[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:08

Er zijn er zo verschrikkelijk veel die slepen als ze niet doorlopen. Hier lopen ze altijd in een deels bestrate paddock, en ze hebben allemaal iets slijtage aan hun achter tenen (de een wat meer dan de ander). Komt gewoon door het slenteren. In actie doen ze het allemaal niet.
Ook slijtage aan de zijkanten van de achtervoeten trouwens, van het liggen op het harde (terwijl ze ook in het zand kunnen liggen, maar kan ze moeilijk dwingen daar te gaan liggen).

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:25

Klopt, hier ook veel slepers.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:33

Hier ook een sleper.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:37

Als ik er niet actief aan rijd sleep die van mij ook, maar hij krijg de kans er niet voor als het aan mij lig. Hoewel het soms nog heel goed lukt om baas te belazeren.

Zo vandaag hertest gedaan en volgende week uitslag ben benieuwd of half tabletje nog steeds voldoende is of toch moet verhogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:24

Mien heeft het dus het ergst als je daar dus een rondje mee naar buiten gaat, die 200 meter op de weg zijn al genoeg om toch echt de halve voorkant van achterhoeven eraf te slepen. Ik denk serieus als ik dat 2x per week of meer zou gaan doen, het bloed eruit spuit op gegeven moment.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-15 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:54

Illo staat nu op de wei 24/7, maar zijn achterhoeven slijten aan de voorkant gewoon af van het slepen. En hij wordt niet gereden of gewandelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:45

Wauw wat slepen er een hoop zeg..! Ik heb echt nog nooit een slepend paard gehad/ gezien :oo
Hoe zien de hoeven er uit van een sleper dan? Zullen ze echt niet stoppen met slepen als het te kort wordt?

Sedje gaat wel sloom lopen (mij te sloom) maar slepen gelukkig niet..!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:47

Die van mij sleept ook met regelmaat. Niet alleen in sukkeldraf, maar ook af en toe met doordraven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:29

Yep, mijne sleept ook. Net zo erg als de foto's in het topic. Ik heb er een maand ijzers onder gehad, maar Paard gleed in het land steeds uit. Was geen optie, ze ging gewoon echt vd benen. Dus ijzers weer onder weg gehaald.

Paard wordt op dit moment echt mager. Denk dat ii volgende week bloed laat testen. Wat adviseren jullie om op te laten testen? Ik heb helaas een va die maar 1 cushing pony kent en dat is die van mij... Dus heeft niet veel ervaring.
Wat laten jullie meestal testen? En wat zijn dan ongeveer de kosten van zon onderzoek?
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:37

Mijne sleet niet :D Die tilt ze eigenlijk best hoog op :j

Ik heb gelijk met de ID--test een check u laten doen (lever-, nierwaarden etc) en laten testen en vitamine E en selenium. Overige vitaminen en mineralen was volgens mijn DA niet heel zinvol omdat je pas bij een extreem tekort een verandering ziet.
Ik was rond de 100 euro kwijt voor het onderzoek.

Vandaag heeft mijn paard voor het eerst een halve Prascend gehad.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:41

Mijn oude dame voelt zich super met de medicijnen.Ze heeft net mijn ruin 2 hoefafdrukken in zijn buik bezorgt.Hij dacht haar eten te kunnen afpakken.Lang leven Brittzila.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:33

Sorry dat ik dit topic zo maar kom binnen vallen, maar ik heb een vraagje. Wie zou ik mogen pben voor wat informatie over Cushing? Ik moet een super groot verslag maken over cushing, maar zou het leuk vinden om iemand vragen te stellen die een paard met cushing heeft.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:49

pfoe ikk leer hier nig dagelijks bij, slepen had ik nog nooit gezien of gehoord!

Goh wat moet het een schrikken zijn geweest bij Vlekje, goed dat je zo scherp en oplettend bent!

Laukje gaat nu haar 2de week op prascend in. Ze staat nu 5dagen op een halve en ik zie absoluut een verbetering! Waar ik alleen over twijfel is of dit genoeg voor haar is.. Misschien verbeterd ze nog meer als ik de dosis toch verder opbouw? De DA zei 1 tablet per dag.. Lauk was altijd een dominante tante en die is weer op en top terug, toch vind ik haar nog wel wat duffig in haar blik waardoor ik niet goed weet wat ik nu moet..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:02

Blon_D schreef:
Laukje gaat nu haar 2de week op prascend in. Ze staat nu 5dagen op een halve en ik zie absoluut een verbetering! Waar ik alleen over twijfel is of dit genoeg voor haar is.. Misschien verbeterd ze nog meer als ik de dosis toch verder opbouw? De DA zei 1 tablet per dag.. Lauk was altijd een dominante tante en die is weer op en top terug, toch vind ik haar nog wel wat duffig in haar blik waardoor ik niet goed weet wat ik nu moet..

Dat dilemma heb ik ook hoor :j Geef nu sinds 2 dagen een halve pil en twijfel het daarbij te laten of verder op te bouwen. Merk geen grote verschillen maar de klachten waren ook minimaal dus kan niet heel veel verwachten.
Aangezien het een progessieve ziekte is en in de toekomst de dosis mogelijk verhoogd moet worden heb ik haar liever nu zo laag mogelijk qua dosis.
Heb ook bedacht om nu geen monnikspeper te gaan voeren. Werking daarvan is ook niet oneindig en dan hebben we nog wat opties achter de hand.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:15

fransje23 schreef:
Blon_D schreef:

Dat dilemma heb ik ook hoor :j Geef nu sinds 2 dagen een halve pil en twijfel het daarbij te laten of verder op te bouwen. Merk geen grote verschillen maar de klachten waren ook minimaal dus kan niet heel veel verwachten.
Aangezien het een progessieve ziekte is en in de toekomst de dosis mogelijk verhoogd moet worden heb ik haar liever nu zo laag mogelijk qua dosis.
Heb ook bedacht om nu geen monnikspeper te gaan voeren. Werking daarvan is ook niet oneindig en dan hebben we nog wat opties achter de hand.

Weet niet hoe oud jouw chusie is? Die van mij is nu 24 en had nooit verwacht dat ze deze leeftijd zou halen.

Ze is geen blok aan mijn been maar wanneer de dosis hoger dan 1 pil moet worden ga ik wel nadenken.

Ben ontzettend gek met mijn merrie hoor maar ik heb de paarden niet aan huis lopen en ben dus wel gebonden aan extra financiële kosten. Omdat het een progessieve ziekte is wil ik de ellende ook voor zijn. Kijk het sowieso tot het voorjaar aan in de hoop dat ze aankomende winter beter doorloopt dan de vorige..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:21

Mijne is 23 jaar en verder gezond en fit. Had dan ook niet verwacht dat ze PPID zou hebben.

Juist omdat het een hogere dosis aardig in de kosten kan open wi ik deze nu zo laag mogelijk houden. Dan zit er nog wat meer speling in mochten de klachten in de toekomst toenemen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:26

fransje23 schreef:
Mijne is 23 jaar en verder gezond en fit. Had dan ook niet verwacht dat ze PPID zou hebben.

Juist omdat het een hogere dosis aardig in de kosten kan open wi ik deze nu zo laag mogelijk houden. Dan zit er nog wat meer speling in mochten de klachten in de toekomst toenemen.

Dan denk ik dat ik in jouw geval de halve pil zou aanhouden. Juist omdat jouw paard wel gezond en fit is!

Die van mij is helaas erg bekend met hoefbevangenheid en heeft bijna geen tanden en kiezen meer. Ikk voer haar dus ook nog maandelijks 45 euro extra bij en ze staat op duivelsklauw omdat ze ongemakken heeft door de geschiedenis van hoefbevangen zijn.. Als ze het dan kan redden met max 1 pil laat ik haar met liefde nog lopen maar als dit niet voldoende is moet ik toch aan mijzelf en mijn andere paard gaan denken, hoe egoïstisch dit ook voelt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:40

Blon_D schreef:
Die van mij is helaas erg bekend met hoefbevangenheid en heeft bijna geen tanden en kiezen meer. Ikk voer haar dus ook nog maandelijks 45 euro extra bij en ze staat op duivelsklauw omdat ze ongemakken heeft door de geschiedenis van hoefbevangen zijn.. Als ze het dan kan redden met max 1 pil laat ik haar met liefde nog lopen maar als dit niet voldoende is moet ik toch aan mijzelf en mijn andere paard gaan denken, hoe egoïstisch dit ook voelt

Snap heel goed dat op een gegeven moment een grens, hoe verdrietig ook, bereikt is!
Misschien dat ze met de medicijnen wel beter op gewicht komt en blijft?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 00:19

Oei wat een afgesleten hoeven in dat andere topic. Vlek sleept ook wel iets, maar daar kan ik aan de hoeven zo niet wat zien. Ik moet zeggen dat ze na woensdag iets meer sleept dan eerst, maar dit is nu al beter. Ik deed haar vanmorgen als laatste naar buiten. Ze moest haar medicijnen nog hebben. Maar toen ik de deur open deed, kon ik nauwelijks haar halster om krijgen, ze duwde me bijna opzij. En dan is dat ponietje nog best sterk, hahaha. Echt heel fijn dat ze zich beter voelt.

Vlek kan ook geen hooi meer eten, dus die krijgt ook apart voer (Fetura van Agrobs). Ze eet ongeveer 2,5 zak per maand weg (€ 18,20 per zak). Dus echt een stuk duurder dan hooi. Daarnaast nog bietenpulp, zemelen, Senior muesli van Agrobs, Merriemuesli van Dodson & Horrel (die voer ik nu aan mijn zogende merrie en dat is op dit moment de enige die ze echt lekker vindt). Als ik haar pil in een andere muesli doe, vertikt ze het om het op te eten. Bij deze muesli eet ze hem zo op.

Ik heb nog een cushie, mijn shetlander Naughty. Die vertoont af en toe ook stijfheid en gevoeligheid op de hoeven. Heb z'n hoefjes al eens op de foto gezet, maar gelukkig geen enkele kanteling te zien. Als ie echt heel gevoelig is, zet ik hem een paar dagen op bute met aspirinezuur en daarna gaat het vaak weer. Hij loopt nog regelmatig voor de sulky en dat doet hem wel goed (anders wordt ie best wel dik en dat willen we juist niet).

Beide heb ik overigens op een halve pil staan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:00

Fijn dat Vlekje weer bijna helemaal ok is ! Eet ze de Cushcare niet meer ?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:17

nee die wilde ze niet meer. En Naughty ook niet. Dus maar meer over gestapt naar wat anders

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:47

Fijn dat vlek weer helemaal terug is!
Merk helemaal niets van de pillen maar hij had natuurlijk ook nog geen symptomen. Wacht wel op de tweede bloedtest. Met een beetje geluk mag ik dan op een lagere dosis verder

PrinceAmos kom maar met je vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:06

Fijn om te horen Setteli!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:54

Idd fijn om te horen van Vlek!

Hier is gisteren de 0 grams deken op gegaan.
Bagger weer :(

Voert hier nog iemand de cushcare? Ik wil er nu toch echt mee gaan beginnen, paard wordt weer magerder... Kan dit naast de pavo 18+ en hoeveel geven jullie per dag van de cushcare? paard is een c. Ik las 600 gr per 100 kg lichaamsgewicht. Dan zou ik ongeveer 2 kg moeten voeren per dag, maar dat vind ik toch erg duur :o ... Kan ik 9 dagen met 1 zak van 23 euro doen :(
Kan het ook minder of heeft het dan geen effect?
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd