[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:22

Vanmorgen was Vlek weer goed bij, loopt nog wel iets voorzichtig. Wel goed recht.
Alleen had ze wat bloed in haar rechteroog. Ik denk een adertje gesprongen. Ik keek ook even in het andere oog, daar zag je de adertjes in het binnenste ooglid lopen. Nooit gezien.
Hoge bloeddruk? Kan dat bij paarden?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:25

Wat zegt de da ervan?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:53

Geen idee of paarden ook te hoge bloeddruk kunnen hebben, denk het niet eigenlijk.
Heb hier op de manege ooit een paard geweten die 's nachts '' iets '' gekregen had...ze vonden hem 's morgens volledig krom en wankelend, ook met bloed in / aan zijn ogen. Na een week was ie weer ok, nooit geweten wat of hoe. Beest was trouwens 7 en geen cushie.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:28

Britta31 schreef:
Wat zegt de da ervan?

Had haar nog niet gebeld, ook omdat ze verder gewoon fris en alert is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:11

Meganyr schreef:
Jeetje, wat een schrik met Vlek. Het lijkt me verschrikkelijk om je pony zo te zien wankelen en zwalken. Gelukkig gaat het weer beter!

Shanna, heb je foto's van Sed's hoeven? Ik ben benieuwd hoe ze eruit zien, zeker in het nieuwe licht wat mijn hoefsmid op Megan's toestand heeft geschenen.

U vraagt, ik maak haha!

Voor:
Afbeelding
rv
Afbeelding
lv
Afbeelding

Afbeelding

Achter
Afbeelding

ra
Afbeelding

la
Afbeelding

Zn loopje (zo goed/ slecht als het ging met een halstertouwtje)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-15 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:27

Heb je de onderkant foto's niet door elkaar gehaald? Rechts voor is een stuk stijler, meestal gaat dat samen met wat minder ontwikkelde stralen.
Voor een ideaal plaatje mogen de voeten gelijker, tenen ronder en zijn ze aardig lang (mijn pony's redden dit nooit om zo lang te worden, maar die staan ook heel veel in een bestrate paddock).

Schrikken Setteli, gelukkig lijkt het nu goed te gaan.

Atactie een bijwerking van de pillen? Dat wist ik niet, Judith (met 1 atactisch achterbeen) is juist veel beter geworden op de pillen. Zonder pillen was ze zo slap en ongecoördineerd dat ze moeite had met op staan (was toen ook super schraal op haar rug en zat geen spier meer op binnen een paar weken). Nu gaat ze al weer 2 jaar als de brandweer :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:33

Het zou bij MiniMe anders wel een hoop verklaren, want die sleept dus met beide achterbeentjes in een sukkeldrafje, die gaat pas tillen als ze het gas erop mag zetten. HS zei dat dit inderdaad ataxie kon zijn...

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:37

Volgens mij ook, dat hapje uit de la staat op de andere foto.
*edit* wacht even, volgens mij draai je voor ook om, dus noem je links rechts en andersom.

Bedankt voor de snelle reactie en de foto's! Op het filmpje loopt hij inderdaad als een krantje. Toch lijkt het mij echt uit de voeten te komen en niet uit de spieren.
Wat je smid zegt over de onwaarschijnlijke bevangenheid (af en aan, dan weer gevoelig dan niet) snap ik goed.
Misschien zeg ik iets raars, maar heb je al eens overwogen om hem op een ijzertje te zetten? Dat heeft Megan zóveel geholpen.
Laatst bijgewerkt door Meganyr op 04-09-15 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:39

Ja Sed moet inderdaad weer naar de hoefsmid, dat had ik ook vermeld omdat zijn hoeven zo snel groeien (veel sneller dan die van de rest). Hoefsmid is gebeld, verwacht hem binnen 2 weken op stal ;)

De foto's staan op links/ rechts alsof je er voor staat zegmaar, vind het altijd wat lastig om te bepalen wat nou links en rechts is dan. De onderkant-foto hoort bij de zijkantfoto die er boven staat. Van de achterhoeven heb ik maar 1 zijkantfoto. Die staan wel net verkeerd om, de onderste hoort bij de zijkantfoto, de andere is de andere achterhoef.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-15 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:39

Precies. je noemt links en rechts alsof je achter het paard staat, dus met jullie neuzen richting dezelfde kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:41

Haha dan heb ik dat dus precies verkeerd om gedaan, zal het even aanpassen :+

Hij loopt inderdaad niet goed, niet stokkreupel maar wel zo slecht dat ik niks met hem durf te doen qua beweging. En dit duurt al maaaaaaaanden..... Maar misschien zit ik er wel flink naast en zou beweging hem juist goed doen om hem soepeler te maken en te helpen bij het afvallen? Wat denken jullie?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:47

Ik vond het al raar. Zo'n stijler voetje hoort een kleinere straal bij. Het plattere voetje heeft een veel mooiere straal.
Ik ben wel bij bevangen pony's geweest waar ik iedere 3 weken meer dan dit er af haalde omdat het zo idioot groeide!

Ijzertjes onder kleine voetjes is een aardige kunst. Zeker als ze wat gevoelig zijn. Als hij op het zachte goed loopt zou ik eerder voor een schoentje kiezen om te kijken of dat de truc doet. Mijn cushies gaan ook op schoenen als we de weg op gaan (kleine stukjes op het erf niet, dan lopen ze maar iets rustiger).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:52

Hij loopt op het zachte net zo beroerd als op het harde helaas..

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:57

En hoe lang doet hij het nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:06

Maanden.. Hoelang precies weet ik niet, maar ik denk dat hij al wel een jaar niet zuiver loopt. Dit was ook de reden dat ik hem vorig jaar heb laten testen en dat er cushing uit kwam. Sindsdien is hij nooit echt 100% zuiver geweest. Soms wat beter, soms wat slechter, nu zit hij er tussen in. Hij is beter geweest, maar hij is ook zeker slechter geweest..

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:27

Dan zou ik de knoop doorhakken en hem verlichten op een andere manier...

Ik ben zó blij dat ik die beslissing heb gemaakt en kan het je van harte aanraden. Never try never know ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:33

Als je het over inslapen hebt? Dat heb ik met de dierenarts ook overgehad bij het zoveelste bezoekje, maar die vind hem daar nog te jong en goed voor. Ik heb ook een pijnstiller gekregen voor als Sedje wel echt weer slechter loopt, maar die heeft hij niet nodig op dit moment. Ik wil namelijk niet dat hij over zn eigen grenzen heen gaat. In overleg hebben we besloten de prascend op te hogen van 1/4e naar 1/2e. Zou dit misschien nog niet genoeg zijn?
Waar het nou precies van komt weet ik niet en ook de DA en hoefsmid zijn er nog niet over uit, misschien toch een sluimerende bevangenheid?

Hij doet nu nog sprintjes door de wei en bokken en vrolijk zijn, alleen loopt hij wat stram en is hij wat dik. Als hij eenmaal wat op gang is gaat het wel beter overigens hoor, zal ik binnenkort eens een filmpje laten maken van in het begin en na 10/ 15 minuten om een wat beter beeld te schetsen?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:39

Nee joh!!!

Een ijzer :D

Misschien kan hij daarmee wel pijnvrij lopen en kun je het bewegen/dieet beter in balans krijgen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:44

@Shanna: wat mij opvalt aan de voor hoeven is dat de ene steiler is dan de andere. Dit kan duiden op hoefkatrol ontsteking. Is hij al eens op de foto gezet?
Ik denk dat Meganyr ijzers bedoelt ipv inslapen, toch Meganyr?
Ik zou het ook een proberen met beslag en dan met rolloverijzers.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:44

Je was me voor Meganyr!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:46

Pfffff hihi inslapen is nog laaaang niet aan de orde!

Een ritje Oud Gastel kan je een hele nieuw licht laten schijnen op zijn situatie. Ik had nooit gedacht dat ik er zo over zou denken maar aan de hoeven valt zo veel af te lezen en te corrigeren. Zeker als het al zo lang duurt :(:) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:55

Ik zal eens overleggen als de DA en hoefsmid hier zijn. Het is ook weer tijd voor de jaarlijkse enting dus dan kan ik dat wel eens bespreken. Hij is nog niet op de foto gezet nee.

Mijn ervaring met ijzers is overigens erg slecht dus ik sta er niet om te springen, maar als het moet en hem kan helpen, dan moet het. Hij is mn kleinste en duurste pony inmiddels haha (al kan mn fries er ook wat van met dr white line disease), maar hij is het meer dan waard (al denkt mn portemonnee daar soms wel anders over). Ik kan hem anders ook wel eens bij de hoefsmid van de kliniek laten bekijken/ behandelen als dat de moeite waard is? Hoe denken jullie hierover?

Ik heb inslapen serieus al besproken hoor, als zijn toekomst-beeld eruit ziet dat het NOOIT meer beter gaat worden is dat misschien wel de enige en beste keuze. Hij heeft tenslotte ook PPID nu, wel in erg lage score (18 waar 12 nog normaal is) maar hij heeft het wel en hij heeft er ondanks de lage score wel super veel last van..
Mijn hart is meerdere malen gebroken als ik hem door de wei zag strompelen dat ik me echt afvroeg waar ik in godsnaam mee bezig was.. Die filmpjes heb ik volgens mij ook wel geplaatst destijds? Maar ook toen vond de DA het nog niet tijd voor Sedje om te gaan, nog genoeg om te proberen en nog te goed voor het spuitje (gelukkig maar).

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:04

Je hebt nog zoveel wegen om te bewandelen, opgeven is nu nog geen optie hoor.
Maar je 'moet' er wel voor open staan om alle wegen te bewandelen, zelfs wegen die nu niet 'populair' zijn.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:46

En dan kan ik je inderdaad van Nassau aanbevelen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:04

ohjajoh6 schreef:
Het zou bij MiniMe anders wel een hoop verklaren, want die sleept dus met beide achterbeentjes in een sukkeldrafje, die gaat pas tillen als ze het gas erop mag zetten. HS zei dat dit inderdaad ataxie kon zijn...

HS buitengooien en een goeie zoeken :+ In een sukkeldrafje sleept volgens mij 80% van de paarden, als het niet meer is. Tel daar nog eens wat kilo's teveel bij.. lees: buik die in de weg zit...en je hebt een slepertje :+ Spieren kweken en vet wegtrainen dus :P