[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BleikjA

Berichten: 1377
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:47

Hoi allemaal, stille meelezers hier. Mijn merrie met ppid (krijgt 1/2 pil per dag sinds driekwart jaar) krijgt steeds meer jeuk klachten. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? De dierenarts wil corticosteroïden spuiten maar dit durf ik eigenlijk niet aangezien ze nu ook op het gras komt te staan. Ze is trouwens nooit bevangen geweest, maar toch vind ik het eng.
Ter info: Ze krijgt onbeperkt hooi, metazoa fitright en kruiden. Ben altijd heel streng geweest dat ze graanvrije en suikervrij/arm voer krijgt en ook de snoepjes word naar gekeken.

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 22:13

Het valt mij op dat ze bij mij alledrie de laatste weken meer jeuk hebben. Maar 1 ervan heeft PPID.
Hier staan ze nog niet op het gras en niet veranderd van hooi.
Ik heb geen idee waar het vandaan komt.

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 07:21

Waar heeft je merrie jeuk en wat hebben jullie al gedaan om de jeuk weg te nemen? Cortico’s kan natuurlijk, maar wel vrij heftig, zeker met een ppid’r. Hoe dik zit ze in de vacht?

BleikjA

Berichten: 1377
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:47

Sanet schreef:
Waar heeft je merrie jeuk en wat hebben jullie al gedaan om de jeuk weg te nemen? Cortico’s kan natuurlijk, maar wel vrij heftig, zeker met een ppid’r. Hoe dik zit ze in de vacht?

Ze heeft overal jeuk.. ze schuurt elke keer een ander deel kapot, eerst haar hoofd, daarna onder haar hals en nu schouder. Gelukkig wel nadat de ene plek genezen is *even afkloppen*. Maar overal waar je kriebelt geeft ze aan dat ze het lekker vind. Ze zit redelijk dik voor deze tijd van het jaar in haar vacht. Ze is nu voor de helft geschoren maar mn scheerapparaat heeft het begeven, nieuwe is onderweg dus dan gaat alles eraf hoop dat dat iets scheelt.

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:15

Ik zou beginnen dan met scheren en met een speciale huid shampoo te wassen, ik vind bijvoorbeeld ZT shampoo van Sectolin heel fijn. Dan zou je nog kunnen kijken of een deken verlichting biedt. Of juist iets smeren of de plekken waar ze jeuk heeft.
Cortico’s is wel nog een heel eind weg, naar mijn idee.

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:40

Ik dacht eigenlijk dat cortico's niet mogen bij PPID ?? Of heb ik dat verkeerd onthouden ?

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:12

Vaak geven suikers jeuk. Suikers in gras en hooi. Hooi van vorig jaar bevat vaak enorme hoeveelheden suiker door de weersomstandigheden toen.
Hoe groot is je merrie ? 1/2 pil is voor een paard misschien ook net iets te weinig.

1 injectie met kortwerkende cortisone hoeft niet meteen een probleem te zijn bij ppid. Mijne heeft een paar jaar terug ook zo'n injectie gehad nadat ze aan 1 kant onder de insectenbeten zat wat duidelijk pijnlijk was voor haar.

BleikjA

Berichten: 1377
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 15:04

Sanet schreef:
Ik zou beginnen dan met scheren en met een speciale huid shampoo te wassen, ik vind bijvoorbeeld ZT shampoo van Sectolin heel fijn. Dan zou je nog kunnen kijken of een deken verlichting biedt. Of juist iets smeren of de plekken waar ze jeuk heeft.
Cortico’s is wel nog een heel eind weg, naar mijn idee.

Ze is inmiddels geschoren, jeuk is er niet minder door geworden maar het is nog maar een paar dagen geleden. Ook heeft ze nu een eczeem deken om. Hopelijk verlicht dit langzaam haar jeuk.


Pandora2 schreef:
Vaak geven suikers jeuk. Suikers in gras en hooi. Hooi van vorig jaar bevat vaak enorme hoeveelheden suiker door de weersomstandigheden toen.
Hoe groot is je merrie ? 1/2 pil is voor een paard misschien ook net iets te weinig.

1 injectie met kortwerkende cortisone hoeft niet meteen een probleem te zijn bij ppid. Mijne heeft een paar jaar terug ook zo'n injectie gehad nadat ze aan 1 kant onder de insectenbeten zat wat duidelijk pijnlijk was voor haar.

Het is een kleine IJslander dus volgens de bijsluiter heeft ze deze dosering nodig, afgelopen jaan waren haar waardes goed, wil ze wel binnekort weer eens laten testen.

Dinsdag krijgt ze ook een lymfedrainage behandeling, nog nooit eerder gehad dus we zullen zien of dit wat doet!
Bedankt allemaal :)

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:05

Ik lees sinds kort ook mee, mijn merrie van 18 jaar is in januari getest nadat ze een heftige oogontsteking had. Haar beste maatje met ppid had de laatste jaren op en af oogontsteking, dus ik schoot in paniek en heb gelijk laten testen. ACTH waarde was 40,3 pg/ml. Op de grens, maar in combi met ooginfectie ook mogelijk verhoogd. Nu komt ze niet uit haar tussenvacht. Van het winter goed begonnen met verharen, zoals altijd, maar normaal gesproken zit ze nu zo goed als in haar zomervacht met appeltjes. De haren zijn beduidend langer, donkerder en geen appeltjes. Ik ga eerst nog wormtest doen, ondanks dat ze in maart met pramox ontwormd is. Verder is haar gedrag normaal en merk ik verder niets aan haar. Na het lezen van de eerste 30 pagina's van dit topic ben ik ook weer een beetje gerust gesteld. Zolang ze geen nadelen ervaart is het lang zo erg niet... Ik lees in ieder geval mee en ga misschien wel even overleggen met mijn da wat te doen als ze in deze vacht blijft zitten.

Hebben jullie paarden er ook last van dat ze niet verharen, of in een anderevacht zitten door ppid?

Celebi
Berichten: 3928
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:38

Toen mijn pony nog negatief testte (alhoewel, de richtlijnen zijn aangescherpt, toentertijd was hij negatief maar met de kennis van nu zat hij al in het grijze gebied) had hij al last van veel plassen, vieze ogen en een lange vacht die slecht los laat. Maar dus nog negatief. Inmiddels een paar jaar later zijn de waardes zonder medicatie 144. Het kan dus zijn dat dit een voorbode is voor een hogere waarde over een paar maanden/jaren. Zou het vooral goed aan blijven kijken qua klachten en de waardes jaarlijks blijven controleren om te zien of het inderdaad omhoog schiet zodat je op tijd kunt ingrijpen met medicatie als je dat wilt.

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 07:01

Pumpkins schreef:
Hebben jullie paarden er ook last van dat ze niet verharen, of in een anderevacht zitten door ppid?


Die van mij was 15 jaar geleden ook al laat met verharen. Maar ze maakt er nu wel een beetje en potje van. Haar hoofd en hals zijn allang verhaard, maar daar heeft ze ook alweer een dik pak haar op gegooid, dan is de schouder eigenlijk heel mooi kort in het haar nu. En vanaf de schoft tot staart is ze nu flink aan het verharen… ik denk dat ik d’r straks toch maar weer ga scheren, want haar hoofd is net zo’n ontplofte cavia, vind ik niet mooi (en ze ziet er dan ook gelijk heel oud uit).

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:54

Slecht verharen en krullende vacht was hier meer dan 10 jaar geleden het begin van de pillen.
Ondertussen krijgt ze 2 stuks per dag. Ze verhaart goed, maar haar zomervacht blijft de laatste jaren iets langer als vroeger.
Ook de kleur is veranderd. Vroeger werd ze donkerder in de winter en lichter in de zomer. Nu is het net omgekeerd :+

Oogontstekingen hier ook de laatste paar jaar. Af en aan. 4 dierenartsen, 4 verschillende diagnoses. Schiet ook niet op zo. :7
Regelmatig een kuur L-Lysine voor de weerstand, een goede balancer, stofvrij hooi in de stal en bijna altijd een vliegenmasker op, doen tot nu toe wonderen.

pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:01

Oh typisch van die oogontstekingen. Bij Mareentje stond de laatste jaren haar onderste linkerooglid een beetje open, en dat werd erger in de zomer / met vliegen / als ze haar vliegenmasker niet op wilde. Echt ontstoken was het verder niet, wel gevoelig.

Haar witte neusje werd ook gevoeliger voor verbranding. En dan de rotstraal die ineens kwam en steeds weer terug kwam. Het doet blijkbaar echt wat met de weerstand :(:)

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:05

Dat ooglid dat zo'n beetje openstaat / onderaan dikker is, herken ik goed ja. Hier ook links trouwens. :+
Als het nu sporadisch nog eens voorkomt, doe ik er 2 of 3 dagen Maxitrol in en dan is dat onderste ooglid ook weer helemaal dun.

Proficiat met je verjaardag ! Y)(^)

pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:08

Dank je! Hier was het altijd weer snel goed met vliegenmasker op. Maar Mareentje was zo'n "geen polonaise aan mijn lijf" typje :=

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:59

Ik ben gezegend met een hele gemakkelijk smurf :D
Steekt haar hoofd al zelf naar het vliegenmasker en voor de dagelijkse spuit met opgeloste prascend, hoeft ze ook geen halster meer aan. Soort van gewenning na al die jaren denk ik :')

Celebi
Berichten: 3928
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:22

Ik doe trouwens op aanraden van de dierenarts niks meer aan de ogen. Er is geen irritatie in het oog te zien, geen beschadigen, alleen snel tranende ogen en dus viezigheid onder de ogen. Met druppels gaat het weg en stop ik met de druppels komt het terug. Hij lijkt er geen last van te hebben dus ik maak het elke dag even schoon en klaar. Hij heeft er met wind en regen meer last van dan in de zomer. Vliegenkap doet ook weinig.

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:05

Pandora2 schreef:
Regelmatig een kuur L-Lysine voor de weerstand, een goede balancer, stofvrij hooi in de stal en bijna altijd een vliegenmasker op, doen tot nu toe wonderen.


Als balancer krijgt ze vitalbix, sinds kort wel verhoogd van basishoeveelheid naar sporthoeveelheid. Wat doet L-Lysine precies? Is dat een poeder of olie?

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:14

L-lysine schijnt goed te zijn voor weerstand tegen virale infecties. En ook wel voor de spieren als bouwsteen voor eiwitten.
Ik heb het van Pharmahorse. Is een poeder met handig maatschepje incluus.

Hier nu al enige maanden aan de Este Balancer Extra. Er zit beduidend meer van alles in dan bij alle andere balancers die ik door de jaren al gegeven heb. Tot nu toe enkel positief effect met hele blije en soms iets te gekke oldies. Ik denk dat het spul zijn werk doet }>

Celebi
Berichten: 3928
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:09

Afbeelding

Op zijn bejaarde leeftijd moest hij eraan geloven. Toch voor de zekerheid een graasmasker gekocht.. PPID en nu te dik vanwege niks mogen doen vanwege niet helemaal goed lopen betekend op rantsoen staan.

Hij vond zichzelf héél zielig. :+
Stond minutenlang heel depressief voor zich uit te staren omdat het hem niet lukte om gras te eten. Gelukkig lukte het hem later wel met wat hulp. Vind het zo naar, maar het is voor zijn eigen bestwil natuurlijk.

Skessa_
Berichten: 10731
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:21

Ik zette mijn merrie afgelopen maandag op de wei met masker om. Keek eens naar de grond. Keek weer naar mij. Toen nog eens met dr hoofd naar de grond, gelijk weer omhoog. Me heel zielig aan kijken, baas kan echt niet eten hoor ;(
Draai om, loop weg en mevrouw begint te eten :=

Celebi
Berichten: 3928
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:57

Ja dat is het.. Ze leren het snel genoeg en dan is het vaak prima. Maar die eerste tijd is even vol frustratie en ongenoegen. :=

Skessa_
Berichten: 10731
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:56

Celebi schreef:
Ja dat is het.. Ze leren het snel genoeg en dan is het vaak prima. Maar die eerste tijd is even vol frustratie en ongenoegen. :=



Ze heeft m al 2 jaar om, dus het zal idd wel meevallen met dr :')

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:59

Pandora2 schreef:
L-lysine schijnt goed te zijn voor weerstand tegen virale infecties. En ook wel voor de spieren als bouwsteen voor eiwitten.
Ik heb het van Pharmahorse. Is een poeder met handig maatschepje incluus.

Hier nu al enige maanden aan de Este Balancer Extra. Er zit beduidend meer van alles in dan bij alle andere balancers die ik door de jaren al gegeven heb. Tot nu toe enkel positief effect met hele blije en soms iets te gekke oldies. Ik denk dat het spul zijn werk doet }>


O interessant! Ga ik ook eens naar kijken.

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:26

Wegens het overlijden van mijn geliefde Aaron heb ik 107 pilletjes pergoquin over. Houdbaar tot 05-2026. Graag pb