[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:23

Janouk! *\o/* +:)+
Hopelijk blijft het zo verder gaan en komen er betere tijden aan voor jullie!

Iemand een idee of de stress van het moment ook invloed kan hebben? Bedoel hiermee .... vandaag wat met [***] gedaan toen de paarden gevoerd werden, en dan is [***] nooit zo blij want dan krijgen ze allemaal eten en hij moet werken :+ Maar hij schudde me toch wat af met longeren! :wow: Had ik helemaal niet verwacht want het ging zo goed .. Ook heeft hij weer wat gehoest (keer of 3 tijdens het draven).

Zou het kunnen dat het moment ook een rol speelt? En dat het morgen bv. wel weer gewoon goed kan gaan? Want ik snap er niks meer van -O-

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:58

Stress is sowieso een trigger. Ik zie het bij mijn paard ook. Niet dat die nou zo vaak last heeft van stress, maar als hij het heeft gaat hij ook enorm shaken (in het seizoen dan wel; in de winter nooit).

Wesco

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:05

Ik heb bij Wes overdag het vliegenmasker van Rambo op. Ook met longeren en hij schud al een paar dagen niet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 08:09

Die van mij heeft een zware week achter de rug. Uiteindelijk is de dierenarts 5 x geweest. Hij had behalve zijn geproest en getik ook 40 graden koorts en hij voelde zich erg slecht.
Nu antibiotica en t gaat beter. Jammer genoeg is Het dit weekend weer helemaal raak met de allergie. Nu had mijn broertje ook een flinke aanval, dus t is ook geen best weekend.

Inmiddels is de puur pollen binnen, en had ook nog magnesium besteld om te kijken of t allemaal rustiger wordt voor hem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 08:31

Ik heb eergister een stuk gewandeld met appie, op de terugweg wil de hij graag naar stal, en liep daardoor ook te schudden.
, bij terugkomst zette ik hem op de wei en hij moest vreselijk nodig plassen, dus was het schudden misschien daardoor
Stress is heel belangrijk wat headshaking betreft! :j

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:54

Mijn fjordje schudt ook snel bij stress/opwinding.

Sterkte met je paardje Tulandro, hopelijk knapt ie snel een beetje op.

Ik ga morgen longeren, kijken of hij het dan ook doet.
Dat van die bomen is ook iets wat ik even heel goed in de gaten ga houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:54

Misschien had de stress van etenstijd er dan toch wel mee te maken :j Hij heeft eten zat, maarja, nieuwe aanvoer is altijd beter natuurlijk :+ Ik heb vaak het idee ook dat bij gras het schudden meer is omwille van het gras (er niet aan mogen, dus stress) dan de allergie op zich. Daar zal hij ook vast last van hebben, maar hij krijgt echt 'schudaanvallen' als hij wil grasjes grijpen en ik ben snel genoeg om hem te zeggen dat het niet mag ... (ben ik niet snel genoeg is er ook niks aan de hand qua schudden).

@ Tulandro : poeh, dat is niet niks ... Was dat ook van de allergie dan die koorts? Of gewoon toeval en iets anders?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:27

Beterschap voor je paardje, tulandro

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:01

Nou, ik heb zelf het idee dat het wel met de allergie te maken heeft. Omdat hij er al dagen zo extreem last van heeft. Maar het kan ook een andere oorzaak hebben hoor.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:13

Moeilijk is dat: komt A door B of B door A... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:53

Ja, stom is dat hé .. heb het recent zelf meegemaakt, doodziek paard maar nooit geweten wat het was (wel vermoedens). Maar momenteel gaat het weer goed dus hoop dat het éénmalig was ;)

Ik heb weer een mysterie :+ Om te testen of het gisteren de stress van voertijd was vandaag rond ons normale uur opgezadeld en naar buiten gegaan. Na 5 minuten had ik al spijt, hij schudde enorm en was echt niet fijn. Wilde toch niet omdraaien dus besloten een zo kort mogelijk rondje te doen en dan wat tempo erin. Dus bochtje naar rechts, in draf gezet, weer bochtje naar rechts, stukje gegaloppeerd en dan laatste bochtje naar rechts op weg naar huis. Was me al opgevallen dat hij in galop niet schudde (?) en op dat laatste stuk schudde hij ineens wel héél weinig. Zo raar ..

Besloten om het eens echt te testen, in plaats van naar huis te gaan hebben we hetzelfde rondje nogmaals gedaan (pony had wel vraagtekens :') ) en zowaar, het eerste stuk waar hij eerst zo'n last had ging nu bijna schudloos, evenals de rest van het rondje. Heb wat grotere stukken gestapt maar ook nog klein drafje en galopje, galop heeft hij gewoon echt geen last (loopt wel met zijn hoofd laag maar dat doet hij altijd in galop, ook in de winter). Onderweg kreeg hij nog een hartverzakking door vogels die in een bosje wegvlogen (die zaten er de eerste ronde niet _O- ) maar hij herstelde snel en leverde ook geen extra schudden op.

Uiteindelijk best nog fijn gereden ... en ik snap er nog maar eens niks van :')
Ook nog opvallend was dat hij de hele tijd heel goed reageerde, was makkelijk in draf of galop te zetten (is wel eens anders geweest) en hield heel fijn een constant tempo (is ook wel eens anders geweest), dus helemaal niet het gedrag dat je zou verwachten bij veel last..

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:13

Nou hier heb ik echt een totaal andere pony.
Normaal beet hij veel.. schoot hij ineens uit. Nu na de behandeling lijk het totaal een andere pony.
Heel relaxt heel rustig.. en vooral NIET bijten.
De verzorgsters stonden er ook van te kijken haha.

Hij heeft uit zichzelf ook een rondje gedraafd, en geen hoofdschud gezien, het was ook niet echt ver iets van 10 meter ofzo.

Moet nu donderdag en vrijdag 2 dagen rustig hem loswerken, en dan zaterdag mag hij licht aan het werk en de weekend erna dan kom ze weer langs voor een vervolg behandeling

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:18

Mooie reactie op de behandeling. Ze hebben wel een week nodig om weer in balans te komen. Je zal merken dat ze met rijden straks wat wiebelig zijn em niet echt rechtuit lopen. Maar dat went weer

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:20

Ja, zaterdag mag ze licht beginnen. dus ik ben zeer benieuwd of het gewerkt heeft.

Hij zat vast in zijn bekken en in zijn hoofd bij zijn oren vooral en kaken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:35

Ook cranio laten doen? Doen ze dan ook heel het lichaam? Dacht dat het op het hoofd gericht was?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:30

Ik heb niet het hele topic gelezen
435 pagina's is heel wat en via de zoekfunctie krijg ik niet het juiste antwoord.
Kan het zijn dat een headshaker niet wil of kan eten.

Ik heb een merrie die sinds 3-4 weken aan het hoofdschudden is met daarbij proesten en neusbewegingen. Dit is continu. Gehele dag door. Dit is tegelijk gekomen met niet eten. Ze is bekend met een tandprobleem dus naar de veearts en weer behandeld. Nu tussen alle veearts bezoeken door tandonderzoek scopie neus e.d maagzweer pastaspuiten zijn we 4 weken verder en eet de merrie nog alleen snachts iets.
Elke keer als ze wat wil eten word ze overmeesterd door hoofdschudden en proesten. Morgen hebben we weer contact maar we zijn een beetje radeloos.
We merken dat de merrie lijd door het niet eten en totaal niet op haar plek voelen.
Wij hopen morgen weer verder te kunnen met de zoektocht naar een oplossing.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:34

Heb je al geprobeerd het hooi nat te maken? Misschien heeft die last van het stof in zijn neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:42

Poeh newt, dat is heftig. Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee. Je zegt dat ze 's nachts wel nog wat eet.. Al eens geprobeerd om haar in een donkere stal te zetten overdag? Extreme lichtgevoeligheid? Of misschien wel geluiden.. 's nachts is het doorgaans een stuk stiller...

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:58

Ook geprobeerd. Ook inderdaad overdag donker zetten had er een twee weken terug al over gelezen en de meest voorkomende oplossingen geprobeerd. Zoals donker, binnen en masker.
Wij denken dat het hoofdschudden een combi is met het eten. Elke keer bij het willen eten krijgt ze de trigger. Wij gingen ook uit van pijn. Ondanks buut geen resultaat in overdag grazen.
Ze mag overigens alleen gras eten ivm de tanden.
Maar ook brok laat ze tegenwoordig staan.

Nergens lees ik dat een headshaker niks tot nauwlijks meer eet. Ze is tamelijk jong. 7 jr en het is zoals bij de meesten denk ik plotseling begonnen.
Laatst bijgewerkt door newt op 05-06-16 23:00, in het totaal 2 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:59

Die van mij heeft van de week ook weinig gegeten. Hij was zo overprikkeld van de allergie dat hij de grassprieten en hooi niet bij zijn neus kon verdragen. Ik heb dan ook geen oplossing voor je...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 06:34

Hier de meest extreme headshaker die ik ken.. ( paard is niet van mij) maar van een klant. Paard kan eigenlijk niet op gras zeker na de middag heeft ie erg last..
Nu wil die klant eigenlijk dat ik t paard elke dag!! Om 12 uur naar de paddock ga halen..Ik wil uiteraard service verlenen maar t is voor mij onmogelijk om dat elke dag te gaan doen en mezelf vast te pinnen op die tijd..De service gaat bij mij ver maar dat gaat me iets te ver..Jullie ideeën?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 06:43

Pol1
Als Janouk erg last heeft, moet ze na 10 u al naar binnen. Fel zonlicht is een drama. Ik denk voor het paard om 12 u in de paddock ook geen verlichting geeft.
Kan d klant zelf het paard niet binnenhalen?

Newt
Ik wil geen cranio sacraal fanaat zijn, maar als je paard veel behandelingen in de mond heeft gehad, met veel druk op het kaakgewricht door de klem, kan de spanning in de kaak veel problemen geven.
Ik heb gezien hoeveel verbetering cranio sacraal behandeling geeft bij Janouk in het kaakgewricht en hoeveel minder spanning er dan is.
Ik zou je willen aanraden een fijne cranio sacraal therapeut of osteopaat te laten komen, ik denk dat je paard daar veel baat bij kan hebben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 07:12

newt schreef:
Ook geprobeerd. Ook inderdaad overdag donker zetten had er een twee weken terug al over gelezen en de meest voorkomende oplossingen geprobeerd. Zoals donker, binnen en masker.
Wij denken dat het hoofdschudden een combi is met het eten. Elke keer bij het willen eten krijgt ze de trigger. Wij gingen ook uit van pijn. Ondanks buut geen resultaat in overdag grazen.
Ze mag overigens alleen gras eten ivm de tanden.
Maar ook brok laat ze tegenwoordig staan.

Nergens lees ik dat een headshaker niks tot nauwlijks meer eet. Ze is tamelijk jong. 7 jr en het is zoals bij de meesten denk ik plotseling begonnen.

Is de trigeminus zenuw niet overprikkeld. Die kun je ook gaan tapen om de pijn te verlichten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:51

[quote="janouk"]Pol1
Als Janouk erg last heeft, moet ze na 10 u al naar binnen. Fel zonlicht is een drama. Ik denk voor het paard om 12 u in de paddock ook geen verlichting geeft.
Kan d klant zelf het paard niet binnenhalen?

De klant legt t probleem bij mij..Ik ga daar echter geen gehoor aan geven..onmogelijk! Hoe banketstaaf voor t paard ook..zullen toch zelf een oplossing moeten vinden.. paddock is met afdak..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:59

pol1 schreef:
Hier de meest extreme headshaker die ik ken.. ( paard is niet van mij) maar van een klant. Paard kan eigenlijk niet op gras zeker na de middag heeft ie erg last..
Nu wil die klant eigenlijk dat ik t paard elke dag!! Om 12 uur naar de paddock ga halen..Ik wil uiteraard service verlenen maar t is voor mij onmogelijk om dat elke dag te gaan doen en mezelf vast te pinnen op die tijd..De service gaat bij mij ver maar dat gaat me iets te ver..Jullie ideeën?

's nachts buiten zetten en overdag binnen?