[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

car0linee

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:11

De mijne staat ook met een regenliner onder. Vind het ook echt te koud en te veel regen om ze met alleen een eczeemdeken te laten staan. Vind dit altijd zo'n lastige periode

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:15

Met al die regen en wind staat ze hier ook zonder deken buiten. Snachts gaat ie op stal wel weer op vanwege de vliegjes. Dit gaat tot nu toe prima en ook geen jeuk gelukkig..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:21

Hier doe ik bij de ruin een ongevoerde regendeken over de eczeemdeken. Vannacht ook even een ongevoerde hals van de regendeken er bij over gedaan. Een paar dagen terug voelde hij zo ijskoud met alleen die natgeregende hals van de eczeemdeken terwijl de rest van zijn lijf wel lekker warm was.

Zo'n hals van de regendeken is vrij snel weer droog na regen maar als het de hele nacht bijna doorregent dan wordt hij steenkoud op z'n hals en om hoest ellende te voorkomen dus maar even een losse waterdichte hals er bij overheen bij langdurig aanhoudende regen.

Vanochtend was Helga van Leur op de radio. Precies een jaar terug zaten we op 30,1 graad.
Nu hebben we weer wat meer in de buurt van eind oktober/november komt.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:07

Weet iemand een ECHT ongevoerde regendeken met hals die niet te warm wordt?

Ik wil eigenlijk gewoon deze week de eczeemdeken wisselen voor alleen regendeken, maar denk dat ze het daar onder weer erg warm krijgt (ze krijgt het snel warm..).
Vandaag met alleen de eczeemdeken op, maar moet straks dus weer terug om die af te doen als het vanavond weer met bakken naar beneden komt..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:31

Even iets over mineralen. Aangezien we het daar wel vaker over hebben in dit topic :)

Ik heb hooi van 2 boeren en beide hadden dit jaar een analyse laten doen met ook een volledig mineralenonderzoek erbij. Grappig genoeg komen beide analyses aardig overeen. Eentje woont vlak bij ons de ander zo'n 10 km. verderop. Beide wonen in het oostelijk deel van Twente.

Op 1 na zaten de mineralen keurig bij het streefgetal. Zelfs Zwavel, Magnesium en Zink.
Zelfs de Selenium was bij beide nagenoeg gelijk maar wel dramatisch laag. Amper een 1/4 van wat het zijn moet. Daar schrok ik toch best wel van. De ene boer woont maar 200 m. hier vandaan en zit op dezelfde bodem als ons weiland dus ik vermoed dat onze wei ook niet bepaald hoog in Selenium zit.

Ellepel was jij dat niet die al eens Seleniumproblemen heeft gehad met Appie door een tekort ?
Heb jij dat middels bloedonderzoek laten checken en wat heb je gevoerd om het op te lossen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:45

Kayleigh, ik heb net deze besteld voo appie
https://budgetruitershop.nl/Harrys-Hors ... retch-limo
Tc voering is dan katoen en polyester.
Ga er vanuit dat die dus ongevoerd is.
Moet de deken nog binnen krijgen ,dus kan er verder nog niks over zeggen.

Voor nu een gewone regendeken op,het waait hier zo hard daar kan geen knut tegenop :D

Henny, ja appie seleniumtekort klopt
,hij was sloom,slechte vacht,moe , stond te trillen op de achterhand.
paard van stalgenoot destijds die alleen op ruwvoer en weinig brok stond ook.
Maar bij appie kwam het waarschijnkijk door een darmbeschadiging door een worminfectie.

Ik heb destijds chevivit bijgegeven en ik gaf nu metazoa en ging er vanuit dat die hoog in selenium zat,maar kwam er gister pas achter dat dat dus niet zo is!
Dus ga voor appie een ander supplement bestellen,wilde graag lexa geven,maar die vind hij helaas niet te vreten.

Dus ben nu aan het twijfelen om vitalbix te gaan halen of marstall force

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:51

Hier windkracht 10 gemeten vanmorgen dus geen beestjes. Heb hem al sinds zondag onder zijn bucas power turnout staan ipv eczeemdeken.
Nog geen nieuwe schuurplekken gezien.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:39

ellepel schreef:
Henny, ja appie seleniumtekort klopt
,hij was sloom,slechte vacht,moe , stond te trillen op de achterhand.
paard van stalgenoot destijds die alleen op ruwvoer en weinig brok stond ook.
Maar bij appie kwam het waarschijnkijk door een darmbeschadiging door een worminfectie.

Ik heb destijds chevivit bijgegeven en ik gaf nu metazoa en ging er vanuit dat die hoog in selenium zat,maar kwam er gister pas achter dat dat dus niet zo is!
Dus ga voor appie een ander supplement bestellen,wilde graag lexa geven,maar die vind hij helaas niet te vreten.

Dus ben nu aan het twijfelen om vitalbix te gaan halen of marstall force

Ik heb zojuist een bericht eruit gedaan naar Feralhorse met de vraag of de Vitalbix daily complete wel voldoende is qua selenium omdat het ruwvoer dus fiks te wensen over laat :(
Onze paarden zijn niet sloom of zo en ook de vacht ziet er goed uit maar bij het één na laatste bloedonderzoek een paar jaar terug bleek de vit. E te laag en selenium net binnen de grens dus nog goed.
Ik geef al een paar jaar vit. E zonder selenium bij van Makana. Ik vermoed synthetische vitamine E maar in elk geval was bij het laatste bloedonderzoek de vit. E weer goed en selenium nog steeds net binnen de streefwaarde. Maar ook dat is alweer een paar jaar terug.

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:53

Hier heeft hij weer aan zijn staart geschuurd van het weekend :?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:07

De milde exczemer heeft hier ook alweer een week geen deken meer aan. En dat gaat super. De andere die het wat erger heeft, is echter erg kriebelig deze week. Snap er nu nog maar wat van haha
Edit: de ergere heeft de deken nog steeds aan trouwens

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:09

Ellepel, ik vond net nog op internet dat lijnzaad vrij hoog in selenium zit. 1-3 mg. per kilo.
Er stond bij dat een eetlepel per dag per paard voldoende zou zijn?
Ik moet het nog precies uitrekenen maar het zou dan misschien een oplossing zijn naast de Metazoa en de Vitalbix?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:41

Metazoa stop ik sowieso mee hoor.
Lijnzaad krijgen ze.
Maar is niet veel.om de dag ongeveer 40 gram, en dan niet gekookt
Maar ze lopen nog op gras,dus geen ruwvoer nu.
Denk dat ik momenteel net een beetje op de grens zit.

Appie staat nu op 1/2 schep subli dieetmix
80 gram metazoa
Om de dag lijnzaad en wat rijstolie.
En hij krijgt een handje gastro van havens, want ze waren wat aan de dunne ontlasting

Maar op zich gaat de jeuk wel goed,alleen zijn hoofd begint weer plekjes te krijgen.
Daar baal ik wel van

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:40

Hier ging het ook weken goed. Zelfs even zonder deken gestaan. Alleen nu sinds 2 dagen weer aan het schuren :( Zelfs met die regen en wind nu ineens weer jeuk...
Snap er ook eventjes niks van.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:03

Kabayo schreef:
Helaas ik meld mij toch weer. Ben toch bang dat mijn fries wel zomerexzeem heeft, blijft schuren..

Ik wou deze graag bestellen. Wat zijn de ervaringen? word dit niet te warm?
https://www.divoza.com/nl/rambo-sweet-itch-hoody

Werkt goed, echter staat mijn pony er heeeel snel ondet te zweten. Boven de 20 graden vindt ik het vervelend om hem op te moeten laten voor haar. Ze krijgt in ieder geval geen schuurplekken van de deken!

Voor mij bestaat er geen betere dan de Rambo. Heb er nu al zoveel gehad (heel mijn leven heb ik al schuurders gehad..), boett, pagony, kerkhaert, decathlon en nog paar van wie ik namen vergeten ben....neen, de rambo steekt met kop en schouders boven alle merken die ik geprobeerd heb.
Zweten eronder doet hij niet
Geen schuurplekken en heeft veel minder last van jeuk!!!
Voor mij nooit geen andere meer...ben er zo blij mee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:15

Nou,bij appie werkte de boett echt heel goed, kreeg hij mooi lange manen onder.
Maar ie scheurde toch vrij snel en dan is de rsih veel sterker :j
En zweten, onder beide eigenlijk niet.tenzij het echt heel warm was,maar dan staat de rest van de paarde zonder deken ook te zweten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:23

Was bij mij na maand gescheurd. Gedoe om aan te trekken en pasvorm om te huilen. Als het nat was nog erger.
De rambo zit echt fantastisch. Ook als het regent....zoals nu :-(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:35

Hier de rsih geruild voor regendeken met hals. Jeetje, mn rambo regendeken is veel lichter dan rsih + liner. Maar zondag wissel ik de boel denk ik weer om omdat t dan weer warmer wordt.

Overigens heeft mijn paard ook nog steeds jeuk. Maar ik denk dat dit meer het gevolg is van gras van een paar weken terug. Sindsdien schuurt hij weer en is nog niet gestopt.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 23:17

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met cranio sacraal behandelingen ivm met zomereczeem en ook headshacking. Ik heb dat vorig jaar gedaan en toen had mijn haflinger al minder last maar niet bij stil gestaan dat het in verband kon staan met die behandelingen. Dit voorjaar geen behandelingen gedaan ivm met dat het toch best duur is.

Totdat mijn haflinger in mei weer enorm erg stond te schudden en ik haar toch weer ingeschakeld heb. En ik moet zeggen dat mijn haf de zomer best goed doorgekomen is in vergelijking met voorgaande jaren.

Wel gewoon met deken maar heb eigenlijk niet hoeven smeren behalve dan zijn oortjes en hoofd omdat meneer zijn masker vaak zelf al af doet.

Vroeg me af of meer mensen zijn die dit hebben geprobeerd of er ervaring mee hebben?
Het is dat het best wat kost maar anders zou ik hem denk ik wel zo'n 6 keer laten behandelen vanaf het voorjaar. Ben erg benieuwd wat dat voor resultaat zou hebben.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:14

Hier geen ervaring met cranio maar wel met osteopathie. Beide zorgen ook voor betere balans van het lichaam zover ik weet, en een paard wat goed in zijn vel zit heeft doorgaans een betere weerstand. Mogelijk heeft het daarmee te maken?
Daarnaast geef ik zelf 2x per jaar een drainage kuurtje om afvalstoffen af te voeren die evt zij opgehoopt. Dat heeft hier ook veel gedaan.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 15:20

Ik zat te denken of misschien de Amigo 3 in 1 Vamoose deken misschien een optie zou kunnen zijn voor deze regenachtige periode. Ik kan nl. geen waterdichte eczeemdeken vinden. Dit is een waterdichte vliegendeken. Misschien dat dat in deze tijd al voldoende is.

Ik heb haar nu ook bloot staan en het ziet er niet naar uit dat ze veel last heeft van mugjes/vliegjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 20:20

Ik heb appie nu deze op

Afbeelding

Harry's horse thor 0 gram met stretch limo nek :j
Past heel mooi, en denk dat dat voor nu een fijne oplossing is.
Weegt ook niks,fijne lichte deken,zou denk ik ook wel goed over een eczeemdeken nog heen kunnen?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:38

eindelijk eens de nieuwe liner uit de verpakking gehaald,wat een fijne deken onder de RSIH!

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:45

ellepel schreef:
Ik heb appie nu deze op

[ [url=m/BmZwcE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Harry's horse thor 0 gram met stretch limo nek :j
Past heel mooi, en denk dat dat voor nu een fijne oplossing is.
Weegt ook niks,fijne lichte deken,zou denk ik ook wel goed over een eczeemdeken nog heen kunnen?

Jaa ziet er goed uit
Is inderdaad een goede deken om over een eczeem deken te doen!
Ik ga hier ook eens even naar kijken
Goed waterdicht? :)
Heb je geen eczeemdeken meer op?

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:33

Ik weet niet wat het is maar hij blijft schuren aan zn staart -O-
Zou het ook wormen kunnen zijn want het is echt alleen zijn staart?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:02

Ik heb een vraag:
Mijn pony heeft sinds kort jeuk, voorheen had ze nooit kriebelplekjes waarvan ze een puntlipje kreeg, daarom is het nu duidelijk dat ze jeuk heeft. Ze heeft het in haar manen, rondom haar schoft, tussen haar schoft en lendenen en borst. Ik kan nergens schilfertjes zien oid, ze is ook niet stuk, op haar rug zaten een tijdje geleden wel een kluitje vliegjes (soort kleine versie van de huisvlieg).

Ze heeft geen overgewicht, ik heb in die periode niets veranderd qua voeding, wel na blessure weer op het land voor 4 uur per dag, maar voor die tijd stond ze ook op het land en voorgaande jaren ook zonder problemen.

Vrijdag komt de dierenarts langs op stal en die komt dan ook meteen bij mijn pony kijken, maar waarop zou ik kunnen laten checken?
Meer dan 5 jaar geleden (6,7,8 jaar?) is ze 2x bevangen geweest, zou het dan iets met insuline resistentie kunnen zijn?

Ze krijgt van Feral Nutrimash, Vitalbix en Lucerne en lijnzaadolie en af en toe wat rozenbottels.