Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:42

Testen was ik al van plan idd.

Zijn blindheid komt voort uit maanblindheid wat hij naar zeggen al vanaf zijn 7de jaar heeft. Hij heeft maar 1 oog, want ik heb doordat de maanblindheid ernstig opspeelde zijn oog moeten laten verwijderen. Boven dat ene verwijderde oog is het een kuil geworden, of dat komt doordat zijn oog (8 jaar geleden) is verwijderd durf ik niet te zeggen

Dat dikker achtereen dacht ik in eerste instantie ook, want zijn mok is wel iets wat weggaat en weer terugkomt. En op het moment dat hij mok heeft, heeft hij ook een dik been.

Maar alle symptomen bij elkaar genomen, maken het voor mij dat er een vermoeden tot Cushing bestaat en wil ik ook gaan testen. Het is meer dat ik jullie gedachtes hierover wilde horen gezien jullie ervaringen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:52

Mok duidt sowieso al op een verminderde (darm) weerstand .
Dat is iets om heel serieus te nemen de Mok .
Zegt zij die het uit de hand heeft zien lopen .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 01:18

Yes yes yes , begin week 6 van de prascend !
Eindelijk staat het uier droog . Zag ineens dat het uier er anders uitzag . Trok keer aan de spenen . En noppes nada .
Blij mee . Ze heeft ruim een jaar lang melk gegeven ...
Wel zitten er verharde plekken in de uier .
Ontsteking of overactieve klieren ?
Kijk het rustig even aan .....
Maar zie duidelijk verbeteringen .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:11

DAT is toch goed nieuws Zinzi- dan zijn jullie volgens mij toch op de juiste weg?! Wat fijn dat het nu sinds een jaar droog is. *\o/* *\o/* *\o/* Dat is een goede opsteker, is ze verder ook fitter en vrolijker?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:34

Moet je nagaan , na 5 weken nog steeds zoon groot verschil!
Das een goed resultaat lijkt me Zinzi!!

Hier heeft Fik 3 dagen zijn prakje laten staan , wat ik niet erg vond aangezien hij vet genoeg was geworden.
Verder at hij ook wat minder, maar hij kan het lijden. Gisteravond at hij zijn prakje weer en viel aan op het hooi.
Hij lijkt wat meer last van de warmte te hebben dan de zwarte fries , hij zweet meer...
Vandaag ook week 6 in...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:37

Nammie schreef:
Moet je nagaan , na 5 weken nog steeds zoon groot verschil!
Das een goed resultaat lijkt me Zinzi!!

Hier heeft Fik 3 dagen zijn prakje laten staan , wat ik niet erg vond aangezien hij vet genoeg was geworden.
Verder at hij ook wat minder, maar hij kan het lijden. Gisteravond at hij zijn prakje weer en viel aan op het hooi.
Hij lijkt wat meer last van de warmte te hebben dan de zwarte fries , hij zweet meer...
Vandaag ook week 6 in...

Dat warmer hebben dan de rest dat kan goed, thermostaat is niet helemaal up en running door de verstoorde hormonen, dat gaat allemaal als het goed is wel redelijk snel wijzigen nu je rond week 6 bent aangekomen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:41

Super nieuws Zinzi_Jewel

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:47

We zullen zien...

Waar ik me wel ernstig zorgen over maak is , Fik gaat echt kompleet uit zijn dak als ik met Tekla weg ga.
Zo erg heb ik het nog nooit mee gemaakt...ben bang dat dat weer zoon insult uitlokt.
Hij draait kompleet door.
Of ik hem nu opsluit in de inloopstal , of hem gewoon los laat lopen [ wat ik doodeng vind , want als hij letterlijk door het lint gaat....] Hij hinnikt alsof hij geslacht wordt , en rent continu heen en weer.
Zelfs als we gewoon nog in zicht blijven...[wat niet zo is als hij in de inloopstal opgesloten staat...]

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:52

Stress en wijzigingen kan hij op dit moment dus niet goed mee overweg.. door de hoge productie van cortisol (stresshormoon).
Heb het wel eerder gehoord over een ouder paard met cushing dat werkelijk ging gillen en brullen als vriendjes even vertrokken. Zou ook wel weer beter moeten worden als zijn hormonen op orde komen, maar wel erg sneu. Weet niet meer, hij kreeg wel magnesium he?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:09

fargo schreef:
.. door de hoge productie van cortisol (stresshormoon).

Hoezo dat? Of bedoel je dat de cortisol productie stijgt als het paard alleen gelaten wordt?

Voor lichamelijke stress is APF het ideale middel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:13

Het lijkt me dat Fargo bedoelt dat er al veel stress is door het hogere cortisollevel.. of dat het paard eerder gestresste reacties vertoont. Dus wanneer je er nog meer reden tot stress bijgeeft zou dit meer problemen kunnen opleveren.

Zinzi! Wat een nieuws!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:18

fargo schreef:
Stress en wijzigingen kan hij op dit moment dus niet goed mee overweg.. door de hoge productie van cortisol (stresshormoon).
Heb het wel eerder gehoord over een ouder paard met cushing dat werkelijk ging gillen en brullen als vriendjes even vertrokken. Zou ook wel weer beter moeten worden als zijn hormonen op orde komen, maar wel erg sneu. Weet niet meer, hij kreeg wel magnesium he?

Ja , maar heel erg weinig...ben het nu weer wat aan het opbouwen , want mogelijk dat hij daardoor ook zijn prakje heeft laten staan...

Het is ook best mogelijk dat hij gewoon verlatingsangst heeft , ik ben tenslotte al zijn 4 de eigenaar in 10 jaar.
Tot nu toe ben ik ook wel ''fout'' bezig geweest. Elke keer als ik met Tekla wegga , zijn het nog korte stukjes. Ze is net ingereden.
Dus hij is nog in alle staten als we weer terug komen.
Maar ik durf Tekla nu niet een hele dag mee te nemen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:20

IMJ schreef:
Het lijkt me dat Fargo bedoelt dat er al veel stress is door het hogere cortisollevel.. of dat het paard eerder gestresste reacties vertoont. Dus wanneer je er nog meer reden tot stress bijgeeft zou dit meer problemen kunnen opleveren.

Zinzi! Wat een nieuws!

'
Dit bedoel ik inderdaad, zeker als je nog zo "vroeg" in je medicatie zit heeft een cushing paard gewoon (nog) een te hoog cortisol level, dus voelt zich al gestressed, is er dan iets engs of niet leuks of aanleiding tot stress, dan is het paard gewoon makkelijker over de rooie als het ware omdat zijn stresslevel zowiezo al (te) hoog zit.

Verder wordt er ook altijd aangegeven dat je liefst stress moet vermijden voor cushing paarden omdat dit de symptomen verergert en een aanslag is op het lichaam. Bijvoorbeeld een verhuizing naar andere stal, een andere kudde, de dood van een maatje, een ander regime op stal, hebben op een cushing paard gewoon vaak een enorme (nadelige) invloed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:21

Nammie schreef:
fargo schreef:

Ja , maar heel erg weinig...ben het nu weer wat aan het opbouwen , want mogelijk dat hij daardoor ook zijn prakje heeft laten staan...

Het is ook best mogelijk dat hij gewoon verlatingsangst heeft , ik ben tenslotte al zijn 4 de eigenaar in 10 jaar.
Tot nu toe ben ik ook wel ''fout'' bezig geweest. Elke keer als ik met Tekla wegga , zijn het nog korte stukjes. Ze is net ingereden.

Hij zal misschien al verlatingsangst hebben, door de vele wijzigingen/verhuizingen in zijn leven én daarbij de cushing/cortisol zal daar op dit moment niet echt bij helpen.

By the way:
Ik had in de beginfase van willy ook magnesium spuiten in huis, die je voor wedstrijden etc gebruikt. Die zou je evt kunnen geven of een deel ervan als je weet dat je zo even weg wilt. Dan help je hem in ieder geval met zijn stress. En het hoeft niet over zijn voer en het is makkelijk doseren.

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... gic/102422
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... tan/102412

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:26

Dat APF , ziet er wel leuk uit JP.
Maar ik kan geen prijzen vinden...120 ml , 6 ml pdpp a 500 kilo , dus ik doe 10 dagen met zoon flesje? 10 ml pdpp a 800 kilo?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:29

120 ml kost €49,95 zag ik net.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:31

fargo schreef:
Nammie schreef:

Hij zal misschien al verlatingsangst hebben, door de vele wijzigingen/verhuizingen in zijn leven én daarbij de cushing/cortisol zal daar op dit moment niet echt bij helpen.

By the way:
Ik had in de beginfase van willy ook magnesium spuiten in huis, die je voor wedstrijden etc gebruikt. Die zou je evt kunnen geven of een deel ervan als je weet dat je zo even weg wilt. Dan help je hem in ieder geval met zijn stress. En het hoeft niet over zijn voer en het is makkelijk doseren.

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... gic/102422
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... tan/102412

uhhh , dat lijkt teveel op ontwormingsspuit...Hij is zo achterdochtig.
Ik weet niet of ik zweverig mag worden , maar Olav Frenzel komt volgende week donderdag zijn gebit doen , en ik heb hem gevraagd of hij er achter kan komen waarom Fik zo achterdochtig is...is zweverig , weet ik...maar ik lees en hoor te veel ''toevalligheden''.
Hij heeft me met Maike ook altijd zeer goed geholpen. Als mijn man dit leest :oo

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:34

Focussed schreef:
120 ml kost €49,95 zag ik net.

sjemig.............was ik al bang voor.
Misschien is rescueremedie van Bach een oplossing?

Ik moet nu off line , er komt e hier een bui aan , en we hebben al 2 keer eerder blikseminslag gehad...dus die rescueremedie is nu voor mij!!!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:35

Achterdochtig hoort ook zeker bij deze fase nog Nammie, gaat vast beter worden!

Verder heeft ie natuurlijk ook van alles achter de rug.. qua verhuizingen en baasjes, waarschijnlijk is het goed - en dit is zeker ZWEVERIG :j :j - om regelmatig tegen hem te zeggen dat hij bij jou BLIJFT en dat jij voor hem gaat zorgen. Hij heeft veel onzekerheid gehad en jij kan hem meer duidelijkheid verschaffen zodat hij daarin ook meer rust krijgt.

Wie is Olav precies??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:36

Het is duur, ja. Maar het is ook niet een middel dat je constant moet gebruiken. Meestal red je het - kuurmatig - met één flesje in de beginfase van pergolide geven. Ik heb dat nu al zo vaak gezegd - het werkt ook bij het evt "misselijk" worden ( verlies eetlust) in de eerste dagen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:37

Olav Frenzel is een paardentandarts dus, vijlt hij met vijlen of electrisch? Is hij goed?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:38

Grappig, ik had Olav ook destijds.. ik ben niet zweverig, geloof er niet in en vroeg nergens naar.. Olav vertelde zelf dingen die hij 'voelde' bij mijn pony en die ook nog klopte..
Ben eigenlijk nu wel benieuwd wat hij te zeggen heeft Nammie. :)
Olav was trouwens ook de enige paardentandarts waarbij poown niet het hele erf over ging maar in een soort trans leek te raken..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:38

Jannepauli schreef:
Het is duur, ja. Maar het is ook niet een middel dat je constant moet gebruiken. Meestal red je het - kuurmatig - met één flesje in de beginfase van pergolide geven. Ik heb dat nu al zo vaak gezegd - het werkt ook bij het evt "misselijk" worden ( verlies eetlust) in de eerste dagen.

Klopt, maar topic is nu ook al heel groot, niet alle informatie komt direct naar boven .. of is op dat moment relevant voor iemand ..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:40

fargo schreef:
Olav Frenzel is een paardentandarts dus, vijlt hij met vijlen of electrisch? Is hij goed?

Met vijlen.
Hij is geen arts, maar ik was altijd heel tevreden over hem.
De meningen lopen wat uiteen zag ik een poosje op bokt. Mn omdat hij niet sedeert zou hij niet helemaal bij de achterste kiezen kunnen komen. Ik heb zelf nooit problemen met hem of mijn paard gehad als hij geweest was en mijn stalgenoten ook niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:50

Maar hij is dus heel rustig begrijp ik? Een van onze paarden is behoorlijk gestressed door DA maar laatste keer liet ie het toch heel goed toe en is niet verdoofd, toen was de ander weer zo'n stressballetje. De jonge mannen die hier komen, reageren dan net niet goed vind ik, ze worden bozig en dat moet je bij mijn gelderse mannen nie doen nie.