[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiejoyce

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:56

Morgen komt de DA ben erg benieuwd maar als ik die fotos met de ribbels zie kan ik het al wel raden :(

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:39

@Shanelle: zoiets ongeveer idd :j

Mijn paard heeft het enkel als ze haar hoofd hoog houd :')
Het valt me op (na nazicht foto's van voorgaande jaren), dat mijn paard altijd op hetzelfde plaatsje manen kwijt speelt :')

Verder ook gezien dat ze de mooiste manen had in het jaar dat ze een Boett-achtig deken had en dat de manen ENORM achteruit gegaan zijn sinds ze de Rambo draag :'(

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:30

Hallo allemaal,

Een goede vriendin van mijn heeft een Shetlander met zomereczeem. Momenteel heeft hij geen deken op.
Wanneer ik bij haar ben merk ik dat hij veel last heeft van zijn eczeem. Hij schuurt flink aan zijn staart (ook zijn kont) en manen (en schoft). Ik heb haar aangeraden toch een deken te kopen, want al die jeuk kan natuurlijk niet prettig zijn. Ze is echter bang dat hij de deken kapot schuurt omdat hij nu al zoveel jeuk heeft. Na dit doorspitten van dit topic (waarin eerst goed wassen met o.a. tea tree shampoo, dan behandelen en vervolgens deken op wordt aangeraden) vragen we ons af wat we nog meer kunnen doen om te zorgen dat de deken niet gelijk vol met gaten en schuren zit?

Bedankt alvast!! :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:17

Ik heb mijn paard ook later een deken op gedaan, nu heeft ze niet zoveel jeuk in manen en staart, vooral juist onder haar buik.

Als je paard al jeuk op heeft dan is het belangrijk dat je naast de deken ook de jeuk bestrijdt. Ik heb dat in manen en staart met Derfen gedaan en onder haar buik Eczema Balsem van Sectolin.
Verder zou ik wel een stevige deken kopen, goedkope dekens scheuren sneller als paarden ermee gaan schuren.
De RSIH kan er prima tegen als ze maar niet aan scherpe dingen kunnen schuren.
De mijne schuurt op stal een beetje aan de stalen tralies van haar voerhek en die zijn gelukkig super glad.

Ik heb aan mijn RSIH een buikflap genaaid met tunnels waar de singels door gaan en een extra flapje naar achteren waar korte bilriemen aanzitten naar de ringen waar normaal het koord aan de achterkant aan vast zit, zodat haar buik bijna tot aan haar uier beschermd is.
Alle korsten zijn er nu af en ze schuurt nu niet meer met haar buik over de grond buiten.

Verder ben ik uitgekozen om met haar Effektri te gaan testen en ik hoop dat we daarmee de plekken op haar hoofd ook helemaal wegkrijgen. Als dat het geval is gaan we proberen om haar een gedeelte van de dag dekenloos te laten staan want dat is met warm zomerweer toch wel het prettigste. Zon op de huid is goed voor vitamine D, en lekker met het blote vel rollen is ook heerlijk.
Resultaten van de Effektritest zullen via hun facebookpagina en website gedeeld worden.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:59

Ik kom me ook maar even melden voor meer informatie.

Mijn Shetlander heeft de laatste maanden veel jeuk. In het begin dachten we dat het door het verharen kwam. Tot dat ik 2,5 week geleden luis heb ontdekt. Daarvoor heb ik haar 3 keer behandel en na de eerste keer al geen luis meer gezien maar ze bleef jeuk houden. Dus nog een keer voor de neten behandeld en gister voor de laatste keer. Ze blijft ontzettende jeuk houden en schuurt vooral aan haar manen en staart. Ze staat nu wel en een weitje waar ze niet veel kan schuren omda ze zich anders openscheurt wat al is gebeurd en dik werd maar gelukkig zit dat nu dicht. Vandaag onze eigen dierenarts gebeld maar die was er niet dus en andere dierenarts gebeld maar geen dierenarts beschikbaar. Maandag bellen er nog een keer en maken we en afspraak. Ik denk dat toch dat het zomerexczeem is.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:25

Hallo iedereen,
Ik heb geen idee of ik me hier eerder heb gemeld, maar mijn paard heeft sinds vorige zomer ook last van zomereczeem. Nu heb ik op 1 maart haar eczeemdeken om gedaan (Rambo Sweet Itch Hoody) en ik gebruik Derfen, maar tot mijn grote teleurstelling heeft ze nu toch meeeegaveel jeuk.... Is dat normaal? Of moet ik dan aan iets anders dan zomereczeem gaan denken? Zijn er nog andere dingen die erop lijken? Want door zo'n deken kan ze toch niet gestoken worden in principe?
Ze heeft het wel enkel in de zomer en schuurde vorig jaar haar volledige staart en manen kapot tot bloedens toe... Ik hoop dat iemand ideeën heeft. Ik ga ook maar eens aan de knoflook en ik heb jeukstillende shampoo gehaald, zien of dat iets doet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:33

verastar, de komende dagen gaat het heel slecht weer worden voor eczemers. Kun je je Shet niet 's ochtends vroeg en laat in de middag binnen zetten?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 02:58

Hoihoi, ik kreeg een linkje naar dit topic dus weet niet of iemand hier mijn vragen kan beantwoorden..
Lijkt me persoonlijk stug, maar kan het proberen:

Ik heb dit topic aangemaakt, met een vraag over een vliegenmasker rambo plus tegen een verbrande neus..
Heeft er iemand toevallig ervaring met dat vliegenmasker? :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 08:12

Had die van mij amper zien jeuken maar sinds eergisteren is de hel losgebarsten. Manen jeuk.
Ondanks deken, suikerarm voeren en sprayen. Heb dr s avonds en snachts wel binnen.
Met de regen heeft ze de eczeem deken niet aangehad. Maar zag vd week zodra regen ophield stikte het van de muggen. Hoop dr nu door weer Detox te geven en te smeren weer rustig te krijgen.
Arm paard, vorig jaar was t zo erg dat ik inslapen heb overwogen. Maar eigenlijk wil ik haar niet verliezen aan zo iets stoms eigenlijk.
Dus we gaan verder.
Is iig niet iets erfelijks haar 4 jarige dochter heeft hèt niet en had graag nog eens een veulen gefokt bij haar.. Bij de moeder dan.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:17

Gowlan schreef:
Hoihoi, ik kreeg een linkje naar dit topic dus weet niet of iemand hier mijn vragen kan beantwoorden..

Ik heb dit topic aangemaakt, met een vraag over een vliegenmasker rambo plus tegen een verbrande neus..

Ik heb er geen ervaring mee met dat vliegenmasker. Maar bij femke passen de andere merken ook niet, altijd te kort. Ik heb nu gewoon een vliegenmasker van hh, zacht touwhalster met daaraan een hh wit pollennetje (uv werend). Als ik er ben een laag sudo erop en dan gaat het eigenlijk altijd wel goed

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:35

Zinzi_Jewel: waarom concludeer je dat het niet iets erfelijks is? Ten eerste kan zomereczeem ook op latere leeftijd zich openbaren (meestal is dat rond het 3e levensjaar, soms eerder of later). Ten tweede heeft onze merrie met ZE 3 veulens gehad: 2 hadden geen eczeem en 1 wel. Volgens mij is het wel degelijk erfelijk. Maar dan niet dat het 100% word doorgegeven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:00

Je was me voor Safiera :)
Mijn merrie had bij haar vorige eigenaar 4 veulens gekregen, deze hebben ook allemaal eczeem gekregen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:27

Citaat:
Erfelijkheid en zomereczeem
Momenteel worden er in Nederland (Wageningen Universiteit i.s.m. Universiteit Utrecht) en België diverse langlopende onderzoeken gedaan naar de erfelijkheid i.c.m. zomereczeem. Uit deze onderzoeken blijkt o.a. dat een merrie sterker zomereczeem vererft dan een hengst, echter krijgen hengsten per jaar meer nakomelingen dan een merrie. In Engeland lijdt 1 op de 4 paarden aan “Sweet Itch”, de Engelse benaming voor SeMe. In Engeland wordt dan ook gewoon doorgefokt met merries met SeMe en worden hengsten met zomereczeem goedgekeurd voor de dekdienst. Terwijl bewezen is bij o.a. de Fjorden en Friezen dat in bepaalde bloedlijnen meer zomereczeem voorkomt dan in andere en dat als men deze dieren met zomereczeem uitsluit van de fok, men het probleem langzaam kan terugdringen.

Het is dus zeker erfelijk maar niet bij elk dier evenveel kans op door vererven.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:25

Denise schreef:
Hallo iedereen,
Ik heb geen idee of ik me hier eerder heb gemeld, maar mijn paard heeft sinds vorige zomer ook last van zomereczeem. Nu heb ik op 1 maart haar eczeemdeken om gedaan (Rambo Sweet Itch Hoody) en ik gebruik Derfen, maar tot mijn grote teleurstelling heeft ze nu toch meeeegaveel jeuk.... Is dat normaal? Of moet ik dan aan iets anders dan zomereczeem gaan denken? Zijn er nog andere dingen die erop lijken? Want door zo'n deken kan ze toch niet gestoken worden in principe?
Ze heeft het wel enkel in de zomer en schuurde vorig jaar haar volledige staart en manen kapot tot bloedens toe... Ik hoop dat iemand ideeën heeft. Ik ga ook maar eens aan de knoflook en ik heb jeukstillende shampoo gehaald, zien of dat iets doet.

Vervelend zeg :(
Staat je paard op gras? Een paar jaar geleden bleef mijn paard ook maar schuren (niet tot bloedens toe gelukkig) en toen heb ik haar op advies van de da van het gras afgehaald.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:12

Gowlan schreef:

Heeft er iemand toevallig
ervaring met dat vliegenmasker? :)

Ga er even vanuit dat je die met die ring bij de ogen bedoeld. Ik gebruik hem voot mijn eczeem paard. En we gebruiken de kap ook bij paard wat snel verbrand en ook last heeft van neus irritatie. De neus flap valt niet over de neusgaten. Ook niet over de lippen langs de zijkant. Je hebt toch ook van die neus kappen hiervoor. In principe mocht het dus neus zij aan voor zijde dan denk ik dat dit voor jou goede kap kan zijn.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 13:38

Gowlan schreef:

Wij gebruiken van die losse kapjes voor bij het halster. En we hebben 1 andere vliegenkap met dus zo'n extra neuskap. Het werkt wel maar het gaat snel kapot omdat ze dus telkens over de grond gaan bij het grazen. Verder smeren wij factor 50 zonnebrand.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:51

Hier gaat het nog steeds super! Heeft geen jeuk, draagt een eczeemdeken en heb hem op fibra anti itch staan. Na het werk spelt en muesli van bio ron. Hij komt niet in het volle gras. Gebruik ook verder geen smeersels.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:34

Gowlan schreef:

Ik heb geen ervaring met dit masker, maar ik heb aan simpele vliegenmaskers (HH ofzo) een flap van dubbel horrengaas gemaakt, gewoon in model knippen, bandje erlangs naaien, erop stikken met zigzagsteek, werkt perfect!!! :j en is lekker goedkoop :)F vanmiddag weer even gefröbeld en er weer drie gemaakt.
Ik heb er ook een gemaakt die ik met rijden wil gebruiken, ga ik deze week proberen want ze wordt gek van de vliegen op haar neus tijdens 't rijden.
Dus als je een beetje handig bent *\o/* of iemand kent die dit kan werkt dit heel goed, succes!!!!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:53

Ik meld me ook maar even.. Nu ongeveer 5 maanden geleden kocht ik mijn shetlander.
Ze had vroeger bij vorige eigenaren weinig jeuk, maar nu staat ze dicht bij het bos en is het toch wel erger geworden dus ik heb net de Rambo sweet itch hoody pony besteld. Heeft iemand hier ervaring mee :)? ik durfde voor een pony in een kudde geen goedkope te kopen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:19

Bommeltje_ schreef:
Ik meld me ook maar even.. Nu ongeveer 5 maanden geleden kocht ik mijn shetlander.
Ze had vroeger bij vorige eigenaren weinig jeuk, maar nu staat ze dicht bij het bos en is het toch wel erger geworden dus ik heb net de Rambo sweet itch hoody pony besteld. Heeft iemand hier ervaring mee :)? ik durfde voor een pony in een kudde geen goedkope te kopen.

Goeie keus denk ik, is een van de betere dekens en kan tegen een stootje, hopelijk gaat het helpen!!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:24

Hier zal het even spannend gaan worden komende dagen...
Ben een weekendje weggeweest met paardlief op trainingsweekend, dus ze heeft elke dag 2x ongeveer een 3 kwartier rondgelopen zonder deken, 1x in de voormiddag en 1x latere namiddag.

Geen gezwiep met het hoofd of staart gezien, maar toch, altijd rete-eng!!

Verder stond ze continu op een piste/paddock waar ze langs de zijkanten wel gras kon meeplukken (enkel 1 zijde), wat ze dus ook heerlijk gedaan heeft, kan het haar niet kwalijk nemen :D

Dus deze ochtend gaan checken: nog geen jeuk op de hals en ook geen dikke hals dus ik hoop ik hoooooooop dat er geen jeuk gaat optreden!

Voor de uier is het echter alweer raak, nog geen wondjes maar wel wat kriebelig (heb haar gisteren voor het eerst zien genieten van gekriebel voor de uier), dus smeer smeer smeeeeer met de Derfen!

Nu gaat ze terug lekker op haar hooi-rantsoen want dat lijkt wél goed te gaan :j

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:28

Ik hoop voor je dat de jeuk weg blijft Mi_amore :)

Zo te lezen gebruikt ook iedereen derfen :)
Ik gebruik het al een hele tijd en ben ook super tevreden. Ik krijg alleen hoofdpijn van de lucht die ervanaf komt :P

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:57

Paardje met het mooie weer toch rustig bij paardje met een gewoon vliegen deken op.
Ben helemaal fan van Blue Horse Skin Calmin!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:23

Ik ga nu een ventilator halen, paarden staan weer aan huis en mijn ZEer dus weer mooi op de paddock. Voor haar geen gras meer :)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:58

Paardje staat lekker in de wei met de RSIH. Tot nu toe geen gejeuk en ook geen gesmeer. Alleen met rijden een beetje vliegenspray.