PaolaPromise schreef:Als dat paard gaskoliek krijgt als hij zijn band niet om heeft en alle andere 40 paarden het niet hebben denk ik toch niet dat het door het voerregime komt.
Het is allang en breed bewezen dat paarden geen (gas)koliek krijgen van het zuigen. de lucht die ze opzuigen komt namelijk helemaal niet in de maag.
je moet het juist andersom zien. luchtzuigers hebben 9 van de 10 x last van hun maag. eten wordt niet goed verteerd en doet er wat langer over naar de uitgang en ligt vervolgens te rotten in de darmen. bij dit proces komt gas vrij en DIT kan voor de koliek zorgen. dus ze krijgen geen koliek OMDAT ze zuigen maar door de maag/darmproblemen welke de oorzaak zijn van het zuigen. en het kan wel aan het voerregime van stal liggen want dat 40 paarden er goed tegen kunnen betekend niet dat jouw paard er ook maar tegen moet kunnen. even een voorbeeldje: bij ons op stal kunnen alle paarden heel goed tegen kuil en meerdere kilo's brok per dag, mijn paard hoeft maar iets daarvan te krijgen en hij heeft last van zijn maag.
ook mijn paard heeft dag en nacht een band om gehad. ik had ook het idee dat hij lucht binnenzoog omdat hij daarna steeds een dikke buik had. hij stond zonder band echt aan 1 stuk door te zuigen. at amper nog en was de hele dag zo stoned als een garnaal. op advies van de dierenadvies maagzuurremmers voor mensen gaan geven en nog een ander goedjes en een totaal ander voerregime. onbeperkt hooi en geen krachtvoer meer. ook zo min mogelijk op stal want daar werd hij toch op 1 of andere manier gestrest van waardoor hij sneller ging zuigen. ook ging de band af want daar worden ze alleen maar meer gestrest van. (en dat zie je dus 9 van de 10x niet aan een paard). een band is een symptoomoplossing maar lost de oorzaak van het zuigen niet op. paard heeft bijna een jaar niet meer gezogen.