[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimJenda

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:08

Mijn paard heeft nu sinds 1,5 week ook erge mok. Maar zodra ik er al naar wijs begint hij erg te trappen. Het is elke dag een ramp om zijn kootholtes in te smeren (heb zalf van de dierenarts). Hoe doen jullie dit? Blijven jullie paarden wel staan?
Die van mij is echt levensgevaarlijk bezig.......

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 00:18

Ik heb gister een merrie gekocht (zie topic: viewtopic.php?f=1&t=728044 )
met hele erge naar binnen geslagen mok. Nu heb ik in heel mijn loopbaan nog nooit een paard met mok gehad.
Ik was nu iedere dag met betadine scrub en heb een penniclilline kuur van 5 dagen waarvan de eerste drie erop zitten. Vanaf maandag wil ik niet meer zo vaak wassen en mokzalf gaan smeren. Wat kan ik nog meer doen? Paardje heeft hele erge pijn!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:49

Kris25 schreef:
Ik heb gister een merrie gekocht (zie topic: viewtopic.php?f=1&t=728044 )
met hele erge naar binnen geslagen mok. Nu heb ik in heel mijn loopbaan nog nooit een paard met mok gehad.
Ik was nu iedere dag met betadine scrub en heb een penniclilline kuur van 5 dagen waarvan de eerste drie erop zitten. Vanaf maandag wil ik niet meer zo vaak wassen en mokzalf gaan smeren. Wat kan ik nog meer doen? Paardje heeft hele erge pijn!

Da raadplegen!
Zelf heeft één van mijn paarden beginnende mok.
De DA heeft mokzalf gemaakt.
Het is uierzalf(die vette) met daardoor gemengt cortisone.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:23

DA is erbij geweest en ben nu dus aan het wassen met betadine scrub en penecilline aan het spuiten.
Heb ook mokzalf maar omdat het zulke grote open wonden zijn (zie foto's topic onderschrift) wil ik die er nog niet op smeren. Dus nu iedere dag wassen en droogdeppen met schone doeken. Doe ik het dan goed?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 23:08

heyhey

ik had van mn hoefsmid dus de tip gekregen met imaverol te wassen. hij dacht dat het meer rasp was dan mok. dit heb ik gehaald, maar hoe weet je ooit of je het goed verdund of komt dat niet zo nauw? er staat op de verpakking wel hoe of wat, maar dat moet je dan helemaal met een spuitje doen (geloof 10 ml op bijna een halve liter water) weet iemand dit?

terrortitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 23:16

Kris25 schreef:
DA is erbij geweest en ben nu dus aan het wassen met betadine scrub en penecilline aan het spuiten.
Heb ook mokzalf maar omdat het zulke grote open wonden zijn (zie foto's topic onderschrift) wil ik die er nog niet op smeren. Dus nu iedere dag wassen en droogdeppen met schone doeken. Doe ik het dan goed?

mischien helpt betadine spray dan word het droog

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 08:20

Dat ga ik dan vanmiddag halen, dank je wel voor de tip!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:07

Bonny4life schreef:
heyhey

ik had van mn hoefsmid dus de tip gekregen met imaverol te wassen. hij dacht dat het meer rasp was dan mok. dit heb ik gehaald, maar hoe weet je ooit of je het goed verdund of komt dat niet zo nauw? er staat op de verpakking wel hoe of wat, maar dat moet je dan helemaal met een spuitje doen (geloof 10 ml op bijna een halve liter water) weet iemand dit?

Hmmmmm, volgens mij is dat imaverol net zoiets als sebacil, dus verdunnen met water, handschoenen aan en dan inmasseren in de benen en niet uitspoelen. Maar dat staat het niet op de fles?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:33

imaverol is voor schimmelinfecties...hmz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:32

Nou, geen Imaverol voor mok nee; dat is voor schimmelinfecties e.d. ; zoals hier al aangegeven.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:43

Imaverol is gewoon ontsmettingsmiddel geloof ik, maar ik heb er nog nooit van gehoord tegen mok...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:29

ik kreeg echt de tip imaverol, is niet alleen voor schimmel en schurft enz.. kan ook andere vormen aanpakken, er staat op, borstelen met een borstel en geloof ik wel uitspoelen.. moet je het laten zitten dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:36

Imaverol is geen ontsmettings middel maar een middel tegen schimmel en schurftmijten.
Imaverol geneest geen mok maar wel schimmel en schimmel kan weer mok veroorzaken.Dus zo blijf je in een kringetje draaien.

Word de mok veroorzaakt door een schimmel dan helpt de imaverol wel en zal ook de mok verminderen.

het is heel verstandig om je borstels ook even in de imaverol te zetten.Een oplossing maken de borstels erin gooien een paar uurtjes laten staan en je borstels laten drogen.

Op je paard gebruik je het ook door een oplossing te maken je paard er goed mee in te smeren en het dan zo te laten drogen.je moet ze dus niet naspoelen.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:10

Mijn paard heeft opeens flinke mok gekregen. Ze heeft een tijd niks gedaan (blessure) en nu ze weer wat aan het werk is denk ik dat ze te weinig weerstand heeft overgehouden en nu dus mok heeft. Ik heb van mijn DA spray gekregen, CTC heet het. Te gebruiken voor koeien, schapen en varkens.. Knipoog Gisteren erop gesprayd en nu heeft mijn paard dus blauwe voeten. Ik hoop dat het helpt!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:15

silvana schreef:
Imaverol is geen ontsmettings middel maar een middel tegen schimmel en schurftmijten.
Imaverol geneest geen mok maar wel schimmel en schimmel kan weer mok veroorzaken.Dus zo blijf je in een kringetje draaien.

Word de mok veroorzaakt door een schimmel dan helpt de imaverol wel en zal ook de mok verminderen.

het is heel verstandig om je borstels ook even in de imaverol te zetten.Een oplossing maken de borstels erin gooien een paar uurtjes laten staan en je borstels laten drogen.

Op je paard gebruik je het ook door een oplossing te maken je paard er goed mee in te smeren en het dan zo te laten drogen.je moet ze dus niet naspoelen.

bedankt voor je uitleg! maar het kan dus geen kwaad als ik dit probeer ook al is het bv. geen schimmel achtig iets?

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:44

ik heb gister een pot Tendo's Zwavelbloem gekocht, omdat mij dit aangeraden is.
maar er staat in kleine lettertjes op: niet voor geneeskundige doeleinde ?? ik heb het in een drogisterij gekocht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:54

Imaverol kan geen kwaad je moet het wel over 14 dagen herhalen.

de zwavelbloem moet je gebruiken met theetreeolie en en dan samen met olijfolie een papje maken en er opsmeren.

Bij ons is de mok ook terug dus ik ga zo die zwavelbloem ook eens halen.

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:04

ik had als tip gekregen om het te mengen met uierzalf, wordt olijfolie niet te dun of valt dat wel mee?

*edit*
in welke vergelijking moet je het met elkaar mengen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:22

10 druppels teethree de oeder en olie tot het een papje word.Ik denk dat uierzalf ook kan je moet alleen zien dat het niet geparfumeerd is.dan kan het gaan prikken in de wondjes.

de gene waarvan ik de tip heb heeft tinkers en die gebruikt de olie omdat het beter smeert en bovendien de sokken beter beschermt op de wei tegen de modder.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:29

DA is geweest en die heeft mij aangeraden om te stoppen met betadine, omdat ze er brandwonden van kreeg. Nu Acederm (zo vaak mogelijk insprayen) en daarna met een handdoek de korsten eraf wrijven. Dan mokzalf aanbrengen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:34

Mendi schreef:
Mijn paard heeft opeens flinke mok gekregen. Ze heeft een tijd niks gedaan (blessure) en nu ze weer wat aan het werk is denk ik dat ze te weinig weerstand heeft overgehouden en nu dus mok heeft. Ik heb van mijn DA spray gekregen, CTC heet het. Te gebruiken voor koeien, schapen en varkens.. Knipoog Gisteren erop gesprayd en nu heeft mijn paard dus blauwe voeten. Ik hoop dat het helpt!

CTC spray werkt goed, ook voor rotstraal enzo.
Pas wel op, gebruik het niet TE vaak, er zit een soort antibiotica in (zo is het mij uitgelegd) en dus niet goed om overal op te spuiten. Hou het dus bij de mok, en gebruik het niet op elk wondje dat je paard heeft/krijgt.

Wij hebben het zelf voor rotstaal, ons was aangeraden het max 3 keer in de week te gebruiken. De andere dagen inspuiten met azijn (met zout er in).
Als ze dat al zeggen bij rotstraal, dan zal het zeker gelden voor de kootholtes denk ik.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:37

ma_rie_tje: ik heb het maar 2x gebruikt en op eigen gevoel maar even gestopt, anders droogt de huid ook zo uit. Gisteren op de plekjes (korstjes) wat sudo creme gesmeerd, dan ga ik die er vanavond proberen eraf te krabbelen.
Bedankt voor je aanvulling op mijn berichtje!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:39

het droogt inderdaad heel erg uit, maar het werkt opzich goed, zeker als het snel gaat ontsteken

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:56

silvana schreef:
Imaverol kan geen kwaad je moet het wel over 14 dagen herhalen.

de zwavelbloem moet je gebruiken met theetreeolie en en dan samen met olijfolie een papje maken en er opsmeren.

Bij ons is de mok ook terug dus ik ga zo die zwavelbloem ook eens halen.

op de verpakking staat herhalen om de 3, 4 dagen. wat raad jij aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:03

Ik zou dan doen wat op de verpakking staat omdat het herhalen wel belangrijk is.
Die 14 dagen had de dierenarts ons voorgeschreven maar dat ging dan over een gewone schimmelinfectie.Ik kan me voorstellen dat je het bij mok vaker moet herhalen.