[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:09

Malenka schreef:
Als ik nu de deken af doe bij mijn paard gaat hij draaien, bijten, stampen, zwiepen met zijn staart etc. Helemaal gek dus door de mugjes. Het is nog even niet over helaas.

Nope, hier hetzelfde...
Hij bijt zich zijn billen kapot als hij de deken niet op heeft, schuren doet hij zelfs door de deken, ik denk dat hij het zichzelf heeft aangeleerd en nu moet ik het er maar af zien te krijgen.
Ik heb een bezem in de stal gehangen(de kop ervan) en daar schuurt hij zich ook aan.
In de manen zitten heel veel velletjes, dus langzaam aan geneest het wel, misschien dat dit hem zo jeukt?

Malenka

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:12

Dat is bij die van mij in ieder geval niet zo. Die heeft helemaal geen losse velletjes oid. Echt schuren doet hij ook niet zolang ik de deken maar om laat. Als ik hem wil borstelen of zadelen is dat bijna niet te doen. Hij draait echt door van de mugjes.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:20

Die van mij staat met de deken op en schuurt dan nog als een gek... Dus ik denk dat hij zichzelf een heel verkeerd iets heeft aangeleerd.
Ik denk erover om een draadje met stroom op dat punt te zetten waar hij schuurt....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:31

Ik denk ook wel eens dat ze op den duur inderdaad de gewoonte hebben om te schuren inplaats van dat ze het alleen doen als ze ergens problemen mee hebben (jeuk). Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat het een andere reden heeft. Als je het dan niet meer ziet doordat hij nergens meer kan schuren is het probleem natuurlijk nog niet weg. Je ziet het alleen niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:36

Mijn paard krabt altijd met zijn achterpoten zijn hele manenkam en voorpluk af, helaas werkt stroondraad daar niet :')

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:41

Mijn pony heeft de laaste tijd erg veel jeuk op zijn vlanken. Dan bedoel ik zeg maar nog op het stuk buik voor het weerborsteltje van het achterbeen (ben even de paardtechnische naam vergeten :o ) Hij krabt daar aan alle bijde kanten heel vaak aan maar heeft geen wondjes daar zitten. Hij heeft gewoon fulltime exeemdeken op tenzij we gaan rijden. Is dit ook exeem of is dit iets ander? wormen mischien?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:52

Malenka schreef:
Als ik nu de deken af doe bij mijn paard gaat hij draaien, bijten, stampen, zwiepen met zijn staart etc. Helemaal gek dus door de mugjes. Het is nog even niet over helaas.

Het is ook nog lang niet koud genoeg om de deken af te laten.
Overdag is het ruim boven de 10 graden en zon, dus ideaal knuttenweer. Verre van ideaal voor eczemers dus....

ciana2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:12

Hoi, mijn paard /3 (4 jaar) blijft zich nu ook nog steeds schuren ;( , haar hele manenkam is inmiddels helemaal weg. voorheen bleef het alleen bij haar staart en nu moeten de manen er ook aan geloven. baal er ontzettend van. ze heeft de 24/7 een deken op.

gr Claudia

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:30

nadita,
Maar ik wil toch wel gewoon mijn paard verzorgen (poetsen) en rijden. Maar de laatste paar dagen kan dus zelfs dat bijna niet omdat hij zodra ik de deken af doe heel veel last heeft. Ik denk er zelfs niet over om de deken de hele dag af te laten. Ik ben me er van bewust dat mijn paard helaas het hele jaar door een deken nodig heeft.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:19

Sanet schreef:
Ik zal vandaag eens een foto van onze manen maken :)

Afbeelding
Afbeelding

Het onderste is wel dun, dus ik ben nog aan het overwegen of we dat nou wel of niet gaan bijknippen. Nu was het ook uit de vlecht en weer erin. Als ik het was dan is het ook minder kroezig.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:35

mooi hoor sanet, heeft er ook wel anders uitgezien!

De DA is net langsgeweest om naar Wisse te kijken, want er zat nog geen verbetering in. Buigproef was wel oke gelukkig, dus waarschijnlijk niets ernstigs, maar hij moet wel nog een week op rust. Als er dan nog geen verbetering te zien is moet hij op de foto, maar zal wel meevallen dacht ze. Waarschijnlijk heeft hij iets verstuikt en daar staat 3 weken voor. Voorlopig niet rijden dus en daarom de 29e sowieso maar niet op wedstrijd.
Hij was wel erg blij dat ie zijn stal uit mocht, vond ie maar niets en was erg druk :P
Da: "oh die zal vast wel even rennen als hij weer buiten staat"
Ik" eh...mwah.. denk t niet :P "
En inderdaad....eerst drinken en toen hop snoet in het hooi tussen zn vriendjes :D

Heb de DA nog even laten kijken naar de plekken op zijn voorhoofd, om te vragen of dit door het eczeem kwam of toch schurft ofzo was, maar zij dacht toch dat het gewoon eczeemplekken waren.
Gelukkig maar, anders hadden we er nog iets bij...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:39

Wat een mooie manenbos heb je op Syb gekweekt Sanet. En wat lang :oo

@ opisop: balen dat Wisse nog niet goed is. Hoop dat hij snel weer klaar is.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:42

Malenka schreef:
nadita,
Maar ik wil toch wel gewoon mijn paard verzorgen (poetsen) en rijden. Maar de laatste paar dagen kan dus zelfs dat bijna niet omdat hij zodra ik de deken af doe heel veel last heeft. Ik denk er zelfs niet over om de deken de hele dag af te laten. Ik ben me er van bewust dat mijn paard helaas het hele jaar door een deken nodig heeft.

Dat begrijp ik! Wat naar dat je paard er zelfs bij het poetsen e.d. ook zoveel last van jeuk heeft. Gelukkig heeft de mijne maar heel licht eczeem (schuurt alleen wat aan zijn manen), maar als ik hier zo lees hebben veel paarden last van ernstige jeuk.
Malenka: heel naar voor je paard en voor jou dat hij/zij zo'n last heeft.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:49

Wouw Sanet; daar kan ik nou echt jaloers op worden :P

Mijn tweejarige doet het redelijk goed op Cavalor Strucomix Sensitive, nu baal ik er een beetje van dat ze deze steeds apart voor mij moeten bestellen bij de leverancier en dat ik met wat geluk het dan over een week heb. Ik denk er dan ook sterk over om over te stappen op Subli Zonder wat wel steeds voorradig is. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Zou het kunnen dat hij toch weer gevoeliger gaat reageren op knutten? (nu met deken en wekelijks Derfen aardig onder controle)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:03

Troost jullie, we zijn ooit zo begonnen:

Afbeelding
Ik was toen zo trots dat we er een echt "liggend" vlechtje van konden maken.

Het korte vlechtje is 2 jaar terug klem tussen de winter deken komen te zitten, maar die groeit ook goed bij :)

Voor de echt heftige dagen, dan gooi ik mijn vliegenrijdeken eerst over de rug en kont, dan borstel ik de hals en dan over de hals en borstel ik de rest. Hoeven uitkrabben en staart uitkammen doe ik ook alleen met de deken op dan, want anders ben ik alleen maar staarten aan het ontwijken (als ik geluk heb) en proberen dat ze niet op 2 benen gaat staan om de beestjes te verjagen. Daar word je echt helemaal tuureluurs van. Dat komt ook omdat ze de vliegjes op hun lijf helemaal niet meer gewend zijn, ondanks dat het 9 van de 10 keer niet van die stekers zijn, maar gewone normale huis(stal)muggen, die zo lekker blijven kleven.
Laatst bijgewerkt door Sanet op 17-10-11 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:28

Ik ga volgend jaar toch naar grovere middelen grijpen zoals Endure / Absorbine.
Ik heb dit jaar voor 300 euro aan vliegensprays uitgegeven die weinig tot niets hebben geholpen.
De vliegenpopulatie gaat gewoon door, dus ik ben er wel beetje klaar mee

Dit jaar had ik ook een plan van aanpak, wat helaas niet afdoende werkte (beperken van gras).

Ook ga ik alvast nadenken over vliegenvallen, kleefvallen en misschien grote ventilator bij de eetplaats.
De grote plassen in weiland worden gedempt.
Ieder jaar wordt de exceem erger en mijn paardje is nog jong dus ik vrees met grote vrezen over aantal jaar.

NoireIdylle, ik zou altijd 1 zak extra bestellen en op Cavalor blijven als dat goed bevalt. Subli doen de meesten het wel goed op, maar ik merk dat je bij een excemer zo weinig mogelijk moet veranderen. Alles kan een trigger zijn voor weer meer jeuk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:29

Wat een verschil sanet! Mooi hoor :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:34

@sanet
dankjewel!!! Je geeft me weer wat hoop...had ik nodig :D
Over welke tijdspanne spreken we dan?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:12

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:21

Dankjewel, gaar redelijk snel zeg! Op 1 jaar tijd tss 2006 en 2007 is een heel groot vershil hé!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:42

iana schreef:
Dankjewel, gaar redelijk snel zeg! Op 1 jaar tijd tss 2006 en 2007 is een heel groot vershil hé!

In 2006 stond ze nog zonder deken. Februari 2007 heb ik haar gekocht en is ze dus begin maart al onder de eczeemdeken gekomen. Dat scheelde veel, maar in 2006 hebben we nog een flinke terugval gehad qua manen, maar goed... gestaag zet het groeien zich voort. En dat met bijknippen erbij, want op een gegeven moment heb ik de lange dunne stukken er toch uitgeknipt.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:40

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:10

intel_1x schreef:
Ik heb dit jaar voor 300 euro aan vliegensprays uitgegeven die weinig tot niets hebben geholpen.

Waarom zou je in hemelsnaam zoveel geld uitgeven aan vliegensprays?!
Als ze een deken ophebben heb je toch geen vliegenspray meer nodig?
En als ze tijdens het rijden last krijgen, gebruik je toch een rij-vliegendeken?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:30

helaas was een deken niet afdoende (buik, benen, hoofd) en kan ik idd niet rijden zonder vliegenspray op te doen. met regnachtige dagen heeft hij de deken niet op en werd hij ingespoten met vliegenspray.
ik heb met terugwerkende kracht gekeken hoeveel ik aan vliegenspray heb uitgegeven en was daar ook wel van geschrokken. rijvliegendekens komen knutten trouwens doorheen....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:11

opisop_shop schreef:
intel_1x schreef:

Waarom zou je in hemelsnaam zoveel geld uitgeven aan vliegensprays?!
Als ze een deken ophebben heb je toch geen vliegenspray meer nodig?
En als ze tijdens het rijden last krijgen, gebruik je toch een rij-vliegendeken?

Mijn idee.... Das wel heel veel geld Intel.
Ik spuit idd ook alleen maar vliegenspray tijdens het rijden/longeren.