[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nientje78

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:41

Heeft er iemnad hier ervaring met de everline exceemdeken?
Hoe istie verder?
En belangrijkste hoe ligt tie? en wat voor maat heb je? kun je een fotolink plaatsen??? alvast badankt!
Ziet er nml over te denken om er zelf een aan te schaffen.
Het is voor mijn fjord van ongeveer 1.40 en heeft dekenmaat 175, dus dat zou maat M moeten worden.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:53

Ik heb zelf geen everline, maar het is een zeer goed (prijsgunstig) alternatief voor de boett.
Goede pasvorm, en een leuke kleur (blauw of bruin).

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:18

Mijn verzorgpaardje heeft een everline deken die bevalt opzich wel goed, maar die moet wel vaak gemaakt worden.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:20

wupke schreef:
maar die moet wel vaak gemaakt worden.

Door het kapot maken van weidegenootjes?? dat moet ik nu ook nml.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:46

nee door het kapot gaan van het schuren helaas. Maar dat zal je bij de meeste dekens toch wel een beetje houden.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:31

Kinke schreef:
mausie, ik zweer ook bij de soepjurk Lachen
jullie hadden nog wat info tegoed mbt het artikel in de Phryso:
't heet Hippo-Ex-Cema en bedacht door Arie van der Windt, ingenieur plantengenetica, afgestudeerd aan Wageningen Universiteit. Hij zocht een stal waar hij Friese paarden kon rijden en kwam zo in aanraking met zomereczeem. Bij planten kun je een positieve reistentie ontwikkelen voor ziektes zoals schimmels. Hij bedacht dat polypeptides en bepaalde aminozuren de invloed van de steekjes zouden kunnen neutraliseren.Ze hebben nu zo'n 150 testpaarden behandeld.
De polypeptides en aminozuren zijn toegevoegd aan zonnebloemolie en poeder.Alle paarden verbeterden, de ene na 3 dagen al, de ander na 2 weken. Nadeel is dat het supplement zeer snel in het lichaam wordt afgebroken, je moet dus in het seizoen iedere dag het supplement geven.
Klinkt wel interessant toch? Lachen

Ik heb dit gebruikt aan het begin van het seizoen. Ze waren zo overtuigd van het product dat ik de deken heb afgelaten. Helaas hielp het helemaal niets. Echter staat mijn paard nu al een hele tijd zonder deken buiten en heeft niet meer geschuurd sinds ik haar voer met bietenpulp, biergist en gember. Verder smeer ik elke dag een mengsel van olie ( kruidnagel, hertshoorn, teatree, patchouli, knoflook, olijfolie ) en uiercreme op de manen en staartwortel. Ze heeft helemaal niet meer geschuurd. De staartwortel die in het begin van het seizoen al kaal was is weer mooi vol en ze krijgt eindelijk een voorpluk! Ze staat overigens wel binnen vanaf 5 uur en gaat er pas na 9 uur s'ochtens weer uit. De betreffende olieen kun je kopen bij de tuinen en bv de dierendrogist. Een aanrader gezien mijn paard zich echt altijd overal tot bloedens toe openschuurde!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:50

ellepel schreef:
als je je shet brood geeft met lijnzaad word het volgens mij wel een heel soppig geheel of niet?
want je moet toch wel een flinke scheut doen dacht ik.

die dikke manenkam heeft ap dus ook,ik denk dat je shet dan toch teveel gras eet?
heel veel producten die je op de manenkam smeert worden wat lijmerig..dus dat er schilfers af komen als het product opgedroogt is.
sweet itch is dus wel een heel goed middel,maar daar zie ik ook wel dat het wat schilfert hoor
eczema balm is ook een hele goede tegen de jeuk.

We geven maar 3 dopjes. en wist geen andere manier om het te geven, omdat ze alleen gras eten, op de wei staan.
Omdat mijn pony muesli krijgt, krijgt zij een boterham met lijnzaad voor haar vachtje om los te laten. daar wilde we dan binnenkort mee stoppen, maar beter dat lijnzaadolie blijven geven dus.

ze mogen dus ook niet te veel gras?
ze staan sinds kort zo een uurtje op vers gras..
mijn eigen pony heeft er geen last van en mag op dat gras, de shet gaat mee. Moeten we ze dan nu apart gaan houden???
en op stal gaan ze ook niet, we hebben alleen een schuilstal, waar ze momenteel ook niet staan omdat deze stal langs de sloot staat en we ze daar juist vandaan willen houden.
Ok dat lijmerige is misschien wel logisch. maar haar hele hals is nu dik en pijnlijk en warm. dat was eerst niet. Vandaar dat er werd gezegd en gedacht dat het een allergische reactie is op die Horsol.

Ondertussen is de eigenaar al 1 dag gestopt met druppelen van Horsol, en 2e dag, vandaag, heeft ze de shet gewassen met een aloe vera shampoo. Het is al wat rustiger, en we mogen er aanzitten. Proberen nu de schilfers er voorzichtig maar goed uit te borstelen zodat dat ook niet nog eens gaat kriebelen.
Op dit moment staan ze weer op het grasstukje. Dierenarts heeft daar niet eens wat van gezegd dat ze daar niet op mochten?

Waar kopen jullie al je middelen? Via internet? VA ? of internet?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:55

tamary schreef:
FahyaFemke schreef:
het word misschien over het hoofd gelezen door de vele berichten en tips,. maar mag ik de shetlander met eczeem nu wel of geen brood geven? Daar doen we de lijnzaadolie namelijk op.
En had ik al gezegd dat het middel horsol NIET bevalt? Het arme beest heeft super schilfers, alsof je dr volgesmeerd heb met lijm en dat dan opgedroogd is (zie je het voor je? arm beest!)
en jeuk!! heel de tijd liggen en rollen enzo. We hebben het spul gelijk niet meer gebruikt natuurlijk, VA gebelt, en die zei ohja, dat hebben we nog niet gehoord. maar we gebruiken het ook nog maar kort dus het is testen :|
nou fijn!!!!! Iemand nog tips om dit te verzachten?? Heel haar hals is nu gerimpelt en warm en door de rimpels denk ik rolt de hele huid er af. Boven op manenkam is super dik en schilferig. Nog een zalfje of olie dat misschien werkt?
Ik heb van de HEMA babyolie, maar daar zit parfum in zag ik, zou dat mogen? Het is wel voor "de gevoelige huid", maar wel voor een mens. Ik hoop op tips!!

Brood = graan = zetmeel, dus liever niet.
Je kan kijken of je shet lijnzaadslobber lust. Dan heb je ook de slijmstoffen etc. van het lijnzaad. Verder van het gras af,op hooi zonder kunstmest, 4x per week goed in het zweet werken, eind van het weideseizoen reingingskuur (en begin ook). Middel waar ik heel blij mee ben (nu niks meer nodig dankzij volledig hooi trouwens) is Sioskin. Dat legt een laagje op de huid zodat de mugjes niet meer kunnen steken.

Lijnzaadslobber. Ik ga het naar de eigenaar mailen.
Eigenlijk zeg jij dus ook, geen gras. maar ze staan op de wei?? we hebben alleen weides zegmaar... dus dat word lastig. En dan zou mijn eigen pony ook van de wei afmoeten, en die wil ik graag OP de wei omdat ze niet veel beweging krijgt op het moment.
poehpoeh, we moeten alles heel goed op een rijtje zetten. Apart zetten is ook zielig.
Ze staan nu 24/7 op een hoge uitgebloeide graswei. het is al voor de helft kaal gegegeten, dus halve plukjes gras. Ze hoeven het niet zo graag meer. En als het lukt, staan ze per dag een uurtje op de 'verse' wei, misschien 10cm groen vers gras dus! Dierenarts zei dat ze op dat stukje het beste snachts gezet kon worden, omdat dat stuk het verst van de sloten vandaag ligt. We zijn dus bezig dat dat stukje kaal word en ze daar snachts mogen staan, en alleen overdag in de hoge weides.
Ik snap nog steeds niet dat VA niet gezegd heeft dat ze niet op gras mag?? Misschien omdat het nog niet zo erg is dan ofzo?
Bedankt voor de tips. Ze word niet veel getrained. misschien 2 keer in de week wandelen.
En wat is Sioskin en waar koop je het?
groetjes

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:39

Zo de Rambo Sweet itch is gekocht...ben benieuwd. Straks een passen Ja. Was 120 euro kwijt Boos!

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:47

Doen jullie de deken eigenlijk ook met regen op? Ik had hem laatst namelijk afgelaten, toen was het na een uurtje weer droog. Sinds dien heeft ze wel weer jeuk en schuurplekken. Daarom doe ik hem eigenlijk ook met regen om.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:50

Deken ALTIJD om houden,alleen met het rijden eraf.
Anders ben je de werking kwijt.
Heb dit ook bij een andere pony gezien.
Deken ging erop,eraf,erop,eraf.........er weer op.
En dan vonden ze het gek dat de pony zich nog kapot schuurde.

Met de regen ligt hij bij mij er ook gewoon op.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:53

Ok dus ook niet alleen met zonsop- en ondergang op doen. Misschien dat onze shet dus nu ook tot de Boettdeken komt, gewoon standaard vliegendeken op moet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:30

die dikke warme manenkam kan ook een voorbode zijn op hoefbevangenheid he?
verkijk je niet op de voedingswaarde van gras hoor,ook al is het zowat hooi,dan nog kan er voor sommige dieren teveel voeding in zitten.
ap stond vorige week nog zo:
Afbeelding
en nu zo:
Afbeelding

en dan dus niet op het groene ,maar op het stuk waar de fjord staat.( die fjord is zo dik omdat ze hoogdrachtig was hoor)
en zijn manenkam is ook drie keer zo dik als normaal..

wat in elk geval wel helpt is om de shet goed aan het werk te zetten, dan verbranden ze een gedeelte van dat gras wat ze opeten en is goed voor de afvoer van afvalstoffen.
ze mag best op gras staan,maar zo weinig mogelijk echt vet gras..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:56

carina schreef:
Hippo Ex-Cema?

Hoi Carina,
dit produkt staat in de nieuwste Phryso van het friese paarden stamboek.
Heb jij hier ervaring mee?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:58

FahyaFemke schreef:
Ok dus ook niet alleen met zonsop- en ondergang op doen. Misschien dat onze shet dus nu ook tot de Boettdeken komt, gewoon standaard vliegendeken op moet?

uiteraard, je kunt die kleine vliegende krengen nooit altijd snel genoeg af zijn. Gewoon soepjurk aanhouden, dat werkt het beste.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:43

Hier ook 1 met warme manenkam vooral vooraan en haalde er weer wat losse gefrutselde manen uit Nagelbijten / Gniffelen

Ze staat nu al 2 dagen in de paddock vanwege de regen.

Het kan zijn dat IK de boosdoener ben geweest aangezien ik door het vieze weer niks met d'r heb gedaan zo/ma/vandaag... En deken is dus ook niet afgeweest bedenk ik mij. Ik schaam me diep Bloos
Heb de deken wel naar voren getrokken elke keer. Maar ja zaterdag gewassen deken op gedaan, haren hebben misschien wel niet netjes recht gezeten...... Geen buitenlucht aan de manen... Voel me een slechte baas!!

En ze heeft do/vr/za een paar worteltjes gehad, 2 per dag. Speciaal biologische krijgt ze....... Maar goed wortels zit wel suiker in hè...... Krijgt ze ook maar niet meer. Dan maar andijvie, sla, bleekselderij of wat anders.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:05

Bo: staat jouw paardje wel gewoon 24 uur buiten?

De deken past Haha!, gelukkig maar, is namelijk een heel eind rijden naar de ruitersportwinkel waar ik de deken heb gehaald. Vandaag ook gewassen met het anti-parasiet. Toen hij droog was manen ingesmeerd met sweet-itch van Sectolin.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 00:16

Mijn paard doet het prima op hippo ex-cema.

waarschijnlijk heeft morelia zich aangemeld als testpaard en in de testfase zijn er nog heel veel dingen verbeterd.
Ik heb ook diverse dingen moeten uit proberen tot dit resultaat en ik ben er heel erg blij mee.
Er is ook gevraagd contact te blijven houden over het verloop.
Wel vind ik het vreemd dat je ineens je paard zonder deken buiten kon laten lopen als het middel niks gedaan had want ik neem aan dat je niet direct bent begonnen met bietenpulp en al die dingen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:06

pastel, is jouw paard dan ook een testpaard voor hippo ex-cema? (aangezien het nog niet via DA's te verkrijgen is? )

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:35

Nathalie ja mijne staan altijd buiten in paddocks. En hebben een weide tot de beschikking, maar met de regen e.d. niet.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:47

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:13

Kinke schreef:
pastel, is jouw paard dan ook een testpaard voor hippo ex-cema? (aangezien het nog niet via DA's te verkrijgen is? )

Ja , dat klopt Knipoog

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:38

Ik kom hier ook even binne lopen:

Ik heb sins 2 weken treug het midel gekregen die wel helpt!!
Alleen je kan het niet overal krijgen het is de geheim van onse dierenarts (hij vertelt ook niet hoe het heet)
het is blauw spul en komt uit frankrijk
Je moet het de eerste 2 weeken elke dag doen dan 2 weken om de dag en dan 1 keer in de week
hiervan wordt het huid van waar de maanen en staart zit dikker en als er dan zo mugje prikt voelen ze er niks van
ik gebruik het nu 2 weken en me paard staat zonder deken op omdat ze voordat ik het spul gebruikte de dekens helemaal kapot scheurde nu scheurt ze helemaal niet meer!!
veel mensen gebruiken dit spul en het werkt bij egt veel paarden en je kan ze dan gewoon zonder deken buiten zetten en ze scheuren niet meer (meschien de eerste 1/2 weken met zodat het nog een betje beschermt is)
onse dierenarts zij ook dit is de eerste midel waarvan ik kan zegge dat het egt kan helpe
hij heeft zelf ook een paard met zomereczeem en bij zijn paard werkt het ook

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:47

Mijn Paard is ook een testpaard van Hippo-ex-cema en ik ben helemaal onder de indruk van het middel Cool Mijn merrie was een vreselijk ZE geval en we hebben van alles geprobeert. Op een gegeven moment moest de da van alles in haar spuiten waaronder ook pretnison en allemaal andere soorten troep om de jeuk toch een beetje in de hand te houden. Eigenlijk wist ik het niet meer met haar, de deken op werkte niet en altijd maar een triest paard op stal met enorm veel jeuk Verdrietig Tot We vorig jaar gestart zijn met het middel en mijn merrie is zowel van haar exeem af (kan gewoon zonder deken staan) en is ook lichamelijk er veel beter van geworden. Mijn merrie kwakkelde veel met haar gezondheid en was triest door de jeuk en nu staat er gewoon een vrolijk paard weer met de oortjes erop lekker baldadig en zonder jeuk en met een bos manen alweer Haha! Ik ben dus helemaal enthousiast Haha! en raad het iedereen aan!

Afbeelding
Het lokje manen wat er hier nog een beetje aan zit was er binnen een week ook af, dit is mei 2007
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
en dit is dan 15 juni 2008 Cool

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:50

Wauwie! Het werkt:P
Wat een mooie maanen ;d