[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:44

Ik las net de vraag over derfen mengen met vaseline/uierzalf. Ik zou in de zon geen vaseline of uierzalf op mn paard willen. Ik had het daarom gemengd met uiercreme, maar toen ging de derfen schiften, dus ik houd het bij de lotion.

@norton: gefeliciteerd! Mijn paars heeft ook een nog onverklaarbaar hoestje. Mijn DA had het over een endoscopie, is dat bij jou paard al gebeurd?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:47

Nee daar hebben we het niet over gehad. Mijn dap zei dat er veel paarden hoesten. Maar hij dacht door soort hoest aan allergie. Dus tja dat neem ik dan maar aan. Nooit geweten dat je door in de lucht pijp te knijpen om het maar zo te verwoorden een paard kon laten hoesten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:04

Ja groot gelijk. Mijn paard hoestte nooit. Lees ook wel dat het lastig is om oorzaak te vinden. Ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:49

-:(- -:(- helemaal kierewiet wordt ik van die eczeemdekens .elke x is er wat mee meneer poept scheef dus elke dag deken schoonmaken dan is er weer een grote scheur dan weer hals gezakt .maar zou hem voor geen goud ter wereld willen missen <3

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:09

zuma1,dan word het tijd om een RSIH aan te gaan schaffen,ik had precies hetzelfde totdat ik de RSIH aanschafte.... *\o/* .die andere 2 liggen al 2 jaar in de kast.(geen mest meer dat blijft hangen, geen afgezakte hals meer en geen scheur)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:18

Hier was de rsih binnen dag kapot doordat nagel van ijzer van weide genoot erin bleef haken. Maar hij is idd normaal gezien sterker ald die van ej

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:28

Ik denk dat geen enkele deken een nagel van een ijzer overleefd :')
Mijn paard is afgelopen week te grazen genomen door een ander paard. 3 bulten zo dik als eieren op hals, schouder en flank met de tandafdrukken in het vel. Maar aan de deken zie ik helemaal niets. Geen scheuren, gaten en zelfs geen afdruk. Die deken gaat nu voor het tweede of derde jaar mee, geweldige deken voor mij dus.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:13

Mijn pony kreeg m anders aardig goed kapot, en dat zonder ijzers! Maar ik vind de pagony's/Boett fijner omdat ze veel luchtiger en losser zijn (en meer bedekken).

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:30

Mijn paard staat wat day betrefd moeilijk. Zijn oude weide genoot deed op de dekens kauwen kunnen ze ook niet tegen. Hier gaat hij ook 2 de seizoen in met her en der reparatie plekken. Mbt ijzers daarom heb ik een canvas over deken.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:49

Bij mij gaat de RSIH het tweede seizoen in. Tot nu toe houdt hij zich heel goed!

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:07

happytime schreef:
zuma1,dan word het tijd om een RSIH aan te gaan schaffen,ik had precies hetzelfde totdat ik de RSIH aanschafte.... *\o/* .die andere 2 liggen al 2 jaar in de kast.(geen mest meer dat blijft hangen, geen afgezakte hals meer en geen scheur)

die heb ik x gehad ..iets te klein besteld 8)7 nu krijg ik morgen een tussen maat binnen kan niet wachten jeeeehhhhhhhhhhh

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:51

Ik vind die v sluiting helemaal niks op de rsih.
Iemand trouwens ervaring met de shires eczeemdeken.
EJ heeft die met die oranje bies niet meer zag ik?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:34

Gisteren voor het eerst derfen gesmeerd. Handen roken, ondanks handschoenen, best erg. Pony rook vandaag ook nog. Zit er iets van teer in? Vroeg ik me af...

Het leek of ze haar staart iets geschuurd had, zou dat van de derfen komen of van de ZE en zie ik het nu alleen pas (vlek op deken)?

En na hoeveel dagen smeren jullie opnieuw derfen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:48

Derfen is echt erg qua stank. Trekt ook in je kleren en huid die geur vind ik.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:30

Jotoma schreef:
Ik denk dat geen enkele deken een nagel van een ijzer overleefd :')
Mijn paard is afgelopen week te grazen genomen door een ander paard. 3 bulten zo dik als eieren op hals, schouder en flank met de tandafdrukken in het vel. Maar aan de deken zie ik helemaal niets. Geen scheuren, gaten en zelfs geen afdruk. Die deken gaat nu voor het tweede of derde jaar mee, geweldige deken voor mij dus.

Ik heb die van mij het 2e seizoen nu en helaas gisteren de 1e scheur er in en een paar bulten op z'n hals. Staan wat merries naast de ruinen nu en denk dat er daarom opeens wat onrust is. Gelukkig de scheur wel weer kunnen maken. Wel even een nieuwe bestellen, want heb eigenlijk ook geen goede reserve nu. :o

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:25

Ja ik krijg hele erge hoofdpijn van de geur van derfen echt vervelend :( mijn pony stinkt er nu na anderhalve week nog steeds naar. Weten jullie wanneer dat een beetje wegtrekt? Ik heb het daarna niet meer gesmeerd. De geur is nog steeds van de eerste keer.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:47

Het ruikt idd heftig derfen. Bij jeuk smeer ik om de dag derfen.na ande halve week ruik ik het niet meer sls je hey vindt stinken misschien gewoon alles even wassen

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:48

Ja ik denk ook dat ik dat ga doen. Ik heb alles over voor mijn pony, maar om thuis te komen met hoofdpijn door die geur gaat me een beetje ver, dus ik ga overstappen op iets anders ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:03

-O-

nouuuuu...appie heeft dus weer jeuk
staat keurig onder zijn deken, en hij staat niet eens op gras.
en eigenlijk is zijn vitaminepoeder al een tijdje op en de selenium ook. :o :o

ik dacht ergens van dat kan nu wel weer zonder.
blijkbaar niet.

hij is nog steeds aan het verharen, heeft een wat ruwe vacht, plekjes in manen en staart en wondjes die slecht helen
en hij is sloom......

dus maar weer besteld..die selenium is best prijzig haha, 66 euro :P
hij moet dan binnen nu en 3 weken weer opknappen.
ben benieuwd!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:21

da's balen ellepel. Wel interessant om te testen of dan inderdaad de jeuk weer verdwijnt als je hem weer vitaminepoeder en selenium gaat geven.
Hier so far so good met de Equiprotecta. Paard staat wel met Boett op, ik spray 1x per dag haar staartwortel en manen aanzet. Tot nu toe geen neiging om te schuren :D

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:43

Ik lees nog steeds mee maar nu heb ik nog een vraagje :)
Het ging tot nu toe goed zonder jeuk maar helaas, gister toch 2 schuurplekken in de manenkam -O-
Extra gesmeerd tegen de jeuk in de hoop dat het niet erger werd. Wel dus.. 1 van die plekjes is nu dus echt open en ik ben bang dat ze het nu verder gaat schuren.. Het probleem is dus, ze heeft jeuk op het eerste deel van de manenkam, vanaf de oren gezien. De hals van de deken zakt altijd af, ongeveer 10/15 cm.. En op deze plaatsen heeft ze nu dus jeuk. Ik wilde eigenlijk volgend jaar overstappen op een andere deken (dit is nu zo'n 'standaard' bruine deken met elastieken). Is het mogelijk om iets tegen het afzakken te doen of toch echt nu al een andere deken kopen? Ik zie het eigenlijk niet zo zitten vanwege het geld maar als het moet dan moet het..
Is er nog iets wat ik kan doen ter genezing van de wondjes?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:56

Ik heb aan een vliegenkap een flap vast gezet die weer met een clipje aan de deken gaat. Zo is het bovenste deek van de hals ook bedekt :)

Fris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:58

Heey bokkers! Ik heb even een vraagje (: mijn tweejarige verzorgpony schuurt de laatste tijd wel eens met haar voorpluk tegen het hek... Maar niet heel erg overdreven veel ofzo. Zou dit zomereczeem kunnen zijn? Voor zover ik weet deed ze dit eerder niet. En als het zomereczeem is: wat kan je ertegen doen?

Xx

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:02

Safiera schreef:
Ik heb aan een vliegenkap een flap vast gezet die weer met een clipje aan de deken gaat. Zo is het bovenste deek van de hals ook bedekt :)

Ah slim! Ze draagt geen vliegenkap maar ik kan weleens kijken of ik iets kan maken :) heb nog een oude buikflap meegekregen waar geen deken bij hoort dus kan weleens gaan knutselen :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:11

Heb je al gekeken of er geen beestjes in de manen en voorpluk zitten? Het kan dat het zomereczeem is, dat openbaart zich vaak pas tussen het tweede en vierde levensjaar.

Zomereczeem is een allergie voor een klein mugje; wat je daar tegen kunt doen is 1. voorkomen dat je paard gestoken wordt en 2. smeerseltjes proberen om de jeuk weg te nemen en de huid te kalmeren en herstellen.

Dat komt neer op deken, hoofdkap, en evt smeersels. Van alles heb je vele verschillende. Daarnaast kunnen sommige paarden meer jeuk krijgen van voeding; er zijn paarden die niet goed reageren op gras of kuil, of op bijv. granen.

@Robin_Rikkie: ik gebruik ook oude dekens of buikflappen. Nu draagt mijn pony überhaupt geen buikflappen, heb een dekensingel aan mijn dekens gezet.
Bij mij bleef alles het beste zitten aan een vliegenmasker. Heb ook zelf oortjes en een kapje voor op het hoofd genaaid van dekenstof. Mijn pony heeft ook veel last van eczeem bij haar voorpluk namelijk.
Aan een halster zou je ook kunnen proberen maar dan krijg je de voorpluk lastig bedenkt denk ik.
Plus dat een vliegenkap veiliger is op de wei dan een halster vind ik.