[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:55

Bij de voorpluk heeft ze nog geen last. Maar ik zal inderdaad eens kijken wat ik kan knutselen :) heb jij toevallig een foto?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:10

Eh, ja. Even zoeken...

hier een foto van pony met deken en hoofdkap:
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... 89dd5b.jpg

de hoofdkap (met hier wat te grote oren) en met halster om de nek. Flap zit dus achter aan het vliegenmasker vast en stoppen we gewoon onder de deken, daar een clipje midden op de manenkam.
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... MG1705.jpg

Betere foto heb ik op dit moment niet, zou ik evt morgen even kunnen maken :)

edit: op de eerste foto hier heeft ze haar halster nog over de kap; inmiddels draagt ze een halsband ipv het halster. Halsband zodat stal eigenaar haar kan pakken en bijkomend voordeel is dat de hals zo nog beter blijft zitten. Halster was niks over de kap, dat zat niet (op stal was halster op de wei verplicht)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:12

Aah, die is slim bedacht! Ik zal eens kijken of ik mijn moeder dit kan laten knutselen! bedankt :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:20

Ik ben benieuwd, zou fijn zijn als het bij jou net zo goed werkt als bij ons!

Erg moeilijk is het niet, al moest het wel met de hand omdat de naaimachine er niet door kwam. En het clipje wil nog wel eens los raken (clipje dus stevig vast zetten aan zowel deken als halsflap)

Wij hebben gewoon een rechthoekige lap stof genomen voor de hals, en dan korte zijde aan de kap vast zetten als op de foto, de hele 'kaaklijn' langs. Dan het clipje aan het andere uiteinde in het midden (dus de punten van de flap zitten los). Masker om, stop alles in je deken, laat het paard van de grond wat eten en bepaal dan waar je het clipje in de deken moet zetten. Doordat je elastiek van de deken bij de hals over je flap heen gaat (icm het clipje dat vast zit) blijft het geheel mooi zitten.

Haha iig succes :D

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:29

Dankje voor de uitleg! :)
Ga het van de week eens goed bekijken en morgen de wondjes maar eens goed behandelen

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:02

Pff wat een opluchting. Sinds ik de rambo op mijn pony heb gelegend begint de huid te herstellen en schuurt ze niet meer. Ik denk toch dat haar eczeem toch niet zo heel erg is. Ze staat er nu ook aardig goed bij voor haar doen: Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bommeltje_ op 26-05-14 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:07

Haha, ze staat er goed bij op zijn kop }>

Edit: ;) }> ;) }>
Laatst bijgewerkt door hokke op 26-05-14 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:12

o jeetje dat krijg van foto's uploaden op je mobiel ik zal hem even omdraaien :+

Nu is die goed O:)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:45

Robin_Rikkie schreef:
Ik lees nog steeds mee maar nu heb ik nog een vraagje :)
Het ging tot nu toe goed zonder jeuk maar helaas, gister toch 2 schuurplekken in de manenkam -O-
Extra gesmeerd tegen de jeuk in de hoop dat het niet erger werd. Wel dus.. 1 van die plekjes is nu dus echt open en ik ben bang dat ze het nu verder gaat schuren.. Het probleem is dus, ze heeft jeuk op het eerste deel van de manenkam, vanaf de oren gezien. De hals van de deken zakt altijd af, ongeveer 10/15 cm.. En op deze plaatsen heeft ze nu dus jeuk. Ik wilde eigenlijk volgend jaar overstappen op een andere deken (dit is nu zo'n 'standaard' bruine deken met elastieken). Is het mogelijk om iets tegen het afzakken te doen of toch echt nu al een andere deken kopen? Ik zie het eigenlijk niet zo zitten vanwege het geld maar als het moet dan moet het..
Is er nog iets wat ik kan doen ter genezing van de wondjes?

De spray die kinke gebruikt werkt ook huidherstellend.......in ernstige gevallen is er ook nog een zalf voor handen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:08

Ik heb gisteren de Equiprotecta gekocht :j
Gisteren dus voor het eerste er de manen en buik mee ingesprayd.

@PPG: de spray, mag die ook gesprayd worden indien er géén jeuk aanwezig is om de huid soepel en fris te houden?
En moet je er veel van sprayen of is 1 spray per onderdeel genoeg (maw: moet je meerdere keren op 1 plaats sprayen of is op 1 deel genoeg?)

Wat ruikt die spray lekker trouwens :D
Ik heb hem vorige week tijdens een zonsondergang shoot gebruikt van een vriendin,
ik had me dus aan een onrustige manenkam verwacht de dag erna, maar dat bleek niet zo te zijn :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:12

Jaaa…hij ruikt lekker :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:12

Bommeltje_ schreef:
Pff wat een opluchting. Sinds ik de rambo op mijn pony heb gelegend begint de huid te herstellen en schuurt ze niet meer. Ik denk toch dat haar eczeem toch niet zo heel erg is. Ze staat er nu ook aardig goed bij voor haar doen: [ Afbeelding ]

Jeetje die is wel erg dik zeg!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:16

Ja ik weet dat ze erg dik is. We zijn bezig haar te laten afvallen. Helaas kocht ik haar nog dikker een aantal maanden geleden. Het gaat helaas allemaal niet zo snel.. Tips voor afvallen zijn altijd welkom.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:24

Bommeltje_ schreef:
Ja ik weet dat ze erg dik is. We zijn bezig haar te laten afvallen. Helaas kocht ik haar nog dikker een aantal maanden geleden. Het gaat helaas allemaal niet zo snel.. Tips voor afvallen zijn altijd welkom.

Bewegen , longe ,aan de fiets , rijden , mennen , .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:27

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:31

Rizette schreef:
Bommeltje_ schreef:

Rijden word hem niet daar ben ik te groot voor en mennen ben ik haar aan het wennen aan oogkleppen enz. Longeren doe ik aan de enkele en dubbele longe. Ik wandel met haar en doe aan parelli. Ik ga de tijden van de training wel wat uitbereiden. Van 30 min naar 45 en dan naar een uur. Ik hoop dat, dat gaat helpen. Word er echt moedeloos van..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:41

Mi_Amore schreef:
Ik heb gisteren de Equiprotecta gekocht :j
Gisteren dus voor het eerste er de manen en buik mee ingesprayd.

@PPG: de spray, mag die ook gesprayd worden indien er géén jeuk aanwezig is om de huid soepel en fris te houden?
En moet je er veel van sprayen of is 1 spray per onderdeel genoeg (maw: moet je meerdere keren op 1 plaats sprayen of is op 1 deel genoeg?)

Wat ruikt die spray lekker trouwens :D
Ik heb hem vorige week tijdens een zonsondergang shoot gebruikt van een vriendin,
ik had me dus aan een onrustige manenkam verwacht de dag erna, maar dat bleek niet zo te zijn :D

Je mag de spray onbeperkt gebruiken...hoe vaak je moet sprayen hangt van de beharing af...de onderliggende huid moet goed nat worden....eventueel inmasseren...fijn om te horen dat het goed bevalt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:51

Bommeltje_ schreef:
Rizette schreef:

Rijden word hem niet daar ben ik te groot voor en mennen ben ik haar aan het wennen aan oogkleppen enz. Longeren doe ik aan de enkele en dubbele longe. Ik wandel met haar en doe aan parelli. Ik ga de tijden van de training wel wat uitbereiden. Van 30 min naar 45 en dan naar een uur. Ik hoop dat, dat gaat helpen. Word er echt moedeloos van..

Een goed dieet is alles! Hooi moet zo zuinig zijn in waardes dat je er de hele dag van kan geven. Op die manier krijg je paarden die niet meer schrokken en uiteindelijk dus ook minder eten. Ik heb er hier een staan die inmiddels juist op het gras moet omdat hij anders te doen blijft! (Dat was ook zo'n dikkertje).

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:59

Oke, ja we doen nu aan strookbegrazing dat helpt ook al erg veel. En ze moet lopen om bij het hooi en water te komen. Ik denk dat meer trainen toch echt het redmiddel is :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:09

Ik vraag me af of strookbegrazing goed is voor een ZE paard (of een paard wat aanleg heeft om dik te worden). Gezien ze dan juist gaan schrokken en ze de rest van de tijd op gestrest (tekort) gras staan.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:21

Het grasmengsel is belangrijker dan de lengte.....te kort gras kan zelfs geiriteerde klieren opleveren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:37

Het is beide zo ontzettend belangrijk!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:36

Ja wij letten heel goed op de waarde van het gras en waar het fructaan gehalte het laagst is. Bij haar vorige eigenaar heeft ze een half jaar stil gestaan op gras en hooi. Ik heb haar nu 5 maanden en er is al echt veel af maar zoiets kost ook tijd denk ik.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:00

papagroom schreef:
Het grasmengsel is belangrijker dan de lengte.....te kort gras kan zelfs geiriteerde klieren opleveren.

Yep, daar heeft mijn paard last van :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:43

appie alleen als het nat gras betreft...geven we hooi bij dan is het veel minder. :j