[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:39

Horseware schreef:
pol1 schreef:
Hier de meest extreme headshaker die ik ken.. ( paard is niet van mij) maar van een klant. Paard kan eigenlijk niet op gras zeker na de middag heeft ie erg last..
Nu wil die klant eigenlijk dat ik t paard elke dag!! Om 12 uur naar de paddock ga halen..Ik wil uiteraard service verlenen maar t is voor mij onmogelijk om dat elke dag te gaan doen en mezelf vast te pinnen op die tijd..De service gaat bij mij ver maar dat gaat me iets te ver..Jullie ideeën?

's nachts buiten zetten en overdag binnen?

Ook een idee!

janouk

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 22:34

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 02:08

Ons merrie is naar de kliniek gebracht en word morgen verder onderzocht. Ze zullen morgen zenuwen "verlammen" om te kijken om welke het gaat wat haar zo triggert in het headshaken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 03:41

Succes newt, ik hopp dat ze iets vinden, waar een goede behandeling mee ingezet kan worden

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 07:14

Succes dat is interessant. Houd ons op de hoogte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 07:34

Newt,wat voor tandrobleem heeft de merrie eigenlijk?
Succes vandaag op de kliniek.

Ik moet zelf ergens denken aan als er kiezen getrokken zijn er misschien wat is blijven zitten wat reactie geeft,
dan zou het hoofd op de foto moeten :j

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:23

Er is inderdaad een kies getrokken maar dan onder in de kaak en bij na controles (foto's) geen afwijkingen en alles was mee getrokken verder diastases links en rechts. Onderin verergerd ivm getrokken kies maar tot 4 weken terug at ze prima bij tante controle weer bijgevijld maar geen ontsteking.
Ik hoop dat ze wat vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:42

Ja ik ook, als een paard slecht eet is erg sneu :j

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:38

Ons merrie zal worden behandeld in Utrecht. Ze zal daar binnenkort naar de kliniek gaan. De zenuw die het triggert word daar behandeld helaas weet ik de ins en outs niet omdat ik in de nachtdienst zit. We wachten het telefoontje af

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:55

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:53

Ik haale appie vanmiddag uit de wei en hij schudde ook weer wat.
Had ook wat natte ogen,vermoed dat het van het gras komt,ze staan in lang gras wat bloeit.
Heb verder niks met hem gedaan dus weet niet of hij ook meer zou schudden na beweging.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 05:49

Feestje het gaat zo goed dat we Janouk ook meegenomen hebben op vakantie. S morgens mee in het tweeespan en s avonds volledig ingepakt een rondje onder het zadel uitstappen.
En maar 3 if 4 x geknikt met haar hoofd. Zo blij. We doen wel heel rustig aan want ze heeft sinds oktober niet meer gewerkt. Veel stappen en veel rust tussen door. Ze vindt het geweldig om mee te zijn.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:56

Wat bijzonder he *\o/*

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:58

Hier gister weer even gereden, ad en toe een klein knikje maar viel reuze mee (en zonder netje).

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:43

Wat een fijn nieuws Janouk! *\o/*

Hier gaat het ook ontzettend goed. Wel merk ik dat ik de melatonine op tijd moet geven. Toen ik dat een tijdje in de avond gaf kwam het shaken weer wat terug. Nu geef ik het alweer 2 weken begin van de middag en zie ik duidelijk verschil; hij shaket amper nog. Heel af en toe een enkel knikje als hij met z'n neus in de zon staat in de paddock, maar met rijden helemaal niets :)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:53

Wat heerlijk Janouk!

Interessant die lezing, ik ga eens kijken of ik er heen kan gaan.

Guus gaat ook goed. Schudden is minimaal, enkele keer een knik tijdens het rijden. Wel zijn we buikspieren aan het trainen, zodat hij wat minder duikelt, wat tot nu toe ook goed lukt. Kijken of we dit vol kunnen houden!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:34

Janouk in cognito als smurf in tweespan
Afbeelding

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 12:13

Hoi Newt. Bij Geert is het ook begonnen met diastase. Ik zou inderdaad het advies van Janouk volgen. En misschien een andere tandarts nog een laten kijken en foto's laten maken. Wie weet zit er een ontstoken kieswortel!
Geert lijkt best goed te gaan. Heb alleen helaas sinds de laatste osteopathie behandeling niet kunnen rijden door andere problemen met hem

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:03

Marloezz schreef:
Hoi Newt. Bij Geert is het ook begonnen met diastase. Ik zou inderdaad het advies van Janouk volgen. En misschien een andere tandarts nog een laten kijken en foto's laten maken. Wie weet zit er een ontstoken kieswortel!
Geert lijkt best goed te gaan. Heb alleen helaas sinds de laatste osteopathie behandeling niet kunnen rijden door andere problemen met hem

Ze is nu in Utrecht sinds donderdag waar ze uitgebreid lichamelijke is onderzocht (woog 250kg te weinig) en waar ze vooraf een ct head hebben gemaakt. Hier was niks op te zien. Ik had de hoop er op dat ze inderdaad "gewoon" een ontsteking zou hebben maar enkel iets irritatie in gebied van getrokken kies maar niet wat in de buurt van de irriterende zenuw zit.
Donderdag heeft ze ook gelijk haar eerste zenuw behandeling gehad. We hebben afgesproken geen dagelijk contact te hebben. Dus horen na het weekend meer. Ze zal dinsdag of woensdag de tweede behandeling ondergaan.

Fijn Janouk dat het goed ging. Mooie blauwe smurf ook ;)

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:29

Hallo allemaal!

Ik kom hier even binnen vallen met een aantal vragen :)
Ons paard Damian schud sinds 2 jaar met zijn hoofd en wij dachten dat het een pollen allergie was omdat het alleen in bepaalde maanden van het jaar voorkwam.
Hij schud van april tot oktober en in de winter dus helemaal niet.
Het eerste jaar was het echt heel erg en kon ik dus ook helemaal niet meer rijden.
Dit jaar is het niet zo erg als het eerste jaar maar nog steeds wel erg genoeg dat we de veearts hebben laten komen.
Nu zijn we sinds 1 mei verhuisd naar een ander deel van het land en hebben we dus nu ook een andere veearts moeten laten komen dan onze vaste arts.
Deze arts vertelde ons dat ze bijna zeker was dat het Headshaking is..
Nu zijn wij ontzettend bezig met het uitvinden welke dingen hem allemaal prikkelen en dus aanzetten tot schudden.
Hij eet geen hooi meer,dit veroorzaakt het ergste schudden, en gras gaat wel.
Zijn voer kan hij ook niet meer eten omdat er dus lucerne in zit waar hij dus ook van gaat schudden,niet heel erg maar toch triggert het.
Nu is ons probleem dat Damian ook IR door vetzucht heeft gehad en hij dus absoluut geen voer mag hebben waar veel suiker en zetmeel in zit.
We hebben nu Pavo Speedibeet gehaald,is hij al bekend mee, en dit eet hij wel goed.
We zijn nu alleen op zoek naar een brok om bij te voeren waar dus geen lucerne en onder de 10% gecombineerd suiker en zetmeel in zit..
Het lijkt een onmogelijke zoektocht op het moment en dus vroeg ik me af of er hier mss iemand een idee heeft?!
Binnenkort komt Michael Hamerslag om hem te behandelen,hij heeft de cranio sacraal methode ook geleerd en hij gaat dit dus ook toepassen naast het nakijken van de rest van zijn lichaam.
Ik kan nog een uur typen maar dat zal ik jullie besparen :+
Bedankt voor het lezen en hopelijk heeft iemand van jullie tips!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:40

Zorg in elk geval dat je voer geeft zonder graan er in, kan amelijk zijn dat er een reactie op komt.

Ik geef de mijne subli dieetmix.
Is nagenoeg graanvrij,laag in suikers,maar wel hoog in vitamines :j
Oh,zit wel lucerne in, bedenk ik me net,dus dat valt af.

Maar waarom ga je niet gewoon voor een vitaminebrokje, of kompleet supplement?
Je zou ook die speedibeet kunnen geven met een schep supplement er door.
Ik heb zelf afgelopen winter een tijdje alleen geweekte grasbrok gegeven met een supplement er door,ging ook prima.

Ben heel benieuwd wat die cranio behandeling bij jouw dier gaat doen :j

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:43

Hij krijgt al Vitalbix buiten de speedibeet.
Door zijn speedibeet gaat ook magnesium en een poedertje voor zijn spieren en gewrichten.
Ik ben zelf ook heel benieuwd wat het gaat doen voor hem!
Mijn moeder is er zelf ook wat mee bekend en heeft al wat uitgeprobeerd met hem,hier reageerde hij echt super goed op!
15 juli komt michael hamerslag dus ik be heeel benieuwd of hij wat voor ons kan doen.

De veearts zei overigens ook nog dat het bij Damian wel een lichte vorm van headshaking is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 05:25

newt schreef:
Marloezz schreef:

Ze is nu in Utrecht sinds donderdag waar ze uitgebreid lichamelijke is onderzocht (woog 250kg te weinig) en waar ze vooraf een ct head hebben gemaakt. Hier was niks op te zien. Ik had de hoop er op dat ze inderdaad "gewoon" een ontsteking zou hebben maar enkel iets irritatie in gebied van getrokken kies maar niet wat in de buurt van de irriterende zenuw zit.
Donderdag heeft ze ook gelijk haar eerste zenuw behandeling gehad. We hebben afgesproken geen dagelijk contact te hebben. Dus horen na het weekend meer. Ze zal dinsdag of woensdag de tweede behandeling ondergaan.

Fijn Janouk dat het goed ging. Mooie blauwe smurf ook ;)

Hoe is het nu met je paard, newt? Al meer duidelijkheid?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 06:36

Zondag zonder netje gereden (niet eens aan gedacht) en ging goed, geen knikje, niks. Hopelijk nu even een rustige periode

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:09

Disbalans in haar lichaam leek bij mijn merrie de grootste trigger..Mijn paard is nu al jaren weer praktisch schudvrij..weliswaar wel met neusnetje in de zomer en masker als er heel veel beestjes zijn.. rechtrichten heeft t schudden tot een minimum beperkt..