Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lappie_Lap

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:46

Het gaat momenteel eigenlijk best wel slecht met Peter. Hij is wel opgewekt, naja .. zo opgewekt je kan zijn met pijn .. en hij eet goed. Maar hij is nu echt stok en de stokkreupel op 1 voorbeen. Hij wil er helemaal geen druk op hebben .. en ALS die ermee loopt/schuivelt dat zet ie hem helemaal op z'n teen neer.
Hij reageert niet op tikken (bovenop en aan de onderkant)op de hoef, tis mss een klein beetje warmer op de kroonrand ... rest v/h been is ook gewoon 'droog' .. en aan de onderkant v/d hoef zijn geen rare of zachte plekken te vinden.
Het lijkt een beetje alsof ie het been gebroken heeft of een enorme hoefzweer heeft.
En dan is die momenteel ook nog aan de buut ...

edit: oh ja, hij loopt op zachte ondergrond wel iets beter dan op harde.

Ik kan d'r maar niet opkomen waar die last van heeft.
Wel had ik iets bedacht n.a.v. de cushing:

Ik zag hem vanochtend languit liggen, niets bijzonders .. maar wel hoe die z'n hoofd hield. Die stak met z'n neus omhoog richting hemel .. hij had zeg maar het deel tussen z'n oren op de grond. Beetje vage manier van liggen ... doet mij denken alsof je graag druk op je hoofd wilt hebben (tegendruk) of voelt zich gewoon 'bleh' en woelt zo wat om zich heen.
Cushing kunnen ze ook halucinaties van krijgen toch? Zouden ze ook bijv. pijntjes ergens hebben, die er niet zijn. Dus dat de hersenen oid dat doorgeven terwijl er eigenlijk niets is?
Dit is begonnen toen de hoefsmid bij hem was geweest, dit is de laatste jaren niet een hele prettige gebeurtenis voor hem ... hij vond het al lastig met z'n gebroken been en afgescheurde pees .. nu was die natuurlijk op alle 4 de benen slechter ter been. Dus dat was een stress-situatie ... trigger?
Maar ergens vind ik dit ook weer zo'n spookverhaal .. voor hetzelfde is het wel iets echt lichamelijks. Zit je te wachten totdat het vanzelf overgaat...

@ Sylvia ... hoefsmid is weer gebeld om weer ff te komen kijken. Zal het hem eens voorleggen, die zoolkneuzingen.
Weet je ook hoe je paard er toen aan is gekomen?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:53

Fargo, gelukkig is Willy hersteld van zijn dikke been. Heeft hij daar vaker last van omdat je zegt dat dat zijn 'weakest link' is? (mooie uitdrukking overigens Knipoog ).

LappieLap, wat sneu dat Peter zo kreupel is. Heb trouwens net even in je profiel gegluurd, mooi om te zien dat je Peter al zo lang hebt. Daar ben je echt mee opgegroeid Lachen .
De smid komt weer dus? Hopelijk is het iets wat hij kan verhelpen Ach gut .
Geen idee of ze ook echt pijn kunnen hebben wat ze zichzelf inbeelden zegmaar. Ik denk zeker niet dat je de pijn die Peter nu heeft als iets moet zien wat vanzelf over gaat, je kent hem nu al zo lang en je kent zijn hele ziektegeschiedenis zegmaar, dan voel je ook wanneer je er iemand bij moet halen. En wie weet heb je wel gelijk en is het wel iets wat hij zich "inbeeldt", maar dan kun je beter een DA of een smid er een keer teveel bij laten komen, dan dat je jezelf later voor je kop slaat dat je iemand niet eerder hebt laten komen.
Maar niet makkelijk zo... veel sterkte iig! Ach gut

Zag dat het met Luna goed gaat nu! Ze ziet er super uit zeg! OK dan!

Evita heeft er ook lol in zo te zien Lachen .
(Even geheel offtopic, maar dat zadel van je zou ik zo komen stelen Haha!. Lijkt me heerlijk om mee buiten te rijden Lachen ).

Met Ivanka gaat het over het algemeen erg goed. Zeker als ik foto's vergelijk van nu en vorig jaar (die overigens echt héél erg zijn, maar toen wilde ze echt helemaal niks eten... toen kachelde ze heel snel achteruit).
Het enige minpuntje is dat ze wel weer een flinke vacht heeft ontwikkeld, dus ik heb haar gisteren geschoren (in een patroon die geen schoonheidsprijs verdient, maar wel functioneel is). En daarnaast heeft ze net als vorig jaar ook weer kleine ontstekinkjes onderhuids. Haar rug en billen zitten onder de bultjes, met name aan de linkerkant (wat met rijden ook haar 'moeilijke kant' is, misschien toeval, maar het viel me op Knipoog ) en het jeukt verschrikkelijk voor haar. Ik weet dat het een weerstandsprobleem is, maar ik geef ook al een supplement om dat op te vijzelen (Advance Concentrate van Equimins, een van de weinige supplementen wat ze -zij het met wat moeite- wil opeten). Maar die jeuk is daar niet minder mee...
En ik vind haar de laatste tijd weer meer gestresst. Dus zou ik magnesium bij moeten geven, wat ook al in het supplement zit en in haar voer. Wat is het risico van een teveel aan magnesium? Hoeveel mag je daar maximaal van bijgeven?

Even ter illustratie hoe Ivanka erbij staat met haar geweldige scheerpatroon Clown
Afbeelding
Afbeelding
Ten opzichte van een jaar geleden...
Afbeelding
Afbeelding

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:14

He bah.. arme Peter. Is hoefbevangenheid echt uitgesloten? Dat hij zijn teen belast is natuurlijk niet logisch bij bevangenheid, maar er zijn wel meer paarden die niet helemaal binnen het gewone patroon vallen. Evita is in de zomer vorig jaar heel ernstig kreupel geweest waarbij ze alleen de toon kon belasten (op 3 benen, terwijl het echt een keiharde is die bij een beetje pijn niks zal laten merken). Eerst werd er ook gedacht aan een hoefzweer of vernageling, maar bij uitsnijden was er niks te zien. Ze heeft toen een week op de kliniek gestaan (elke dag onderzoeken) en uiteindelijk ontdekten ze een scheur in het merg van haar pijpbeen. Achteraf iets wat wel bij cushing kan horen door de brozere botten.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het hallicunaties zijn, dan zou hij niet continu pijn hebben, lijkt mij.

Ivanka ziet er goed uit! 2 jaar geleden heb ik Evita ook ongeveer zo geschoren, maar dan met nog een "dekje" op de rug omdat ze snel gevoelige lendenen heeft. http://www.xs4all.nl/~waardjes/uitloop/ ... Image9.jpg
Zag er inderdaad niet uit, maar het was wel effectief! Nu is het niet echt nodig omdat ik haar niet zo veel meer rij, dus zo lang het zonder kan scheer ik haar niet.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:39

Ik zat er ook aan te denken idd ... dat mss door de cushing pezen en botten aangetast kunnen worden?
Tis alleen zo enorm vaag allemaal, behalve dat ie het been beslist niet belasten wil ... hij staat echt op het puntje/randje van z'n hoef als die loopt .... en als die stil staat en hem neer wil zetten dan staat ie nooit helemaal plat op de grond, altijd aan de achterkant iets v/d grond af.
Maar daarnaast is er echt geen enkele warmte, verdikking, broze plekken of wat dan ook te vinden.

Wat hebben ze toen bij Evita gedaan om dat scheurtje weer te laten helen? Gewoon rust?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:51

Evita heeft (geheel tegen mijn principes, overigens..) 6 weken absolute boxrust voorgeschreven gekregen. Boxrust was funest voor haar artrose en spat, maar volgens de veearts zou dat op haar leeftijd het enige zijn waarmee ze nog een redelijke kans had op genezing. Uiteindelijk is de scheur heel goed genezen en ze kwam na 3 weken al zuiver de stal uit.. dus ik ben de veearts dankbaar dat ze me heeft overgehaald Knipoog

Heeft er al een veearts naar zijn been gekeken of nog niet?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:55

Nee, nog niet naar dit nieuwe probleem ... hoefsmid is ook al onderweg.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:07

Lappie-lap:ik zou in ieder geval echt zsm beginnen met (hogere) dosis MSM (met glucosamine). MSM helpt beschadigingen in weefsels zoals pezen, botten, spieren en hoeven herstellen.
Ze kunnen wel hallucineren maar dat is meer iets voor wat ze zien of denken te zien en angstaanvallen etc, niet zo zeer qua pijntjes etc. Zere voeten en brozere botten zijn wel iets dat bij cushing hoort en een verminderde weerstand. Jammer genoeg helpt de buut op zich ook niet echt mee voor zijn weerstand, maar goed daar is nu even niets aan te doen waarschijnlijk. Al kan het soms wenselijk zijn om één dag of een paar dagen te stoppen met de buut om het lichaam zelf weer aan de slag te krijgen met de pijn en schadebestrijding. Ik weet natuurlijk niet of hij dat dan uithoudt..
Hoeveel pergolide krijgt Peter en hoe zwaar is hij?

MSM zou ook nog echt iets voor jouw paard kunnen zijn Tinne, want MSM helpt ook met huidproblemen.
De echinae druppels van bloem lust ze niet Tinne op een boterham of een knackebrod of zo? Dat helpt bij Willy echt onwijs met zijn weerstand onderhouden. Willy is heel lang manegepaard geweest en daarbij heeft hij heel erg verwaarloosde mok gehad aan zijn rechter achter been. Dat is het been dat dus structureel zwakker is en de mok slaat eens in de zoveel tijd naar binnen en dan heeft hij een olifantsbeen. Gelukkig tot nu toe dit jaar beter onder controle maar verschrikkelijk pijnlijk als het opspeelt. Zo erg soms dat hij er koliek van krijgt.
Magnesium kan geen kwaad,je moet behoorlijk wat magnesium geven wil je een overdosis krijgen en cushing paarden hebben een groot tekort en hoge behoefte aan magnesium door het hoge gehalte cortisol in hun lichaam. Ik geef biomag (via paardendrogist bestellen).
Ivanka ziet er wel beter uit dan vorig jaar in ieder geval!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:12

Peter is maar een pony'tje van 1,24m ... hij krijgt 1 pilletje (1mg is dat toch) per dag. Hij was vrij zwaar voordat deze ellende allemaal begon, maar je ziet nu gewoon z'n ribben liggen. Zou die juist mss te veel pergolide krijgen? Dat ie naar een half pilletje per dag moet? Hij is nu een maand aan de pergolide.
We proberen zo nu en dan hem wel eens van een heel zakje buut naar half te doen .. maar daar werd ie motorisch gezien acuut slechter van Ach gut

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:28

Hoeveel weegt hij ongeveer?!!
En wat voor soort pony is hij? Want ponies zijn inderdaad gevoeliger voor pergolide, bijv shetlanders moeten echt een kleine dosis omdat ze ook nog gevoeliger zijn (en lichter in gewicht!!). En in de early days van pergolide raakten ponies soms juist hoefbevangen omdat ze teveel pergolide kregen (maar dat was echt wel meer dan 1 mg, maar goed) Geef even het gewicht door aub dan reken ik even voor je!!

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:14

Hoi Lappielap, Wat vervelend voor jullie... Mijn paard had toen vooral hele dunne zolen in combi met lange tenen en platvoeten. Door de dunne zolen leverde eigenlijk elke oneffenheid/steentjes kneuzingen op ... Eerst was gesteld dat hij waarschijnlijk nooit meer zonder ijzers zou kunnen, maar zool is toch dikker geworden toen hij met ijzers liep, dus nu opnieuw geprobeerd (gaat tot nu toe goed). Ik denk niet perse meteen aan iets dat met cushing te maken heeft. Mijn paard zonder cushing heeft er precies bijgestaan zoals jij omschrijft!
Wat wellicht wel zou kunnen is dat door cushing kwaliteit van hoeven minder wordt (hoeven van Dana brokkelen nu bijv wat meer dan vroeger) en wellicht kwaliteit van zool dus ook...
Mijn paard heeft ook warme voeten gehad, maar was wel ook gevoelig op visitatietang. Heb van alles geprobeerd; omdat ze ook dachten aan hoefzweer, met hoefzak en verschillende middeltjes om zweer eruit te trekken, speciaal bekapt tbv hoefbevangenheid omdat dat ook is gedacht etc. maar uiteindelijk is het enigste dat heeft geholpen zijn zolen van de grond halen dmv ijzers en rust geven....

Hoop dat het beetje duidelijker is wat ik heb ervaren, als je vragen hebt hoor ik het wel!
Sterkte! Ben benieuwd wat de hoefsmid zegt!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:21

Ik ben erg blij met al jullie reacties ... we staan echt voor een raadsel.

@ fargo .. ik schaam me eigenlijk een beetje, want weet niet precies hoe zwaar die is. Ik volg altijd m'n moeder haar zegje op als ik hem een wormspuit moet geven Bloos Hij is trouwens nog nooit officieel gewogen.

Peter is een Welsh mix, ruin, ongeveer 20jr. en 1,24m hoog. Afbeelding 2005
Met wormspuiten geef ik hem ... voor 200kg (of 400kg, weet neit meer) ... 200 is realistischer zeker?

Hij ging juist zo goed op de pergolide .. beter ter been, meer eetlust en karakter weer beetje terug. Tot na het bekappen dat ie alle 4 de benen wat last had en de laatste week echt dat ene been minder ging belasten en nu al een paar dagen helemaal niet meer, die hangt er maar wat bij.

edit: wbt ijzers .. daar ben ik een beetje huiverig voor omdat ie dus ook eens bevangen is geweest. Vind die tegendruk vanaf de grond belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 10-11-08 12:26, in het totaal 3 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:22

Sylvia: het hoeft niet persé met cushing te maken te hebben, maar zere voeten en gevoelige zolen (en makkelijk hoefbevangen worden) is wel echt iets dat een van de kenmerken en bijwerkingen van cushing is. Dus je hebt er gewoon makkelijker en vaker last van als je paard cushing heeft.
Ontstekingen en irritaties hebben gewoon een grotere kans bij een cushing paard.

Lappie ik zie nu pas je post met update :

de basis dosis die normaliter bij een cushing paard gebruikt wordt is 0.002mg * het aantal kilo's van het paard.

Dus bij willy 0.002 * 750 kg = 1.5mg (is anderhalf pilletje)

Dus bij een paardje van bijv 350 kg>>> 0.002 * 350 = 0,7 mg

0.002 * 300 = 0.6 mg voor paard van 300 kg

Willy heeft heel lang met 1 pilletje gedaan, sinds kort krijgt hij 1,5 pas.
Heb je een meetlint of kun je op internet zoeken hoeveel dergelijke ponietjes ongeveer wegen? Het kan best zijn dat je eigenlijk meer richting een half pilletje moet zitten, zeker omdat hij ook nog pony is en die dus best gevoelig zijn voor pergolide (heb ik ooit in diverse onderzoeken op internet gelezen).

Paarden die niet reageren op pergolide kunnen uiteindelijk maximaal 0.01 * aantal kg krijgen. Dit betekent dat willy in extreemste geval dus 7 pilletjes zou mogen!! Maar dat is dus een groot paard.
Paardje van bijv 250 kg zou maximaal dan 2,5 pilletje mogen.

Er zijn zeer veel (grote) paarden die het op 1 mg doen, dan lijkt me dit voor jouw pony vrij veel (ook omdat ze er vaak gevoeliger voor zijn). Het kan zijn dat jouw DA een "hoge" dosis is gestart omdat jouw pony er erg aan toe was. Overleggen dus denk ik en zelf ook zoeken op google pony/ponies en pergolide (en dan liefst in het engels) als je het na wilt lezen.

Wat een schatje is PETER!!! Wat een lieve foto!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:39

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:47

Die had ik ook gevonden idd .. en nog een paar andere site's, maar deze heeft ze veel hoger in gewicht staan. Dus ik twijfelde.

Ik kan een wormspuit altijd samen met m'n andere pony (een E, nrps) opdelen .. maar weet zo niet of het een 600-er of 800-er is.

edit: zie nu ook pas jou update van je post Bloos

Onze DA heeft niet echt een dosis gegeven, aangezien wij zelf erop aangedrongen hebben om pergolide te gaan gegebruiken. DA had er nog nooit van gehoort als gebruik bij paarden (wel honden) ... ze hebben zelf ook ff research gedaan en zeiden ook 1 pilletje. En aangezien ik hier ook las dat de meesten 1 pilletje gebruiken, zeker omdat Peter best erg was ... dacht, dat is wel goed.

Kan het ook zijn dat ie juist te weinig pergolide krijgt, als het wel door beschading van pees/hoef is door de cushing? Of kun je dat niet 'voorkomen'?

Peter is een schatje ... tis alleen zo jammer en moeilijk om hem niet meer echt helemaal als "Peter" te zien door z'n gedrag en pijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:00

Als hij een lichte variant is en niet groot voor een welsh (je hebt volgens mij wel veel steviger en bolligere welshes) dan zit je waarschijnlijk tussen 200 en 250 kg inderdaad. En dan zou volgens de berekening die ook in Utrecht wordt aangehouden 0,5mg voldoende zijn. Dan heb je hem eerst "op orde gehaald" met 1 mg en zou je nu evt af kunnen zakken naar 0,5mg wat eigenlijk voor zijn grootte en gewicht voldoende is. Natuurlijk wel even met DA overleggen! Maar ook jouw gevoel volgen, want het is jullie paardje!!

Dit ook nog gevonden:
>>>>
Kleine Rijpony; Een kleine rijpony is een pony tot 1.30 meter, met niet zo'n zware bouw. Een goed voorbeeld is de Welsh A B en C, Kaspische pony, en meer pony's met deze bouw en grootte. Ze wegen ook ongeveer 250 kilo, dat komt omdat de Shetlander zwaarder gebouwd is.
De Arabier; Een Arabier is erg rank gebouwd, en weegt meestal 250 kilo.
Grote rijpony; De stokmaat van de grote rijpony ligt tussen de 1.30 en 1.48 meter. Zijn gewicht is helemaal afhankelijk van de bouw; een erg ranke pony is ongeveer 300 kilo, maar een zwaarder gebouwde grote rijpony zal tegen de 400 kilo wegen.
>>

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:03

maar als ze dus te veel pergolide krijgen kunnen ze ook last van bijwerkingen krijgen?
zer hoeven/pezen/gewrichten

Ik las trouwens gister de bijsluiter v/d pergolide weer eens door, kijkend naar de bijwerkingen ed ... maar wat staan er eigenlijk veel dezelfde bijwerkingen bij als symptonen die je van de cushing kunt hebben Bloos

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:29

Ja dat zou kunnen, maar over het algemeen is het dan weer meestal echt weer een stukje hogere dosis.

Maar dat ligt ook aan het gewicht en metabolisme en gevoeligheid van het paard/de pony hoe sterk die op pergolide reageert!
Daarom is het op zich altijd belangrijk om te zoeken naar de juiste dosis die optimaal is voor jouw paard. Het zou ook nog kunnen dat hij op dit moment te weinig krijgt .. om het nog lastiger te maken.
Als hij er heel slecht aan toe is geweest? Wat heeft hij voor verschijnselen gehad? Is hij meerdere keren hoefbevangen geweest of slechts 1 keer. Lastig hè zo'n ziek paard.

Maar puur objectief kijkend naar de grootte van jouw paard en zijn gewicht, zou ik op 0,5 mg uitkomen en alleen hoger gaan als 0,5 te weinig zou blijken te zijn..

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:38

Nou ja ... hij was zo slecht ter been, totaal verkrampt en stijf leek het. Dus bloed laten onderzoeken omdat het leek op soort van spierbevangenheid. Maar toen kwam eruit dat ie dat niet had maar juist Cushing. Behalve dat ik wist dat ze hoefbevangengevoelig waren en de krullig vacht wisten wij er ook niet meer vanaf. Dus eerst op internet wezen zoeken .. en toen klopten sommige symptonen toch wel met wat wij de laatste 2 jaar gezien hebben.

Hij heeft de laatste 2 jaar eigenlijk geen zomervacht meer, wij dachten dat dat gewoon kwam omdat ie ook al bijna 20 was. Onze oude Fjord heeft dat ook een paar jaar gehad, en die ging na een paar jaar spontaan wel weer in z'n zomervacht.
Hij is 2 jr. geleden licht bevangen geweest (beide voorbenen), dat zag je aan z'n manier van lopen, de hoefsmid zag het aan het bloederige weke plekje wat je op het punt v/h hoefbeen ziet(is nu niet meer te zien) .. en z'n hoeven groeiden daarna veel sneller en neigen naar opkrullen zeg maar (niet normaal recht naar beneden willen groeien). Nou ja, kan altijd bevangen worden.
Harde manenkam heeft ie ook al zo'n 2 jaar ... hij is bevangen geweest en had behoorlijk wat vetjes.

Toen kreeg ie dus dat rare verkrampte, hij stopte met eten en drinken en werd depri en apatisch, viel 1x gewoon spontaan om, kreeg etterige bultjes op z'n lichaam ... als ik zo ff wat symptonen op moet dreunen.

Hij krijgt pergolide en hij gaat (na die 2 weken nog meer verslechteren) weer redelijk normaal eten en drinken, z'n manenkam is zacht geworden, bultjes ging en snel weg, niet weer gevallen, wordt weer wat happy-er, stramme gaat ietsje beter.

Zo een beetje zeg maar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:12

Ja en hoeveel weken is het nu in totaal dat ie pergolide krijgt?
Klinkt een beetje alsof DA met opzet wat hoger gestart is omdat ie gewoon er echt niet lekker aan toe was. Krijgt hij ook magnesium inmiddels, want dat werkt ook weer tegen hoefbevangenheid en stijfheid in de spieren (helpt stofwisseling en tegen stress en spierspanning)? Verder klinkt hij best zoals Willy was (alleen had hij geen huidproblemen omdat hij toen ook al MSM kreeg en is hij niet hoefbevangen geweewst). Willy krijgt echter ook klein beetje provarium breeding erbij en biomagnesium, msm met gluco en echinae druppels. Om hem op alle fronten bij te staan.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:44

Ik geloof dat ie nu zo'n 5,5 week pergolide krijgt.
Hiernaast krijgt ie: magnesium(biomag), glucosamine, urogenicur, lamicur en buut. Alles behalve de lami kreeg ie net voordat we met de pergolide begonnen.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:00

UPDATE:

Werd net gebeld door m'n moeder dat de hoefsmid was geweest, ze zouden het bijna opgeven wbt iets kunnen vinden. Toen toch maar ff naar de toon v/d hoef gaan kijken .. en ja hoor daar spoot het eruit. Dat verwacht je toch niet, dat de zweer in de toon zit .. terwijl die juist als die liep alleen de toon belaste (en juist het achterdeel v/d hoef niet).

Nou ja, ik hoop dat dit het iig was.
Ben d'r gewoon wat emotioneel van Verdrietig Lachen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:04

Krijgt hij dan niet een beetje veel samen? Dat moeten zijn nieren ook allemaal verwerken? De urogenicur en ook lamicur? En ook de buut Bloos er nog bij?
absoluut niet banketstaaf bedoeld hoor!!!

Ik lees net je andere berichtje: ooooh wat fijn dat ie een hoefzweer heeft, tja gevoeligheid voor ontstekingen hè? Nu maar hopen dat dit het is, maar dat geloof ik best als hij verder al zoveel voor uit is gegaan! Dan zou ik de pergolide nog even aankijken en wel overleggen met DA of het terecht een wat hogere dosis is en of je deze op termijn kunt afbouwen? Arm paard met zijn zere voet, gaat nu vast weer verder vooruit!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:12

Ik hoop het ook ja, want hij ging in principe zo goed vooruit op de pergolide Lachen

We hadden eerst alleen magnesium en buut, toen bedacht m'n moeder dat het voor z'n gewrichten ook wel goed was om wat gluco te gaan geven .. vooral ook omdat z'n manier van lopen niet zo ontzettend snel beter werd (en 1 van haar Friezen is er echt enorm van verbeterd). De urogenicur komt omdat ze had gelezen dat paarden met Cushing wel eens verminderde nierfunctie hadden ... en de Lami is er net een paar dagen geleden bij gekomen vanwege z'n been. Voor het geval dat het toch, hoe vaag het ook zou zijn, hoefbevangenheid was .. en omdat 't toch best wel goed spul voor de hoeven is.
De buut krijgt ie nog steeds omdat ie gewoon met een half zakje al enorm verslechterd ... we hadden ook duivelsklauw gehaalt als vervanger, maar dat doet (nog) te weinig. Fries van m'n moeder is er bijna een jaar aan geweest, voordat ze het paard weer zonder kon ... maar ze galopeert nu toch weer mooi door het land en kan zelfs weer bereden worden ... terwijl die 2 jaar geleden grootste gedeelte v/d tijd lag, zelfs als het veulen erbij ging staan drinken.

M'n zusje haar 1e pony raakte op een gegeven ogenblik chronisch bevangen, die heeft het nog jaren gered op Lamicur en Digesticur ... super spul.

Je probeert wat heh, om 't weer beter te krijgen .. wachtend op (positieve) reactie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:25

Lappie_Lap schreef:
Ik hoop het ook ja, want hij ging in principe zo goed vooruit op de pergolide Lachen

We hadden eerst alleen magnesium en buut, toen bedacht m'n moeder dat het voor z'n gewrichten ook wel goed was om wat gluco te gaan geven .. vooral ook omdat z'n manier van lopen niet zo ontzettend snel beter werd (en 1 van haar Friezen is er echt enorm van verbeterd). De urogenicur komt omdat ze had gelezen dat paarden met Cushing wel eens verminderde nierfunctie hadden ... en de Lami is er net een paar dagen geleden bij gekomen vanwege z'n been. Voor het geval dat het toch, hoe vaag het ook zou zijn, hoefbevangenheid was .. en omdat 't toch best wel goed spul voor de hoeven is.
De buut krijgt ie nog steeds omdat ie gewoon met een half zakje al enorm verslechterd ... we hadden ook duivelsklauw gehaalt als vervanger, maar dat doet (nog) te weinig. Fries van m'n moeder is er bijna een jaar aan geweest, voordat ze het paard weer zonder kon ... maar ze galopeert nu toch weer mooi door het land en kan zelfs weer bereden worden ... terwijl die 2 jaar geleden grootste gedeelte v/d tijd lag, zelfs als het veulen erbij ging staan drinken.

M'n zusje haar 1e pony raakte op een gegeven ogenblik chronisch bevangen, die heeft het nog jaren gered op Lamicur en Digesticur ... super spul.

Je probeert wat heh, om 't weer beter te krijgen .. wachtend op (positieve) reactie.

Kan ik me helemaal voorstellen. Op zich is de magnesium al actief om de hoefbevangenheid te voorkomen en ook de pergolide probeert zaken op orde te krijgen. De gluco is ook prima, maar dan liever dus MSM met glucosamine omdat de MSM veel meer ontstekingremmend en herstellend is ook voor huid en hoeven heel veel hulp geeft.
Cushing paarden hebben veel hormonen in hun lichaam dat de bijnieren produceren, daardoor hebben de nieren het heel zwaar. Buut is ook een aanslag omdat het iets is wat de werking van pergolide vermindert en de stof heeft waarschijnlijk ook invloed op nieren. Magnesium heeft ook invloed op nieren (in de zin van dat de nieren het allemaal toch moeten bolwerken) dus de nieren hebben het al aardig busy.

Ik zou de lamidinges misschien laten vervallen omdat je paard al pergolide en magnesium hiervoor krijgt. Of zit er selenium en vitamine E in Lami... dat zou dan wel weer goed zijn voor een cushing paard.
Nou ja, het zijn waarschijnlijk homeopatische druppels zeker? Dat is dan in principe allemaal ondersteunend, wat een zoekplaatje he zo'n paard!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:50

't zijn idd homeopatische druppels Knipoog
Ik had de msn ook al eens aangekaart bij m'n moeder, maar dat heb ik er nog niet helemaal 'door' gekregen.