[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:05

3 kilo vind ik wel veel eerlijk gezegd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:14

Volanske schreef:
Misschien zie ik het verkeerd maar hij knabbelt heel de dag aan de stro in zijn stal. altijd koppie omlaag.
dan heeft hij toch heel de dag iets te eten?

En wat is het verschil tussen hooi en kuil?

hooi is gedroogd gras.
Kuil is gefermenteerd gras. Dat conserveringsproces maakt stoffen aan waar de spijsvertering van een paard niet goed mee om kan gaan. Ook de veranderingen in de eiwitten kunnen spierklachten geven. Ik blijf erbij dat kuil, hoe droog dan ook eigenlijk koeienvoer is. Maar ik zie en voel dan ook duidelijk verschil bij mijn pony tussen hooi en kuil qua spieren (op hooi veel soepeler) en ontspannen/druk in het hoofd bij het rijden. Al heb ik ook wel een pony meegemaakt die op kuil niet vooruit te branden was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:53

nou,je hebt best heel goede paardenkuil.
momenteel word er bij mij op stal ook kuil gevoerd wat laag in eiwit en suikers is, er zit nog minder in dan in het hooi.
maar wat mij opvalt is dat toch een aantap paarden er dunne mest van krijgen en opgeblazen buiken..

en dat is dus het nadeel van kuil,dat word toch anders verteerd.
een koeienmaag kan dat prima aan,maar een paardenmaag doet het beter op groffer hooi.

volanske,wel fijn dat je paard de hele dag stro kan eten.
dan toch proberen om zoveel mogelijk je dier naar buiten te krijgen?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:01

Het nadeel van hooi is dat veel van de voedingsstoffen er al uit zijn gedroogd. Er blijven moeilijk verteerbare (goed dus! want dan hebben de darmen iets te doen) lange stengels over, maar thats it.

Wij voeren kuil en onze paarden doen het er goed op. Het is inderdaad wel oppassen met de hoeveelheid. Bij hooi kun je gerust een keertje uitschieten met voeren, bij kuil echt niet, want dan heb je inderdaad dunne poep.
Wij hebben nu heel mooi kuil wat ook niet naar kuil ruikt, droog is en echt hele lange en vrij harde sprieten heeft. Dat lijkt mij het beste en lekkerste voor het paard.

3kg brokken per dag vind ik ook wat veel, maar het ligt er natuurlijk ook wel aan wat voor paard je dat geeft en wat je ermee doet. Een sober ras zou ik niet zoveel geven, of een paard dat puur recreatief gereden wordt. Maar een groooootteee warmbloed die echt volop in training staat, heeft het misschien soms wel eens nodig.

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:39

Wij hebben kuil voor de paarden (hooi is ook optie), ik vind het prachtig spul. Heerlijk kruidige geur en net niet te droog. Mijn paard is er dol op, wordt er niet dik/opgeblazen van en wordt er ook niet (te) druk van. Droog hooi (stengelig) eet hij minder goed tot niet en ik merk verder geen verschil. Ook geen dunne ontlasting.
Hij krijgt vier keer per dag een flinke 'pluk' ('s ochtends krat vol (rond 7 uur), rond 9/10 uur naar buiten waar ie weer flinke 'pluk' krijgt, rond 4 uur als ik er ben en hij naar binnen gaat geef ik 'm weer een flinke dot en rond 8 uur voor de nacht een groot krat zo vol mogelijk. Ik vind het belangrijk dat hij genoeg te eten heeft en wat te doen heeft.

Overigens ben ik niet goed bekend met de verschillen tussen hooi en (paarden)kuil, weet alleen dat het gemiddelde paard kuil meer waardeert en dat het vaak fijner ruikt en aanvoelt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:55

Je hebt trouwens hooi, voordroog en kuil. De paarden bij ons op stal krijgen voordroog en sommige een heel klein beetje hooi erbij. Bij ons hebben ze nooit diarree en krijgen ze toch behoorlijk veel ervan te eten. Kuil (droge stof 45%) is veel natter dan hooi (ds 85%) en voordroog (ds 70%) en is niet geschikt om aan paarden te geven.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:04

Die van mij krijgt hooi sinds een jaar nu en ze heeft het nog nooit zo goed gedaan ook niet wat de eczeem betreft.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:07

Wat is dan weer precies voordroog?

Mijn pony weigert om echt hooi te eten.
Ze krijgt nu kuil, maar doet het er goed op.
Veel goede energie, mest is gewoon hartstikke goed, en ze wordt er ook niet mega dik van.

Denk dat het per paard ook weer verschillend is.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:22

Ik denk dat je pony voordroog (sommige noemen het ook paardenkuil) krijgt ipv kuil. Kuil is erg nat, eiwitrijk en heel erg slap spul. Het is ook niet echt geschikt voor paarden

Kuilgras
Voordroog

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:39

Wat ze bij ons krijgen lijkt wel op voordroog.
Het is nog gewoon beetje groenig zeg maar.
Kan morgen anders weleens foto maken, haha.

Het is in ieder geval behoorlijk droog nog wel, alleen veel fijner van structuur dan hooi en er zit veel meer in natuurlijk.

Maja als je pony weigert hooi te eten, dat moet je wel hé.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:48

Zoals je het omschrijft lijkt het inderdaad meer op voordroog. Ik zal morgen wat foto's maken van ons voordroog. Wij hebben op stal nu echt heel erg fijn voordroog. Heel erg droog, niet stoffig, ruikt lekker en geen rare dingen erin.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:14

Wij hebben inderdaad ook voordroog, kuil is echt voor koeien. Het woord kuilvoer is alleen helemaal ingeburgerd voor allebei de hooisoorten geloof ik.

Ons kuil/voordroog ziet er meestal zoiets uit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JECO76HK.jpg

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:22

Dat van ons is wel groener, maar wel heel droog en niet stoffig.
Zal eens kijken of ik er een foto van kan maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:27

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:34

op dat van ellepel lijkt het wel ja.
Alleen het ruikt niet zuur, eerder zoetig.
Het is wel natter als hooi, maar nog steeds erg droog.

Ik ken wel HET ECHTE kuil (voor koeien dus), en dat lijkt voor geen meter op wat ze nu krijgt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:38

appie stond hier vanmiddag van te eten omdat hij even bij een ander stel paarden stond.
maar hij krijgt normaal gepsorken gewoon hooi.
en hij doet het daar best wel goed op.
deze kuil is niet zo heel rijk,de weide paarden krijgen hier namelijk onbeperkt van en zijn allemaal mooi op gewicht

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:46

bij ons ook geen problemen hiermee eigenlijk.
Komt van eigen land ook nog eens.
En die van mij is altijd te dik geweest, maar is zelfs met dit afgevallen.
Dus voor mij maakt het niet uit haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:53

ja dat merk ik bijvoorbeeld bij kelly ook.
die is de laatste tijd flink afgevallen.
veulen nam ook wat teveel van haar,maar ondanks dat ze hier de hele dag van staat te eten komt ze nog niet hard bij.
heeft even tijd nodig en komt ook wel were goed,maar daarom merk ik wel dat deze kuil die ze nu krijgen niet te vet is voor ze
Laatst bijgewerkt door ellepel op 05-01-10 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:56

Als het van eigen land komt dan weet je misschien ook wel hoelang het op het land heeft gedroogd. Kuilgras wordt 1 tot 2 dagen gedroogd en voordroog rond de 4 dagen. Op het moment hebben wij voordroog wat er uitziet zoals bij Annetje, maar af en toe is het ook natter (andere lading). Voordroog hoeft trouwens niet rijker te zijn dan hooi. Het heeft te maken met grassoort, grondsoort, wel of niet bemest, tijdstip van maaien op de dag voorjaar/zomer, welke snede enz. Senna is een tijdje terug van hooi weer overgegaan op voordroog en die is er ook niet dikker van geworden. Zij staat nu sinds eind november al op rust wegens heupproblemen en ik was er echt bang voor dat ze dikker zou worden van de voordroog, maar ze is eerder juist wat afgevallen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:58

en daarom vind ik het vooral met dit soort voer wel erg belangrijk dat ze hun vitamines binnen krijgen.
scheelt ook welk paard/ras je hebt .
we hebben een stel fjorden die krijgen echt sporadisch wat brok,maar die zitten super in hun velletje,lekker alert en blij.

enieg nadeel vind ik met kuil dus wel vaak dat ze last hebben van gas,of dunne mest

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:00

het ligt wel wat langer ja, dat klopt.
Ach, maak me er niet zo druk meer om.
Ze doet het er goed op.

en zoals jij zegt ellepel, shadow had met kuil veel gassen.
Beest was altijd aan het winden, nu niet meer.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:26

Ik denk dat het er ook erg van afhankelijk is wat voor voordroog je geeft. Ik denk dat er onderling nog veel verschil in zit.

Wel wil ik weer even *zeer trots* de vorderingen van Kaspar laten zien aan jullie :D

We zijn weer vooruit gegaan van dit:
Afbeelding

Naar...........................
Afbeelding
Dit! :D :D Heb 't zelfs nog een keertje wat bijgeknipt omdat het wat ongelijk groeide.

En z'n staart van dit: http://www.mijnalbum.nl/Foto-3FBRA6XE.jpg

naar dit:
Afbeelding

Ben echt heel blij *\o/*

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:33

Ziet er goed uit!!!

Wil ook al tijdje foto's maken van mijn monster, maar komt er steeds niet van.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:28

ziet er zeker goed uit!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:17

wat voel je je dan trots he?
:D