

Ik heb wel een controle scopie gedaan, helaas was het toen nog niet goed dus het is wel aan te raden maar ik zat erg tegen het opnieuw vasten en de stress op en financieel ook niet leuk maar aan de andere kant heb je misschien die hele kuur voor niks gedaan als je stopt met de medicatie maar er zitten nog zweren dan begin je weer van voor af aan denk

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:03

@Ferrera: Klopt, squameuze is het bovenste deel. Ik zal de dierenarts maandag voor de zekerheid bellen over sacrulfaat, als ik dit weekend geen verbetering heb gezien. Vorige keer was hij na gastrogard wel symptoomvrij na 5 dagen. Ik zit nu op dag 3 van Ulcergold. Ik heb nu Ulcergold ipv Gastrogard omdat mijn vaste kliniek enkel Ulcergold geeft, de vorige keer moest ik door omstandigheden naar een andere arts. Zij zeiden idd dat er geen verschil in werking moet zijn, wel is Ulcergold veeel goedkoper joh!
De dierenarts die ik er de vorige keer bij had raadde alleen probiotica aan na afloop, geen overige supplementen. Mijn paard heeft dus na het afronden van de kuur Gastrogard niks maaggerelateerds meer aan supplementen gehad (enkel probiotica), ik begon pas met groene os maagcompositum toen hij weer symptomen kreeg. Heb jij ervaring met Elygard? Pavo Ease en Excel ga ik naar kijken. :)

Equine74 zag ik in dit topic veel positieve dingen over. Is dat iets wat jullie nog blijvend geven of enkel een periode na afloop van de kuur? En doet dit dan hetzelfde als Elygard? Dat het of of is?

@MRIIIS en Tancreda: 5/6 weken en daarna afbouwen is wel echt veel langer dan de periodes (3 of 4 weken) die mijn dierenarts voorschreef. Ik gaf mijn twijfel aan dat ik denk dat het de vorige keer niet goed genezen is omdat het te kort was, maar mijn dierenarts gaf aan dat 3 weken genoeg zou moeten zijn voor dit type zweren, maar dat ik gerust extra mag geven. Nu hebben zij er natuurlijk voor gestudeerd en ik niet. Hoe zijn de andere ervaringen hier over het aantal weken dat je moet behandelen? Ik koop met alle liefde een paar dozen extra, maar wil het wel met beleid geven.

De info over Luzerne is heel dubbel, ik lees inderdaad dat het de maagwand kan irriteren, maar anderzijds ook dat het maagzuur verminderd doordat ze beter op hun voer kauwen. Ik ben er nu mee gestopt. Wel jammer, mijn paard at het wel heel graag.

Sorry voor de vele vragen. Ik word momenteel heel onzeker hiervan, bij elk symptoom (of gedrag wat ik verdenk als een symptoom) denk ik oh jee. We hebben al best veel pech gehad de laatste jaren. Ik heb alles voor hem over maar weet gewoon niet wat de beste keuze is. :(

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:08

Oh ja ik ken het hoor, bij het eerste gaapje schiet ik ook weer in de stress. Mijn da wilde in eerste instantie al afbouwen voor de scopie, maar dat vond ik niet logisch. Ease en excel krijgt die van mij niet meer, omdat ze te dik is.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:15

Ik heb geen controle scopie gehad. Was overigens ook niet het advies van de kliniek in zijn situatie. Hij had een hele kleine zweer in het bovenste gedeelte en een geïrriteerde plek bij de maag uitgang. Ik vermoed dus ook gezien zijn geringe diagnose dat een controle scopie niet de voorkeur had.
De reden dat ik hem heb laten scopen was ook naar aanleiding van koliek achtige klachten, hij was ervoor gespoten maar knapte niet volledig op dus toen een scopie laten doen, omdat een echo ook geen verklaring gaf.
Medicatie (ulcer icm sucralfaat) gaf bij mijn pony vrijwel direct verlichting.

De digest zou ik persoonlijk weg laten, die is wel relatief scherp.
Ik heb mijn pony op Agrobs staan de senior muslie en de senior ruwvoermix icm de senior mineralel korrel. Die zijn beide heeeeeel zacht en hij moet er flink op kauwen dus ik ben helemaal fan.
Ik ben van al het voer af gestapt waarvan ze beweerden dat het zou helpen voor maagzweren. Leek hier niets te doen of zelfs de symptomen te verergeren.
Om toch het maag-darmstelsel te ondersteunen geef ik de Pure Gut, Pure Gastic en Equine74.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 08:52

Controle scopie zou ik alleen doen als de maagwand/slokdarm dermate slecht was met de eerste scope. Of dat je twijfelt of alle symptomen echt weg zijn.
Het is een vrij ingrijpende manier van naar binnen kijken met best wat risico's.
Maar zeker met paarden met erge zweren of zelfs zwarte plekken of nog steeds gapen oid zou ik het wel doen. Want dan kan het best zijn dat de behandeling onvoldoende aan slaat en je een andere weg moet kiezen.

Maagzweren is bij paarden net zo lastig als bij mensen. Sommige doen het goed met een kleine interventie en omeprazol. Bij andere moet je echt het hele voerbeleid en stallingsbeleid omgooien.
Ook kunnen ze soms veel last hebben van een relatief kleine zweer als hij net op een rottige plek zit.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:21

Ben ik weer :')

Op de scopie zagen wij eigenlijk geen duidelijke rode vlekjes zoals ik op bijv. foto’s op Google zie, een paar hele minuscule geloof ik, maar wel op een paar plekken weefsel wat niet mooi roze was maar rood, geïrriteerd/dunner weefsel waar maagzuur natuurlijk flink zeer op kan doen.

Ik heb het topic weer ‘even’ doorgebladerd en ben tot de conclusie gekomen dat ik sowieso sucralfaat bij wil gaan geven. Ook van Ulcergold ga ik meer dozen halen om langer te behandelen en ook lang af te kunnen bouwen. Ik dacht aan: 2 weken 1 spuit, 2 weken 1/2 spuit, 4 weken 1/4 spuit. Ik ben nu gestopt met Hartog Digest, als hij weer de oude is ga ik evt de zachte ruwvoermixen die jullie noemden testen :). Ik hou hem nog wel op Havens gastro+. Ik wil eerst zien hoe het met alle medicatie gaat. Want ik moet zeggen, hij doet nog wel bozig op aanrakingen van de buik, maar hij oogt wel fit en alert/nieuwsgierig en hij is looplustiger en losser dan normaal sinds hij deze brok krijgt (ik laat hem wel elke dag even 10 minuten aan de longe bewegen). Waar ik hem normaal (flink!) moet aanmoedigen is hij nu heel voorwaarts uit zichzelf, met de oortjes naar voren. Daarom vind ik het echt heel moeilijk inschatten hoe hij zich nou voelt.

Ik heb weer wat vragen. :o
> Hoe lang (en welke dosis) sucralfaat moesten jullie geven?
> Aan wat voor prijs moet ik denken bij een fles sucralfaat?
> Wat is beter: ekygard of equine 74 (is dit überhaupt hetzelfde?) en wanneer start je hier dan mee? Aan het einde van het afbouwen van de medicatie of al eerder?
> De dierenarts adviseerde om ulcergold minstens 30 minuten voor krachtvoer te geven, liefst ‘s ochtend op een ‘nuchtere’ maag. Maar mijn paard heeft onbeperkt hooi, maakt het tijdstip dan uit? Hij eet ‘s avonds/‘s nachts fanatieker dan overdag namelijk.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 01:17

Sucralfaat kostte geloof ik iets van 60 euro en heb ik ook 6 weken gegeven. Ekygard is iets duurder dan Equine 74 volgens mij, inhoudelijk zou je even naar de ingrediënten moeten kijken. Equine 74 buffert het maagzuur en werkt goed voor mijn paard. Ulcergold tijdstip heb ik geen rekening mee gehouden, want de ene dag ben ik er sochtends en de andere dag savonds.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 08:05

Ik had sucralan en daar moet ik 120 euro voor betalen..... doe ik een week mee met m'n shet .... -O-

Verder zelfde advies voor de ulcergold. Ik geef t wel ochtends, rn geef na half uur een nieuwe portie hooi (ze heeft altijd nog. Maar krijgt 1x per dag aangevuld en dat is nu dus ochtend) en dan circa uur na de ulcergold krijgt ze de sucralan.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:26

Ja 60 euro per fles bedoel ik en je hebt een paar flessen nodig.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:03

MRIIIS schreef:
Ja 60 euro per fles bedoel ik en je hebt een paar flessen nodig.

Oké, dankjewel voor je antwoorden! 2 flessen voor 6 weken? Dat valt me mee.

Fijn om te horen dat het tijdstip voor jou niet veel uitmaakte voor het effect ervan. Ik rij nu wel elke ochtend 06:00 een keer extra naar stal maar dit is best een opgave, dan zou ik dit evt ook anders kunnen gaan aanpakken.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:30

Nee zeker wel 5 flessen denk ik.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:39

Mag ik eens specifiek een sucralfaat vraag stellen.

Hoe snel zagen jullie daar effect mee?
Google zegt “binnen enkele dagen” tot “6-12 weken”.

Zijn er paarden die pas zeg pak ‘m beet na twee of drie weken volledige behandeling (sucralfaat of sucralfaat met omeprazol) (langzaam) opknappen?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:42

Mijne duurden wel par weken.

Britt, mijne moet 80 ml sucralaan per dag. In een fles zit 250. Dus dan kan je uitrekenen hoe snel je door een fles gaat. Is niet bepaald goedkoop :)