gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:33

nee klopt,dan had je ook nog o.a. de zink en magnesium er bij, misschien komt dat nog?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:56

Heb even met de DA gebeld - hij was volgens mij vergeten er om te vragen..?
Kennelijk bewaren ze het bloed wel een week in het lab dus mogelijk dat ze nu nog van hetzelfde monster allsnog Elektrolyten, Mineralen, Vit E en selenium kunnen onderzoeken. En anders moet er weer opnieuw geprikt worden. :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 14:56

betaald de dierenarts dan zelf die gamaakte kosten weer?
vast niet,krijg je ook ngo een dubbele rekening :+

Jannepauli

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:28

De aanvulling op de test is al binnen:

Profile S ( trace elements + electrolytes )

Zinc 1290 500 - 1300 ug/l 4)
Copper 82 50 - 150 ug/dl
Selenium 175 100 - 200 ug/l
Electrolytes

Sodium 140 125 - 150 mmol/l
Potassium 5.1 ++ 2.8 - 4.5 mmol/l
Calcium 3.3 2.3 - 3.4 mmol/l
Magnesium 0.7 0.7 - 0.9 mmol/l
Inorganic Phosphate 1.0 0.7 - 1.5 mmol/l
Chloride 102 95 - 105 mmol/l
Vitamin E 2.4 > 1 mg/l 5)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:57

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden, alleen afwijkende resultaten:
Eerst wat het is er achter wat het moet zijn.
Monocyten 5,4 <5
glucose(NaF-bloed) 5,73 2,8-5,0
ASAT (GOT) 6375 <600
ALAT (GPT) 309 < 38
CK 653 < 309
Ureum 8,0 3,3-6,7

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 09:58

jannepauli,jij geeft denk ik wel iets van een vitaminesupplement?
een aantal waardes zitten allemaal aan de bovengrens.
op zich niet erg,maar zeker met selenium kan'een teveel juist weer klachten geven,zou er wel naar kijken of je misschien iets moet aanpassen
de magnesium zit aan de ondergrens,kan te maken hebben met de kwaliteit van je ruwvoer en je gras
maar volgens mij weet je dat zelf ook wel :) ,ben je tevreden over deze uitslag?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:40

verhoogd ureum kan erop wijzen dat de nieren niet goed werken , maar ook op een verhoogde afbraak van eiwitten in het lichaam of een te hoge eiwitopname via de voeding of op een verhoogde stofwisseling

sterk verhoogde AST kan wijzen op een leverontsteking ( al da niet doorvirus) of ka wijzen op beschadiging van de lvercellen of kan wijzen op spierschade ( dan kijk je naar de waardes van CK -LDH en AST in combinatie samen)
( AST is een leverenzym in de mitochondrien , het is een eiwit dat cellen helpt om een bepaalde stof om t zetten in een andere stof en is vooral aanwezig in de lever en in dwarsgestrept spierweefsel , hart en skeletspieren)

AST +ALT geeft informatie over de ernt van de afwijkingen
bij gringe schade is ALT groter dan AST
bij ernstige schade is de AST groter dan de ALT
dit komt doordat AST met name in de kleine 'enrgiecentrales' ( mitochondrien) binnen in de cel voorkomt, pas bij ernstiger celschade gaan ook deze kapot
AST is ook hoger als ALT bij (hart) spierschade

ALT is een leverenzym in het cytoplasma
ALT is een maat voor levercelbeschadiging

te hoog ALT komt voor bij lverontsteking of beschadiging van de levercellen of bij een belemmerde galafvoer of bij ernstige vergiftiging of bij een galwegontsteking

CK is een merker van spierschade ( van het skelet)
dus te hoog bij schade aan de spieren of als de skeletspieren te zwaar zijn belast
te veel monocyten kan wijzen op een bacteriele infectie of soms op een parasitire infectie

bloedwaardes bekijk je dus altijd in combinatie met elkaar en samen met de klachten erbij vorm je dan een beeld

wat zei de dierenarts?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:55

Ik lees altijd dit topic mee(heb ook uitslagen erbij staan) maar ZUZU wat kun jij duidelijk uitleggen!!!
Merci! _/-\o_

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:02

ik ben de afgelopen 2 weken zelf aan de studie geweest op internet wat betreft bloeduitslagen ivm met mijn eigen paarden ..... dan ga je de verbanden steeds beter zien ;) ....( maar ik snap er nog steeds niet heel erg veel van, het is allemaal zo enorm ingewikkeld :D )

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:08

De dierenarts zegt nog niks.
Hij dacht eerst dat hij stijf had gestaan, maar dat heeft mijn paard niet.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:09

@ ZUZU Ja dat heb ik dus ook!
Het is ook veel om te onthouden maar ik houd het wel bij qua lezen en als er dan zo'n duidelijke uitleg voorbij komt is dat voor mij alleen maar gunstig hihihi

Heb je zin om de bloeduitslag van mijn paardje eens te bekijken?Ik wil graag horen wat je ervan vind.Dan zal ik het even terug zoeken en hier quoten.(als dat mag?)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:24

ellepel schreef:
jannepauli,jij geeft denk ik wel iets van een vitaminesupplement?
een aantal waardes zitten allemaal aan de bovengrens.
op zich niet erg,maar zeker met selenium kan'een teveel juist weer klachten geven,zou er wel naar kijken of je misschien iets moet aanpassen
de magnesium zit aan de ondergrens,kan te maken hebben met de kwaliteit van je ruwvoer en je gras
maar volgens mij weet je dat zelf ook wel :) ,ben je tevreden over deze uitslag?

Ben ik tevreden met de uitslag? Hmm, misschien wel met het eerste deel - daar zijn geen opmerkelijke afwijkingen - het potassium is wat hoog maar dat zou te maken hebben met het feit dat er te weinig zout in de voeding zit? ( High potassium can reflect low salt intake)

Maar wat betreft het tweede deel ( mineralen|electrolyten) ben ik minder gelukkig. Niet zozeer vanwege de cijfertjes want die lijken allemaal binnen de referentiewaarden te zijn. Maar ik raakte wel in verwarring door de reactie die ik van een amerikaans forum kreeg. Het ging mij erom te weten of het paard voldoende voedingsstoffen (electrolyten|sporenelementen|mineralen) krijgt via de voeding die ze nu aangeboden krijgt. Volgens onderstaande reactie zou dit niet of nauwelijks via alleen bloedonderzoek te bepalen zijn. Ik kan me wel voorstellen dat een éénmalig bloedonderzoek geen definitieve uitkomst geeft: als je zou willen weten hoe de voedingstoestand is, dan zou je over een periode van tijd meermalen bloed moeten afnemen om eventuele fluctuaties te ontdekken.
Waar ik echter het meeste moeite mee heb is het deel wat ik hieronder 'vet' heb afgedrukt. Ik snap (en weet) dat als en paard te wenig calcium krijgt, dit mineraal door het lijf zelf weggetrokken wordt uit bv de botten. Volgens het vetgedrukte deel zou dus de aanwezigheid van bepaalde stoffen in het bloed dus niet alleen weergeven wat er middels de voeding binnenkomt, maar ook wat het lichaam zelf 'weghaalt' uit bv bot en cellulair vocht.

Stel dus dat je na analyse van de voeding van het paard ( hooi en eventuele toevoegingen) tot de conclusie komt dat - om het voer in de perfecte ( gezondheidsbevorderende) balans te krijgen - dan geeft bloedonderzoek kennelijk geen uitsluitsel. Want volgens de tekst zouden de in het bloed aanwezige stoffen
niet alleen van de voeding afkomstig kunnen zijn, maar ook op cellulair niveau uit het lichaam zelf geroofd kunnen zijn...
De vraag die mij bezig houdt is: als de waarden van dat sporen|min|vit onderzoek binnen de referentiewaarden vallen ( dus: in voldoende mate aanwezig zijn).. hoe kun je dan aan de hand van een dergelijk onderzoek ooit vaststellen of er ondaks goede waarden, tóch tekorten zijn?

Als voorbeeld het calciumniveau: volgens de tekst zou een deel van de calciumwaarde in het bloed afkomstig kunnen zijn als 'weggetrokken' uit de botten. Het paard kan dus ondanks een goede bloedwaarde, toch te wenig calcium in de voeding krijgen. Pff.. ik wordt gestoord van dit soort vragen!

Blood alone is a poor indicator of the whole body's mineral status.
The body works hard to maintain "hemostasis" in the blood within very
tight parameters for many minerals (especially the major minerals or
electrolytes). It does this in a variety of ways - drawing from
extracellular fluids or from stores within soft tissue cells
(potassium for example), drawing on calcium from bone stores, etc,
using complex systems and feedback mechanisms.

So using blood values alone doesn't always relect if the horse has an
excess or deficiency at the cellular level. For some minerals, using
a "fractionalized urine" test, when combined with blood levels can
show a more complete picture. For other minerals and nutrients, you
need to test for metabolites (what they are broken down into) of the
substance you're interested in. And for some, the most reliable (and
sometimes only) way to test is by actual tissue biopsies. Fecal
(manure) analysis is also used to evaluate absorption of many
nutrients.

All blood tests are a "snapshot", a flash in time of what the levels are at the second
you took the test. If the horse is in the process of absorbing let's
say a meal with supplements in it, the numbers will be different than
they are a few hours later, or early the next morning.

Nou... ga er maar 's aanzitten. :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:53

Ik heb op 15 feb bloed laten trekken van mijn merrie.

Hier de complete bloeduitslag

Kidney:
Urea (BUN) 6.3 3.6 - 7.1 mmol/l
Creatinine 77 < 177 umol/l
Total protein 59 55 - 75 g/l
Sodium 139 125 - 150 mmol/l
Potassium 6.4 ++ 2.8 - 4.5 mmol/l
Inorganic Phosphate 0.9 0.7 - 1.5 mmol/l
Liver:
Total Bilirubin 7.4 - 8.6 - 59.9 umol/l
ALT (GPT) 6.9 2 - 15 U/l
Alkaline phosphatase 89 < 450 U/l
GGT 19 < 30 U/l
AST (GOT) 281.8 75 - 600 U/l
GLDH 3.6 < 12 U/l
Albumin 28 25 - 44 g/l
Pancreas:
Glucose 5.4 + 2.8 - 5.2 mmol/l
a-amylase <10 < 400 U/l
Cholesterol 2.1 1.8 - 4.7 mmol/l
Muscle:
CPK 710 + < 260 U/l
LDH 501 + < 400 U/l
Calcium 2.8 2.3 - 3.4 mmol/l
Magnesium 0.6 - 0.7 - 0.9 mmol/l
Triglycerides 0.6 + < 0.6 mmol/l
Haemogram
Leukocytes 7.2 5 - 10 G/l
Erythrocytes 5.88 - 6.0 - 12.0 T/l 2) Pony: 5.5 - 8.5? T/l 30 - 40 %
Haemoglobin 11.0 11 - 17 g/dl
Packed cell volume (PCV) 30 30 - 50 %
MCV 52 37 - 55 fl
HbE 19 + 13 - 19 pg
MCHC 36 + 31 - 36 g/dl
Thrombocytes 229 90 - 300 G/l
Differential blood count
Basophils 0 0 - 2 %
Eosinophils 1 0 - 4 %
Segmented neutrophils 46 45 - 70 %
Lymphocytes 48 + 20 - 45 %
Monocytes 4 0 - 5 %
Basophils (absolute) 0 /ul 3)
Eosinophils (absolute) 87 40 - 350 /ul
Segmented neutrophils (abs) 3340 3000 - 7000 /ul
Lymphocytes (absolute) 3478 1500 - 4000 /ul
Monocytes (absolute) 296 40 - 400 /ul
Atypical cells 0 0
Anisocytosis 0 negative
Polychromasia 0 negative

Wat zouden jullie hiervan maken?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:58

ik zal vanmiddag eens in mijn schrift voor je zoeken wat ik erover kan vinden ...ga nu eerst even naar de paardjes...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 14:05

maar op zich is een bloedonderzoek ook geen absolute garantie van wat er aan de hand is.
er zijn wel meer waardes die best kunnen schommelen.
die zijn dan s'morgens hoger/lager, of hengsten hebben weer meer van dit en een jong paard weer meer van dat..of minder.

ik denk dat het er juist om gaat om echt flinke afwijkingen te laten zien.
een beetje te hoog,of een beetje te laag zegt niet zo veel,maar geeft wel een eventuele indicatie van wat er aan de hand kan zijn.
en als het echt flink afwijkt dan kun je actie ondernemen en zie je in een volgend bloedonderzoek wel verschil....of juist niet en dan heb je nog een probleem :+ :P

alles extra laten uitzoeken zou wel mooi zijn denk ik,maar wat kost dat wel niet!!
paarden zijn leuk hoor,maar het is wel vréselijk prijzig al die onderzoeken ;)

ga je het dan nog extra laten uitzoeken jannepauli?
denk dat je je niet gek moet laten maken door alles wat je via internet leest en hoort

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:06

Ik denk dat je gelijk hebt Ellen.. misschien moet ik het allemaal gewoon maar nemen voor wat het waard is.. en me inderdaad niet gek laten maken. Het kost inderdaad handenvol geld. Wat het bloedonderzoek betreft laat ik het nu verder zitten, maar ik laat nog wel onze hooibalen testen - dan weet ik tenminste zeker wat ik voer en of bij dat voer eventeel nog aangevuld moet worden.
Grr, heb er wel een nachtje van wakker gelegen van al dat gepuzzel.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:39

kalium is een electrolyt en is belangrijk voor een goede werking van de spieren
de electrolytn (kalium-natrium-chloride) houden de hoeveelheid water en zuurgraad (ph) van het lichaam op peil
te hoog kan o.a. duiden op intensieve fysieke inspanning - weefselschade - nierinsufficientie
- infecties - uitdroging

bilirubine is een maat voor de afbraak van rode bloedcellen en leverproblemen en bilirubine is tevens een anti oxidant
bilirubine is dus relevant om te onderzoeken bij anemie ( bloedarmoede) en bij leverproblemen
bilirubine wordt vanuit het bloed opgenomen in de lever en omgevormd en met galvloeistof afgevoerd
te hoog gehalte toont van alles aan , maar volgens mij is te laag niet echt relevant??????????
je zou dus kunnen kijken in combinatie met andere leverwaarden en andere waarden die iets over bloedarmoede zeggen.....

glucose is inderdaad te hoog , maar is het paard nuchter geprikt????

CPK is de merker van spierschade en i verhoogd bij schadeaan de spieren of als de skeletspieren te zwaar zijn belast , volgens mij ook verhoogd bij hartproblemen en glycogeenstapelingsziekte
In geval van verhoging van de LDH kan door bepaling van de CPK onderscheid gemaakt worden tussen een lever en een spieraandoening
CPK speelt een belangrijke rol ion de enrgievoorziening van verschillende weefsels ( gestreepte spieren - hart en hersenen)

LDH komt voor in spieren - lever - rode bloedcellen - nieren - leukocyten - lymfeklieren - milt - hersenen - maag en pancreas
Als alleen de LDH verhoogd is zonder dat de CPK verhoogd is moet je denken aan hemolytische anemie of anemie door tekort aan vit B12 of foliumzuur
Bij een hoge LDH en een lage haptoglobine denk je aan hemolytische anemie

LDH verhoogd bij beschadiging lever/leverontsteking - belemmerde galafvoer - beschadiging wefsel - beschadiging rode bloedcellen - bepaalde anemiesoorten - nierfalen en acute pancreatitis

magnesium onmisbaar voor de eergieproduktie - de werking van spieren en zenuwen - voor de stvigheid van botten - produktie dna en eiwitten en stofwisseling calcium/fosfor
bij tekorten zie je slechte eetlust - nerveus - zweten - spierkrampen - vesneld ademhalen
tekorten komen door onvoldoende inname - onvoldoende opname via de darmen - te hoge uitscheiding door de nieren - te hoge of te lage hoeveelheden glucose in het bloed - verminderde activiteit bijschildklier - langdurige diarree

triglycerides zijn de vetvoorraadin het lichaam en zijn meestal opgeslagen in vetweefsel, een deel zit in het bloed en zijn energie voor de spieren
bij suikerpatienten vaak te hoog
dus verhoogde triglyceriden geeft kans op alvleesklierontsteking

vaak als het magnesium gehalte in het lichaam weer wat verhoogd wordt , heeft dit weer een gunstige werking op de triglyceriden
en op het glucose

erytrocyten zijn rode bloecellen en die zijn voor transport vn zuurstof
te laag kan duiden op bloedarmoede , maar gaatdan denk wel samen met andere waardes die daar dan ook op wijzen

Hemoglobine is bij jouw paard op de ondergrens , dat hoeft niets te zeggen , want het ligt er maar net aan wat de normaalwaarde voor jouw paard is ;)
hemoglobine zorgt voor zuurstoftransport van longen naar weefsels in het hele lichaam
bij te laag bloedarmode door ijzergebrek of gebrek aan foliumzuu en vit B12 - verhoogde afbraak rode bloedcellen - slecht functionerend beenmerg - chronische ontstekingsziekten

PCV is volgens mij hematocrietwaarde als deze verlaagd is kan dat ook op bloedarmoede duiden

lymfocyten zijn witte bloedcellen die vooral een rol spelen bij de afweer tegen virussen
te laag = ondervoeding - vitaminen tekorten - verlies in de darm
te hoog = infectie met een virus en soms een bacterie

dus het blijft moeilijk om een bloeduitslag te interpreteren , maar kijk altijd goed naar de waardes onderling en de symptomen die je bij je paard ziet en probeer dan een plaatje te vormen of eventueel meer bloedonderzoek aan te vragen
het lastige is zoals je bij een aantal waardes al hebt gelezen, dat een verhoogde waarde vaak op veel dingen kan wijzen en het dus niet altijd gelijk duidelijk is ;)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:43

ben het trouwens wel met ellepel eens dat kleine afwijkingen in het bloed niet gelijk paniek moeten veroorzaken .....
dat inderdaad als er enorme grote afwijkingen te zien zijn, je dan overgaat tot verder bloedonderzoek of andere onderzoeken
ik denk wel dat bloedonderzoek op vitaminen en mineralen je een redelijke indicatie kunnen geven over hoe of wat, maar je kan er denk nooit zekerheid aan verlenen omda het door vele factoren beinvloedbaar is

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:45

Ik geef mijn merrie nu magnesium bij. Over 3 weken wordt er nogmaals bloed afgenomen.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:48

lijkt me inderdaad een goede oplossing ;)
dan kun je over een aantalweken zien of het invloe heeft op een aantal waardes

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:12

zuzu schreef:
ik denk wel dat bloedonderzoek op vitaminen en mineralen je een redelijke indicatie kunnen geven over hoe of wat, maar je kan er denk nooit zekerheid aan verlenen omda het door vele factoren beinvloedbaar is

Volgens de amerikaanse arts ( zie het stuk wat ik eerder schreef) is dus dat niet zo. De factoren die invloed kunnen hebben, zoals het betrekken van bepaalde stoffen uit het lichaam zelf, zijn zodanig van invloed dat je eigenlijk helemaal nooit iets met zekerheid kunt zeggen. Dat is hooguit wel het geval als er zeer grote tekorten c.q. overdoses zijn. In ieder geval is vanuit bloedonderzoek niet te concluderen hoeveel je zou moeten suppleren.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:16

wat ik wel eens gelezen heb is dat een spierbiopt betrouwbaarder is qua vitaminen en mineralen waardes?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:22

Dat klopt gedeeltelijk: het is een én+ én verhaal: bloed, urine, mest én biopten van spier- en orgaanweefsel.
Maar dat gaat wel erg ver voor de gemiddelde paardeneigenaar.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:24

inderdaad ....en dat zou je dan haast wel elke maand kunnen doen al die onderzoekn omdat het altijd afhankelijk is van wat het paard eet , hoe hij zich voelt en hoe alle lichamelijke processen tot in detail zich afspelen
wordt wel erg prijzig om zo een paard te houden :7
ik heb hier momenteel een rekening liggen van een paar onderzoeken ....nou daar wordt je niet vrolijk van :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:32

Nou zeg dat wel.. bij mij tikt het tellertje ook aardig aan!

Maar goed, aan één kant ben ik wel blij dat het feitelijke onderzoek wel heeft opgeleverd dat mijn paard duidelijk gemaakt heeft dat alle belangrijke organen en spieren in orde zijn. Ik had alleen hogere verwachtingen van het sporenelementenonderzoek.

Voor dat laatste laat ik mijn hooi nog een keer testen zodat ik een beeld krijg van het gemiddelde -als daar dan bepaalde stoffen ontbreken, dan kan ik die binnen de kaders van wat een gemiddeld paard nodig heeft aanpassen. En dan maar hopen dat het beestje gezond blijft/wordt :)
Ik laat het in Engeland testen, zowel op voedingswaarden + suikers en op mineralen.