Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordenmaniak

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:07

ravel schreef:
Ken je deze al? http://www.centaurea.nl/
Misschien interessant eens te bellen, schijnt dat zij mensen met novelcure middelen behandelen voor migraine oid....

Hmmm het heeft eigenlijk geen verband, of misschien wel?!
2 jaar geleden kwam een homeopatisch dierenarts eens iets op de gewest vergadering vertellen over homeopathie, deze arts is van de bovenstaande praktijk.
Misschien via via met Leen Taal in contact gekomen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:55

Citaat:
je kunt twee testen doen;
culicoide en een coctail. Hierin zit; bomenmengsel,mengsel grasachtigen, kruitachtigen,schuurstof,mijtenmengsel,tyrophagus, glycyphagus, schimmelmengsel, penicillium, cladosporium, aspergillus, candida albicans...

ik denk dat er een heleboel dieren rondlopen met candida albicans....

symptomen komen namelijk behoorlijk overeen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:22

ellepel schreef:

ik denk dat er een heleboel dieren rondlopen met candida albicans....

symptomen komen namelijk behoorlijk overeen

Geen idee, maar als het wel zo is dan is het des te belangrijker 'verdachte paarden' geen suikers te geven

Een goede probiotica is volgens mij bij Candida ook geen overbodige luxe.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:02

henny_w schreef:
Verder gebruikt hij elk jaar een 1/4 van de weide om aardappelen te verbouwen. Elk jaar een ander stuk.
Nu is het zo dat onze paarden prima daar kunnen grazen, behalve in vochtige nazomers en herfst.
Quinta komt dan al na een paar uur met een giga manenkam en gek van de jeuk uit zijn weide.
Ongeacht weer, zon etc.
Een paar jaar terug heb ik al eens ergens gelezen dat aardappelen ook allerlei ziektes, schimmels en sporen in de grond kunnen brengen.
Zodra de grond langere tijd vochtig blijft zullen die schimmels en sporen waarschijnlijk gedijen. Toen had ik al een vermoeden dat schimmels en sporen bij Quinta ook een probleem zijn.
Het wisselen moet volgens mij teelttechnisch, omdat aardappels de grond uitput.
Tevens weet ik me nog te herinneren dat aardappels ziekte gevoelig zijn (misschien zijn de huidige rassen beter bestand). Meen ik te herinneren van het beetje akkerbouw wat ik op school ooit gehad heb.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:30

Fjordenmaniak schreef:
henny_w schreef:
Verder gebruikt hij elk jaar een 1/4 van de weide om aardappelen te verbouwen. Elk jaar een ander stuk.
Nu is het zo dat onze paarden prima daar kunnen grazen, behalve in vochtige nazomers en herfst.
Quinta komt dan al na een paar uur met een giga manenkam en gek van de jeuk uit zijn weide.
Ongeacht weer, zon etc.
Een paar jaar terug heb ik al eens ergens gelezen dat aardappelen ook allerlei ziektes, schimmels en sporen in de grond kunnen brengen.
Zodra de grond langere tijd vochtig blijft zullen die schimmels en sporen waarschijnlijk gedijen. Toen had ik al een vermoeden dat schimmels en sporen bij Quinta ook een probleem zijn.
Het wisselen moet volgens mij teelttechnisch, omdat aardappels de grond uitput.

Tevens weet ik me nog te herinneren dat aardappels ziekte gevoelig zijn (misschien zijn de huidige rassen beter bestand). Meen ik te herinneren van het beetje akkerbouw wat ik op school ooit gehad heb.

Dat klopt. Aardappels zijn erg gevoeling voor ziektes en putten de grond uit op bepaalde mineralen... Als er meerdere jaren aardappels op 1 stuk worden geplant heb je een grote kans op aardappelrot, parasieten en je oogst is arm.

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:42

Vandaag hebben wij als leden van het fjordenpaardenstamboek weer het clubblad gekregen en daar staat een stukje in van iemand die haar fjord in behandeling heeft bij Taal. Zij is helemaal into Taal, ze kan het iedereen aanraden en haar paard is helemaal opgeknapt. Tevens is dit een onderzoekspaard!!!!
Volgens LT zat hij in de zwaarste categorie en was er slecht aan toe, maar na 3 jaar (en vele kuren verder) schuurt hij nog wel maar minder......
Ze zegt in het stukje dat als mensen vragen hebben kunnen ze haar mail op miriamschuur@hotmail.com

Er staan 2 foto's bij een van 2003 en een van 2005 en op die van 2005 staat nog een geravelde manenkam (wel minder maar toch)

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:02

IwanLuver schreef:
Vandaag hebben wij als leden van het fjordenpaardenstamboek weer het clubblad gekregen en daar staat een stukje in van iemand die haar fjord in behandeling heeft bij Taal. Zij is helemaal into Taal, ze kan het iedereen aanraden en haar paard is helemaal opgeknapt. Tevens is dit een onderzoekspaard!!!!
Volgens LT zat hij in de zwaarste categorie en was er slecht aan toe, maar na 3 jaar (en vele kuren verder) schuurt hij nog wel maar minder......
Ze zegt in het stukje dat als mensen vragen hebben kunnen ze haar mail op miriamschuur@hotmail.com

Er staan 2 foto's bij een van 2003 en een van 2005 en op die van 2005 staat nog een geravelde manenkam (wel minder maar toch)

Heb het inderdaad al gehoord. Heel erg fijn voor die mevouw, is zij één van de gelukkigen!
Tussenstand tot nu toe; 11 fjorden uit het onderzoek gevonden, 5 daarvan tonen verbetering, 6 geen enkele verbetering waarvan er 3 zijn ingeslapen.............

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:54

[quote="IwanLuver"]Ze zegt in het stukje dat als mensen vragen hebben kunnen ze haar mail op miriamschuur@hotmail.com
[quote]
Mooie naam....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:22

Die naam (miriam schuur) staat toch ook op de 'fan-pagina' van Novelcure?
Tussen "helemaal opgeknapt" en "iets minder erg dan vroeger" zit voor mij een wereld van verschil en de foto's zijn voor mij geen bewijs van genezing.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:06

Marreke schreef:
Die naam (miriam schuur) staat toch ook op de 'fan-pagina' van Novelcure?
Tussen "helemaal opgeknapt" en "iets minder erg dan vroeger" zit voor mij een wereld van verschil en de foto's zijn voor mij geen bewijs van genezing.

Zo staat haar verhaal op de LT 'fan'pagina............

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tuesday, January 17, 2006 11:25 AM

ULMAR 19990275

We kunnen het bijna niet geloven!! Ulmar is modelruin geworden en heeft een A voor de zadelproef gehaald. En dat voor een paard wat we 3 jaar geleden bijna hadden opgegeven. Hij verwondde zichzelf ernstig en was “onbereikbaar” omdat hij zo’n verschrikkelijke jeuk had. Ik was hele dagen met hem bezig, wondjes verzorgen, wassen, borstelen en vliegenspul erop doen. Natuurlijk hebben we ook van alles uitgeprobeerd. Allerlei smeerseltjes, kruiden door het voer, spuiten van de dierenarts, dekens etc. Niets hielp. Hij was een zielig hoopje ellende en je kon ook echt aan hem zien dat hij zich niet goed voelde. Hij beet en schuurde zich overal, zat op zijn kont rondjes te draaien. Hij had op een gegeven moment zijn knieën kapotgebeten (aan voor en achterbenen) en zelfs zijn oren tot bloedens toe kapot geschuurd! Echt verschrikkelijk om te zien. Hij werd steeds magerder van al dat schuren. Ook werd hij niet geaccepteerd door zijn broer en zijn moeder. En hij wilde zo graag even kriebelen.

Toen het Fjordenpaardenstamboek met een enquête kwam over zomereczeem hebben we die natuurlijk ingevuld. We waren blij te horen dat we mee konden doen aan het onderzoek. We hadden Ulmar al bijna opgegeven en dit zou een laatste optie zijn.

Dhr. Taal (www.novelcure.nl) heeft een bloedonderzoek gedaan en daaruit bleek dat Ulmar er echt heel slecht aan toe was. Hij zat vol afvalstoffen en zijn darmen functioneerden niet goed. Hij zat in de zwaarste categorie en was bijna niet meer te behandelen.

Nu zijn we 3 jaar en een heleboel (Eczit en Gastrint) kuren verder. Veel mensen verklaarden ons voor gek, maar we hebben doorgezet! Hij schuurt nog wel, maar je kunt iets wat zich in al die jaren heeft opgestapeld niet ineens het lichaam uit krijgen. Ieder jaar gaat het beter! Hij krijgt aangepast voer (Subli Semit speciaalmix) en gaat met mate op de wei, zodat hij niet teveel suikers en eiwitten binnen krijgt. Verder lopen de paarden met zijn drieën dag en nacht buiten, af en toe een buitenritje of een lange afstandsrit en een keer met de fjordenclub (www.fjordenvrienden.nl ) op stap. Een stressloos, lui leventje dus!

Het belangrijkste is dat Ulmar zich weer beter voelt en geaccepteerd wordt door de andere paarden. Hij kijkt veel vrolijker uit zijn ogen en heeft een rust over zich die hij eerst nooit had. Voorheen kon hij niet eens fatsoenlijk stil staan van de zenuwen, kriebels etc. Bij de zadelproef, afgelopen najaar, stond hij helemaal los en kreeg een 10 voor gedrag bij het opzadelen! Ik heb gewoon een heel ander paard!!

Ik wil hierbij Dhr Taal enorm bedanken en natuurlijk het Fjordenpaarden Stamboek dat in eerste instantie mee is gegaan in het onderzoek!

Als er mensen zijn met vragen over mijn ervaring met Novelcure kunnen ze me altijd mailen.

Groetjes,

Miriam. (miriamschuur@hotmail.com)

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 01:41

Fjordenmaniak schreef:
ravel schreef:
Ken je deze al? http://www.centaurea.nl/
Misschien interessant eens te bellen, schijnt dat zij mensen met novelcure middelen behandelen voor migraine oid....

Hmmm het heeft eigenlijk geen verband, of misschien wel?!
2 jaar geleden kwam een homeopatisch dierenarts eens iets op de gewest vergadering vertellen over homeopathie, deze arts is van de bovenstaande praktijk.
Misschien via via met Leen Taal in contact gekomen

De echtgenote van een van de artsen van Centaurea is dierenarts, en haar paard is via Leen Taal genezen van zomereczeem. Tenminste, dat was vorig jaar. Ik vermoed dat dat de link is tussen deze praktijk en Taal.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:57

Die mevrouw moet natuurlijk wel het hele leven van dat paard door blijven behandelen. genezen is hij dus niet. dat leid ik ook af uit het stukje dat ze schrijft. ik ben ook op internet aan het zoeken naar info, maar ik krijg er niet veel meer uit dan wat we al gezien hebben in dit topic, helaas...

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:26

Inderdaad merrieveulen, ka$$a!

Zaterdag werd ik in het bos door Ravel gebeld, maar waar ik toen later aan dacht he, is het eigenlijk voor paarden die deze kuur gebruiken en tegelijkertijd in de wedstrijdsport worden uitgebracht, geen 'doping'? Daar de meeste kruiden kalmerend zijn enzo?! Of zie ik dat verkeerd?

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:28

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:39

Ik heb de resultaten gelezen IwanLuver. Ik zal even contact met haar opnemen. Ik heb het idee dat ik het boekje van Marielle de Vries zit te lezen als ik de voorlopige resultaten lees .
Bovendien vind ik dat ze wel erg veel conclusies durf te trekken uit een steekproef van 60. Bijna alle paarden zijn werklustig, slechts 10 mensen geven aan dat hun paard lui is. Dan is 1/6 >;)

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:02

IwanLuver schreef:
http://nicolette.hebing.net/index.php?o ... e&Itemid=1
En dan onderzoek zomereczeem. Bij de resultaten staan wel intressante dingen.
Het klinkt in ieder geval een stuk NLser dan LT en logischer. Ga nu ff verder lezen op pagina 2.

@Trisca: Wie is Mariele de Vries? Of is dat die schrijfster van het boekje zomereczeem?

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:20

Ik vroeg me überhaupt af of een paard dat een kuur van LT krijgt in de sport kan lopen omdat er staat dat ze alleen lichte beweging mogen krijgen. Nou vind ik lichte beweging een uurtje draven in het bos maar ik denk dat dit al uit den bozen is.

In het stukje over Ulmar staat ook dat hij een lui leventje heeft, maar of dit nou direct als ideaal gezien moet worden? (Zo komt het op mijn over in elk geval)

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:23

En dan nog iets. Volgens LT hebben deze paarden last van stress en is dat allemaal onnatuurlijk toch?
En paarden in het wild dan? Die moeten toch op hun hoede zijn voor evt roofdieren. Dat levert volgens mij ook stress op. Misschien niet zoveel stress als sommige paarden die op stal staan, maar 100% stressvrij redt je nooit.

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:39

Ganna schreef:
In het stukje over Ulmar staat ook dat hij een lui leventje heeft, maar of dit nou direct als ideaal gezien moet worden? (Zo komt het op mijn over in elk geval)

Eigenlijk is dit paard nog zieliger, want zoals ook in het stukje te lezen is heeft hij idd een lui leventje en soms dan mag hij een lange afstand lopen. Lijkt me niet echt leuk voor zijn spieren, lang niks doen en vanuit dat niks ff een lange afstand lopen
Daarbij haalt die Nicolette ook aan dat dus beweging juist weer wel goed is, en dat lummelen in de wei niet echt beweging is die daar bij bij zou dragen.

Overigens vind ik een uurtje in het bos draven wel meer dan lichte beweging, maar die interpretatie kan voor iedereen verschillend zijn. Bij ons is de Utrechte Heuvelrug ook heuvelachtig

Djilan schreef:
Misschien niet zoveel stress als sommige paarden die op stal staan, maar 100% stressvrij redt je nooit.
Inderdaad, en een beetje stress is helemaal niet erg.
Misschien moet er bij eczeempaarden ook naar de opfok periode gekeken worden, en dan met name de periode bij de moeder.
Wij bouwden bij de veulens altijd op om tijdje bij mama weg te moeten. Dus na een week tot 1,5 ff 5 minuutjes alleen op de stal en dan terug naar mama, en zo langzaam opbouwend. De veulens hadden soms van die momenten, dat je ze dacht denken, yes ff zonder mama. Maar als mams terug was, wisten ze ook weer niet hoe snel ze weer ff moesten lurken Maar bij veel veulens zal het ook in 1 keer abrupt weg bij mama zijn, of erger nog eerder dan 4maanden weg bij mama.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:42

Marielle de Vries is inderdaad de schrijfster van het boekje zomereczeem

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:47

Oke... zat ik in de goede richting te denken

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:15

Ik zag net dat Ulmar's verhaal, al in 2003 hier op bokt heeft gestaan: viewtopic.php?f=3&t=161979 Net op slot gezet doordat iemand anders er perse nog in wilde reageren

angelqenoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:52

zucht want een ellende
mijn fjordje heb ook zomereczeem maar die moet ik echter spuiten want alleen een kuurtje help niet meer
ik wilde ook leen doen maar nu dus niet meer
zat dus ook even te lezen op zijn site en zag dus dat miriamschuur erg baat bij had
ik dus vandaag (20 maart) gelijk geemailt want dit is een wonder voor mij dus dacht ik
en ik weet dat ik dit misschien niet kan maken maaruh ik kan hier dus niet echt mee HUIL SNIK
want wat ik uit begrijp is dat ik elk jaar voor duizende euries moet dokken en dan niet vrij is van eczeem???????????
zucht
en nu even gauw ook nog een vraag subli granenmix ????????? wat en hoe en waar kan je dit kopen???? en hoe zit dat met dat hooi wat niet bemest is of zo
misschien is dat hier en daar wat uitgelegt maaruh 44 paginas is erg veel eigelijk thnxxxxxxxxxxx
o ja ik heb stamboek fjorden gevraagd hoe of wat is maaruh GEEN ANTWOORD snik eigelijk terwijl ik lid ben verwacht ik wel minsters een antwoord
maja hier de email van mij en de aardige vrouw die mij even de tijd wilde geven om te reageren ( zeker van mij geen slecht woord over haar bedoordeel wel maar veroordeel niet )
hallo

ik zag een sukje tekst van jou over zomereczeem
dat het bij jou paardje zo goed heb geholpen
nou heb ik een vraagje ik ben naar een bijeenkomst geweest over zomereczeem
daar leerde ik mensen kennen die fjorden en ijslanders en friezen hebben met zomereczeem
mijn fjord die heb dus ook zomereczeem
maar om even terug te komen er waren mensen die dus met hun ijslanders een kuur hadden gedaan sommige hadden 2 a 3 paarden
maar de resultaat was 0,0 ze hadden het niet eens minder maar terwijl ze wel zomereczeem hebben
en sommige dierenartsen waren er ook niet echt mee waaronder ook mijn dierenarts
en ik moet die van mij soms suiten omdat te erg is
maja mijn vraag is dus eigelijk aan jou omdat ik tot nu toe niemand iets over hoor (vereneging enz)
wat heb jij gedaan en wat zou jij eigelijk aanraden om mij te kunnen overtuigen dat ik die kuur moet beginhnen want laten we wel zijn het is niet goedkoop als het niet lukt
ik hoop super super super graag dat je mij hier antwoord op kan/wil geven
want ik ben bang dat straks mijn paardje met hoefbevang raakt
zeer vriendelijke groetjes

Hallo,

Bij ons is het ook nog niet helemaal over maar het gaat een heel stuk beter. We zijn al 3 jaar bezig en hebben meerdere kuren gegeven...Je kunt niet verwachten dat iets waar het paard al zolang mee loopt ineens over is. Was dat maar waar....Ten eerste zul je ook wat aan de leefomstandigheden moeten doen, je voer aanpassen etc. Ik heb mijn paarden bij huis staan dus ik zie ze heel vaak, en kan dus ook bepaalde kleine veranderingen waarnemen. Ulmar werdt altijd weg gejaagd door zijn broer en moeder...daardoor stond hij steeds in de stress....Als een mens steeds stress heeft wordt hij ook ziek..een paard dus ook. Nu laat hij zich niet meer zo snel wegjagen en kijkt hij vrolijker uit zijn ogen...dat is een kleine verandering maar wel heel belangerijk.

Je zult voor jezelf moeten beslissen of je zo'n kuur wilt geven, bedenk dat je ook bloedonderzoek moet doen en dat het vaak met 1 of 2 kuren niet over is. Ik ben er van overtuigd dat het bij ons goed werkt maar dat kan voor ieder paard anders zijn. Ik weet wel dat wij de hele paardendrogist gehad hebben en dat niets hielp.Anderen hebben wel baat bij een supplement of smeersel van de paardendrogist.

Ik ben geen vertegenwoordiger van Novelcure, ik heb alleen mijn ervaring op papier gezet omdat ik heel blij ben dat het zo goed gaat en omdat ik trots ben op mijn paardje wat we een paar jaar geleden bijna hadden laten inslapen en dat hij het nu zo goed doet.
Ik hoop echt zo dat hij een keer helemaal beter wordt! Maar dat is afwachten...het is nu in ieder geval een heel stiuk beter met hem.

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben, als je nog iets wilt weten hoor ik het wel,
Groetjes en succes!

Miriam

maja ach ja wat moet ik nu nog zeggen ik kan alleen maar huilen en even super blij zijn omdat hij nu weer super mooi eruit zie en straks als een geschaaft kaasje

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:14

angelqenoj schreef:
Ulmar werdt altijd weg gejaagd door zijn broer en moeder...daardoor stond hij steeds in de stress....Als een mens steeds stress heeft wordt hij ook ziek..een paard dus ook. Nu laat hij zich niet meer zo snel wegjagen en kijkt hij vrolijker uit zijn ogen...dat is een kleine verandering maar wel heel belangerijk.

Zou ze wel weten hoe het er in de natuur aan toe gaat wat rangorde betreft ?
Joh, wat is de natuur dan stressvol voor paarden.
Rangorde, roofdieren, gevaarlijke terreinen, mogelijk voedselschaarste enz. enz.

Nee dan kan je er maar beter jaarlijks een aantal Novelkuren in stoppen die voornamelijk kalmerend werken.
"Natuurlijk sederen" dus en jezelf voor de gek houden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:47

inderdaad, bij de reacties van 'tevreden klanten' lees je ook dat het opvalt (bij de meesten) dat het paard rustiger wordt. dat lijkt me niet echt fijn, op concour met een paard dat onder de kalmeringsmiddelen zit, of op z'n minst weinig puf heeft.

het lijkt me zowiezo vreemd dat een paard met een dergelijke kwaal nog kalmerende middelen nodig heeft, de constante jeuk, het schuren en de pijn door de opengeschuurde huid zijn al vermoeiend genoeg zou je denken... of is die sederende werking een bewuste keuze bij een dergelijk middel?