Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:18

Gelukkig komt echte diabetes bij paarden niet zo vaak voor ( voordat je nu compleet in de stress schiet en allerlei onderzoeken laat uitvoeren) maar als die zoetige geur niet van voorbijgaande aard is, dan wel laten nakijken.. hier een interessant linkje voor de liefhebbers: http://www.coequinevets.com/?p=15&ID=363&d=1

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:10

fargo schreef:
Jemawi schreef:
Dat klinkt makkelijk. Moet het ook op een vaste tijd?

De wortel maar ook een appel is een linke! Een wortel is nat en daardoor komt de geur en de smaak vrij van de pil. Heel veel paarden willen in no time dus geen appel of peen meer aannemen ook niet als er niets in zit..
Dus dat is een afweging. Je kunt het tussen een dubbelgeslagen boterham geven of in een krentenbol of een stuk van een krentenbol.

En inderdaad NIET over het voer, je hebt geen check of het werkelijk op gaat en naar binnen komt en punt 2 hetzelfde als met de wortel en appel, op een gegeven moment laat paard uit wantrouwen het eten staan. En je wilt dat paard blijft eten dus echt LOS geven van reguliere voer!

Een stalgenoot van mij geeft haar paard reguliere vitaminepillen (voor mensen dus) door de droge biks. Als je een handje brok zou nemen en zou geven, zou dat dan ook kunnen?
Ze heeft trouwens vandaag de eerste biomag dosis gehad :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:22

Als dat ook de biks is die ze later in haar etensbak krijgt is dat weer wat link, want dan gaat ze waarschijnlijk weer associeren.

Maar als ze nooit biks krijgt dan is ze daar waarschijnlijk happig op en dan is het juist weer wel een pre ..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:31

Wat is mijn paard dan makkelijk zeg . Die geef ik smorgens handje vit brok met een pil .
En s avonds krijgt ze die brokjes ook . En alles gaat schoon op hoor .
Het laatste plukje manen is zojuist ook verdwenen . Zinti heeft nu een spaanse coupe .

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:35

fargo schreef:
Als dat ook de biks is die ze later in haar etensbak krijgt is dat weer wat link, want dan gaat ze waarschijnlijk weer associeren.

Maar als ze nooit biks krijgt dan is ze daar waarschijnlijk happig op en dan is het juist weer wel een pre ..

Dan ga ik dat zeker meenemen. Biks krijgt ze eigenlijk nooit, alleen nog maar geweekt spul. Ze is indd happig op een handje musli of gewone brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:22

Zinzi_jewel schreef:
Wat is mijn paard dan makkelijk zeg . Die geef ik smorgens handje vit brok met een pil .
En s avonds krijgt ze die brokjes ook . En alles gaat schoon op hoor .
Het laatste plukje manen is zojuist ook verdwenen . Zinti heeft nu een spaanse coupe .

Jeetje Zinzi; heeft ze echt haar hele manenkam eraf geschuurt? poe...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:31

Laatste 2 plukjes heb ik afgeknipt . Was ook geen pas .
Was net zo, n oude mannen kapsel van een die niet wil weten dat hij kaal wordt en daarom de pluisjes op zijn kop langer laat groeien om over zijn terug trekkende haargrens heen te kammen .
Ja het is dus voor meer dan 3/4e afgeschuurd .
Zou het alleen eczeem zijn vraag ik me dan meteen af . Omdat het op zoveel plaatsen zit .
Maandag doc bellen voor overleg . Miss toch een laten onderzoeken op schimmel/mijt or what ever .
Maar dat zal mogelijk ook weer weggegooid geld zijn .
Maar zoveel plekjes als nu nog nooit gehad bij haar ...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:51

Had jouw paard nou wel of niet een exczeem deken op Zinti?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:59

Naomi laat trouwens ineens weer enorm veel haar los...

Van hoofd tot halverwege haar buik is ze echt super gladde en glimmende zomervacht. Halverwege haar buik zitten nog wat lange winterharen en zo ook op haar kont. Die kun je er nu gewoon uit plukken, het laat zo los. Dus ben lekker aan het plukken.... want dan hoef ik haar (hopelijk) niet te scheren.
De afgelopen warme dagen maakte het het erg goed, geen benauwde of warme indruk.... Dus dat geeft me wel weer hoop....

Ze ziet er nu ook best redelijk uit, al zeg ik het zelf. Dit was van vandaag....
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:00

Heeft eczeemdeken op . Met het regenweer ben ik niet consequent geweest met de deken .
Maar ze heeft het nu zo vreselijk dat ik me wel afvraag of het echt alleen eczeem is .
De plekken zijn open en zien er echt geïrriteerd uit .
Kreeg vanavond een link over neck worms en dat klinkt ook aannemelijk .
Maar heb zojuist besloten om morgen contact te leggen met doc en eea eens uut te leggen en om ook een afkrabsel te nemen om evt schimmel /mijt uit te sluiten .
En de neck worms eens te bespreken .
Kan het ook zijn dat ze alles zo stuk heeft door de cushing .
Voor nu staat ze van oren tot staart onder boett deken .
En vanavond was ze rustig . Wel meteen reageren als ik een kriebel plek aanraakte .
Heb haar plekken gewassen met betadine vanavond .

Het is wat met paard lief en misschien zoek ik het wel veel te moeilijk allemaal en moet ik eea laten rusten maar kan dat niet omdat ik mijn schat zo zie lijden ervan .

Prachtige foto van Naomi ..
Wil ook ooit van die mooie foto's van mijn toppertje .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:13

Hmm lastige materie. Ben benieuwd wat je DA zegt... Dit is ook niks zeg, lijkt me verschrikkelijk om je paard zo te zien. :(:) Is het geen mogelijkheid om pijnstilling te geven tegen de jeuk, als het echt zo erg is als je omschrijft.... :(:)

Thanks! Je kunt me boeken hoor <<) :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:15

Tegen de tijd dat ik financieel wat meer boven jan ben . Zeker interesse dan .

Wat er kan tegen de jeuk ga ik morgen overleggen met Doc.
Dit is niet gaaf zo

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:51

Focussed schreef:

Van hoofd tot halverwege haar buik is ze echt super gladde en glimmende zomervacht. Halverwege haar buik zitten nog wat lange winterharen en zo ook op haar kont. Die kun je er nu gewoon uit plukken, het laat zo los. Dus ben lekker aan het plukken.... want dan hoef ik haar (hopelijk) niet te scheren.
De afgelopen warme dagen maakte het het erg goed, geen benauwde of warme indruk.... Dus dat geeft me wel weer hoop....

Ze ziet er nu ook best redelijk uit, al zeg ik het zelf. Dit was van vandaag....
[ Afbeelding ]

Ik ben blij dat ik niet alleen ben, Shamrock zijn hals is super glad maar daarna is het nog halflang (tov de lengte van zijn wintervacht) hij laat wel nog los dus ik hoop dat hij alles nog kwijt geraakt

Wat ziet ze er prachtig uit

Shamrock was toe aan een experiment (ik schreef bijna sexperiment lol) een hengst is bij ons deze winter gesneden ( was een jaar of 10) de eigenares zocht een braaf paard om hem eens samen mee te zetten gezien hij dat nog nooit had gedaan. Ik heb toegestemd. Eerst hebben we ze in twee apparte weiden gezet die mekaar aangrenzend. Na 5 dagen de sprong gewaagd en het ging super

dit is van gisteren (eerste keer samen)
Afbeelding
Afbeelding

en deze video van vandaag

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:20

ZINZI Wat vervelend zeg dat je merrie zoveel jeuk heeft. Ik weet wel een middeltje, maar helaas kun je dat niet op wonden smeren. Op mijn oude stal stond een fries die ook helemaal gek werd van de jeuk. DA er meerdere malen bij geweest en allerlei smeersels geprobeerd. De fries heeft er zelfs een spuit voor gehad. Niets hielp ze bleef maar last houden. Uiteindelijk kwam er iemand met de tip om er afgewerkte olie op te smeren. Dat werkte direct. De jeuk verdween als sneeuw voor de zon! Dus misschien is dat ook nog iets om te proberen. Het is in ieder geval niet zo duur als alle smeersels bij elkaar.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:31

Ze heeft ooit schimmel gehad . Daar heb ik toen afgewerkte olie op gesmeerd .
Maar dat is heel ongezond . Kankerverwekkend zelfs .
Veel smeersels gebruik ik nu niet .
Gebruikte altijd mtg maar dat is erg vet waardoor het weer heel vies wordt allemaal .
Zwavel zink zalf lijkt ook wel wat te werken maar is ook vettig.
Had met de regen consequenter met de deken moeten zijn ook .
Want ze heeft geen hekel aan dat ding .
Ze blijft er goed voor staan .
Ga Doc zo eens bellen met alle bevindingen en hoor wel wat hij zegt .
Van deze doc heb ik vorig jaar via mijn stalhouder ook een goed middel gehad .
Maar daar zit antibiotica in verwerkt .
Door de deken weer consequent op te doen . Wordt het rustiger al .
Maar wil ook even schimmel ed uit gaan sluiten . Omdat het zo vreselijk erg is dit jaar .

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:36

Egnie , is heel lief van je dat je een oplossing aandraagt maar...
Afgewerkte olie zit vol met zware metalen , en die worden wel allemaal opgenomen door de huid en dat is erg ongezond!

Ik denk dat Zinzi gelijk heeft met te zeggen dat nu het vet zo snel verdwijnt er erg veel afvalstoffen vrijkomen in Zinti.
En daarnaast is Zinti gevoelig voor seme , en heeft Cushing. En de huidweerstand is nu blijkbaar zo laag dat er misschien ook andere factoren meespelen , zoals mijt oid.
Het is verschrikkelijk om je paard zo te zien , maar meer ballaststoffen er nu inspuiten of opsmeren maakt het voor het paard nog moeilijker om het weer kwijt te raken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:16

Heeft iemand hier enig idee wat het verschil in '' vulstoffen '' is tussen Pergolide en Prascend? Heb gister het eerste tabletje Prascend opgelost in wat water ( had tot nu toe nog altijd de pergolide pilletjes :o ) en dat viel bijna onmiddellijk uit elkaar en was ook veel feller rood van kleur, de pergolide moest minstens 10 à 15 min weken voor het smolt en was zachtroze van kleur. Uiterlijk zien beide tabletjes er identiek uit, maar binnenin is er dus duidelijk een verschil :j Op de verpakking van de Pergolide staan de vulstoffen op, bij Prascend niet......vandaar mijn vraagje hier.....is verder niet belangrijk, ik dacht alleen dat er misschien iemand zich al eens in verdiept had.. ;)

Focussed: dat is weer een plaatje hoor ! Wat ziet ze er goed uit !
Dookia: wat een mooie plek hebben ze daar ! Die 2 schijnen zich allerminst te storen aan elkaar !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:14

Dames... Egnie zegt toch zelf al dat het niet op open wonden gesmeerd kan worden? Afgewerkte motorolie blijkt wel een wondermiddel te zijn voor o.a. mok en idd tegen jeuk, juist omdat er zulke hoge concentraties aan o.a. zwavel en zink in zit... Ik kan me dan zo voorstellen dat je dit probeert als je al het mogelijke al hebt gedaan zonder resultaat, liever zo snel mogelijk van jeuk/pijn af, ook i.v.m. stress die dit veroorzaakt...
En absoluut niet verkeerd bedoeld hoor, maar wij krijgen tegenwoordig zelfs al kanker van pindakaas, als je alle berichtgeving geloven moet...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:20

Dat klopt . Tegenwoordig wordt je overal ziek van .
Vindt de tip van engie ook heel aardig bedoeld .
Maar voor nu smeer ik even niets . Houdt het schoon door evt te wassen maar zeker te spoelen . Ze vindt dat nl wel erg fijn .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:35

Doc gesproken
Hij zegt dat een cushing paard een verhoogt cortisol heeft . Als dat beter op orde komt kunnen allergische reacties verergeren . Bij Zinti de ZE .
Kon diverse dingen doen .
Eigen gemaakt smeermiddel van hem en een voeding supplement . Iets in de trant van sweet itch nog wat .
Bloedonderzoek waar gekeken wordt waar ze precies op reageert . Muggen , gras , suiker und so weiter .
Denk dat i nu het bloed onderzoek en het smeermiddel wil inzetten.
Vokgende week komt hij ervoor langs .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:54

Niet om het een of ander en met alle respect: smeerseltjes helpen niet - er zijn duizenden middeltjes en niet een is echt effectief. Je loopt er op leeg al die middeltjes en onderzoeken - misschien moet je je realiseren dat voor de meeste aandoeningen de 'wonderpil' niet bestaat, ook niet voor ZE. Bloedonderzoek voor allergie is behoorlijk duur en je kunt je afvragen wat het uiteindelijk oplevert. Ik zou trouwens ook wel eens een wetenschappelijke basis willen horen voor de bewering van je DA dat cortisol allergieën zou verergeren als het eenmaal op orde is.

Een goede Boett of ZE deken is effectief en als het warm, windstil weer is, de paarden opstallen in de tijdspanne dat de cullicoides actief zijn. En wat minder je heil zoeken in allerlei poeders en pillen - al dat gedoe kan ook wel eens contraproductief gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:24

Focussed schreef:

[ Afbeelding ]

Knap paard!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:34

Jannepauli schreef:
Niet om het een of ander en met alle respect: smeerseltjes helpen niet - er zijn duizenden middeltjes en niet een is echt effectief. Je loopt er op leeg al die middeltjes en onderzoeken - misschien moet je je realiseren dat voor de meeste aandoeningen de 'wonderpil' niet bestaat, ook niet voor ZE. Bloedonderzoek voor allergie is behoorlijk duur en je kunt je afvragen wat het uiteindelijk oplevert. Ik zou trouwens ook wel eens een wetenschappelijke basis willen horen voor de bewering van je DA dat cortisol allergieën zou verergeren als het eenmaal op orde is.

Een goede Boett of ZE deken is effectief en als het warm, windstil weer is, de paarden opstallen in de tijdspanne dat de cullicoides actief zijn. En wat minder je heil zoeken in allerlei poeders en pillen - al dat gedoe kan ook wel eens contraproductief gaan werken.

Wellicht de redenatie: Cortisol werkt (tot op zekere hoogte) ontstekingsremmend. Worden die waarden verlaagt dan worden de reacties van het lichaam niet meer onderdrukt en tonen zij zich?
Teveel cortisol zorgt dan weer voor ontstekingen natuurlijk...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:48

Zo als jij het zei Focussed zei doc het ook .
Het middel om te smeren heb ik vorig jaar ook gehad werkte toen goed .
Jeuk stillend zodat ze uit de cirkel van schuren kan komen en de huid rust krijgt .
En kan herstellen .
Hij komt van de week , moet dan toch in het dorp bij ons zijn en kunnen da bespreken wat wijsheid is .

Heb wel tegen doc gezegd dat ik liefst niks geef . Maar zal iets moeten . Toch ?
Lijdzaam toekijken kost me moeite .
Ze heeft een boett deken compleet met hoofdkap .
Dat leek voor rust te zorgen .
Maar dat zie ik als ik de deken af doe wel .
En ik weet dat smeersels ed geen zaligmakend iets zijn .

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:38

Ik snap heel goed wat ze bedoelen met de afgewerkte olie. (ook dat het eigenlijk heel slecht is) Echter jeuk is iets verschrikkelijks en vele malen erger dan pijn. Ik ben ook blij dat jullie het vrij makkelijk opnemen. Ik was al een beetje bang voor een rel. Ik wilde het echter gewoon gemeld hebben omdat het bij de fries enorm goed geholpen heeft. We hebben het er ook maar zo kort mogelijk gebruikt. Zodra de jeuk onder controle was direct weer overgegaan op de "goedgekeurde" smeersels.

Zag trouwens nog leuke foto's voorbij komen!