Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:05

Ik had de ingrediënten inderdaad gezien, vandaar dat ik dacht dat Anne het niet zou willen eten. De paardenbloem uit de Moody Mare liet ze ook standaard liggen..
Ik deed de zeewier door haar Aspero en vitamine-brokje, maar toen hoefde ze het niet meer.. Het enige wat ze erg lekker vindt is appelazijn.
Anne eet ook geen poedertjes, zelfs niet door de slobber...

Toen haar jeuk begon, was ze nog wel volop in training. Daarna kwam ze op rust te staan wegens haar spat en dat is nu zo'n jaar geleden gok ik.
Sinds deze maand zijn we opnieuw aan het opbouwen (eerst OHZ geprobeerd, dat werkte niet) met wandelen, ze gaat nu minstens drie keer per week een half uur mee. Soms vaker, soms langer, maar die drie keer per week wil ik sowieso aanhouden.
Verder staat ze 24/7 buiten en beweegt ze (meer dan) genoeg met haar mini's.. :=

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:09

Dookia: Zoals Shamrock zijn vacht is, is die van Naomi nu ook :j :j Hier laat het lange haar wel inmiddels helemaal los. Je kan haar zo plukken en je hebt de hele plukken vast. Onder dat haar zit ook de zomervacht die zie je dan als je het haar wegplukt.
Niet zo gek dat ze het van het voorjaar warm had.. Ik vermoed dat ze toen helemaal in die "dubbele vacht" zat. Zowel winter als zomer, en dat over het hele lijf.
Hoe gaat het met z'n weidemaatje :D ?

Zinti: Je merrie ziet er goed uit hoor!! Hopelijk houdt de jeuk snel een beetje op.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:19

Vroeg iemand over de viezige kale plekken . Heb dr wel foto van . Maar op de geplaatste foto zie je haar lusitano merrie kapsel . En als je inzoomt wat kalig rond de schoft . .
Ze heeft nu de deken hele dagen aan . En houdt de plekken schoon dmv wassen .
Ben eigenlijk ook zover dat ik eigenlijk geen chemische goedjes van doc wil smeren of voeren .
Hooguit Puur Allergie of de Herbs die Fargo aandraagt.
Maar voor nu even in mijn hoofd houden : Less is more en dat vindt ik moeilijk .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:25

de sweet-itch gel van Sectolin is echt een hele fijne gel.

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... tch/101806

Heel erg zacht en kalmerend en fris ruikend. Onze Arie en Arkos - gelderse boys, kunnen ook nog wel eens lekker met de staarten schuren. Arkos had er een paar lelijke kale kortharige plekken op zijn staart. Ik smeer deze gel in, wat op mijn handen uitwrijven, tegen het haar in op huid aanbrengen en de rest met het haar mee. Arkos heeft al weer haren van 5 cm op de plekken zitten en laat het helemaal heel. Ook heel fijn als ze onder de bobbels van de insectenbeten zitten, verlicht enorm.

edit @Jasia - dit hoeven ze niet op te eten ;-)
Laatst bijgewerkt door fargo op 17-06-13 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:25

Het is niet zo dat "natuurlijke" producten veiliger of beter zijn. Sterker nog: Planten barsten van de chemische stoffen, die in het lichaam bepaalde processen induceren of stoppen. Deze producten hebben dus ook vaak bijwerkingen, al is dat - omdat er weinig gedocumenteerd is - soms niet eens bekend.

Echter vraag ik me af of er in dit geval überhaupt wel een remedie is, behalve wellicht pure symptoombestrijding - en dus jeuk reducerende middelen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:34

Een remedie is er niet voor ZE anders was het niet zo, n probleem in paardenland .
Dan deed je iets of voerde je iets en je paard was jeuk vrij .
Het is feitelijk wat JP zei . Zowat alles wat op de markt is of komt is zakken legerij voor de eigenaar van een eczemer .
Zou alleen wat jeuk stillends wel fijn vinden voor mijn meisje .

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:37

Jasia schreef:
Ik had de ingrediënten inderdaad gezien, vandaar dat ik dacht dat Anne het niet zou willen eten. De paardenbloem uit de Moody Mare liet ze ook standaard liggen..
Ik deed de zeewier door haar Aspero en vitamine-brokje, maar toen hoefde ze het niet meer.. Het enige wat ze erg lekker vindt is appelazijn.
Anne eet ook geen poedertjes, zelfs niet door de slobber...

Toen haar jeuk begon, was ze nog wel volop in training. Daarna kwam ze op rust te staan wegens haar spat en dat is nu zo'n jaar geleden gok ik.
Sinds deze maand zijn we opnieuw aan het opbouwen (eerst OHZ geprobeerd, dat werkte niet) met wandelen, ze gaat nu minstens drie keer per week een half uur mee. Soms vaker, soms langer, maar die drie keer per week wil ik sowieso aanhouden.
Verder staat ze 24/7 buiten en beweegt ze (meer dan) genoeg met haar mini's.. :=

Over appelazijn hoor ik zeer tegenstrijdige berichten.
Een paard met seme schijnt al wat zuurder te zijn , en met cushing er bij nog zuurder.
Ik dacht dat het juist beter was om de ph neutraal richting base te krijgen om ze minder aantrekkelijk te maken voor steekdingen.

''vroeger'' toen ik nog zoon problemen met Maike en zijn seme had , ben ik ten einde raad de raad van Gerrit smid/Wim de leeuw gaan opvolgen.
Urine stickjes meegenomen uit ziekenhuis , en ph meten. Veel brandnetelhooi voeren tot je echt kon zien dat de urine er donker van werd.
Door lagere ph is paard continu aan het compenseren , en door de appelazijn[die ik ook jaren door het eten heb gedaan] verzuur je het paard nog erger van binnenuit.
Maike heeft toen 2 jaar lang alleen maar hooi gehad.[wat weer andere problemen gaf...]

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:40

Zinzi_jewel schreef:
Vroeg iemand over de viezige kale plekken . Heb dr wel foto van . Maar op de geplaatste foto zie je haar lusitano merrie kapsel . En als je inzoomt wat kalig rond de schoft . .
Ze heeft nu de deken hele dagen aan . En houdt de plekken schoon dmv wassen .
Ben eigenlijk ook zover dat ik eigenlijk geen chemische goedjes van doc wil smeren of voeren .
Hooguit Puur Allergie of de Herbs die Fargo aandraagt.
Maar voor nu even in mijn hoofd houden : Less is more en dat vindt ik moeilijk .

Ja ikke!
Ze ziet er zo goed uit Zinzi!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:41

Zinzi_jewel schreef:
Een remedie is er niet voor ZE anders was het niet zo, n probleem in paardenland .
Dan deed je iets of voerde je iets en je paard was jeuk vrij .
Het is feitelijk wat JP zei . Zowat alles wat op de markt is of komt is zakken legerij voor de eigenaar van een eczemer .
Zou alleen wat jeuk stillends wel fijn vinden voor mijn meisje .

Ik moet zeggen dat ik het eerste jaar dat mijn fargo last had ook met de handen in mijn haar zat, zijn staart was in februari al helemaal kapot en kaal en zijn manen had hij ook lelijke plekken en op zijn buik had hij ook jeuk. Ze dachten aan allerlei beestjes dus hup wassen met sebacil en met betadine shampoo en zelfs zijn hele lichaam paar keer gewassen op advies van DA. Maar elke keer kwam het terug. Totdat bleek dat het ivm zachte winter toen toch echt al sweet itch was en geen andere zaken. Dus die kleine mugjes waar ze zo gevoelig voor zijn.

Ik wilde ook van binnenuit helpen en niet alleen smeren. Ben toen begonnen met de stop-itch kruiden (en msm-zwavel tegen allergieën en huidproblemen) en de sweet itch gel voor het kalmeren van buitenuit 'savonds insmeren (soms 2 x daags). En dat hield ik elk jaar bij vanaf het voorjaar.

Verder sprayde ik in echt slechte tijden de onderkant van de staart in met Leovet spray. Mijn fargo heeft het nooit meer zo gehad als dat eerste jaar, ik had het echt onder controle bij hem.

Ik heb fargo ook nog een tijd appelazijn gegeven, tot hij op een bepaald moment af begon te vallen en echt inteerde op zijn spieren. Dat kwam door de appelazijn. Daar ben ik toen mee gestopt. Er zijn ook veel producten voor mensen om af te vallen met appelazijn. Als je het je paard lang genoeg geeft wordt ie er (te) slank van.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:47

Ik probeerde de huid van Maike zo zacht en soepel mogelijk te houden.Poosje met babylotion/olie ,dat hielp redelijk , maar pure kokosvet werkte nog beter , en ruikt heerlijk!
Zodra de huid wat droger wordt schuur je het makkelijker kapot , dan als je een zacht meegevend huidje hebt.
Tegen de steekbeesten hielp Neem wel , maar ik stond er zelf bij te kokhalzen als ik dat erop smeerde...
Maar het beste was de boet , en geen gras,alleen maar hooi. Dat gaf uiteindelijk het beste resultaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:57

De huid van fargo zijn staart was kurk en kurkdroog door het wassen met de sebacil en betadine shampoo/scrub dat vond ik zoooo sneu. Die gel was daar echt een verlossing voor toen ik die gevonden had.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:59

Wat ook wel kan voorkomen dat het paard op de manenkam en oren, gestoken wordt, is vaseline. Dat is natuurlijk een vette troep maar als je de manenkam en oren van een dikke laag voorziet, kunnen die kleine rotmugjes er niet doordringen. Een potje vicks werkt ook zo.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:35

Kreeg zojuist de vraag van een hoef bekap klant of ik bekend was met

Www.huisdierenapotheker.nl/cushing-total .
Een product op basis van chinese kruiden .
Ze is er eindelijk achter dat haar oudere merrie 20 jaar nu toch wel veel tekenen van cushing vertoont .
Eerder dit jaar was bloedtest negatief .
Maar de symptomen zijn er . Heb gepraat als brugman haar op dit topic gewezen maar ze heeft geen bokt.nl account en wil dat ook niet .
Heb haar wel voor gerekend dat prascend in geval van ijslandse merrie waarschijnlijk goedkoper is ervan uitgaande dat ze voorlopig met en halve toe kan .

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:41

De sweet itch heb ik al geprobeerd, die werkte niet.
Langzamerhand krijg ik het idee dat ik alles al geprobeerd heb..

Nu houd ik de huid vet met uiercrème, zodat het niet ook nog eens scheurt..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:42

Citaat:
Dit is wel een cushing vacht maar wel al mooi kort, maar bijvoorbeeld dat beetje gouden kleurtje, de golden glow is dan wel weer cushing invloed en wat langer haar er boven op - al is dit al prachtig kort hoor voor een paard met cushing en hij glanst!

Thx ik was al ongerust voor mij had hij nog veel vacht, je stelt mij wat gerust

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:46

Focussed schreef:
Dookia: Zoals Shamrock zijn vacht is, is die van Naomi nu ook :j :j Hier laat het lange haar wel inmiddels helemaal los. Je kan haar zo plukken en je hebt de hele plukken vast. Onder dat haar zit ook de zomervacht die zie je dan als je het haar wegplukt.
Niet zo gek dat ze het van het voorjaar warm had.. Ik vermoed dat ze toen helemaal in die "dubbele vacht" zat. Zowel winter als zomer, en dat over het hele lijf.
Hoe gaat het met z'n weidemaatje :D ?

Zinti: Je merrie ziet er goed uit hoor!! Hopelijk houdt de jeuk snel een beetje op.

Ooh focussed ook jij stel me gerust. Ik was ongerust omdat hij zijn vacht nog zo lang had gehouden.

Zijn weidemaatje en hem doen het super. De ex hengst heeft veel respect voor hem. Hij mag nu elke avond na dat alle paarden van de wei zijn anderhalf uur samen met shamrock en ze komen echt goed overeen. Hopelijk kunnen we hem over een maand introduceren in een groep.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:36

Leuke foto's allemaal! Ze zien er goed uit!
De ex hengst :).. Hier heet dat een ruin. :j

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:45

Eventjes een foto van Kayleigh van vanmiddag...Het gaat Super met haar *\o/*

Afbeelding

Zo zag ze er eind feb uit.

Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:16

Zo diana!
Wat een verschil! En dat is toch waarom je het doet hè?!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:15

Zeker weten IMJ; ben er superblij mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:38

Kayleigh ziet er mooi uit hoor!Wat een verschil!
Kayleigh woont ook erg mooi! <3

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:49

Ik heb een vraagje aan jullie als ervaringsdeskundigen: ik heb het ernstige vermoeden dat mijn paard Cushing heeft. Ik bel morgen de DA voor een afspraak.

Mijn paard is nu 26 jaar, hij is sinds zijn 7e jaar ongeveer blind (geen hinder gehad qua omgang en rijden) en ik heb hem nu 9 jaar. Hij is altijd het in de bak rustig, maar buiten enorm druk. Toen ik hem kocht was ik al op de hoogte van het feit dat hij in zijn achterbenen spat had/heeft. Enkele jaren geleden is er in zijn voorbenen ook artrose geconstateerd. Hij krijgt hier supplementen voor en ondervind nagenoeg geen hinder (afgezien van de stijvigheid).

Maar nu waar ik mee zit: het valt mij meer en meer op dat zijn vacht bij nattigheid gaat krullen, hij heeft een periode gehad waarin hij veel lag (veelal de winter) en hij heeft die typische kuilen boven zijn ogen. Daarnaast is hij wel dik, maar niet te dik (veel mensen in mijn omgeving vinden hem er goed uitzien voor zijn leeftijd). Wat mijn vermoeden nog meer heeft aangewakkerd is het feit dat hij bij zijn flanken iets invalt, maar vooral dat hij steeds meer sleept met ene achterbeen in combinatie met mok (wat hij nog nooit heeft gehad) en sinds vandaag een wat dikker achterbeen.

Wat denken jullie als jullie dit zo lezen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:50

Testen zou mijn idee zijn .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:02

Douraque, het is apart maar bij heeeeel veel van de gevallen die ik ken en heb meegemaakt life dan wel via internet, ook bij ons eigen paard, begon het eigenlijk met wat onregelmatigheid of een slapper wordend been in de achterhand. Daar zit je dan een tijd mee te rommelen zonder dat er een duidelijke aanleiding of verklaring is en na ongeveer half jaar op 3/4 jaar later blijkt dan meer en meer cushing in het beeld te komen en dan als je terug kijkt - weet je, dat was al een voorteken dat been.
Bij de onze heeft het been later nooit meer opgespeeld toen hij op medicijnen stond en we bovendien goed zorgden dat hij op conditie bleef met wandelen dan wel longeren naar kunnen.

Ook het feit dat er mok optreedt, samen met het invallen dat je noemt en de krullende vacht bij regen dan wel zweten, geven aanleiding om je aan te raden om je paard te laten. Je noemt kuilen boven de ogen maar bedoelt waarschijnlijk dat deze ontbreken of gevuld zijn nu?
Overgens is blindheid ook een van de -minder vaak voorkomende en minder vaak genoemde symptomen van cushings...

Dikker achterbeen kan komen doordat mok enigzins naar binnen slaat?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 00:04

Dik achterbeen heeft de mijne van de winter ook zomaar ineens gehad . Dacht aanvankelijk dat artrose wst opspeelde of door het gesealed hooi .
Nu vallen die puzzel stukken op zijn plaats .