[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luffwinny

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:18

Mijn paard staat ook op de Veluwe, vlak bij Harderwijk

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:40

Die van mij staat in het binnenland.
In roosendaal het buitengebied.

Ik heb hem van zijn anderhalf en hij is nu 8. Is het vanaf vorig jaar nazomer gaan doen.

Bij mij lijk het overgevoeligheid van vliegen.
Als het bewolkt is net als nu heeft jij nergens geen last van maar gisteren met de volle bak zon en vliegen. Nou we zijn maar gelijk gestopt

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:27

Die van mij staat in puntje Zuid-Limburg. Volgens pollennieuws Nederland het gebied van Nederland met de hoogste pollemndruk gemiddeld genomen.

Volgens mij kun je magnesium niet snel overdoseren. Plassen ze gewoon uit. Je moet de spirulina en magnesium wel dagelijks geven om effect te krijgen. Volgens mij zou je dan na ongeveer 5 weken effect mogen verwachten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:09

Met appie gaat het nog prima.
Ben er wel blij mee, hij schud maar heel af en toe.

Wat het nou is waardoor hij bijna niet meer schud?
Geen idee, misschien omdst hij niet meer intensief gereden word,maar ja, hij schud alleen seizoensgebonden,dus zou ik niet snel denken aan een lichamelijke kwaal.

Toevallig blijft wel dat het verbeterd is nadat er een aantal wilgen vlak bij zijn wei gekapt zijn.
Maar voor nu lijkt het prima, al zitten we wel midden in de pollentijd :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:14

Hier vandaag 10 dagen na de behandeling weer een keer gelongeerd. Sinds gister staat hij op de wei. Daar heeft ie geen last, op stal beetje kriebels in de neus en met longeren viel best mee. Niet heftig geschud. Zn lijf is weer losser, schoft vandaag aan een kant wat gevoelig maar gok dat een van de jonge paarden daar gebeten heeft.
Dus dat even rust geven voor we erop gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:20

Merci voor de reacties nog :)
Hier ook een Limburg-paard (andere Limburg dan ;) ) en had gelezen dat er aan de kust minder pollen zijn.. dus verhuizen is ook nog een optie :+ Las ook dat de windrichting verschil maakte, had ik nooit zo bij stilgestaan maar denk dat dit het verschil was tussen zaterdag en gisteren... Ik ga het eens even in de gaten houden. Vandaag niks met hem gedaan, stond weer in de stal geplakt dus dat zegt genoeg.

Die spirulina/magnesium ga ik dan nog eens bekijken. Stom dat je die dingen altijd zolang moet geven om dan te zien dat het niet werkt :+ Wil hem zo graag helpen/verlichting geven.. elk jaar hetzelfde liedje -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:55

Heb spirulina & magnesium besteld, denk dat we donderdag of vrijdag ermee kunnen beginnen ... Ben benieuwd, maar denk wel dat het hem gaat helpen, al is het maar voor zijn inwendige stress :+ Vandaag was weer zo'n rare dag, en zo'n overgevoelig gedoe ineens weer (er vloog een vlieg rond hem op de poetsplaats .. drama zeg .. ). Onder lichte dwang van stalgenootje mee naar buiten om in de buitenbak te longeren, zou wel zien, kon altijd terug. Ging die er al bijna vandoor voordat we in de piste waren door een hond... neen, meneer heeft nog nooit een hond gezien in zijn 20-jarig bestaan :7 Verder in het begin heel veel schudden, en ineens was het over .. geen geschud meer, fijn kunnen longeren ... heel raar ...

Dus hoop dat het deels ook met "stress" te maken heeft, ook omdat hij vaak heftige episodes heeft als je zegt dat hij iets niet mag (gras eten bv.) en dat de magnesium/spirulina dit gaat afzwakken om het zo te zeggen.

We kunnen maar proberen .. want ik had het nooit gedacht, maar volgens mij is hem gewoon buiten laten staan en wat borstelen niet genoeg voor hem, volgens mij wil die dingen ondernemen en bewegen ... Hij heeft dit nooit gehad, maar sinds zijn vitamine E optimaal is herken ik mijn eigen pony niet meer }:0

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:17

Guus vandaag weer gereden en wat een verschil met zondag zeg! Zondag was het voor dit seizoen voor het eerst weer drama, vandaag heerlijk relaxed en bijna niet geschud. Wel eventjes toen we achter mijn vader en zijn paard aanreden ivm smal pad, maar ernaast en voorop gewoon 0 last. Hij zal dus niet alleen last hebben van pollen en vliegen, maar ook van stof (nou ja, eigenlijk alles wat in de buurt van zijn neus komt :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:48

Fijn +:)+

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:51

Echt he! Blijf het wel lastig vinden, al ben ik wel blij dat ik nu kan vergelijken met vorig jaar. En gelukkig is het nu (nog?) niet zo erg als toen. Hopen dat dat zo blijft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:55

Vertel mij wat, ik weet nog steeds niet wat ik moet :+

Had trouwens nog een probleempje.. had gisteren al het idee maar vandaag was het overduidelijk toen het net een plumeau leek: staartschuren.. Waar komt dat nu ineens weer vandaan? Vorig jaar compleet schuurvrij (zonder deken zelfs) en er is niks in voeding of omgeving of dergelijke verandert... Daarstraks dacht ik ineens: zou dat een reactie kunnen zijn op de Puur Jeuk? Geef ik nu bijna 3 weken. Had ergens gelezen dat een verergering van de klachten kon voorkomen als ze heel erg zouden reageren. Maar of staartschuren daar nu bij hoort? Want die klacht had hij nog niet :+

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:56

op pollennieuws.nl kun je de voorspelling wat betreft pollen in Nederland per regio bekijken. Wellicht dat mensen dan ook kunnen kijken of er een verband is tussen het schudden en de hoev pollen in de lucht.
Op dit moment en de komende dagen tmt vrijdag zijn er extreem veel pollen in de lucht (hoe verder je afzakt naar het zuiden hoe meer pollen nu in Nederland). Grassen beginnen nu te bloeien en de berk is echt hyper allergeen.
Ik rij nu vooral tegen de avond. Dan is het voor hem goed te doen. Hij schudt niet; wel briesen en neus schuren en vanaf april ook soms hoesten (bij extreem pollen weer)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:59

Wassen met tea tree shampoo helpt bij die van mij vaak als hij jeuk heeft. Houdt ook de beestjes weg. Met dit weer zitten er ook extreem veel knutjes in de lucht; vooral rond de schemer. Wellicht voordat het gaat schemeren naar binnen halen?
Kan ook komen doordat de hoev suikers in het gras nu extreem hoog is. Wat dan wel helpt is even een kuurtje zeewier bijvoeren (stabiliseert het insuline peil in het bloed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:05

Hij gaat nooit naar binnen.. en staat niet op gras (wegens allergie). Hij zou zomereczeem hebben maar die bleek spontaan genezen toen hij op een zandpaddock ging.. is dus nooit zomereczeem geweest maar gewoon jeuk door gras. Hij heeft vorig jaar volledig kaal gestaan zonder geschuur.. dus dan nu ineens zo heftig vind ik wel heel raar... Morgen krijgt hij geen puur jeuk dus donderdag eens zien hoe het uitziet.

Qua pollen volg ik hier plaatselijk de hoeveelheid :j Maar ergens lijkt het toch niet altijd te kloppen, vandaag zou hier nagenoeg niks zitten owv de buien, maar hij had toch erg last.. die ook ineens tijdens het longeren van het ene op het andere moment over was.. Dus ik weet het niet, hij heeft ook al heel heftig gereageerd op dagen dat er volgens mij geen pol in de lucht kon geraken. Denk dat hij gewoon een rare aangezichtszenuw heeft.. die door alles overprikkelt raakt, van wind tot droge lucht tot stof tot pollen tot regen tot ... ofzo :+ Dus mijn hoop zit nu op de magnesium/spirulina, hoop dat die de zenuw kunnen kalmeren :Y)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:55

magnesium is idd bedoeld om de zenuw wat te kalmeren. De spirulina moet tegen allergieën werken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:19

Nou, geloof dat het bij appie alweer over is ook.
Geen geschud, geen traanogen of gebries.

Bedacht me vanmiddag nog dat ik hem al geruime tijd msm geef.
Deze om precies te zijn
http://www.makana.de/pferd/futtermittel ... -kg-beutel

Misschien dat dat ook nog verschil maakt voor hem?
Lijkt in elk geval wel dat hij eigenlijk sinds vorig jaar dan van zijn hooikoorts "af" is :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:31

Hier gister wel een beetje aanwezig maar niet zo heftig als Vorige jaren. Mss dat die puur wel iets doet. Gebruikt iemand die shake relief van naf?

Ik had weer wat nieuwe boeken binnengekregen, waaronder een kinesiotape boek. Stond ook een tapemanier in om de trigeminus te ontlasten (headshaken door trigeminus probl).

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:24

Hier gaat het best goed. Geert staat trouwens op de Veluwe in Laag Soeren. Ik heb er nu een aantal dagen niet op gereden omdat een van zijn weidegenootjes het een leuk idee vond om met zijn tanden een streep over zijn rug te trekken.
Maar gisteren en eergisteren heb ik hem gelongeerd. Eergisteren alleen met halster en dat ging super zonder bescherming van een netje. Maar dat wisselt per keer. Gisteren met hoofdstel met netje en franje aan de dubbele longe en heb maar 2 kleine knikjes gezien.
Geert heeft tijdens het rijden ook vaak de neiging om zijn neus te schuren langs de voorbenen maar ik probeer dat wel een beetje te minimaliseren. Pas als ik het idee heb dat hij last krijgt, en dat toont hij door zijwaarts te schudden, dan zet ik hem stil om te krabben
Gaat dus best goed.
Eind mij nodig ik Yael weer uit voor vervolgbehandeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:53

Die Puur doet hier ook iets .. maar niet wat ik wil :+
Dinsdag had hij enorm zijn staart geschuurd (maar echt enorm), woensdag heeft hij niks gehad (was ik niet geweest) en donderdag zag je niks meer aan de staart, tot nu niks meer geschuurd, maar hij heeft ook geen Puur meer gehad ... Weet nog niet of ik dat weer ga geven, flesje was toch bijna leeg..

Shake relief heb ik naar gekeken maar komt volgens mij in de richting van magnesium + spirulina .. dus ik zet mijn hoop nu even daarop :Y) Denk trouwens ook dat je goedkoper uit bent als je de ingrediënten (voor zover bekend) los koopt en geeft .. :+ Zit ook MSM in zag ik, dus wie weet doet dat inderdaad wel wat voor appie ellepel :j

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:24

Hier ook schuren met Puur pollen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:26

Ik heb puur pollen gegeven, appie kreeg toen juist heel erg last van zijn longen in die periode.
Hij moest toen zelfs aan de prednison :+
Nou kwam dat door stof uit de stal,maar ik geef het niet weer :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:37

Ondanks dat de pollenradar een slechte dag voorspelde (de regen zou niet voldoende zijn om te helpen) had meneer toch een zeer goede dag. Donderdag ben ik nog van ellende de straat gaan opzoeken, omdat het in het veld echt niet te doen was en ik geen zin had om wéér om te draaien. Op straat was alles wonderwel ineens voorbij, wat ik ergens ook gek vind, want die pollen gaan echt niet denken "oh, een weg, hier mogen we niet over" :+ maar zette mij wel aan het denken en vroeg mij af of hij dan de andere kant uit, richting bos, misschien ook minder last zou hebben.

Vandaag ging ik eens testen, maar hij had eigenlijk gewoon algemeen geen last, ben express door de velden teruggekomen en ook daar geen probleem. Dus of de magnesium/spirulina werkt wel héél snel :+ of het pollennieuws klopte niet :') Hij was verder ook héél erg aanwezig, en had echt een kop erop, was best grappig want zo is hij normaal nooit, sinds alles in de plooi valt qua medische dingen heb ik precies een nieuwe pony :Y)

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:50

Nou hier vandaag nog wel heel erg veel last.
Wil die magnesium spirulina wel echt gaan proberen, dit is niet leuk meer nu.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:37

Janouk Hoe is het nog verlopen met die 2e behandeling?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:51

Bailey staat nu 4 weken op de immuno boost van equilin. Hij doet het er erg goed op. Ik heb het idee dat het hem echt ondersteund en dat zijn klachten minder zijn.
Iemand anders dit ook ooit geprobeerd?

Hij eet het echter wel steeds slechter. Ik heb al geprobeerd het te mengen met appelmoes. Door te slobber met geprakte banaan er doorheen....
Iemand nog ideeen? Ik wil proberen echt een 6 weekse kuur te geven; we zouden dan nu eigenlijk nog 2 weken moeten geven..