[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:50

De jeuk is hier flink aan het wegtrekken...

Geen jeuk meer op de manen en de buik begint ook rustig te worden.

Einde zomereczeemseizoen in zicht?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:03

Hier weer terug jeuk zonder deken. Ik heb het er gisteravond terug opgelegd.
Crazy word ik ervan :j
Het is nu wel duidelijk voor mij...desondanks aanpassing voeding, reiniging, blijft ze jeuken zonder deken.
Moraal van het verhaal...zonder deken blijft de jeuk, wat voor inspanningen ik ook doe.
Dit klinkt allemaal héél negatief vind ik zelf maar het is zoals het is ;)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:05

iana schreef:
Hier weer terug jeuk zonder deken. Ik heb het er gisteravond terug opgelegd.
Crazy word ik ervan :j
Het is nu wel duidelijk voor mij...desondanks aanpassing voeding, reiniging, blijft ze jeuken zonder deken.
Moraal van het verhaal...zonder deken blijft de jeuk, wat voor inspanningen ik ook doe.
Dit klinkt allemaal héél negatief vind ik zelf maar het is zoals het is ;)

Hoe lang ben je nu bezig dan?
Het heeft mij zeker 2 jaar gekost voordat ze ook met deken op niet meer schuurde. En nu nog steeds is het wel eens mis.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:06

Ik heb er hier 1 staan die was opgegeven door alles en iedereen, zo erg was de ZE. Heeft ook 2 jaar geduurd voordat ie er helemaal vanaf was; goede voeding en producten voor uitwendig gebruik waren de oplossing.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:23

Halverwege deze 'zomer' kreeg mijn 3-jarige jeuk. Eerst aan zijn hoofd, maar later ook zijn liezen, buik, staart, manen. Hij had zich helemaal kapotgebeten en geschuurd. Ook ontstonden er bulten omdat hij door het kapotbijten ontstekingen kreeg. Na een aantal consulten denkt m'n dierenarts aan eczeem. Na een prednisonkuur gaat het nu even iets beter. Over twee weken wordt er bloed afgenomen en onderzocht op allergien. Als die test postief is gaan we desensibiliseren. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kan er niet veel over vinden. Wie heeft ervaring met desensibiliseren van een paard met eczeem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:36

Hier ligt de deken ook weer op :( dik tegen de zin van pony maar ik heb geen zin om morgen z'n manen ergens aan de andere kant van de weide te vinden := Zit nu alleen te twijfelen of de beestjes weer terug zijn (de wind is wel weg maar het is nog zeiknat) of dat ik misschien gisteren een foutje heb gemaakt .. Kreeg namelijk ineens door dat ik nog mengeling had staan van op z'n oude stal (had ik meegekregen voor de eerste dagen) en daar heb ik hem gisteren een handje van bij de rest gedaan. Mengeling is op zich niks: luzerne (krijgt hij nu ook) met wat basismengeling (gerstenmix denk ik). Zaten bij wijze van spreken misschien 5 korrels in. Daar zal het dan wel niet van zijn hé? Maar ik doe 'm voor de zekerheid toch maar weg denk ik ...

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:41

ik wil bij die kleine het over een ander boeg gaan gooien.
gezien hij het minste jeuk heeft, durf ik bij hem wel wat te expiriementeren.
hij gaat over op cavalor strucomix sensitive als voer.
en krijgt 2 keer per jaar een Drainage Compositum kuur.
in de zomer wel een vliegendeken op (dit omdat hij dan toch wel iets beschermt is maar geen nieuwe eczeem deken voor hem nog)

mocht dit goed gaan blijf ik dat proberen.
word het te gek en hou ik het niet goed op die manier dan krijgt hij gewoon een eczeem deken(bood die bruine)
en krijgt hij puur culio druppels en misschien cavallesse.
maar ik wil kijken of hij het ook met de eerste opsie red gezien hij nog wijnig last heeft.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:53

Wisse staat op het moment zijn staart te schuren, maar ik denk dat dit door verveling komt. Hij loopt namelijk onregelmatig en staat daarom apart, in een kleine paddock.
Ik zie dat er erg veel kleine vliegjes zijn, hij loopt de hele tijd aan zijn benen te knagen en met zijn staart te zwiepen/benen te stampen enz. (duidelijk tegen de muggen hoor).

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:15

Hmm, nog eens meer over de Drainage gelezen en klinkt goed, iig proberen waard! Ga van de week nog flesje bestellen! Kan ik hem nu nog doen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:05

Een goede 2 maand krijgt ze suikerarme voeding(eerst heb ik het geprobeerd met het dieet van Nicolette Hebing maar dat weigerde ze gewoon te eten...heb het opgegeven...kon het niet meer aanzien :+ ) , staat ze op een kale wei.
De drainage krijgt ze nu 14 dagen,
Zo'n 2 maand geleden heeft ze een volledig deken en sinds ze met dat deken staat schuurt ze praktisch niet meer...doe ik het af, is het weer prijs.
Ik ben er dus van overtuigd dat het zonder deken niet kan, vandaag werd ik om 18 uur ook gek van die rotvliegjes...heb de paarden dan ook binnen gezet.
Ze stonden te drammen aan de poort.

Ik heb het met opzet een beetje geprobeerd zonder deken, het was niet direct maar ik zag het schuren met de dag erger worden.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:13

Ik heb de pyama maar weer aan gedaan vanavond, hij blijft schuren zowel op staart als in de manen.
Kan het op den duur niet gewoon een onderdeel zijn geworden van zijn dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:15

Ik heb me dat ookal staan afvragen, of hij dat niet gewoon uit gewoonte deed := Soms heb ik die indruk wel, maarja, je kan het niet met zekerheid zeggen hé :=

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:33

Sieppus schreef:
Ook iets opgevangen.... Geen idee of het helpt, maar vraag me af of iemand anders ook zoiets heeft gehoord.
Er was een oud boertje die zei dat je een pakje zware shag moest uitkoken in niet al teveel water (5minuten) dit dan moest filteren om de shag eruit te krijgen en hier de manen mee in smeren...
Anyone???

Dit heb ik vorige week nog toegepast voor bekschurft bij schapen. Maar geen shag, maar pruimtabak . thee van zetten en bekken erin duwen en het is over. wonderlijk he. ;) , bij z.e heb ik geen ervaring

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:37

ik was om 17.30 in de wei, het regende en toch zag ik allemaal knutten vliegen. Het viel mij op omdat een merrie met eczeem helemaal gek werd, arm die is van iemand anders die geen dekens gebruikt, wel Derfen dat helpt redelijk goed(geen wonden en korsten), maar ze wordt nog wel gek van de knutten.

Blacky heeft het ook helemaal gehad, vond het heerlijk dat ik zijn hoofd krabde en wilde mij als schuurpaal gebruiken. Famke was wel rustig gelukkig.

De foto's van mijn deken creatie komen nog, met de regen is het slecht fotograferen...

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:39

[***] schreef:
Ik heb me dat ookal staan afvragen, of hij dat niet gewoon uit gewoonte deed := Soms heb ik die indruk wel, maarja, je kan het niet met zekerheid zeggen hé :=

Zou het dan misschien helpen om een stroomdraadje te spannen om hem uit de routine te halen? Want er waren geen knutten op stal, ik zag echt niks vliegen...
(nu niet allemaal gaan slaan, het is een idee)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:13

HIer stikte het ook van de muggen.Pony kan echt niet zonder deken,gooid zich gelijk tegen de muren om te schuren.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:15

Hier zag je ze heel goed vliegen, ik had er zelf jeuk van... niet te doen, echt waar :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 05:54

pas onder de 5 graden vliegen ze niet meer he?
dat duurt echt nog wel even.
appie jeukt ook nog steeds, het duurt tot november meestal voor het over is.
:j

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:18

zeker nog mugjes aanwezig gisteravond met mijn hoofdlampje op vielen ze mij zelfs lastig :Y)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:38

Sammyoo schreef:
Halverwege deze 'zomer' kreeg mijn 3-jarige jeuk. Eerst aan zijn hoofd, maar later ook zijn liezen, buik, staart, manen. Hij had zich helemaal kapotgebeten en geschuurd. Ook ontstonden er bulten omdat hij door het kapotbijten ontstekingen kreeg. Na een aantal consulten denkt m'n dierenarts aan eczeem. Na een prednisonkuur gaat het nu even iets beter. Over twee weken wordt er bloed afgenomen en onderzocht op allergien. Als die test postief is gaan we desensibiliseren. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kan er niet veel over vinden. Wie heeft ervaring met desensibiliseren van een paard met eczeem?

Volgens mij is desensibiliseren nog niet mogelijk (zie ook mijn post op de vorige pagina). Omdat je voor desensibiliseren exact de mug nodig hebt die de veroorzaker is en constant kleine hoeveelheden speeksel van zon mugje dan moet toevoegen aan het bloed van je paard. En die mugjes heel klein zijn, heel lastig te vangen en onderhouden en exact specificeren, is dat bij mijn weten nog niet mogelijk. In theorie zou dit een super oplossing zijn omdat je het lichaam dan zelf aan het werk zet om zich te verweren tegen die mugjes waar ze nu over gevoelig op reageren.
In Amerika is wel een middel voor desensibilisatie (jemig wat ook een woord op de vroege ochtend!), maar dat werkt niet bij onze Nederlandse paarden, omdat ze in Amerika een andere soort van het mugje hebben en onze paarden daar (nog) niet allerisch voor zijn, omdat die mugjes (nog?) niet hier zijn.

Ik ben dus wel benieuwd wat je DA jouw paardje nu wil geven dan.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:02

Jaan81 schreef:
Hmm, nog eens meer over de Drainage gelezen en klinkt goed, iig proberen waard! Ga van de week nog flesje bestellen! Kan ik hem nu nog doen.

Ik heb ze bij Agradi gekocht, ook 2 flesjes. Ze waren nl 10% goedkoper dan normaal. NOrmaal 25 euro, nu iets van 22.40 ofzo.
En bij Agradi geen verzendkosten boven 25 euro, dus ik was goedkoper uit dan gewoonlijk bij de Paardendrogist.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:03

[***] schreef:
Hier ligt de deken ook weer op :( dik tegen de zin van pony maar ik heb geen zin om morgen z'n manen ergens aan de andere kant van de weide te vinden := Zit nu alleen te twijfelen of de beestjes weer terug zijn (de wind is wel weg maar het is nog zeiknat) of dat ik misschien gisteren een foutje heb gemaakt .. Kreeg namelijk ineens door dat ik nog mengeling had staan van op z'n oude stal (had ik meegekregen voor de eerste dagen) en daar heb ik hem gisteren een handje van bij de rest gedaan. Mengeling is op zich niks: luzerne (krijgt hij nu ook) met wat basismengeling (gerstenmix denk ik). Zaten bij wijze van spreken misschien 5 korrels in. Daar zal het dan wel niet van zijn hé? Maar ik doe 'm voor de zekerheid toch maar weg denk ik ...

Ik neem het zekere voor het onzekere en laat de mijne ook de hele winter onder de halsdeken staan.
Gaat het in de zomer goed, schuurt ie zijn manen er midden in de winter bij 15 graden vorst eraf..... :(

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:20

Gister had ik mijn pony ook even een uurtje op stal gezat om droog haar eten op te kunnen eten. Ze was hooi uit het net aan het trekken en tegelijk haar kont aan het schuren tegen de muur 8)7
Ik heb haar maar even laten kriebelen, ook haar hoofd heeft een uitgebreide massage gehad aan de staldeur. Ze kan in de wei nergens aan schuren en nu in de stal wel. Maar het was meer kriebelen dan schuren naar mijn idee, de staart zag er ook nog "netjes" uit en niet helemaal gepluist.

Zolang ze rustig in de wei staat, geen harde manenkam krijgt en de huid rustig blijft, blijft de deken hier af. Vooral met dit weer ben ik blij dat ze dekenloos loopt. Is mij toch een zorg minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:24

nadita schreef:
[***] schreef:

Ik neem het zekere voor het onzekere en laat de mijne ook de hele winter onder de halsdeken staan.
Gaat het in de zomer goed, schuurt ie zijn manen er midden in de winter bij 15 graden vorst eraf..... :(

Hmmja, dat heb ik hier dus ook :=
Nu zijn z'n manen er sowieso af, maar vorig jaar waren ze heel mooi in de zomer en ergens in januari met 50 cm sneeuw was hij ze van de ene dag op de andere kwijt :=

Nu, in principe heeft hij in deze weide niks om te schuren (tenzij hij heel behendig is in z'n stal maar dat merk ik dan vanzelf wel), op de vorige stal ging er in de winter altijd een stuk open waar bomen op stonden, dus vandaar. Hoop dan ook dat hij deze winter geen plekje vindt (alhoewel hij wel nog een hele mooie houten hooibak heeft staan }:0 ) en dat de manen de kans krijgen weer te groeien... Anders inderdaad ook maar eens kijken voor een halsdeken.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:40

maxi staat inmiddels zonder deken.
gewoon kijken of het lukt zo.
wand als ze straks binnen komen de staan (waarschijnlijk deze week) dan houd die deken het ook niet lang meer vol (een bood deken)