[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:37

Een paard wat echt schoon is en een goed werkend lichaam heeft moet van 1 appel niet overstuur raken, anders geeft dat aan dat het lichaam echt niet in balans is.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:45

Of wellicht dat er een heel wankele balans is en die verstoord wordt door 1 appel?

edit: In mijn ogen gaat het daar juist vaak om bij zomereczemers. Zoeken naar die balans waarbij een paard zich zo goed mogelijk voelt en dan proberen de boel niet te verstoren. En bij het ene paard zal het evenwicht wat steviger zijn dan bij het andere. Vergelijk maar met een plank met twee stenen eronder, leg de stenen aan de twee uiteinden en je hebt een stabiel geheel, leg te stenen tegen elkaar in het midden en het kan niets verdragen. Ik denk dat veel zomereczemers die stenen in het midden hebben liggen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:37

Daarom zie je juist bij heel veel eczemers dat een deken niet voldoende helpt, juist omdat die stenen dus in het midden liggen en het kleinste minste geringste uit zich weer in heftig schuren.

Als je het lichaam terug in balans brengt kan het veel meer hebben en zal het niet bij de kleinste dingen omver slaan.

Al ben ik van mening dat een paard echt niet op 1 appel hoeft te reageren, wat is 1 appel (en dan niet elke dag 1 appel, maar 1 appel in een half jaar bijvoorbeeld).
Als je paard op 1 appel al reageert zou ik me echt even achter de oren krabben en afvragen of je paard dan geen IR heeft of er heel dicht tegenaan zit.
En dan reageert als ie verder goed in balans is dan hé, dat bedoel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:51

Ik ben de balans nog aan het zoeken :j Dat is het leuke eraan :+
Pony heeft al 15 jaar zomereczeem, maar werd ookal 15 jaar op dezelfde manier gehouden (en op een plaats waar héél veel vliegend spul zit), sinds september heb ik hem verhuisd en ik heb nu alles zelf in de had (qua weideonderhoud, qua voeren, etc.) dus ik ben nu volop zoekende en denkende wat ik kan/moet veranderen etc. etc. ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:03

Mijn ponybeest heeft 17 jaar in dezelfde omgeving gestaan.
De laatste 2 jaar dat ze er stond ben ik ermee begonnen, toen verhuisd, gewoon door gegaan met alles.
En nu kan het eindelijk met alleen een deken.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:06

Jaan81: vorig jaar was ik super blij met derfen,ik dacht echt: yes _/-\o_ maar dit jaar niet anders gedaan dan vorig jaar(graasmasker op en derfen smeren en eczeemdeken op)
dit jaar veel erger dan andere jaren(natte zomer????)
merk wel waar de derfen gesmeerd is,als een andere pony komt schurken(wat dit jaar extreem moet van de eczemer) gaan de manen bij het derfen gesmeerde stuk eerder kapot, breekt gewoon af,terwijl er ook aan de voorkant van de manenkam word geschurkt en daar zit gewoon manen(net als de foto van ellepel)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:11

Oooh oliebol, wat balen die korte maantjes ineens :shock: !
Daarom durf ik het gewoon niet aan om haar zonder hals of zonder deken neer te zetten ook al is het mooi weer. Wel voor een kwartiertje in een paddock buiten en tijdens het poetsen natuurlijk, maar geen hele dagen.

Ik zal vandaag eens een foto van onze manen maken :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:58

Hier hoef je toch niet van in shock raken :P
Afbeelding

Ben er totally happy mee....
Vind het hem stoer staan. En hij heeft deze zomer bijna niet geschuurd, dat is het belangrijkste.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:41

Ik heb vanmiddag de Derfen in een spuitfles gedaan, wat water erbij, flink schudden en op de plekken gespoten waar zijn burka niet zit. Benieuwd of het helpt!
De Derfen die ik op zn maantop heb gesmeerd helpt iig, want vandaag voor het eerst geen paard met modderkluiten in zn voorpluk, dus dat betekent dat ie niet geschuurd heeft! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:20

Hier lijkt ook alles weer rustig, weliswaar onder de deken maar hij gaf niet aan jeuk te hebben dus dat is weer fijn :) Heb gisteren wel die Leovet erop gedaan, misschien dat dit toch ook invloed heeft. En hij heeft geen appel meer gehad, wie weet :+ Hij vond het wel weer prima dat de deken op ging, was vorige keer nog met veel tegensputteren (maar toen heb ik hem ook gewoon opgedaan hoor), maar nu ging hij er weer gewoon voor staan :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:29

een paar cm langer zou net iets mooier zijn denk ik Nadita, maar misstaat hem inderdaad niet hoor :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:10

opisop_shop schreef:
een paar cm langer zou net iets mooier zijn denk ik Nadita, maar misstaat hem inderdaad niet hoor :D

We zijn aan het kweken, maar zoals je weet, het groeit maar langzaam ;) Langzamer dan ik zou willen.....
Maar het is alweer gegroeid. En hij heeft nog steeds manen *\o/*

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:10

bij maxi is toch maar wel weer heel snel haar eczeem deken opgedaan.
wand maxi had weer mega veel jeuk.

hebben jullie nog een middel dat neit heel erg schadelijk is (zie TKC 97 of Deften)
en wel redelijk snel helpt en of resultaat geeft.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:21

het heeft nu 2 nachten gevroren en het lijkt dat er minder knutten zijn *\o/* *\o/* *\o/*

Blacky zijn oren, ze zien eruit alsof er aan de randjes geknaagd is |(, zien er wat rustiger uit. Iedere 5 dagen smeer ik ze in met Derfen en verder dagelijks met honing zalf, Dermiel, dat verzacht, geneest en werkt ontstekingsremmend op een natuurlijke manier.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:29

tiwi1969 schreef:
verder dagelijks met honing zalf, Dermiel, dat verzacht, geneest en werkt ontstekingsremmend op een natuurlijke manier.

trekt dat juist niet meer insecten aan?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:34

Ik heb nog steeds lange manen *\o/* ..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:54

yvonnedv schreef:
tiwi1969 schreef:
verder dagelijks met honing zalf, Dermiel, dat verzacht, geneest en werkt ontstekingsremmend op een natuurlijke manier.

trekt dat juist niet meer insecten aan?

Nee hoor het lijkt op vaseline, maar dan met de werkzame stof van honing erin, is niet plakkerig, zoet o.i.d.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 09:34

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:54

Sammyoo, ik heb dit wel overwogen toen ze tijdje in de aanbieding waren. Maar zoals met alle antimuggenmiddelen en producten ben ik wat terughoudend en ook nog op zoek naar ervaringen.
Ze zijn wel hier en daar goedkoper te krijgen als je even google gebruikt ;-)
http://www.gezondheidswinkel.nl/Product ... DgodhmB8SA

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:22

Ik ben juist hele jaar goed doorgekomen met exceemdeken (halve dagen) en Derfen. Maar ben deze maand (beetje noodgedwongen) kuil gaan voeren en hij schuurt enorm en heeft echt jeuk. Terwijl het nu juist bijna einde seizoen is :-(
Ik gooi het dus op de kuil omdat dat vorig jaar ook zo was. Deze baal gaat op, maar daarna gaat hij weer op hooi.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:10

Dit seizoen is het eerste dat Jones is gaan jeuken (maar wel heel erg heftig). Het wordt dus nog even zoeken wat helpt (zijn eerste eczeemdeken ligt al in reepjes). Hij heeft nu even niet zo'n jeuk omdat hij net een prednisonkuur heeft gehad.
Ik wil het wel proberen om op een paar strategische plaatsen zo'n val op te hangen, het perceel is niet zo groot. We zitten midden in het bos en we hebben zelf ook veel last van de knutten. Ze prikken op je hoofdhuid en enkels, dat is niet zo lekker buiten zitten. Onze buurman heeft een moeraszone aangelegd op zijn perceel _-:( , dus het is wel duidelijk waar de knutten vandaan komen.
Bedankt voor de link!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:39

Bwah, nu schuren ze toch nog net even in die laatste dagen de kuifjes eraf. Echt mega balen. Net nog effe vlak voordat de dekens eraf kunnen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:10

Hier staat de manenkam ook weer paraplu, ik had er alles afgeschoren en de piekjes gaan alle kanten op.
Ik ben van plan om een korte manenkam te houden, zorgt voor minder frustraties achteraf en het staat haar wel heel goed vind ik.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:35

De twee schuurders die ik heb zijn A-Welshjes. Korte manen zijn dus geen gezicht vind ik. Onder de deken zijn de manen mooi lang maar die kuifjes zitten er net niet onder. Officieel wel natuurlijk maar dat blijft niet zo fijn zitten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:46

Als ik nu de deken af doe bij mijn paard gaat hij draaien, bijten, stampen, zwiepen met zijn staart etc. Helemaal gek dus door de mugjes. Het is nog even niet over helaas.