[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:02

Hier ben ik :) . In november geef ik het inderdaad al 5 jaar. Ik heb toen opgebouwd met 1/4 pil per 2 weken naar 1 hele pil. En hij staat nu nog steeds op 1 hele pil en hij heeft geen last van bijwerkingen en het gaat goed met hem.
Hier een foto van deze week.
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:17

KootMiraDrum schreef:
Waarom weer afbouwen? Waarom niet gewoon een paar dagen 1/4, daarna 1/2 en dan eens kijken hoe ze het dan doet? Voor 't zelfde geld is 1/2 tablet op dit moment voldoende.......

Dat idee speelt inderdaad ook door mijn hoofd. Heb vandaag ongeveer 1/3 pil gegeven, had ruzie met de pillensnijder waardoor de pil in 3 delen is ipv 4... Wil als deze 6 deeltjes op zijn overgaan naar een halve pil en dat even aankijken.

Is jeuk overigens ook een bijwerking? Had het idee dat de mijne vandaag aardig wat jeuk had en dat heeft ze anders nooit.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 00:19

Dank voor je berichtje cynthiar, jouw Fjord lijkt wel een beetje op die van mij. Hoe oud is hij? Fijn dat hij het al zo lang goed doet op de Prascend.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 10:10

Kootje schuurt momenteel wel aan zijn kontje, maar dat wijt ik aan de groei van de wintervacht (tja, strenge Noorse -als in Fjord- winter op komst he ;) ).
Welkom hier, Mik_Frits.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 10:53

Twijfel twijfel...

Het aankomen van Megan is gestopt, ze blijft nu stabiel 'te mager'.
Van de hoefsmid moet ik méér voeren. Dus wat doe ik, graasmasker af? Meer krachtvoer (nu al 2,5 schep!)? Met de komende seasonal rise vind ik het wel erg spannend maar ze moet wel blijven aankomen.

Ze staat inmiddels op de tweede set ijzers, de smid was erg tevreden met de groei van de hoeven!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:14

Mijn oude dame van 32 ziet er super uit,maar iets te dun.Maar als wij als mens 85 zijn zien we er ook niet meer fris en fruitig uit.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:49

@Mik-Frits: Illo is 27. En ik vermoed dat hij Cushing heeft vanaf 11/12 jaar. Maar ik wist het pas toen hij 21 was.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:52

Meganyr: Illo valt de laatste 2 jaar ook erg af als hij op stal staat. Van half mei tot eind september staat hij 24/7 op de wei en dan komt hij weer lekker aan op puur alleen gras. Maar echt dik zoals vroeger wordt hij niet meer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:52

Wat voor krachtvoer geef je Megan? Het ene voer kun je gemakkelijker meer van geven dan van het andere. Mijn merrie krijgt al een paar jaar in de winter wat Seniores priores erbij (ze krijgt een schep uit de emmer van een ander paard), daar blijft ze redelijk goed mee op gewicht.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:56

Afbeelding
Dit is Frits, foto vandaag genomen. Zijn ACTH waarde is 244.0 pg/ml. Waar hij last van heeft is; slomigheid, terwijl hij altijd heel voorwaarts was, veel plassen en gevoelige voetzolen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:04

Afbeelding
De mijne 18 jaar en nog steeds een varken. Volgende week hertesten. Die van mij staat tot op heden nog steeds op een halve.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:03

Ik geef Megan n u Pavo 18+ en Pavo Sportfit, met een halfje Care4life wat ze bijna helemaal laat liggen.

Het is zo'n verschrikkelijke kieskeur, ze eet niks waar bieten- of maispulp in zit en is alleen te verleiden met suikers.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:33

Zo Frits ziet er nog goed uit met 30 jaar!
Het vele plassen en de gevoelige zolen had Illo ook, en de duffigheid trouwens ook, dat is helemaal over gegaan door de medicijnen.

Meganyr: had je Masters seniorenslobber al geprobeerd.
Ik geef Illo al jaren Coolmix van Havens. Dit is ook voor gevoelig voor hoefbevangenheid en/of paarden die gevoelig zijn voorvan alles, of die op rust staan. Ik vond het wel geschikt voor fjorden en gaf het dus al voordat ik wist dat hij Cushing had. Van andere merken kan hij erg heet worden of krijgt hij hele dikke benen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:41

Laukje was/is ook sloom etc geworden. Al had ze vandaag voor t eerst sinds lange tijd weer pit in haar lichaampje. Ze was afgelopen winter echt graatmager. Ik voer haar dagelijks 3 handjes merriebrok met 1 kilo droge SP (nooit gewogen hoeveel het nat is, uiteraard week ik het!) met een scheut lijnzaadolie. Verder staat ze 24/7 buiten met inloopstal en mijn andere ruin, nog gras in de weide en vandaag is er stengelig hooi gebracht dat ze ook in de inloop krijgt. Mijn hart deed vandaag een voorzichtig vreugdesprongetje.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:52

Frits is zelfs al 31! Cynthiar. Goed om te horen dat zijn klachten over kunnen gaan, ik hoop dat ik hem straks nog in toom kan houden :) Zal wel blij zijn als dat apathische een beetje verdwijnt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 17:01

Dat apatische ging bij Illo al na 3 dagen op 1/4 pil al weg! Zelfs andere mensen viel het toen gelijk op!
Zo 31 al! Hoe is zijn gebit? Illo eet toch al moeilijker doordat alles zo afgesleten is. Hij krijgt het wel weg maar doet er langer over en peen of appels moet ik in kleine stukken snijden.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 17:39

Frits zijn gebit is tot nu toe altijd erg goed geweest voor zijn leeftijd. 18 September wordt hij weer gecontroleerd. Hij kwijlt wel erg de laatste tijd, misschien een oude mannetjes kwaal?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:50

Ja dat kwijlen is volgensmij ook een oude mannetjes kwaal. Illo doet het ook al een paar jaar. Vooral als hij honger heeft of denkt dat hij eten krijgt.
Mijn tandarts zei ook dat dat bij oudere paarden vaker voorkomt.
Maar als het ineens heel erg is ook met bellen erbij kan het zijn dat er wel iets aan de hand is. Illo had dat een keer, toen had hij een gebroken kies.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:30

Al die oude paardjes toch, je sukkelt er altijd maar mee he, maar goud zijn ze wel! Doe er alles voor.. Die van mij is ook al 24 maar is een taaie en na het scheren ziet hij er uit als een 10-jarige, ze zouden hem geen 24 geven :D dat hij maar 40 mag worden!!! Wel een dure grap zo met Prascend maar het hoort er allemaal bij, met liefde <3

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:51

Mijn dame heeft een hanglip en ze kwijlt een beetje.Maar voor mij is de mooiste <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:51

Wat zien jullie paarden er nog goed uit!

Dit is paard, ik vind zelf dat ze aan de dunne kant is. Anderen zeggen dat het best mee valt. Wat vinden jullie? Ze is 27.
Foto is wel van 2 maand terug. Zal vd week even nieuwe foto's maken!
*knip*
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam en foto's verwijderd

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:54

Dat die van mij maar 24 mag worden! 9 jaar en een jaar geleden positief getest op PPID.
Ik vraag me serieus af wat een reële levensverwachting is voor haar? Ik kan het nu nog af met een kwart pilletje gelukkig, ipv een hele maar ik realiseer me ook dat het een progressieve ziekte is en de dosis toch opgehoogd zal moeten worden straks, maar hoeveel kun je geven zonder dat andere organen er onder gaan leiden? Ze is nog zo jong, je kunt de medicatie toch niet op blijven voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:58

Wow dat is echt jong!
Mijne staat nu al dik 1 jaar op een kwart pil, heb de dosis gelukkig nog niet hoeven verhogen (want dan wordt ze een chagrijnige bitch, DA adviseerde toen wel te verhogen en heb dat een tijdje gedaan, met een kattige afstandelijke en schrikkerige pony als resultaat...)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:44

Vandaag 3e dag op medicatie tot nu toe valt mij nog niet echt iets op maar ben er vandaag ook maar kort geweest alleen om even te voeren.
Zo ziet ze er op dit moment uit, ACTH waarde is dinsdag gemeten en was 249.
Ze staat tot oktober nog 24/7 buiten op het weiland.

Afbeelding

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:07

Ze ziet er nog goed uit.Bij Britt merkte ik met 2 weken al een groot verschil.Ze had een half en nu 1 tablet.