[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie84

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:13

ik baal ook als een stekker van de behandeling van de VA. Hij heeft niet eens gekeken tussen de manen, hij heeft er een rondje omheen gelopen, that's it. Mijn vader wil ook even een briefje gaan sturen naar de praktijk dat we hier niet voor gaan betalen .

Ik zit nu echt in dubio wat ik moet doen...de VA volgen, dus behandelen met anti-parasieten in combi met prednisolon en na 2 weken afwachten wat er gebeurt. En misschien hopen dat het beestjes zijn.

Of toch een deken kopen om te kijken of dit helpt.

Was er maar iets waar ik ZE aan kon herkennen of de parasieten Boos!.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:24

Ik vind prednison nogal een heftig middel. Heeft DA gezegd om wat voor parasieten het gaat? Het kan ook van teveel gras of bepaalde voedingsstoffen komen namelijk, dat een paard gaat schuren. Die van mij had echt kloven in de manenkam en dit jaar heb ik al heel vroeg de deken iedere keer omgedaan en het gaat heel erg goed. Ik ben er dus van overtuigd dat het bij die van mij van de knutjes komt. Als je nog geen deken hebt, bij het naar buiten doen de manenkam, staart en evt. rondom het paard citronella spuiten. ik maak dit nu zelf, omdat het niet meer verkocht wordt. Gewoon een flesje citronellaolie met veel water in bijv. plantenspuit doen. Goed schudden voor gebruik. Werkt bij die van mij heel goed tijdens rijden, maar ook voor buiten als er weinig wind staat.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:29

nee, hij heeft niet eens gekeken naar de manen of staart . Hij vroeg wat ik al gedaan had, (smeersels, vliegendeken, wassen met betadine), toen zei hij; nou er zijn 2 dingen die het kunnen zijn parasieten of ZE. Voor de parasieten heb ik dus spul gekregen (schijnbaar ook erg giftig omdat ik het met handschoenen moet aanbrengen) de prednisolon onderdrukt dan de jeuk? Achteraf ben ik zo boos Boos!, had ik maar doorgevraagd of hem op dat moment erop gewezen dat hij moet KIJKEN. Maar goed, het is gebeurd en we gaan nu even een brief schrijven dat we het niet eens zijn met de behandelwijze/diagnosestelling.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:33

pfff mn meisje heeft 1 dag op stal gestaan.... flink geschuurd aan haar staart... zucht

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:53

mag een eczeempaard boterhammen?
de shet heeft erge allergische reactie gegeven op het middel van onze VA : Horsol.
nu schilfert haar nek ook ineens, dat is echt niet van de eczeem. en helemaal dik alsof ze met haar nek gebogen staat zoveel rimpels, terwijl ze recht staat. Zo zielig!! Het lijkt wel erger geworden, verspreid zegmaar. Want ze had het alleen in de manenkam..
gelijk gestopt, hopen dat het snel over is. Nog tips om dit een beetje te verzachten? Ze wil eigenlijk niet dat je er aan zit.
vliegenspray doen we ook maar even niet..

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:30

henny_w schreef:
Mijn complimenten Fjordido zoals jouw fjord is opgeknapt.
Niet alleen vanwege de eczeem maar ook het hele lijf, bouw,spieren enz. Knipoog

Wat de Butox betreft.
Helpt dat ook nog tegen de gewone vliegen en dazen als je gaat rijden ?

dank je wel! halffjord hè.. zijn moeder was een arab Haha!
ja de butox werkt tegen al het vliegend spul! ik vind het ideaal. ok het is natuurlijk "chemische rotzooi".. maar ach als ie daardoor een jaar eerder doodgaat terwijl ie dan wel een relatief jeukvrij leven heeft gehad... ik denk dat hij zich wel kan vinden in mijn keuze Tong uitsteken

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:33

Nathalie84 schreef:
nee, hij heeft niet eens gekeken naar de manen of staart . Hij vroeg wat ik al gedaan had, (smeersels, vliegendeken, wassen met betadine), toen zei hij; nou er zijn 2 dingen die het kunnen zijn parasieten of ZE. Voor de parasieten heb ik dus spul gekregen (schijnbaar ook erg giftig omdat ik het met handschoenen moet aanbrengen) de prednisolon onderdrukt dan de jeuk? Achteraf ben ik zo boos Boos!, had ik maar doorgevraagd of hem op dat moment erop gewezen dat hij moet KIJKEN. Maar goed, het is gebeurd en we gaan nu even een brief schrijven dat we het niet eens zijn met de behandelwijze/diagnosestelling.

Echt vervelend is dat zeg Boos!
Prednisolon onderdrukt idd de symptomen maar is geen oplossing.
Goed dat je het er niet bij laat zitten! OK dan!

Hoe is je paard trouwens gehuisvest en wat krijgt hij aan voeding?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:36

Mischa4ever schreef:
Goed zeg! Dat het goed aan het genezen is!
Mooie manen hoor =D
Je kan de banden van de deken ook kruisen, deed ik ook, nergens geen schuurplekjes meer op de achterbenen Lachen

goei tip! ik zal ze idd eens proberen te kruisen dan.. hoop dat het helpt! dank je!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:42

En weet je wat ook het probleem is nathalie, dat als je paard al is begonnen met schuren het dan niet meteen ophodt, ook al smeer je en doe je een deken op. De deken moet je dus echt meteen in het seizoen al opdoen. En dan nog zijn er paarden die toch wel wat schuren. kan aan zoveel dingen liggen. dat is nou net het probleem, was er 1 middel voor ieder paard, dan was het veel gemakkelijker. Vandaar ok dat ik zei: dat je eerst moet zorgen dat je paard niet meer gestoken kan worden en de jeuk proberen te verminderen. ik deed verleden jaar echt 2 x daags sojocol op de manen en staart en zelfs nu nog iedere avond als ik hem op stal zet. Ik heb ze toch tot soms vrij laat buiten lopen (met de ZE deken op) en het gaat nog steeds goed dit jaar. Verleden jaar was ik te laat met de deken en heb tot laat in het najaar met cojosol + iedere paar dagen wassen met shampoo van cojosol het redelijk kunnen redden, maar hij had ook echte kloven en die moeten dan eerst goed genezen. Dus behandelen en blijven behandelen. Werkt het ene niet dan toch maar een ander middel proberen...

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:03

Nou we hebben besloten (tijdens het eten Knipoog ) dat we een EZ deken gaan kopen, daarnaast behandelen met anti - jeuk. We starten niet met de prednisolon, wel wassen we hem met de anti-parasieten. Na die 2 weken gaan we eens kijken wat er gebeurd als we de deken af gaan doen.

Ik heb het paardje pas 1,5 maand. Ik heb 1 maand geleden de vorige eigenaar gemaild om te vragen of hij de jeuk toen al had. Deze zei van niet, maar van de ene kant, paardje kwam daar ook niet tot nauwelijks buiten . Hier staan de paarden van 12 t/m 10 uur savonds buiten.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:05

Bojangles: paardje staat in midden-limburg. Krijgt in totaal per dag 1 kg brok en 1 kg muesli van Havens, daarnaast hooi, gemengd met voordroog. Hij staat van 12 t/m 10 uur savonds buiten op een korte weide.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:11

Qua vooer zit je denk ik wel goed. het is in ieder geval niet teveel. Is de weide "vet"? Met name 's morgens en 's avonds rond zons op en ondergang zijn de knutjes het meest actief. Denk dus dat daar misschien het probleem zit. Tot 's avonds laat onbeschermd buiten lopen. Goed dat je een ZE deken gaat aanschaffen. Voor info over de dekens zijn er hier genoeg met ervaring dus...
Ik heb zelf de everline besteld via nicky's keet. (zit hier ook op bokt) Deze bevalt mij heel goed. Blijft goed liggen en is wat elastische stof. Ik heb ook een Bucas, maar die is niet elastisch en heeft voor mijn gevoel een te kleine staartflap, die heb ik dus zelf nog een grotere staartflap gegeven (eraan genaaid) Verder zit deze deken ook goed...

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:16

heb je toevallig een foto van de everline? die was ook niet zo duur? bucas is weer wat prijziger?

Weiden zijn totaal niet vet , niet bemest, en ze zijn kort. is meer bezigheidstherapie Knipoog.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:26

http://www.nickyskeet.nl/prod/1638__exc ... 03013.html
Dit is de everline. als ze hem niet meer op voorraad heeft dan besteld ze hem voor je. Duurt dan wel iets langer. De Bucas heb ik bij de paardendrogist gekocht. geen idee wat die kost. De pagony (divoza) is weer goedkoper, maar daar klopt de maat niet altijd van. Schijnt klein te vallen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:29

Ik zou de brok ook weglaten en vervangen door wat anders Ja

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:32

ik vind de everline in verhouding met de sweet itch best prijzig Knipoog. of is de kwaliteit vergelijkbaar?

Bojangles: door wat zou ik het vervangen? muesli? hij krijgt de draversbrok en de powerplus muesli.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:32

fjordido schreef:
Mischa4ever schreef:
Goed zeg! Dat het goed aan het genezen is!
Mooie manen hoor =D
Je kan de banden van de deken ook kruisen, deed ik ook, nergens geen schuurplekjes meer op de achterbenen Lachen

goei tip! ik zal ze idd eens proberen te kruisen dan.. hoop dat het helpt! dank je!

Wat natuurlijk ook nog kan is een singelbontje voor 5 euro kopen, die doormidden knippen zodat je 2 delen hebt en dat om de banden heen doen Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:44

Ik ken de Havens muesli verder niet zo goed, maar als daar verder weinig zetmeel, melasse en/of suikers in zit kan je het daar idd door vervangen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:03

zoals ik in een eerder topic heb ik hetzelfde voor met mijn tweejaarse. idd initieel wordt het veroorzaakt door die vliegjes. toch heb ik uit ervaring gehoord dat veel paarden op de duur zelf al beginnen reageren als de zon te hard schijnt. nu heeft mijn paard ook een deken op, geen boet maar zo een rambo, witte deken met gezicht. heb hem geschoren van zodra de wondjes wegwaren, inclusief de manen. hij is nu dus een echte punk. en de staart is vanboven nog warrig met korte haren, mar hij had al een geluk al een redelijk dikke en lange staart. ik weet echter niet of ik ooit met hem echt de dressuurring in kan gaan. heeft iemand ervaring

Roxy_loveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:07

Iemand ooit al fenonolf geprobeerd??
Dat helpt bij ons heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed!!!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:22

nou, ik heb wat rondgesnuffeld, morgen eens gaan kijken bij de diverse winkels hier in de buurt. Durf het niet aan om zomaar via internet te kopen, ivm de maat.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:25

Er zijn zoveel verschillende ZE dekens, maar je moet dan wel een ZE kopen en niet een vliegendeken, want de maas is daar te groot voor en die helpt dus niet tegen de knutjes...

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:27

een vliegendeken heb ik, dat loste niets op . Ik ga inderdaad kijken voor een ZE-deken.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:30

Vliegendeken helpt idd niet, een leuke prijsgunstige ZE deken is de everline Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:31

natalie:
wat heb je voor anti parasieten spul gekregn?
iets van sebacil ofzo?
denk dat je ook best daarmee kunt gaan wassen.
prednison legt de afweer plat dus tuurlijk zal het paard dan stoppen met schuren,daarom vind ik het geen betrouwbaar middel Knipoog

ap gata ondertussen helemaal niet zo goed verdorie!
hij schuurt zich lek als ik hem op stal zet, zijn manenkam is dik en hij is zelf ook dik terwijl hij echt op hooi staat in plaats van op gras--en dan bedoel ik dat het gras wat er staat zo lang en uitgebloeid is dat het wel hooi lijkt, en er staat ook weinig.

ik denk dat ik er een bloedonderzoekje tegenaan laat gooien om te kijken hoe zijn waarden zijn..ook omdat hij dus wel een dikke koker blijft houden en dat vind ik vreemd.
dit keer wil ik ook laten kijken naar suiker en zijn schildklierwaarde laten checken