[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:08

purple schreef:
Ik heb een vraag:
Mijn pony heeft sinds kort jeuk, voorheen had ze nooit kriebelplekjes waarvan ze een puntlipje kreeg, daarom is het nu duidelijk dat ze jeuk heeft. Ze heeft het in haar manen, rondom haar schoft, tussen haar schoft en lendenen en borst. Ik kan nergens schilfertjes zien oid, ze is ook niet stuk, op haar rug zaten een tijdje geleden wel een kluitje vliegjes (soort kleine versie van de huisvlieg).

Ze heeft geen overgewicht, ik heb in die periode niets veranderd qua voeding, wel na blessure weer op het land voor 4 uur per dag, maar voor die tijd stond ze ook op het land en voorgaande jaren ook zonder problemen.

Vrijdag komt de dierenarts langs op stal en die komt dan ook meteen bij mijn pony kijken, maar waarop zou ik kunnen laten checken?
Meer dan 5 jaar geleden (6,7,8 jaar?) is ze 2x bevangen geweest, zou het dan iets met insuline resistentie kunnen zijn?

Ze krijgt van Feral Nutrimash, Vitalbix en Lucerne en lijnzaadolie en af en toe wat rozenbottels.

Hoelang krijgt ze deze Lucerne al?
Volg het topic van Vitalbix maar eens, heel veel paarden krijgen last van jeuk door hun Lucerne!
Mijn paard heeft daar ook last van gekregen, maar die heb ik van de lucerne afgehaald. Die staat nu op fiberforce, enkel Nutrimash wat ze nog gaat krijgen in de winter van Vitalbix.... Tenzij ik een andere goede en betere slobber vind. :)

purple

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:19

Dit krijgt ze ongeveer 3 weken, volgens mij was de jeuk al daarvoor begonnen. Ik zou een kunnen proberen om het een tijdje niet meer te geven. Thanks!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:05

Fenix, ik heb net vanmiddag de eczeemdeken er weer op gedaan.
Pony is verder prima droog gebleven onder de harrys horse deken .
maar het was hier een stuk warmer, en er komt niet veel regen meer,dus de eczeemdeken weer op.
Alleen jeuk aan de staart kan aarsmade zijn,misschien daar eens goed op ontwormen?

Purple, zou kijken dat je alleen gras of ruwvoer geeft en vitamines en alle bijzaken even weg laten
Dus geen lucerne, en wat is die nutrimash? Is dat persé nodig?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:20

Ja, ze is vrij schraal en werkt redelijk intensief en ze is 21 jaar, dus ze heeft wel wat extra nodig... Nutrimash is een soort slobber. Ze staat ook in een kudde, dus weet niet precies hoe veel hooi ze binnenkrijgt...
Wat zou een vervanging van luzerne kunnen zijn? Esparcette ofzo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:46

Esparcette is volgens mij uit dezelfde familie als lucerne.?
Nou ja op zich kunnen ze met 21 ook toe aan genoeg goed ruwvoer of gras en vitamines .

Appie is 25 en krijgt momenteel een halve voerschep subli dieetmix,
zit ook wat lucerne in,maar hij kan er goed tegen omdat het niet veel is en hij krijgt dan metazoa daar doorheen.
Hij krijgt verder even niks,er staat nog genoeg gras voor hem en alle extraatjes begin ik wel mee als ze van het gras af zijn.

Op het moment dat ze wat schraal zijn zou ik persoonlijk de hoeveelheid werk wel daar op aan passen,

Hier voeren we de paarden die aan moeten komen seniores priores :j
Het is even zoeken wat werkt, en kan zijn dat alles wat jij geeft totaal niet de oorzaak is van jeuk,maer dat dat en andere oorzaak heeft.
En soms is het moeilijk om daar achter te komen

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:14

Dat zou kunnen ja, maar die can mij heeft toch echt wel wat extra nodig ;)

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:31

Nu met de regen, doen jullie dan gewoon een regendeken om met hals? :) Ik wilde de eczeemdeken af doen met de regen maar merkte toen gelijk al dat een deel van haar manen korter waren ..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 07:56

Kijk even op de voriige pagina :D

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:25

Die van mij staat nu snachts met ongevoerde regendeken, en overdag met eczeemdeken.
Regendeken (met hals) functioneert toch net zo goed als eczeemdeken tegen de mugjes he?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:43

Volgens mij wel ja.
Alleen de buik is niet beschermd, dus dat is wel in de gaten houden. :j

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:44

Het is hier zo enorm stil :(
Is bij alle paardjes de jeuk over??

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:53

Nee hoor :)
Woensdag had ik mijn paard bijna in zn blootje laten staan. Maar gezien de geschuurde plekken bij de voorplek en de 18 graden leek me dat niet verstandig.
Wel staat hij nu onder de amigo aussie ipv rsih omdat die gerepareerd moet worden en dat gaat vooralsnog goed :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:42

Nee helaas. Paardlief stond al sinds t weekend bloot en ging goed, maar was nu toch weer meer aan het schuren aan zijn staart. Had wel ook 'nieuw' stukje gras erbij gekregen, dus mogelijk combi van. Verder lijkt de jeuk wel nog steeds mee te vallen gelukkig.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:35

Nope, ben volgens mij al 2 weekende vergeten om met Tektonik in de smeren en nu dikke jeuk aan haar manen.
Terwijl ze toch altijd haar deken op heeft. Helemaal begrijpen doe ik het niet, maargoed!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:37

Ik heb ze al een paar dagen onder een vliegendeken met hals staan. Doe ik het niet dan lopen ze te ijsberen door de rijbak van al het ongedierte. Doe ik de dekens wel op dan gaan ze lekker rustig lopen grazen op de tracks van de PP.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:13

Ik heb de eczeemdeken net omgeruild voor regendeken met hals.
het zou gaan regenen en ik wil geen risico lopen.
Verder alleen nog wat plekjes op het hoofd,maar verder geen jeuk terwijl,ze gewoon allemaal nog op gras lopen

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:04

Hier al wel een week of twee meer jeuk dan gewoonlijk. Sowieso is mijn ervaring dat de laatste maandjes altijd het ergst zijn qua jeuk, dus dit bevestigd dat wel weer. Smeer het de hele tijd een beetje in en gewoon deken op. Bij regen de regendeken erover heen.
Bij ons in huis zitten er trouwens de laatste tijd ook bizar veel muggen. Heb er de hele zomer niet echt veel last van gehad, maar ik maak er nu elke avond minimaal 3 dood op mijn slaapkamer. Rotbeesten _-:(

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:34

Hier ook plots meer muggen. Ook heeel veel knutten nog. Maar ze lijkt gelukkig niet meer jeuk te hebben, staat wel nog 24/7 met eczeemdeken op.
De lichte eczemer staat alweer een hele poos zonder deken en doet het goed met 2x/week een dosis listerine in de manen/staart

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 17:52

Hier stond mijn merrie sinds al die regen zonder deken. Ook omdat ze nu snachts op stal staat. Maar helaas heeft ze toch een heel klein beetje kriebels. Deken (shires en rambo) durf ik niet op te doen omdat deze nu op stal heel erg warm is. Ze krijgt hierdoor beginnende rainrot door het broeien. Zo vervelend. Dus maar een nieuwe jurk voor haar gehaald. Deze is van Masters en heel mooi dun. Ik ben totaal niet een fan van pyjama's maar deze heeft echt een hele fijne pasvorm!

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:28

Mooie zebra zo!!

Het zomereczeem seizoen is nog lange niet voorbij.
Pas als het gaat vriezen,dus ik raad iedereen toch aan om de dekens op te houden.
Gaat het regenen dan een regendeken er overheen of zoals ik nu heb een met hals zodat dat ook beschermt blijft

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:46

De master heb ik ook, inderdaad hele fijne pasvorm!

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 00:20

Ziet er netjes uit ja die deken!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 00:22

Ik heb idd ook de masters. Nadeel vond ik wel dat de riemen van benen en hals snel uitgerekt waren. Verder nog steeds blij mee.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:11

Toen ik de buitenpaarden vanochtend om half 8 krachtvoer gaf hingen er complete wolken mini mugjes om ze heen. Ze vonden ze ook knap irritant. Vochtig en broeierig weer zijn ideale omstandigheden voor dat ongedierte.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:45

Hier ook super veel vliegjes en muggen, dus heb nu de RSIH aan terwijl de hele zomer een vliegendeken en listerine voldoende hielp. Zelfs 't schimmeltje heeft er last van }:)