[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mik_Frits

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:21

Hallo Fransje, jij bent gelijk met mij met de pillen begonnen, merk jij al verschil bij je paard? De mijne is een beetje onvoorspelbaar, vandaag schoot hij er ineens vandoor om niks om even later weer traag te worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:31

Mik_Frits schreef:
Hallo Fransje, jij bent gelijk met mij met de pillen begonnen, merk jij al verschil bij je paard? De mijne is een beetje onvoorspelbaar, vandaag schoot hij er ineens vandoor om niks om even later weer traag te worden.

Ik heb haar eigenlijk min of meer rust gegeven om te wennen aan de medicijnen. Kan niet zeggen dat ik een grote verandering heb gezien maar haar klachten zijn sowieso ook minimaal.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:39

Mijne staat nu denk 2,5 week op de pillen. Verharen is bijna gelijk gestopt en hij is in de omgang weer wat liever.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:03

Eindelijk voer gevonden datvze elke dag tot nu toe Wilt eten. En dat is de fibre force, zupa en zemelen. ZE staat ongeveer acht a negen uur op,de wei en krijgt dan s avonds een schep zupa en schep fibre force en een schep zemelen en wat Daily plus En hooi. Is dit teveel of mag dit. Vanaf ze niet meer op de wei staan maar dag en,nacht in een paddock zou ze s morgens ook de zelfde hoeveel heid krijgen. Plus onbeperkt hooi. Mag je van de zupa,veel geven of niet. Dacht dat het een soort ruwvoer is

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:12

llora schreef:
Eindelijk voer gevonden datvze elke dag tot nu toe Wilt eten. En dat is de fibre force, zupa en zemelen. ZE staat ongeveer acht a negen uur op,de wei en krijgt dan s avonds een schep zupa en schep fibre force en een schep zemelen en wat Daily plus En hooi. Is dit teveel of mag dit. Vanaf ze niet meer op de wei staan maar dag en,nacht in een paddock zou ze s morgens ook de zelfde hoeveel heid krijgen. Plus onbeperkt hooi. Mag je van de zupa,veel geven of niet. Dacht dat het een soort ruwvoer is

Je maakt de zemelen toch wel nat?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:20

Ik doe de zemelen onder de zupa. En daarna meng ik de fibre force eronder zodat het eigenlijk een papje wordt. Dan kan ze dat gemakkelijker eten. En vermits de zupa goed nat is lukt dit prima

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:38

Mijn 25 jarige staat nu 1,5 jaar op de prascend. Wat mij de laatste tijd opvalt is dat hij heel vaak uitgeschacht staat en loopt. Iemand die dat ook ziet bij zijn ppid-er? Of zou de boel wat uitzakken bij het ouder worden?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:12

Nee geen last van hier Pluisbeer. Als ik jou was zou ik even zijn zaakje controleren op bonen. Misschien heeft hij daar last van.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:39

cynthiar schreef:
Nee geen last van hier Pluisbeer. Als ik jou was zou ik even zijn zaakje controleren op bonen. Misschien heeft hij daar last van.

:o Had ik dan weer niet aan gedacht. Ging er vanuit als hij daar last van heeft dat hij juist niet uit zou schachten. Ga morgen op onderzoek uit

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:24

Doet hij het ook nog nu het koeler is? Want uitschachten is ook koelingsoppervlak vergroten ;)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:35

Waratje schreef:
Doet hij het ook nog nu het koeler is? Want uitschachten is ook koelingsoppervlak vergroten ;)

Ja vandaag ook nog

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:31

mijn merrie heeft nu 3 dagen een half tablet en ze heeft weer vuur in haar ogen! Vandaag had ze zelfs een ondeugend moment!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:07

Super! Blond-d
Als ze weer ondeugend zijn is dat een goed teken!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 07:40

Bij ons kwam Brittzila ook snel weer terug.Pony heet Britta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 07:48

Ik ben beretrots op MiniMe en mijzelf! We zijn gister het bos ingegaan, ik op de fiets met Mien en een nieuwe vriendin op Lona. Wat Loon met 2 hoeven in haar neus deed, was voor ons een beste work out, maar ze deed het echt super braaf! Ze was zo schattig moe ook toen we terug waren <3

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:22

Enige weken terug hebben we de dosering opgeschroefd van een half pilletje naar een hele, maar daardoor nam de eetlust alleen maar af bij het PPID paard dat toch al aan de zeer schrale kant was. Zucht, nu weer terug naar een half pilletje en van de week maar weer langs de VA om alles door te laten lichten, volledig bloedonderzoek etc. En ik ga ook weer een mestonderzoek doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:32

Mag ik vragen wat de kosten zijn van zon bloedonderzoek? Dan kun je dus alle eventuele tekorten zien?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:52

Vlekje heeft vanavond waarschijnlijk een hersenbloeding/TIA gehad. Ze kwam helemaal scheef lopend en zwalkend uit de wei. Zakte wat door haar achterbenen. Heel apathisch. Mijn instructrice was erbij. Zij heeft een pony gehad die dit ook heeft gehad. Ze raadde aan om haar weer even in de wei te zetten ivm de ruimte en dat het vaak snel herstelde. Ondertussen heb ik gereden en kon ik haar in de gaten houden. Na het rijden heb ik haar weer uit de wei gehaald, nog steeds scheef en zwalkend lopen. In de stal leek het net op ze wilde gaan liggen. Hoofd bijna op de grond, door de benen zakken. Ik heb wat eten voor haar gemaakt en dat begin ze smakelijk te eten. Ondertussen de dierenarts gebeld wat te doen. Ik kon weinig doen dan aankijken. Mocht haar nog wel Prednison geven (toevallig had ik nog 4 capsules liggen). Daarna ging ze weer lekker eten en leek ze een stuk alerter. Ik ben nu even naar huis en ga er straks weer naartoe om te kijken of ze iets is opgeknapt. Is dat niet het geval en morgenochtend ook nog niet, dan zal ik de beslissing moeten nemen.

Bah, ik ben er zo kapot van. Ze deed het nog zo goed en ziet er super uit.
Ik hou jullie op de hoogte, pfff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:01

Och jeetje wat erg! Heel erg veel sterkte!
Ik duim voor jullie!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:10

Setteli heel veel succes vannacht!
Om je een beetje moed in te praten; mijn paard heeft een maand of 3 geleden waarschijnlijk een tia gehad en die is er helemaal bovenop gekomen.
Loopt weer 5 X in de week incl. les.
Ik duim voor je

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:10

dank je. Het gekke is, toen ik thuiskwam was mijn jongste dochter helemaal overstuur, want ze was bang dat Vlekje zomaar ineens dood kon zijn. Ik had niks gezegd, wil haar niet onnodig overstuur maken. voelt ze misschien iets aan. Brrr, krijg er een naar gevoel van

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:11

Welke symptomen had jouw paardje Natalie en hoe lang duurde het voor je verbetering zag?
Was uiteraard al aan het googlen gegaan.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:12

Sterkte. Hopelijk treedt er snel verbetering op!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:28

Paard had totaal geen symptomen. Behalve dat hij wel aangaf dat hij niet weg wilde terwijl ik wilde zadelen om naar het bos of de club te gaan dat weet ik niet meer. Ik heb niet naar hem geluisterd en zoals gebruikelijk als ik dat niet doe heb ik daar nu spijt van.
Ik ben opgestapt en voelde direct dat hij niet in balans was en hij bleef staan wat hij normaal nooit doet, ik heb been gegeven om weg te stappen en toen ging het echt mis. Hij is met een rotgang achterwaarts gegaan, gaan draaien en uiteindelijk door zijn voornemen gezakt. Ik ging inmiddels in de appelboom en hij bleef totaal verkrampt met zijn achterneven staan, voorkant op de grond hals gedraaid gestrekt en mond open.
Ik weet echt niet hoelang dit duurde maar het was minimaal enkele minuten. Toen hij weer bij was schrok hij zelf zichtbaar van de situatie en is hij gelijk overeind gekomen. Ik heb hem direct afgezadeld en omdat hij zelf de paddock in wilde vond ik dat ook goed. Later op de dag vrij laten lopen om te kunnen zien of hij recht en in balans kon lopen en overgangen maken maar dat ging toen al weer goed. Overleg gehad met 2 da's , een internist en mijn instructrice en iedereen vermoed een tia. Heb een week heel rustig aan gedaan maar omdat er niets meer gebeurde ben ik toen weer opgestapt. Nog nooit zo bang geweest om op hem te stappen.....
Maar het is gelukkig weer helemaal goed.
Sorry voor het lange verhaal trouwens, wist echt niet hoe ik het samen moest vatten.
Wel bijzonder van je dochter, hoop dat ze slaapt vannacht.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:47

bedankt voor je verhaal. Vlek is juist heel rustig, maar dat is ze altijd wel.

Ik ga nu naar stal kijken hoe het met haar is.