[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:29

Geduld is een schone zaak.

Pony beest hier met ernstig eczeem heeft 4 jaar op zwaar streng dieet gestaan met allerlei hulpmiddelen.
Pas na 4 jaar kan ze MET deken jeukloos staan,zonder verdere aanpassingen en dieet ofzo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:31

ik heb het dit jaar een beetje laten gaan bij appie en ik heb gemerkt dat hij dus wel flink jeuk hefet gekregen daardoor.
volgend jaar dus toch maar weer heel streng van het jonge gras af,drainage er in en de boel goed in de gaten houden :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:40

_CS_ schreef:
Geduld is een schone zaak.

Pony beest hier met ernstig eczeem heeft 4 jaar op zwaar streng dieet gestaan met allerlei hulpmiddelen.
Pas na 4 jaar kan ze MET deken jeukloos staan,zonder verdere aanpassingen en dieet ofzo.

Daar heb je overshot van gelijk in, krijgt ze nu geen dieet meer.? Of begrijp ik je verkeerd?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:16

Hier gaat het de goede kant op! Sinds een aantal dagen eindelijk geen jeuk meer, wellicht dat het deze dagen nog wel iets terug komt, maar we gaan godzijdank de goede periode tegemoet! :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:27

Iana: Nee, ze is nu helemaal schoon.
Ze krijgt gewoon weer 2x daags 2 grote handen brok (dus totaal 4 grote handen), voordroog, gaat de weide op de hele dag.
Wel houdt ik aan dat ze geen appels en wortels enzo meer krijgt, een heel enkele keer in de winter eens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:42

*zucht*

;(
Afbeelding

wat een drama weer zeg,dit jaar vind ik het echt niet leuk meer.
alles ging vorig jaar zo goed en nu schuurt hij gewoon weer in 1 nacht de hele zooi er af.
en dat omdat hij dan 2 dagen met blote hals heeft gelopen omdat ik dacht dat het toch te hard regende

|o |o |o |o |o |o

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:02

Sanet, ik weet niet wat m'n dierenarts precies gaat doen. Maar de behandeling wordt door de verzekering betaald. Dat zullen ze toch niet doen als het helemaal hopeloos is :? M'n dierenarts had het erover dat de technieken inmiddels wel verbeterd waren.
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... atitis.asp Hier vond ik wel iets over een onderzoek in Engeland. Even helemaal naar beneden scrollen.
Hier nog een site http://www.horsetrust.org.uk/News2009/Sweet-Itch-Hope/ Wellicht allemaal al bekend. Deze informatie is uit 2009, ondertussen zullen de onderzoekers toch wel wat verder zijn?

daanprive

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:17

Hallo,

Wie kan ik blij maken met een complete set van injectiespuiten en de flesjes met vloeistof om de paarden te spuiten tegen de zomer exceem.
Ik heb namelijk een heel pakket via de v.a. besteld. Nadat het is aangekomen zijn wij verhuisd naar een gebied waar de pony (ongelooflijk maar waar) binnen 2 weken van zijn klachten af was.
Nu heb ik dus een complete starterset over hiervan. Het ligt netjes in de koelkast zoals het hoort.

Het is zeker de moeite waard om het te gaan proberen omdat je zelf kunt spuiten volgens een schema.

De set kostte nieuw 200,00 euro, maar dat is niet mijn doel !!! Ik wil het ook niet zo maar gewoon weggooien als ik er iemand mee kan blij maken. (lees paard/pony). /3 :) :)
Voor een redelijke prijs kan je me mailen

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:21

@_CS_ Dan ben ik goed bezig, ik geef ongeveer hetzelfde. Grasbrok (400 gr) en Krachtvoer (500 gr) zonder suiker (arm)
Bedoel je met brok, krachtvoer of grasbrok?
Hier ook geen appels of wortelen.
Kale wei en hooi 4 x /24 uur

Weet iemand of voederbieten kwaad kunnen????

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:27

BietenPULP bevat geen suiker meer omdat dit eruit gehaald is, ik zou daarom liever voor de pulp gaan dan voor de biet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:48

Het dieet wat ze gevolgd heeft was heel wat anders als ze nu krijgt hoor, tezamen met supplementen enzo.
Soms krijgt ze weleens een hele schep voer (stalbaas is niet altijd even wakker), en kan dat met gemak aan.
Na 4 jaar kon ik pas alles weer als normaal terug draaien.

Overigens krijgt ze nu gewoon basisbrok van de plaatselijke leverancier.
Heb tijdje terug de gegevens opgevraagd en het zit boordevol suiker en zetmeel :o maar het gaat perfect

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:01

e_horse schreef:
BietenPULP bevat geen suiker meer omdat dit eruit gehaald is, ik zou daarom liever voor de pulp gaan dan voor de biet.

Bietenpulp is een restproduct van suikerbiet. Dat is iets anders dan voederbiet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:02

_CS_ schreef:
Heb tijdje terug de gegevens opgevraagd en het zit boordevol suiker en zetmeel :o maar het gaat perfect

:+ Gek hé ...
Zitten ze overal met: dit mag niet, dat is niet goed .. En uiteindelijk hangt het allemaal van je paard af.
Maar voor je dat weet ben je wel een hele poos verder }:0

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:44

ellepel: zo trof ik sun ook aan....maar....was wel snel met invlechten voor de wedstrijd,de korte stukken was maar 2 slagen en opsteken := maar ik kon ook wel door de grond zakken en meteen met de derfen gestopt....
waar ik derfen smeerde werd het zo kaal en de rest bleef lang <<)

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:01

Ik heb defen nu 3 x op mijn paard gesmeerd. proefflesjes zijn nu op.
en als ik bij de staart kijk zag ik door de haren echt een open vacht laat maar zeggen, en vandaag zag ik toch wat meer een korst erop.
dus ik ga zeker in april starten en het, het hele seizoen smeren.
moet wel zeggen dat het verschikkelijk stinkt en de manen (die ze nog heeft) van mijn paard nu helemaal zwart zijn
heb trouwens de exceemdeken af en een o gram regendeken met hals erop liggen.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:02

ellepel schreef:
*zucht*

;(
Afbeelding

alles ging vorig jaar zo goed en nu schuurt hij gewoon weer in 1 nacht de hele zooi er af.
en dat omdat hij dan 2 dagen met blote hals heeft gelopen omdat ik dacht dat het toch te hard regende

|o |o |o |o |o |o

herkenbaar mijn paard is precies hetzelfde

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:45

Dit had ik op één middag bij Blacky, even de deken af omdat het zo lekker zonnig weer was, ruim voor zonsondergang er weer op maar het leed was al geschied.

Nu weken later heeft hij nog steeds allemaal korsten en schilfers in zijn manen die zitten los maar zijn er niet uit te kammen, ik zit er over te denken om hem morgen maar te wassen en dan weer Derfen erop en de deken erover. Arm dier, zijn oren zien eruit alsof er aan geknaagd is, allemaal rode plekken op de randjes. |( Hij heeft het moeilijker dan vorig jaar.
Voer en beweiding is niet anders dan vorig jaar, arme weide die niet bemest wordt en heel beperkt wat Havens muesli zonder melasse/suiker.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:49

daanprive, wat zijn de eventuele nadelen van die kuur?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:02

daanprive schreef:
Hallo,

Wie kan ik blij maken met een complete set van injectiespuiten en de flesjes met vloeistof om de paarden te spuiten tegen de zomer exceem.
Ik heb namelijk een heel pakket via de v.a. besteld. Nadat het is aangekomen zijn wij verhuisd naar een gebied waar de pony (ongelooflijk maar waar) binnen 2 weken van zijn klachten af was.
Nu heb ik dus een complete starterset over hiervan. Het ligt netjes in de koelkast zoals het hoort.

Het is zeker de moeite waard om het te gaan proberen omdat je zelf kunt spuiten volgens een schema.

De set kostte nieuw 200,00 euro, maar dat is niet mijn doel !!! Ik wil het ook niet zo maar gewoon weggooien als ik er iemand mee kan blij maken. (lees paard/pony). /3 :) :)
Voor een redelijke prijs kan je me mailen

Dat lijkt op wat ik voor mijn paard heb, maar kan je dit zomaar aan ieder paard geven? Die van ons is 'op maat gemaakt' zeg maar...

ellepel schreef:
*zucht*

;(
https://lh5.googleusercontent.com/-1KRp ... 0-2011.JPG

|o |o |o |o |o |o

Oh, wat balen zeg!!!!

happytime schreef:
ellepel: zo trof ik sun ook aan....maar....was wel snel met invlechten voor de wedstrijd,de korte stukken was maar 2 slagen en opsteken := maar ik kon ook wel door de grond zakken en meteen met de derfen gestopt....
waar ik derfen smeerde werd het zo kaal en de rest bleef lang <<)

Dus bij die van jou werd Derfen alleen maar averechts>???? :oo

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:17

@ ellepel: herkenbaar.... Zo zag mijn Fries er ook elke zomer uit, alleen had hij nog een plukje manen bij zijn schoft.
Gelukkig deze zomer tot nu toe de manen niet afgeschuurd. Wel wat geschuurd, dus wat afgebroken plukjes, maar geen kale stukken.

Afbeelding

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:23

Ik lees hier steeds mee, neem af en toe wat tips over en kom toch ook weer even verslag uitbrengen.

Colonel is het zomerseizoen heel goed doorgekomen. Hele zomer met eczeemdeken gelopen, 24/7 buiten gewoon bij de rest dus op korte maar niet superschrale wei, 2 x per dag Marstall eczemmuesli gevoerd en heel streng geweest dat hij niks erbij kreeg zoals snoepjes of appels. Manen, staartwortel en kale plekjes braaf 2x per week met Derfen ingesmeerd.
Nu heeft hij zijn winterdeken (zonder hals) op en zijn zijn manen een stukje korter, niet door het schuren maar door het kroelen met de 2-jarige. Manenkam is geen korstje in te zien, staartwortel huid is wel iets onrustig maar die schuurt hij niet. Al met al heel erg tevreden dus, volgend jaar gaan we het op dezelfde consequente manier doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:11

Kan een appel trouwens zoveel invloed hebben?
Die van mij krijgt nu als 'snoep' Pavo Vital en héél af en toe eens een 'gewoon' snoepje, als hij iets echt heel goed gedaan heeft. Maar ik heb van hier thuis 4 appels meegekregen waarvan ik om de andere dag of 2 dagen er eentje versnij in z'n voordroog. Die vindt hij dan dus onderweg wel .. Maar gisteren had hij, zelfs onder z'n deken, toch erg veel jeuk vond ik .. Moet ik me nu zorgen maken over die appels of is het gewoon toeval? :+

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:16

Colonel geeft ook veel reactie op appels, zit heel veel suiker in. Hij krijgt als beloning na het rijden gewoon een handje eczem-muesli.

daanprive

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:30

Esmiralda_ schreef:
daanprive, wat zijn de eventuele nadelen van die kuur?

Nou het werkt natuurlijk hetzelfde als bij mensen die allergies zijn voor bijen bijv.
Je wordt dus eigenlijk ingespoten met hetgeen je allergisch voor bent om een immuunsysteem op te bouwen. Het kan dus zeker in het begin erger worden. Maar ik zeg er bij dat KAN.
De kuur moet je wel consequent in het begin wekelijks en daarna om te weken en later om de 4 weken. Gedurende een aantal maanden vol houden.
Er is ook niet gezegd dat je al binnen korte tijd resultaat ziet. Dat gaat ook enkele maanden duren. Maar als je nu in de winter de kuur aanhoud zou het wel moeten zijn dat je in het voorjaar resultaat moet kunnen boeken. Is mij gezegd door de v.a.

Zie onderstaand artikel dat ik heb gekopieerd vanuit een studie onderzoek.

Hyposensibilisatie is een vorm van immunotherapie waarbij men het paard progressief vaccineert met
hogere dosissen van allergeen. De injecties moeten zo gepland zijn dat ze een voldoende hoge dosis
bevatten op het moment van verhoogde blootstelling namelijk in het voorjaar (Perris, 1995). Het
injectieschema gaat als volgt: in het begin krijgt het paard elke week een injectie, daarna om de twee
tot vier weken. De totale therapie duurt dikwijls een aantal jaren, vaak is levenslange behandeling
noodzakelijk (Rüsbüldt, 2007). Het exacte mechanisme van de therapie waarbij de gastheerreactie
afneemt is nog niet gekend. Verschillende hypotheses worden vooropgesteld: de afname van de IgE
niveaus, de verlaagde activiteit van mastcellen en basofielen, de inductie van geblokkeerde
antigenen, een generatie van allergeen specifieke suppressorcellen of een combinatie al deze. Als de
paarden na twaalf maanden nog geen beterschap vertonen, dan zal de hyposensibilisatie
hoogstwaarschijnlijk niet werken (Perris, 1995).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:12

TJolieke schreef:
Colonel geeft ook veel reactie op appels, zit heel veel suiker in. Hij krijgt als beloning na het rijden gewoon een handje eczem-muesli.

Hmm, misschien voor de zekerheid de appels volgende keer dan maar aan de pensioneigenaar geven, er zullen vast wel paarden zijn die er plezier van kunnen hebben :+