[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:22

dreetjuh schreef:
Mijn haflinger schuurt ook, maar vorig jaar heeft ze dat niet gedaan. Heeft zo'n eczeem deken echt heel veel nut? Ik zal binnekort foto's maken want ze schuurt het gedeelte boven haar staart open.

ja

tamary schreef:
ikenindi schreef:
http://www.dapmoergestel.nl/artikelen/i ... S33_Ad.pdf

Oorzaak
Alhoewel veel mensen praten over een
combinatie van factoren (erfelijkheid,
zonlicht, temperatuur, grondsoort,
bepaalde insecten etc.), blijf ik toch
trouw aan één oorzaak. Het betreft hier
een allergische reactie op bepaalde
insecten en wel vooral kleine steekmugjes,
die behoren tot de soort culicoides.

---knip--

Dan nog mag de schrijver mij uitleggen waarom die paarden allergisch reageren op de mugjes, een allergische reactie impliceerd nl al een afweer waar iets mis mee is. En waarom ik bij mijn pony (en meerder die ik hoor) dieren jeukvrij krijgen door geen gras maar alleen hooi te gaan voeren. Bayo staat nu buiten op een stukje zonder deken, zonder smeersels (alleen ietsje tegen de vliegen incl masker wegens prutoog) en heeft geen jeuk!
Ik smeer eigenlijk alleen hoofd en koker in en dan voornamelijk tegen de dazen.

zie de link die in mijn eerste bericht met quote staat. daar staat volgens mij de bron in . ik zou zeggen: probeer in contact te komen Knipoog

mijntjuhh schreef:
wij hebben inmiddels een middeltje viavia gekregen. naam is onbekent, inhoud is ook onbekent(oke klinkt dus heel eng). maar dit helpt wel! het komt oorspronkelijk viavia bij een draversstal vandaan en bij heel veel paarden helpt het spul... best appart, maar we zijn er heel blij mee!

dat is mooi, maar heeft echt helemaal niemand wat aan ben ik bang Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:36

ik hoorde trouwens dat het wetenschappelijk bewezen is dat elke dag lijnzaad olie in het voer helpt om om de boel onder controle te houden. meerdere mensen dit al gehoord?

hier tot nu toe nog steeds een jeukvrije dame, echt.. die eczeemdekens zijn een wereldwonder Nagelbijten / Gniffelen
vorig jaar bijna alle manen krijt en een lelijke staart, en dit jaar een onwijs mooie volle bos Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 05:59

van wie heb je dat gehoord dan?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:34

Volgens mijn dierenarts idd ook, maar dan wel een FLINKE scheut lijnzaad of zonnebloemolie. Maar je moet dan wel weer oppassen dat ze niet te natte mest krijgen.

Bij mijne helpt de deken ook super, maar waar voorheen ook de vliegjes op de onbedekte delen kwamen, zie ik eigenlijk nog amper vliegjes rond Indy zwerven. Eerder gingen ze direct in de aanval, nu hebben ze blijkbaar nog nauwelijks behoefte om Indy te steken.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:40

Ga vandaag toch de VA bellen voor een consult. Paardje blijft zich jeuken en wil eindelijk weten wat het is Boos!. We hebben al geprobeerd: cojosol, huidolie, was met betadine, vliegenspray, vliegendeken (vind een boettdeken om te proberen net wat te duur). Niets schijnt helpen .

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:41

Mijn pony verhuisd binnenkort naar een andere stal. We staan nu dicht bij bos, superveel vliegen, totaal niet open.
Op de nieuwe wei staan ook heel veel IJslanders die allemaal niet schuren. Het is daar heel open, waait lekker door.
Hoop zo dat het beter gaat!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:48

Vast wel!
Fijn voor je!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:50

Nathalie84 schreef:
Ga vandaag toch de VA bellen voor een consult. Paardje blijft zich jeuken en wil eindelijk weten wat het is Boos!. We hebben al geprobeerd: cojosol, huidolie, was met betadine, vliegenspray, vliegendeken (vind een boettdeken om te proberen net wat te duur). Niets schijnt helpen .

Een boettdeken helpt toch beter dan een gewone vliegendeken hoor!
Die van pagony zijn niet zo heel duur.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:52

Maar je begrijpt natuurlijk, dat als mijn paardje achteraf geen ZE heeft het wel zonde van mijn geld is Knipoog. Daarom wil ik nu eerst de VA erbij halen, zegt die dat het ZE is, wil ik er ook best wat geld aan uitgeven. Heb alles over voor mijn paardjes. Maar ik ben al weken aan het "gokken". En die dekens kosten toch gemiddeld rond de 100 euro Knipoog.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:56

Heb je fotos van je paardje?
Van de manen, staart, kale plekken etc.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:57

ik zal ze zo even voor je maken Ja.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:28

hierbij de foto's...misschien denk je is dat alles?? hij dunt zich de manen dus echt uit, overal zitten afgebroken haren. Hij heeft een hele volle manenkam van zichzelf. Op de huid is weinig te zien, foto's lukte niet echt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:45

Hallo,

Ik heb maar niet het hele topic doorgelezen, net iets te veel.

Maar welke middeltjes helpen echt goed tegen jeuk/schuren? M'n paard heeft nu het hele bovenste stuk van haar staartwortel kaal geschuurd, gelukkig niet de huid open maar wel helemaal kaal. Erg zonde dus, vorige zomer heeft ze nauwelijks geschuurd, en de jaren daarvoor gewoon een beetje, maar niet zo erg. Ik weet niet echt wat de oorzaak is. Manen schuurt ze ook, maar niet zo erg. Daar zijn alleen bovenop wat haren afgebroken.

Alvast bedankt!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:29

mijn paardje staat nu sinds gisteren in het westen van het land. Schuurt bijna niet meer!!! Vorige week in drenthe is hij helemaal lek gestoken ook door de dazen. Galopeerde in paniek over de wei. Heeft dus binnen gestaan.
Nu heb ik hem nog niet zien schuren.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:32

Anne_0 schreef:
Hallo,

Ik heb maar niet het hele topic doorgelezen, net iets te veel.

Maar welke middeltjes helpen echt goed tegen jeuk/schuren? M'n paard heeft nu het hele bovenste stuk van haar staartwortel kaal geschuurd, gelukkig niet de huid open maar wel helemaal kaal. Erg zonde dus, vorige zomer heeft ze nauwelijks geschuurd, en de jaren daarvoor gewoon een beetje, maar niet zo erg. Ik weet niet echt wat de oorzaak is. Manen schuurt ze ook, maar niet zo erg. Daar zijn alleen bovenop wat haren afgebroken.

Alvast bedankt!

deken...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:33

Bojangles schreef:
Volgens mijn dierenarts idd ook, maar dan wel een FLINKE scheut lijnzaad of zonnebloemolie. Maar je moet dan wel weer oppassen dat ze niet te natte mest krijgen.

Bij mijne helpt de deken ook super, maar waar voorheen ook de vliegjes op de onbedekte delen kwamen, zie ik eigenlijk nog amper vliegjes rond Indy zwerven. Eerder gingen ze direct in de aanval, nu hebben ze blijkbaar nog nauwelijks behoefte om Indy te steken.

nou....heel toevallig krijgt ap sinds een tijdje lijnzaad olie over zijn voer en zijn eczeem is dit jaar toch erger dan vorig jaar.
ik deel die mening dus niet dat het helpt Knipoog

anne-O;
laat je adviseren in de ruitersportzaak,het middel wat zij het meest verkopen voor eczeem zal dan ook wel een van de beste zijn

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:36

Ik geef zowiezo zonnebloemolie omdat ze op een paddock staan tegen eventuele zandkoliek.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:57

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:01

Ik lees hier alle dagen bij, hopend op een wondermiddel... Maar dat bestaat dus nog steeds niet blijkbaar... Behalve dan de deken (voor mijn paarden natuurlijk).

Bij hen doet het eczeem-deken wonderen!! Geen tekenen van jeuk. Enkel de jongste heeft redelijk veel kale plekken op haar hoofd, ondanks de hoofdkap. Vervelend. Na behandeling met sweet itch zie je de plekken echter verminderen gelukkig.

Nog een lange tijd te gaan tot de deken weer af mag spijtig genoeg.

Ik voeder nu sinds een tijdje trouwens Subli Zonder. Ik ben benieuwd of het een verschil zal maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:49

mausie, ik zweer ook bij de soepjurk Lachen
jullie hadden nog wat info tegoed mbt het artikel in de Phryso:
't heet Hippo-Ex-Cema en bedacht door Arie van der Windt, ingenieur plantengenetica, afgestudeerd aan Wageningen Universiteit. Hij zocht een stal waar hij Friese paarden kon rijden en kwam zo in aanraking met zomereczeem. Bij planten kun je een positieve reistentie ontwikkelen voor ziektes zoals schimmels. Hij bedacht dat polypeptides en bepaalde aminozuren de invloed van de steekjes zouden kunnen neutraliseren.Ze hebben nu zo'n 150 testpaarden behandeld.
De polypeptides en aminozuren zijn toegevoegd aan zonnebloemolie en poeder.Alle paarden verbeterden, de ene na 3 dagen al, de ander na 2 weken. Nadeel is dat het supplement zeer snel in het lichaam wordt afgebroken, je moet dus in het seizoen iedere dag het supplement geven.
Klinkt wel interessant toch? Lachen

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:51

TKC 97.
het helpt heel goed.
als je het het goed gebruikt en doet wat er op de fles staat.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:12

Nou de VA is geweest, die wilt eerst gaan behandelen tegen parasieten. Dus kuurtje prednisolon en spul om te wassen, kuurtje duurt 2 weken. VA zei als hij daarna weer gaat jeuken is het zomereczeem Boos!.
Hij maakte me direct bang hoe hij vertelde over ZE, paard niet meer buiten, helemaal inpakken, geen normaal leven Nagelbijten / Gniffelen...en dat terwijl ik hier lees dat het best te behandelen is Ja. Vond dat hij die diagnose wel snel stelde (hij is max 10 min hier geweest).

Tevens vertelde hij dat het bloed niet kon worden getest om ZE...was niet betrouwbaar??

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:40

Nathalie84, ik zou niet afwachten. Doe je paardje gewoon de Rambo Sweet itch Hoody op en ontdek op deze manier of je paard er rustig onder wordt en de jeukprikkel afneemt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:49

Wel apart dat hij wil gaan behandelen tegen parasieten als hij niet eens weet wat het precies is?
En prednisolon is echt troep hoor... Zeker voor een paard wat gevoelig is voor eczeem, die moet zo weinig mogelijk troep zijn lichaam in krijgen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:51

Nathalie, die foto's waren toch van jouw paard? Ik zou gewoon eerst (eventueel een goedkopere versie zoals de everline of pagony) een ZE deken kopen en omdoen. Je paard heeft nog niet erg veel last en die van mij heeft nu met de pyama aan totaal geen jeuk meer. Die van jouw heeft al wel geschuurd en je moet dan de plekken gaan behandelen tegen de jeuk en om de huid weer te laten herstellen. Je paard is hierom echt niet afgeschreven... Leeft die DA nog in de vorige eeuw of zo? Er is wel een betrouwbaar bloedonderzoek, maar ik weet niet precies waar het bloed dan naartoe moet. Naar België volgens mij...Is vast wel iemand hier die dat precies weet...