[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freya_bokt

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:10

franka, heb je een PM gestuurd Knipoog

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:14

skessa schreef:
Mijn ijslander Thyrla heeft een nieuwe eczeemdeken, een blauwe van de ijslandershop.Die van Pagony bleef nl niet goed liggen.
Geadviseerd werd maat M, maar ik twijfel wel een beetje of ie niet véél te groot is.
Wat vinden jullie?
De pasvorm is in in elk geval wel veel beter dan van de Pagony!
En mooi blauw is niet lelijk! Tong uitsteken
Afbeelding

Afbeelding

Hoi Skessa,

Mooi foto's heb je er van gemaakt, is toch altijd duidelijker dan de foto's waarmee een produkt wordt aangeprezen. Ik wilde vragen welke stokmaat je ijslander heeft. Hij zit inderdaad wel wat ruim, maar ook niet al te gek. Ik had waarschijnlijk voor mijn fjord voor een L gekozen, maar als ik jouw foto bekijk zou ik voor mijn ronde koekiemonster van 1.44 wel toe kunnen met M.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:16

hoi Toverpaardje, mijn Thyrla is 1.34 m 'hoog'.

De ijslandershop vindt het toch de goede maat, omdat ze de ruglengte echt nodig heeft met grazen.
Inmiddels zit het achterste elastiek van de buikflap ook netter dan op de foto. Knipoog
De buikflap bedekt trouwqens de hele buik van mijn paardje. Voor ruinen misschien niet zo prettig Bloos

Ze zeggen dat de hals niet heel erg wijd is, zelf even kijken of je fjord hem wel aankrijgt!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:27

Dan zou ik inderdaad toch voor een L moeten gaan, wil ik deze deken aanschaffen..

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:54

sommige mensen zeggen dat azijn goed werkt tegen jeuken is dat zo ?

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:07

ik heb het al gevonden Haha!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:50

Toverpaardje, ik denk het haast ook!
kijk even op de site van de ijslandershop, voor de maattabel, of bel ze even. Alle maten hebben dezelfde prijs, dus daar hoeft het niet om over te gaan!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:03

Ik heb van die blauwe eczeemdeken nog een maat s liggen.
Iemand interesse? Haha!
Mijn pony heeft de deken anderhalve dag opgehad maar hij zat helaas toch iets te strak.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:53

hoi Skessa, schuurt je pony nog? of is dat gestopt met het dragen van de deken? en als ze nog schuurt, hoe doorstaat de deken het?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 21:17

zweetvos, is ie een dagje 'te leen' om te passen of ik toch niet beter de S kan hebben? Als ie past wil ik hem wel van je overnemen!!!!! Ik twijfel nog steeds of die mijn paardje niet beter zou passen nl! Dan kan ik de M wel weer verkopen ( of ruilen met jou???)!
Wat voor paardje heb jij ,waar je het voor gekocht hebt?

Shadowlover: Thyrla heeft hem alleen nog maar gepast en verder nog niet aangehad. Door de harde wind was het nog niet nodig. Ik houd je op de hoogte Knipoog

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 07:54

Skessa, ik heb je pb beantwoord Knipoog.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:46

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:01

lijkt op zomereczeem, ben ik bang.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:42

ik ben bang van wel ja dat dat zomerexeem is,, (@ junior_jody)

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:15

Mijn merrie schuurt ook met dr buik. Hebben jullie dat ook?

Nu staat ze 24/7 op de wei. Voilgend jaar wil ik haar wel een dekentje op doen. Maar is dit niet warm met dit weer?

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:25

Mitnait schreef:
Mijn merrie schuurt ook met dr buik. Hebben jullie dat ook?

Nu staat ze 24/7 op de wei. Voilgend jaar wil ik haar wel een dekentje op doen. Maar is dit niet warm met dit weer?

Heeft ze ook een harde manenkam?
En als ze echt eczeem heeft kun je beter nu met een deken beginnen.
Het wordt anders alleen maar erger.
En nee het is niet te warm, stof juist er speciaal voor gemaakt.
En als een paard 24 uur per dag op het land staat, is dat ook niet goed voor de eczeem.
Je kan beter je paard op een kaal stuk zetten en dan per dag een paar uur op het land zetten.
Dit ivm met de eiwitten in het gras.
Je kan hier heel veel over vinden op www. zomereczeem.nl

Succes ermee!!!!!!!!!!!!!!

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:37

Ik heb speciale shampoo en zalf voor haar eczeem. Nu gaat het aardig. Ze schuurt zeg niet meer open. Ik was haar nu 2x in de week hooguit en smeer haar geschuurde plekjes in met de zalf. Het helpt super. Maar is het nu niet te laat om met de deken te beginnen?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:36

Ik heb mijn merrie 2 weken geleden nog onder deken gezet, omdat ze zomerexceem bleek te hebben. Ik heb haar pas 7 weken, dus dat is mooi kl*te.
Ze gaat niet weg, omdat ik niet weet waar ze anders terecht komt en dat verdient ze niet.
Ik merk nu al verschil. Haar manenkam is veel zachter en de open plekken zijn nu dicht. Er kwamen korsten op en die zijn nu ook weg.
Ze staat nu 24 uur op het land, omdat ze in een buitenstal staat en anders alles kapot schuurt aan haar voerbak. Haar hoofd bleek nu ook open te liggen, dus heb nog een hoofdkap gekocht.
Ik zou wel kiezen voor een stevige deken zoals: Boett, RSH of de Itch off deken van Meulenkamp, want het paard kan de eerste tijd nog wel een schuren met deken op. De laatste heb ik.

Mijn paard vertrekt nu naar een andere stal, waar ze komt te staan in een binnenstal en waar ze een paar uurtjes per dag naar buiten kan op een klein stukje weiland, ook kunnen we rijden in de binnenbak, want buiten was ze niet meer te hanteren, ze werd helemaal idioot van de vliegen, ondanks de goede vliegenspray.

Wat kun je doen aan een hotspot??

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:59

Maar als ik nu een deken doe maar haar toch 24/7 op het land laat staan is dat niet tegenstrijdig? Moet ze dan niet meer naar binnen? Want dat heb ik liever niet.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 06:12

Mitnait schreef:
Maar als ik nu een deken doe maar haar toch 24/7 op het land laat staan is dat niet tegenstrijdig? Moet ze dan niet meer naar binnen? Want dat heb ik liever niet.

Die van mij staat ook al 2 weken 24 uur op het land, omdat ik eerst de jeuk wilde verminderen. Bij die van mij komt het duidelijk van de vliegen en die kunnen nu niet meer bij haar komen, dus ze is een stuk rustiger en de plekken verdwijnen.

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:41

Mitnait schreef:

Ik heb voor mijn ijslander (die eczeem heeft) een stuk afgezet op het land.
En dan mag ze per dag een paar uur op het land.
Ik heb het zo afgezet dat ze niet kan schuren.
En als ze dan een paar uur op het land gaat, smeer ik haar eerst in zodat de drang naar schuren minder wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:29

Citaat:

dat is een natte eczeemplek he?
haal hydrocortiderm bij de dierenarts en doe dat 1x per dag erop, dan trekt het zo weg.
de mijne had een hotspot op zijn staartaanzet zitten, dankzij de hydrocortiderm trekt dat nu weer weg. ( hydrocortiderm is een soort antibiotica zalf)

sinds appie verhuisd is is zijn dikke manenkam weg Haha!
en hij jeukt minder, wel zie ik hem regelmatig nog proberen om met zijn achterhoeven zijn hals te krabben,maar t ziet er in elk geval goed uit..

hij staat op gemaaid land, het gras is echt superkort,staat ook weinig en er staat een ander soort gras, dit is veel langer,groffer en dikkere stengel met bredere blaadjes...

denk toch echt dat dat dus ontzettend veel invloed heeft

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:13

Ik denk dat hormonen ook voor een groot gedeelte meespelen. Mijn merrie had tijdens haar dracht en zoogperiode gewoon bijna geen last van zomereczeem. Heb het hele jaar niet gesmeerd of de deken op gedaan. In het begin had ze een stukje van de manenkam eraf geschuurd, maar daar stopte ze toen ook opeens mee, ook niet tot bloedens toe dus!
Nu is het veulen eraf en ze schuurt ik-weet-niet-hoeveel-keer erger als andere jaren.

Ook zit ze nu gewoon niet zo lekker in haar vel, dus ik laat morgen een VA langskomen. Gewoon even checken Lachen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:46

Mitnait schreef:

Hoi, mijn paard staat ook 24/7 op het land. Was bij mij ook geen optie om hem binnen te houden, want daar schuurt hij ook, én z'n wei is toch ook bijna kaal, dus dat hoeft niet altijd ten grondslag te liggen aan het schuren!!

Hij stond de eerst maand zonder deken, maar hij schuurde toch z'n staart kapot (en een beetje bij de manen). Begin juni heb ik er een deken opgegooid. Ik heb gekozen voor een Bucas Buzz Off, die leek me wat slijtvaster, aangezien ik niet de illusie had dat het schuren direct over zou zijn.

Inmiddels verkeert de deken nog in zeer goede staat (een paar kleine gaatjes die ik gedicht heb). Hij blijft heel goed liggen én door zijn lichtblauwe kleur blijft mijn zwarte paard ook met 30 graden nog relatief koel! Hij staat nu ook een stuk rustiger in het land, hij vindt het best dat hij die deken om moet.

Je kunt ook kiezen voor een Boett, maar die zijn nog duurder, en ik was bang dat die binnen notime kapot zou zijn met ons houten hek. Mocht in de toekomst de Buzz Off niet meer voldoende werkern, dan koop ik die alsnog wel eens. Maar voorlopig ziet z'n staart er super uit!! Geen schuurplekken / beschadigingen meer!

Ik smeer trouwens nog wel 1x per dag met Cojosol huidlotion, maar het is al een paar weken geleden dat ik zijn staart gewassen heb. (terwijl ik dat in de eerste maand zonder deken om de 2 dagen moest doen!)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:31

ellepel schreef:
Citaat:

dat is een natte eczeemplek he?
haal hydrocortiderm bij de dierenarts en doe dat 1x per dag erop, dan trekt het zo weg.
de mijne had een hotspot op zijn staartaanzet zitten, dankzij de hydrocortiderm trekt dat nu weer weg. ( hydrocortiderm is een soort antibiotica zalf)

sinds appie verhuisd is is zijn dikke manenkam weg Haha!
en hij jeukt minder, wel zie ik hem regelmatig nog proberen om met zijn achterhoeven zijn hals te krabben,maar t ziet er in elk geval goed uit..

hij staat op gemaaid land, het gras is echt superkort,staat ook weinig en er staat een ander soort gras, dit is veel langer,groffer en dikkere stengel met bredere blaadjes...

denk toch echt dat dat dus ontzettend veel invloed heeft

Ja het is geen droog plek. Komt een beetje geelachtig vocht uit. Het gaat vaak een paar dagen goed en dan zit er weer een korstje op. Maar helaas het gaat steeds weer open en het gaat al bijna 3 weken zo.