Ik meld mij hier ook even. Heb in t verleden al vaker gepost, maar omdat tulans allergie elk jaar erger lijkt te worden, wil ik jullie toch om hulp vragen. Ik weet namelijk niet waar ik moet beginnen.
Tulan heeft duidelijk een allergie. Op dit moment is hij niet onder het zadel. Maar hij heeft er ontzettend last van, zeker met longeren en buiten wandelen. Hij proest extreem veel, staat apathisch met zijn hoofd in de lucht en als er beestjes rondom zijn hoofd vliegen wordt hij helemaal gek. Op sommige momenten is hij ook echt overprikkeld en keert in zichzelf. Ook op de wei of paddock heeft hij hier last van.
Ik heb hem eigenlijk nooit iets ervoor gegeven, maar altijd gewoon in de periode dat hij last heeft, rustig aan gedaan. Netjes over zijn neus heb ik wel geprobeerd, maar daar wordt hij agressief van en wordt het proesten duizend keer erger.
Waar moet ik mee beginnen, met puur pollen of war zouden jullie doen?
ellepel
Geplaatst: 28-05-16 20:34
Ik ben niet zo van de homeopathie, puur pollen heeft bij appie nooit wat gedaan Behalve drainage compositum, om afvalsfoffen uit het lichaam te helpen verwijderen, daar knapte hij wel altijd wat van op
Maar appie is nu 2 jaar bijna vrij van schudden en wat hij de afgelopen 2 jaar bij mij meer heeft gekregen is lijnzaad. Ik kook het dan,maak er een prutje van door het voer, 3/4x per week,en dan een paar weken niet,en dan een week weer wel. maar lijnzaadolie kan ook. Dat vind ik dus echt een aanrader.
En vorig jaar heb ik appie toen ceterizine gegeven. Overleg met je veearts of het geschikt is voor hem. Het is een antihistaminicum en dus tegen allergie,meneen gebruiken het voor hooikoorts en ik vond op info toen dat het ook met succes wel bij paarden werd gebruikt,dus heb ik dat ook geprobeerd. Uiteindelijk heeft hij het maar 2 week gehad en toen was het ineens over
Verder, ik was toen helemaal niet tevreden over haar,maar toevallig is wel dat na 2 x een behandeling van de osteopaat appie dus minder schud, en ik laat hem af en foe masseren door een fysio. Door de stress van het schudden gaan ze toch enorm vastzetten en een massage helpt wel.
Ja en wat net al genoemd is he, dat cranio sacraal verhaal wat janouk dan ook doet
Anoniem
Geplaatst: 28-05-16 21:01
Ik heb weer te vroeg gejuicht Vandaag was een rotdag .. al dacht ik dat het nog mee zou vallen want hij stond wel buiten toen ik aankwam. Dat heeft hij wel sinds ik de poeders ben gaan geven: hij staat gewoon buiten en ik zie geen traanogen en loopneus meer ...
Wat hij vandaag had was last van droge hoest, waarschijnlijk door de droogte .. misschien heeft dat ook meegespeeld in het schudden, dat hij sowieso al last had van droge neus/keel door de warmte en dat hij dat dan ook een vervelend gevoel vindt .. Was ook bijna geen wind etc. dus gewoon benauwd, zonnig & droog. Echt rotweer Eenmaal onderweg heeft hij niet meer gehoest trouwens, maar dus wel veel geschud Sommige stukken ging het, andere was het echt een ramp. Het feit dat ik nekpijn heb (terwijl ik met losse teugel rij) zegt ook al genoeg denk ik Is dus ook maar een klein rondje geworden, had het echt niet verwacht..
Hij krijgt al nat hooi, heb gevraagd om het zeker heel goed nat te maken nu, maar verder heb ik niet zo meteen een idee hoe hem op dat gebied te helpen/ondersteunen.
Zandro
Geplaatst: 29-05-16 16:24
Tulandro: je kunt ook vaseline in de neus smeren voor de pollen. Als je hem op natuurlijke basis wilt ondersteunen dan zou ik ten eerste ervoor zorgen dat zijn weerstand echt optimaal is. Ik heb die van mij een kuurtje immunoboost van de equilin gegeven. (hierin zit ook oa mariadistel en brandnetel om het lichaam te ontgiften). Daarnaast kun je hem iets geven wat een antihistamine effect heeft. Bijv: ondersteunen met spirulina of quircetin. Duurt wel een aantal weken voordat je effect hebt. Ik doe mijn paard, bij fel zonlicht, ook een vliegenkap op met uv bescherming. Ik heb zelf ook hooikoorts en bij mij werkt een zonnebril ook echt.
Verder ga ik aankomende winter starten met bijenpollen van een lokale imker. Dit moet je 2 maanden voor start pollenseizoen doen. Het lichaam zou dan gedesensitiseerd worden voor de pollen waarvoor hij allergisch is. Wel een langdurig proces. Het zou dan ieder jaar iets minder moeten worden
Dank jullie voor de antwoorden. Vandaag heeft hij ook weer zo'n last. Hij stond in de wei apathisch te doen. Heb net inderdaad vaseline in zijn neus gesmeerd, hopelijk helpt het wat. En nu regent het gelukkig al even. Ik heb zijn vliegenkap juist even af gedaan, want alles rondom zijn hoofd is overgevoelig.
Net nog even wat opgezocht over hooikoorts behandeling bij mensen. Daar wordt ook nog wel eens gebruik gemaakt van: - acupunctuur - medical taping (door een fysio) - lichttherapie (met een nosode voor de neus) - honing van een lokale imker.
Iemand een van deze dingen wel eens toegepast? Was er niet iemand hier op dit forum bezig met medical taping? Ben heel benieuwd hoe dit werkte
Ik inderdaad, ik heb alleen de humane tapemanier nog niet op mn paard gezet. Beetje door gebrek aan tijd. Bij de mens gebeurt het het beste aan het begin van het seizoen.
Hier had ie vandaag ook last. Even lekker gelongeerd aan het halster en weinig gevraagd. Behalve het lichte schudden/irritatie is hij wel lekker ontspannen en zit hij goed in zn vel.
Marloezz
Geplaatst: 02-06-16 22:41
Bij mijn paard is een aantal weken geleden medical taping gedaan. Nu vond ik zijn klachten al flink gereduceerd t.o.v. vorig jaar door de behandelingen bij Steffi van der Laarse, maar het lijkt echt alsof nu de laatste scherpe kantjes eraf gaan. Ik rijd hem alleen nog maar met neusnetje in het bos en longeren gaat nu helemaal zonder. Yael Tijsma heeft medical taping gedaan. Vandaag heeft hij een tweede behandeling gehad van haar. Dat was alleen dry needling, sportmassage en osteopathie. Dus geen taping. Ben benieuwd!
Tulandro, kijk ook eens uit naar een goede osteopaat of cranio sacraal behandelaar. Dat heeft bij Geert zo geholpen! Oh ja, en ik gebruik puur pollen
ellepel
Geplaatst: 02-06-16 22:50
Zandro, appie heeft honing gehad, van de plaatselijke imker, hielp niks bij hem De rest ben ik dus niet bekend mee
Goedemorgen, ik kom mij hier ook melden. Heb stukken uit dit topic gelezen en veel dingen herken ik bij mijn fjordenvriendje. Ik heb hem sinds oktober 2014, hij is nu 14, heeft ZE en ik vermoed dus ook headshaking. Vorig jaar viel het mij voor t eerst op dat hij onrustig was met z'n hoofd met rijden. Tanden na laten kijken, ander bit geprobeerd en hij liep daar veel fijner op. Van de winter ging super! Heel fijn kunnen rijden. Sinds april ofzo weer flink schudden, echt stuk erger dan vorig jaar. 1e outdoorwedstrijd was drama, en aangezien het warm was, dacht ik "Pollenallergie?" Netje aangeschaft, maar was minimale verbetering. Hij staat 24/7 buiten, schudt daar echt niet, alleen met rijden en dan vooral als ie net een beetje warm wordt. Daarna vaak een stuk dat het goed gaat, dan kan hij heel fijn en ontspannen in de aanleuning lopen. Als hij moe wordt vaak weer schudden, maar niet dat echte shaken, waarmee hij me soms zowat lanceert
Is headshaking echt constant? Ik kan namelijk de vinger er niet opleggen van 'dan doet ie het wel en bij die omstandigheden niet'. Als ie schudt is hij verder vaak wel ontspannen, z'n lijf lubbert lekker (zoals m'n juf het altijd oneerbiedig noemt ), hij proest, oortjes ontspannen wiebelend. Hij krijgt 24/7 (biologisch) hooi van eigen land, staat met een rambo sweet itch op, geen hoofdkap, liksteen en water natuurlijk tot z'n beschikking en na het rijden beetje brok.
Tanden gaan weer gecontroleerd worden, volgende week vrijdag krijgt hij een cranio sacrale behandeling en ik wil ook de osteo laten komen en zadel laten checken. Wil gewoon zeker weten dat dat allemaal oke is. Juf heeft wel eens het idee dat hij stuk ook gewoon loopt te donderen. Je kan hem er ook wel 'doorheen rijden' (vind ik altijd zo akelig klinken) en dan is hij enorm fijn!
Jullie als ervaringsdeskundigen en pro's. Wat denken jullie van mijn schatje? Bedankt alvast!
DiantaM
Geplaatst: 03-06-16 10:41
Ik geloof niet dat een paard loopt te klieren, daar hebben ze gewoonweg het verstand niet voor.
Head shaking is natuurlijk een verzamelnaam. Dus het ene paard zal daadwerkelijk een allergie hebben, terwijl t andere paard last heeft van zijn rug. Zo zijn er vast nog tig andere oorzaken.
Jaan81: bij jouw paard klinkt het voor mij wel echt als iets wat opgelost zou kunnen worden door behandeling van zijn rug.
ellepel
Geplaatst: 03-06-16 10:43
Geen pollenallergie,want dan zou hij het juist buiten doen.
Gezien het bij jou alleen bij het rijden is zou ik een lichamelijke oorzaak gaan opzoeken. En dat kan veel zijn,van voeten tot rug.
Een filmpje kqn soms wel wat duidelijkheid geven
Jaan81
Geplaatst: 03-06-16 10:44
Mijn onderbuikgevoel zegt ook dat het iets lichamelijks is (tanden of rug) maar zou hij dan ook niet moeten reageren of druk op z'n rug etc? Tijdens masseren is/oogt hij heel ontspannen.
Jaan81
Geplaatst: 03-06-16 10:44
ellepel schreef:
Geen pollenallergie,want dan zou hij het juist buiten doen.
Gezien het bij jou alleen bij het rijden is zou ik een lichamelijke oorzaak gaan opzoeken. En dat kan veel zijn,van voeten tot rug.
Een filmpje kqn soms wel wat duidelijkheid geven
Ik rijd altijd buiten, ook als ik les heb.
ellepel
Geplaatst: 03-06-16 11:00
Ik zeg het niet duidelijk,hooikoorts hebben ze ook last van als je niet rijd,dus op de weide. Gezien het alleen onder het zadel is kun je hooikoorts dus uitsluiten.
Ah zo! Nu is het wel zo, dat hij op de paddock staan, dus niet op gras. Maar vorig jaar heeft hij wel het hele jaar rond op de wei gestaan en toen hem ook niet zien schudden op de wei. (vidn ik ergens wel fijn idee, dat het hoogstwaarschijnlijk dus geen hooikoorts is)
ellepel
Geplaatst: 03-06-16 11:16
Nee, pollen zijn er buiten overal he, dus zou het logisch zijn dat als hij daar allergisch voor was dan ook op de paddock zou schudden toch? Zou echt zijn lichaam laten nakijken, vooral de rugen het hoofd/schouder gebied
Jaan81
Geplaatst: 03-06-16 11:41
Ga ik zeker doen!
Jemig, nu al blij me hier te hebben gemeld. Heb zoveel vraagtekens, maar voel we wel al wat gerustgesteld en heb t idee dat m'n ideeën voor de zoektocht oke zijn. Nu alleen duimen dat er ook daadwerkelijk wat uitkomt en ik m kan helpen
Geert heeft ook pollenallergie maar hij shaket niet in de wei. Ik denk dat dat komt omdat hij dan zijn neus uit de wind kan houden. Maar Geert wordt door alles geprikkeld on beweging. Dus naast pollen ook door vliegjes, zand en hagel. Was het maar zo eenvoudig! Je bent op de goede weg als je je paard lichamelijk laat checken! Geert lijkt er voor een groot deel overheen te zijn maar wel mét pollennetje
janouk
Geplaatst: 04-06-16 12:01
Superblij! Met Janouk in cognito naar het bos.
Voor het eerst na 7 maanden medische ellende vanwege headshaken en losse hoefwanden een buitenrit gemaakt in het Haarlemmermeerse bos met Janouk onder het zadel vanochtend. En niet geshaket, dat was het allermooiste
Janouk was nog wel super kijkerig en explosief, maar het begin is er.
Ik blij, hond blij en Janouk stiekem ook wel een beetje blij dat ze weer aan het werk kan.
Met dank aan Helping hands on horses Fabiënne Kiesebrink mijn dank is groot. Ik heb weer hoop dat we het headshaken kunnen verlichten en misschien wel helemaal weg
Wat goed Janouk! Zo fijn lijkt me dat! H'meerse bos is ook niet het makkelijkste bos om te rijden vind ik, qua vliegen enzo. Hopelijk is dit het begin van een mooie zomer voor jullie!
Jaan81. Guus heeft ook een pollenallergie, maar vooral voor boompollen. Hij heeft met rijden in het bos op bepaalde plekken veel last (bijv bij veel berkenbomen), maar op de wei geen (staan ook bijna geen bomen omheen). Het kan dus wel, maar andere lichamelijke oorzaak uitsluiten is natuurlijk altijd handig.
ellepel
Geplaatst: 04-06-16 13:19
Heerlijk zeg , een buitenritje fijn dat het nog steeds goed gaat!!