[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:36

zo had ik voor appie ook een pagony,was binnen 3 maanden echt helemaal stuk.
mijn 2e hands boett gaat nu zijn 3e jaar in :D
oke wel een paar keer gerepareerd,maar toch...is veel sterkere stof

zij

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:58

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:58

Hebben jullie een tip voor me wat ik met mijn drachtige merrie kan doen kwa deken tijdens de bevalling en asl het veulen er is?

Ze heeft lichte manen en staart eczeem en staat eigenlijk in het voorjaar tot najaar met een deken.
Maar tijdens bevalling en tijdens de tijd met veulen is het niet heel handig met al die riempjes.

Wie heeft een tip?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:12

Mijn oude verzorgpaard heeft vanaf een paar dagen voor de bevalling en 3 dagen na de bevalling zonder eczeemdeken gestaan daarna heeft ze hem weer opgekregen, omdat ze gek werd van de vliegen. Veulen kon er prima bij zoals je kan zien op deze foto.
Afbeelding

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:17

Wat een super leuke foto!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:20

wuswa schreef:
Wat een super leuke foto!

Ik vind hem ook echt grappig. Babs dacht even gezellig met haar moeder te spelen nu ze op haar hoogte is. Babs zit ook nog helemaal in de kreukels, ze was hier ook nog maar 3 of 4 dagen oud.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:23

AAAAAAAAAAAAAAAAH
Lief, lief, lief :D

Zou hem inderdaad rond de bevalling af doen en daarna weer op.
Zouden ze met de deken kunnen bevallen eigenlijk?
Want stel dat het eerder komt?

*Vroeg ik me even af*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:27

volgens mij moet dat best kunnen toch?
merries staan toch vrij vlot op na de bevalling en dan kan het veulen er toch wel makkelijk bij.

ik bedenk me net dat over 3 maanden de eczeem deken er weer op moet :+

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:19

even een vraagje.
Mijn dierenarts denkt dat ze zomereczeem heeft aangezien ze afgelopen zomer al haar manen er af heeft geschuurt, alleen niet haar staart.
Hij geeft aan dat het enige mogelijkheid is om een eczeemdeken op te doen.
Nou is mij vraag is dat zo? zo ja welke deken is het beste en vanaf wanneer?(ik heb een 2,5 jarige arabische merrie van 1,52 op dit moment)
En kan grote hoeveelheden knoflook ook helpen? zo ja welke vorm en hoeveel per dag en moet ik er nu al mee beginnen?
of beide, de deken en knoflook?
oh ja en ze gaat als het weer beter weer is vanaf april, mei nog een half jaartje de wei op om nog goed door te groeien, kan ze het dan volledig op?
het lijkt mij als een paard zon ding een half jaar lang op heeft en in de zin er ook jeuk van krijgt.
zo heel veel vragen:)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:18

Ik zou eerst beginnen met een eczeemdeken en eventueel een reinigingskuur in februari/ maart (als dat mogelijk is). Eczeemdekens heb je van Rambo, Boett, Ivanhoe, Pagony, EJ en nog veel meer. Ik ben zelf erg tevreden over de Rambo Sweet Itch Hoody en heb als reservedeken een EJ. Knoflook zou ik zelf niet al te veel van geven. Sommige paarden krijgen er juist jeuk van en ik dacht dat je het ook niet te lang achter elkaar mag geven. Je kan het deken er gewoon zo lang het nodig is op laten liggen, maar ook wel regelmatig het deken even afhalen om te luchten en het paard te poetsen.

Ik zou niet het hele deken oplaten tijdens de bevalling, maar een halsdeken zou wel kunnen.

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:01

Ik zit ook een beetje met die knoflook in mijn maag. Lees veel dingen dat het slecht moet zijn? Zo ja als men knoflook wilt voeren .. vanaf (ongeveer) wanneer? En hoelang?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:25

van knoflook is het helemaal niet bewezen dat het werkt.
knoflook zuivert het bloed wel wat en bevat vitamines en wie weet is dat nou net wat zomereczemers helpen kan.
maar ja..zo zijn er heel veel planten.kruiden en weet ik wat meer wat precies dezelfde eigenschappen bezit

beter zorg je ervoor dat je 2,5 jarige niet op al te vol weiland staat.
te dikke paarden zijn veel gevoeliger voor eczeem namelijk.
dus beter iets schraler houden en geef je arabier een vitamine/mineralen mensgel wat voorziet in alles wat ze nog nodig heeft naast gras.

met een deken erbij zit je dan toch wel op het beste resultaat hoor

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 07:59

over knoflook:
ik geef het wel, maar max 3 maanden achter elkaar, en dan 1 a 2 maanden niet. puur omdat het SCHIJNT dat het bloedarmoede kan veroorzaken en giftig is... Sowieso is het niet goed om constant een supplement te geven... Op deze manier voer ik het al 2 jaar. Ik heb niet heel erg het idee dat het vliegen afweert eerlijk gezegd. deken helpt beter! als je het wil geven om het bloed minder smakelijk te maken moet je het dus VOOR het eczeemseizoen al gevoerd hebben. anders zit het nog niet in het bloed ;)

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:00

dus eigenlijks is het bijna onmogelijk dat ik mn paard 24 uur per dag buiten zet?
want als ik een dag niet kan dan zit die deken er 24 uur per dag op.
en ik weet het niet zeker of ze het heeft, ze heeft een tijdje slecht in haar vel gezeten misschien dat ze daarom geschuurt heeft. het was ook alleen haar manen en niet tot bloedens toe.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:01

Dah.. het is juist de bedoeling dat de deken 24 uur per dag omzit, anders heeft het geen zin. Mocht je gaan rijden dan moet je ook zo min mogelijk de deken aflaten.
Is je paard geprikt, dan krijgt hij weer jeuk en die jeuk kan lang blijven hangen.
Mijn paard staat in de zomer de hele dag buiten en dat gaat goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:30

appie loopt vanaf mei ook 24 uur per dag buiten, met deken en met weidegenootjes.
gaat prima hoor. :D

die dekens ademen he?
als ik op vakantie ga zit die deken er een week op en gebeurd niks mee.
ze zijn ervoor gemaakt,dus lekker deken er op en laten lopen.
zorg wel voor een reserve deken, als de een kapot is moet je wel meteen een andere er op kunnen gooien anders krijgen ze alsnog jeuk

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:53

Inderdaad, die deken hier zit er ook weleens een week (soms iets langer) gewoon zo erop.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:01

Senna staat in de zomer ook 24/7 op het land en heeft dan altijd haar eczeemdeken op. De deken gaat niet iedere dag af. Soms gaat die wel is een week niet af. Vaak maak ik alleen even de hals los om te kijken hoe het met de manen gaat.
Ik heb net eindelijk mijn eczeemdeken in de wasmachine gestopt. Niet normaal wat daar voor een viezigheid vanaf komt. Water was echt bruin. Ik denk dat ik hem maar 2 keer was.

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:21

ok en ze krijgen het er niet warm onder?
je kan denk ik het beste de lichte kleur nemen of niet?
en vanaf wanneer doen jullie hem op en welke soort?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:43

Ze hebben het er niet zo heel snel warm onder. Eczeemdekens zijn vaak dunne, goed ademende dekens.
Ik heb zelf een Rambo Sweet Itch Hoody, dat is een witte deken. Vliegjes komen minder snel op witte oppervlakken af en een wit deken trekt minder warmte aan. Andere mensen nemen juist een bruin deken, omdat hun paard bruin is en dan er nog hetzelfde uitziet voor de rest van de andere paarden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:49

Dahyeemah schreef:
ok en ze krijgen het er niet warm onder?

Ik had eerst een bruine pagony achtige deken en daar had hij het wel heel erg warm onder. Toen heb ik een lichte Rambo SIH gekocht en daar ging het veel beter onder. Ook veel minder lastig om hem om te doen en veel steviger van kwaliteit.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:18

Onder de eczeemdeken krijgt mijn paard het helaas, wel echt warm als het 30+ graden is buiten. Maar nog altijd is dat beetje zweten nog altijd beter dan verschrikkelijke jeuk.
Mijn deken is vrij dik en donkerblauw, dus dat zal wel lekker warm zijn.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:36

CarolShadow schreef:
Ja, maar is die gevoerd? Want dan heb je 2 lagen met ruimte (vulling) ertussen.
Dan kun je wel aan de onderkant naaien, maar dan moet je hem niet door de gehele deken heen gaan (dus alleen de onderste)

Snap je nog hahaha?
Als die niet gevoerd is dan wordt het inderdaad moeilijker.

Zo is het geworden. (op de foto nog niet helemaal klaar) PVDA (prul van de Action) van 89 cent er in genaaid en zoals het er nu uitziet werkt dat goed

Afbeelding

Het was weel ff een aardige klus om het er met de hand in te naaien en niet door de bovenstof heen te gaan.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:43

ik zet mijn paard wel snachts binnen, maar ze houdt de deken wel om. alleen met rijden gaat ie er af.
ik doe hem in maar om, en in nov. weer af. (dan wordt ie vervangen door de winterdeken)

ze heeft echt geen last van de deken hoor.

verder reinig ik haar in maart, en nov. en krijgt ze van maart tot nov. 2 x daags, 30 druppels op een broodje. van de paardendrogist

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:15

hier gaat de deken er straks ook om en pas einde van het seizoen er weer echt af hoor. alleen met rijden of lopen of longeren ofzo gaat ie af. verder staat ze ook regelmatig 24 uur of nog veel langer achter elkaar met deken. gaat prima!

(ik heb trouwens nieuwe manenfoto`s gemaakt, maar krijg z eniet op de comp :S )