Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:05

Nee die dingen heeft hij gelukkig niet.
Niet extra drinken, niet extra zweten, niet obees.

Ik stelde dat dus ook voor om op die lage dosering te houden maar dat had volgens hem geen zin.
Maar ik mocht er over denken.
Dus als ik aan geeft dat ik dat zo wil mag ik het wel.
Maar om eerlijk te zijn geen goed behandelplan door da.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:27

Gewoon pillen bestellen en gaan geven zoals jou goedunkt .
Deed ik ook op advies van hier . Doc zei meteen een geven per dag .

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:50

Ik ga met Foccussed mee.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:56

Normaal zeg ik altijd: Volg wat je DA zegt... Maar in het geval van PPID/Cushing begin ik toch steeds meer te twijfelen of dat wel zo'n goed idee is...

Ik zou (als het mijn eigen paard was) beginnen op een kwartje... Eventjes aanhouden totdat je de eerste werking zou kunnen zien (weekje of 4-6)... En daarna besluiten om op een kwartje te blijven staan, te gaan verhogen, of te stoppen als het paard alleen maar slechter wordt (en dus daadwerkelijk geen Cushing heeft).

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:36

ik merk dat de stal van mabel de tinker met cushing anders ruikt dan bij de andere paarden. Komt door de urine , Maar is dat van de cushing of van de prascend. Het is eigenlijk pas begonnen na het gebruik van de medicijnen. Is het jullie ook weleens op gevallen dat het anders ruikt bij jullie paarden. Het is niet zo dat het natter in de stal is of meer ammoniak lucht maar het ruikt anders .

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:59

Vlek eet nu gelukkig wel, muesli niet zo maar hooi gaat er weer in. Vandaag had ze overdag nog dunne poep, alhoewel ik het idee had dat er wat vorm in zat. Net om 11 uur nog geweest voor de laatste voerronde. Ze had nog niet gepoept. Morgen maar even kijken. Ik moet sowieso even naar de DA voor enten, als ze nog niet goed poept, moet ik maar even wat met haar bespreken.

Psyllium (schrijf ik het goed?) moet ik nog bestellen. Altijd goed om op voorraad te hebben

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:20

little_king schreef:

Ik stelde dat dus ook voor om op die lage dosering te houden maar dat had volgens hem geen zin.

Vreemd die acth , en toch wel wat verdachte symptomen.
Ik vraag me dan toch af of het bloed wel goed behandeld is.
De eerste acth van Fik was 30 , met niet goed behandeld bloed.
De tweede was 71 , een week later met wel goed behandeld bloed...ongeveer op hetzelfde tijdstip afgenomen.

Ik zou ook het gokje wagen , zien wat er gebeurd met een kwart of half tabletje.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:23

mabellean schreef:
ik merk dat de stal van mabel de tinker met cushing anders ruikt dan bij de andere paarden. Komt door de urine , Maar is dat van de cushing of van de prascend. Het is eigenlijk pas begonnen na het gebruik van de medicijnen. Is het jullie ook weleens op gevallen dat het anders ruikt bij jullie paarden. Het is niet zo dat het natter in de stal is of meer ammoniak lucht maar het ruikt anders .

Mogelijk dat je de albumine ruikt , iets zoetige/weeïgs ?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:41

Nammie schreef:
little_king schreef:

Vreemd die acth , en toch wel wat verdachte symptomen.
Ik vraag me dan toch af of het bloed wel goed behandeld is.
De eerste acth van Fik was 30 , met niet goed behandeld bloed.
De tweede was 71 , een week later met wel goed behandeld bloed...ongeveer op hetzelfde tijdstip afgenomen.

Ik zou ook het gokje wagen , zien wat er gebeurd met een kwart of half tabletje.

Aangezien het eerst fout is gegaan en de da van het lab zelf een of ander vrieskistje (zal vast net wat anders zijn) heeft gekregen ga ik er van uit dat het nu wel goed was.

Maar ik lees dus dat meerdere hier zelf kijken hoe het paard reageert en de da daar ook niet een goed plan heeft.
Ik ben dus ook van het idee hij heeft er voor geleerd dus zelf uitproberen liever niet.
Maar van dat idee moet ik dus maar rap afstappen.

Dank je dames! heb ik veel aan.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:49

Hoe geven jullie die tabletten (?) eigenlijk? Ik zie het al gebeuren dat mijn paard dat absoluut gaat laten liggen door het voer.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:53

In een handje brokjes geef ik de tablet . Smorgens als ik ochtendronde voer .
Ze krijgen hooi als ontbijt . Dus handvol brok gaat zo naar binnen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:57

Je moet het zeker niet door het voer doen, kans is dat hij het inderdaad laat liggen. De beste manier wat mij betreft is in een stukje krentenbol - het zoet van de krentjes/rozijnen overheerst de nare smaak van de tabletten. :))

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:13

Ik los het tabletje op in wat water in een spuit en doe het dan over een handje brokjes van Equilife...gaat ook goed over een handje luzernebrokjes, zolang de brokjes maar heerlijk ruiken voor paardje! :j De brokjes slorpen het vocht met medicamentje gelijk op en alles wordt gretig naar binnen gewerkt ! :D Gaat al maanden zonder enig probleem hier.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:41

Citaat:
Mogelijk dat je de albumine ruikt , iets zoetige/weeïgs

Ja klopt is dat van de medicijnen?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:53

Hier eet hij hem gewoon op met inderdaad een paar brokjes. (en dat terwijl hij eigenlijk best kieskeurig is met eten) Hij heeft hem ook al eens zo opgegeten.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:57

ik maak met mij sleutels een gaatje in een wortel, steek het pilletje erin en sluit het gaatje weer af, nooit problemen gehad

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:00

Dat klinkt makkelijk. Moet het ook op een vaste tijd?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:41

little_king schreef:
Ik kom hier weer terug binnen gevallen.
Eindelijk de uitslag binnen.
26,5.
Dus in principe geen cushing volgens de da, maar klinisch beeld geeft het wel aan.

Wat is wijsheid, starten met pergolide of niet?
Da geeft me niet echt doorslaggevend advies.
Ik ben dus erg benieuwd naar jullie bevindingen.

Is dus strict genomen niet helemaal waar als je de 10% regel toepast dan valt ie tussen de 20 en 40 waarde in en zou hij dus wel cushing hebben.

Dit is het referentiekader, met 10% aan weerszijden:

20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

>>>> En bovendien zit ie wel heel dicht bij de 29 zowiezo.

LET OP Je paard is al wel (ook al is het licht op 4 benen!!) bevangen geweest dus echt lichte symptomen heeft ie ook weer niet!!
En dat in combinatie met deze waarde, de harde manenkam, gevulde gaatjes boven de ogen en de langere haren...

Op basis van zijn gewicht - circa 600 kg? mag hij qua richtlijn 600 * 0,002 = 1,2 mg, dus een kwart pil en dat vasthouden zal echt niet genoeg zijn. Ga dan in ieder geval opbouwen naar een halve pil maar waarschijnlijk is 1 mg niet zo'n slechte keuze voor hem. I.v.m zijn eerdere bevangenheid en aanwezige symptomen + zijn gewicht.
Of als je zuinig wilt zijn ermee zou je op 0,75 mg kunnen gaan zitten?

Uiteraard wel opbouwen met stapjes van een kwart per keer.
Laatst bijgewerkt door fargo op 14-06-13 12:57, in het totaal 4 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:46

Jemawi schreef:
Dat klinkt makkelijk. Moet het ook op een vaste tijd?

De wortel maar ook een appel is een linke! Een wortel is nat en daardoor komt de geur en de smaak vrij van de pil. Heel veel paarden willen in no time dus geen appel of peen meer aannemen ook niet als er niets in zit..
Dus dat is een afweging. Je kunt het tussen een dubbelgeslagen boterham geven of in een krentenbol of een stuk van een krentenbol.

En inderdaad NIET over het voer, je hebt geen check of het werkelijk op gaat en naar binnen komt en punt 2 hetzelfde als met de wortel en appel, op een gegeven moment laat paard uit wantrouwen het eten staan. En je wilt dat paard blijft eten dus echt LOS geven van reguliere voer!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:09

Die van mij knoeide ook nog wel is met brokjes oid. Dan weet je toch nooit echt zeker of het pilletje wel geheel binnen is?
Ik vond het pilletje in een klein stukje brood kreden echt prima gaan. Hij liet daarvan niets uit zijn mondvallen.
Ik wisselde een stukje krentenbol af met een stukje witbrood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:52

Ik heb een andere vraag. wellicht ietwat offtopic hoor, maar over die gevulde gaatjes boven ogen betreft he; waar kan dat nog meer een symptoom voor zijn? Want het idiote is hier dat mijn grote paard dat ineens nogal opvallend heeft en niet alleen gevuld maar serieuze bollen boven haar ogen?! schrok me de tandjes gisteren..
net als op zinzi haar foto van hoofd paard maar dan beide ogen en die vertoont verder echt geen symptomenvan ppid ofzo...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:01

Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn.. vanaf beschadiging van de oogzenuw en allerlei andere aandoeningen in of rondom het oog tot en met allergie voor stof, pollen etc. Ook bij IR zie je het vaak voorkomen. Het is niet een symptoom dat alleen bij PPID voorkomt. In de gaten houden of er uitvloeisel is bij de ogen ( "vieze ogen") of traanvocht en anders je DA de ogen even laten checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:05

ok, dank je wel JP. ze heeft het aan beide ogen en dus wel aan 1 oog oogontsteking gehad, dat oog is sindsdien altijd wel vochtig gebleven, ik ga het in de gaten houden...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:01

fargo schreef:
little_king schreef:
Ik kom hier weer terug binnen gevallen.
Eindelijk de uitslag binnen.
26,5.
Dus in principe geen cushing volgens de da, maar klinisch beeld geeft het wel aan.

Wat is wijsheid, starten met pergolide of niet?
Da geeft me niet echt doorslaggevend advies.
Ik ben dus erg benieuwd naar jullie bevindingen.

Is dus strict genomen niet helemaal waar als je de 10% regel toepast dan valt ie tussen de 20 en 40 waarde in en zou hij dus wel cushing hebben.

Dit is het referentiekader, met 10% aan weerszijden:

20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

>>>> En bovendien zit ie wel heel dicht bij de 29 zowiezo.

LET OP Je paard is al wel (ook al is het licht op 4 benen!!) bevangen geweest dus echt lichte symptomen heeft ie ook weer niet!!
En dat in combinatie met deze waarde, de harde manenkam, gevulde gaatjes boven de ogen en de langere haren...

Op basis van zijn gewicht - circa 600 kg? mag hij qua richtlijn 600 * 0,002 = 1,2 mg, dus een kwart pil en dat vasthouden zal echt niet genoeg zijn. Ga dan in ieder geval opbouwen naar een halve pil maar waarschijnlijk is 1 mg niet zo'n slechte keuze voor hem. I.v.m zijn eerdere bevangenheid en aanwezige symptomen + zijn gewicht.
Of als je zuinig wilt zijn ermee zou je op 0,75 mg kunnen gaan zitten?

Uiteraard wel opbouwen met stapjes van een kwart per keer.

Dank je

Het gaat mij er persoonlijk niet over zuinig te willen zijn, maar niet meer te willen geven dan nodig :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:04

mabellean schreef:
Citaat:
Mogelijk dat je de albumine ruikt , iets zoetige/weeïgs

Ja klopt is dat van de medicijnen?

Uhhh , albumine/eiwitten in de urine ruikt een beetje als aceton.
Dit ruik je vaak bij mensen die al langere tijd een wat hogere bloedsuiker hebben, waardoor de nieren de eiwitten door gaan laten.Dit gaat gepaard met veel drinken en veel plassen en vaak ook oedeemvorming.
Maar fruitig/zoetig kan ook duiden op een al wat langere tijd aanwezige hogere bloedsuiker , maar dan worden de spieren nog niet afgebroken.
Dit zie je dus vaak bij mensen die nog niet weten dat ze suikerziekte hebben.

Het is raadzaam om een glucose te laten bepalen , samen met insuline gehalte[omdat een gewone glucose nog niks zegt over hoe hard het lichaam moet werken om de glucose normaal te houden]
Of even de urine laten onderzoeken op albumine, das veel goedkoper , en geeft al voldoende richting , en bij verhoogde leuco's en nitriet kan direct een eventuele urineweginfectie ook uitgesloten worden...want daar kan de urine ook anders van gaan ruiken , maar dat stinkt echt vies!

Door de verhoogde cortison productie door de cushing , moet je paard meer insuline gaan produceren , maar op een gegeven moment is ook die insulineproductie niet meer voldoende om de suikerspiegel op pijl te gaan houden en ontwikkeld het paard suikerziekte.