[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 15:14

Duh.. je hebt echt werkelijk geen idee waar je het over hebt met deze martelwerktuigen. Ik had de miracle band. Voor ik haar kocht had ze bovenstaande band. Daar zat de wond zowel inwendig als uitwendig. Want als ze het doen, is er onmiddelijk druk. En ongelofelijk veel ook. Op advies van de veearts toen de miracleband gekocht.. die zou zo vriendelijk zijn. Resultaat.. gruwelijk (ik heb mee mogen kijken van met de camera die naar binnen ging). Maar ga vooral lekker door met die band. Het is mijn paard niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 15:15

Nee dan kan de gaskoliek ook gewoon toeval zijn. Maar je gaat je gang maar met achterhaalde denkbeelden aanhangen. Gelukkig zijn een boel luchtzuigers inmiddels van hun banden af en mogen ze fijn gewoon paard zijn.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:21

Ik snap niet waarom je zo aanvallend doet? Mijn paard werd echt ziek van het zuigen, maar was er verslaafd aan en daardoor bleef hij het doen. Met band om deed hij het niet en voelde hij zich prima. Iedereen probeert te doen wat het beste werkt voor ZIJN paard. Jij doet net overkomen of luchtzuigen geen enkel kwaad kan omdat jouw paarden er geen last van hebben. We zijn hier toch om ervaringen te delen? Mijn paard had er wel last van, en hij zal niet de enige zijn. Ik hoor nu voor het eerst over verwondingen door zo'n band, ik ben benieuwd of er meer gevallen zijn?

Mijn paard leeft niet meer, dus ik hoef niet meer door te gaan met die band. En ook met luchtzuigband was hij gewoon paard, liever een paard dat happy met een band om staat te eten, dan een paard wat heel de dag alleen maar aan zijn voerbak vastgeketend staat te zuigen!!!! In de wei had hij geen band om..

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:26

Macho heeft ook een band om, alleen op stal overigens, niet in de wei. Daar zuigt hij ook wel, maar minder, gewoon omdat hij niet de hele tijd een zuig/bijt gelegenheid voor handen heeft. Dan moet ie specifiek naar een hek voor- of achterin het (grote, langgerekte) land lopen. Op stal heeft ie 'm wel om. Die van mij doet dan ook niet één zuigje, maar hij zuigt lang en heftig. Voerverandering (geen bix maar muesli), veel weidegang (momenteel dag en nacht) en een maagpoeder (Groene Os) hebben daar weinig helaas verandering in gebracht. Zet ik 'm nu even op stal of laat ik 'm even op het erfje staan, dan staat ie al snel te zuigen. Het is nu al moeilijk om 'm op gewicht te houden, als hij straks weer 's nachts op stal staat en ik doe 'm geen band om dan wordt het helemaal een gratenpakhuis vrees ik. Dan maar die band om. Het is niet ideaal en dat erken ik ook zeker, maar naar mijn mening helaas wel nodig bij dit specifieke paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 15:29

Omdat er nogal wat onderzoek is gedaan naar de oorzaak van luchtzuigen en de gevolgen van die banden. En of ze er wel of geen koliek van krijgen. En omdat jouw idee van banden die veilig zijn.. onwetende mensen weer op het idee brengen dat het oh zo veilig is. Waardoor er met een beetje pech weer paarden met inwendige wonden staan. En weer stallen zijn straks die geen luchtzuigers willen omdat ze het 'elkaar zouden leren'. Omdat ik moe wordt van mensen die hun (vaak zeer seniore veearts napraten, die zijn vakliteratuur niet heeft bijgehouden'.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:38

Ik praat niemand na, ik spreek alleen uit 6 jaar eigen ervaring.

Paarden gaan niet luchtzuigen omdat ze het een ander paard zien doen, ik zeg alleen dat paarden die op een vorige stal luchtzuiger geweest zijn en het op een nieuwe stal nog niet echt weer ontdekt hebben, er wel weer aan kunnen beginnen als ze het een ander paard zien/ horen doen. Mijn paard stond op een nieuwe stal, en zoog daar niet, totdat hij een nieuwe buurman kreeg die het wel deed. Toen was hij zo weer begonnen, waarschijnlijk omdat hij eraan herinnert werd. Maar nee, een paard dat nooit lucht gezogen heeft en gewoon happy is, zal niet gaan zuigen omdat hij het een ander ziet of hoort doen.

Maar dat mijn paard er slechter door werd, is een feit, of jij nu vind dat dat een achterhaalde theorie is of niet. Hij werd er mager en futloos van, en je kan mij niet vertellen dat dat komt door iets wat geen kwaad kan. Het kan wel degelijk kwaad! Het hangt gewoon af van de mate waarin je paard zuigt.

Ik ken paarden die al jaren met zo'n band staan, incl mijn eigen paard, en nergens last van hebben. Zet je je paard met zo'n band, houdt het dan goed in de gaten of dat hij geen last krijgt. Voor jouw paard is het geen optie maar misschien voor een ander wel. En nogmaals; Je hebt mij niet horen zeggen dat ze veilig zijn, ik zeg alleen dat het voor mijn paard prima werkte, zonder wonden of wat dan ook.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:39

Ik wordt er ook zo moe van. bij ons op stal zijn er ook mensen die er heilig va overtuigt zijn als hun paard naast mijn paard zal; staan deze ook zal luchtzuigen.
Pffff ik doe al geen moeite meer om het uit te leggen. 1 iemand van stal heb ik zover gekregen de band bij haar paard af te laten.
Mijn paard stond in een dwanghouding met zijn band ik kreeg ook problemen met rijden. Hij kon niet inbuigen.
nu wel. hij is 14 jaar en staat alweer 7 jaar zonder band. Hij kreeg ook kale plekken onder zijn kaken en bovenop zijn manentop.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 15:50

Das mooi, laten we het er vooral over eens zijn dat we het oneens zijn en dat ik van harte hoop dat er niet teveel mensen jouw verhaal ter harte zullen nemen. Dat zou veel paarden een hoop leed besparen (zoals bovenstaande dwanghoudingen bijvoorbeeld).

Ik ben wel uitgepraat Ja

lindaranea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:54

Ik heb niet de wijsheid in pacht, dat is met dit onderwerp echt heel moeilijk, maar kan alleen mijn eigen ervaring delen:

Mijn paard had eerst geen band om, en kreeg steeds koliek, toen kreeg hij een geheel leren band om (met een bontje bovenop) met de bedoeling dat ie minder lucht doorslikt (dus niet om het af te leren, dat kan toch niet, zuigen maakt geloof ik dezelfde stof vrij als roken en nagelbijten bij mensen, en die hebben al moeite met afkicken, terwijl ze weten dat het beter voor ze is).
Toen kreeg hij dus geen koliek meer.
Vervolgens na een jaar oid band af, hij was dus niet gestopt met zuigen, en een paar maanden later heb ik hem naar Utrecht kunnen afvoeren en is hij op het nippertje aan de dood ontsnapt vanwege koliek. Nu staat hij met pensioen, want herstellen van de operatie op zijn leeftijd en dan de sport is is kennelijk niet wat hij in gedachten had Knipoog , en staat overdag de hele dag op het land zonder band (want hij heeft (nog) niet door dat ie ook aan de paaltjes kan zuigen). 's Avonds gaat de band weer om, als hij nu nog een keertje koliek krijgt gaat ie er waarschijnlijk aan door, en dat is zo'n pijnlijke dood, dat gun ik hem niet. Hij heeft nooit een externe wond aan zijn hoofd door de band, en intern kan ik het natuurlijk niet zien, het doet alleen gok ik minder pijn dan echte koliek, aangezien hij vrolijk doorgaat met zn bandje om. Bovendien, zodra hij zijn hoofd naar beneden doet zit het bandje los, pas als hij iets vastpakt en gaat zuigen zit t ding in de weg... Dit is dus mijn oplossing, voor een heel vervelend probleem.

Hij is overigens zo verslaafd dat hij laatst probeerde te zuigen aan mijn schouder, het enige horizontale wat hij in de omgeving kon vinden Haha! .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 15:57

Zo'n paard zou ik lekker dag en nacht buiten zetten.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:59

Alleen jammer dat dat niet overal mogelijk is Anya... Ik ben al blij dat mijn paard overdag naar buiten kan.

lindaranea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:04

Je kunt alleen doen wat binnen je kunnen ligt toch, in mijn geval is dit wat kan. Het beste was denk ik als ik een eigen huis had, met genoeg land, en dat ik hem dan bij mijn huis dag en nacht op het land kon zetten, met wat vriendjes, met een inloop stal. Maarja, dat gaat niet. Ieder paard is beter af dag en nacht op het land, net als honden in een roedel buiten, en vogels in de lucht. Je moet nou eenmaal schipperen, en dat geldt ook voor die stomme bandjes....

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:08

Het enige wat Anya doet, is mensen die een omwille van het welzijn van hun paard, het paard met een band om zetten, afsnauwen.. Net of wij niet het beste met ons paard voor hebben.

Voordat ik een band om deed heb ik ook alle andere manieren geprobeerd maar die band was de enige optie. Een andere optie was een dichte traliebox zonder luik en zonder voer -en drinkbak zodat hij geen randjes had om zich aan vast te pakken. Is dat dan zo paardvriendelijk?? Mijn paard stond vrolijk met zijn band om door het luikje te kijken. En gelukkig hoefde ik hem niet zo strak te doen dat het hem in een positie dwong.

Als mijn paard er wonden van had gehad, had ik hem ook niet meer om gedaan, maar dat had hij niet!

In december verhuis ik naar Belgie waar mijn paarden aan huis komen te staan, daar zou ik de omgeving zo aangepast hebben dat Promise een fijne stal had en toch niet zo kunnen zuigen. En daar zou hij ook vaker naar buiten gekund hebben, en zou ik stroomdraad op het hek gedaan hebben zodat hij zich daar niet aan vast zou kunnen pakken. Ik zou alles op hem aangepast hebben, zodat hij fijn zonder band en zonder zuigen had kunnen leven. Maar jammergenoeg heeft hij het niet gehaald.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 16:18

Ik vind het hartstikke naar dat je paard het niet gehaald heeft. Maar sorry. Ik rij iedere dag 40 km om mijn paard een stal te bieden die past bij haar luchtzuigen. Een kale stal, met rubber om de railing en een wei waar ze desnoods dag en nacht in kan. En er is uit onderzoek niet aangetoond dat luchtzuigers vaker gaskoliek zouden krijgen dan niet-luchtzuigers. Er is wel aangetoond dat de lucht de maag niet eens haalt en de darmen zelf vele malen meer gas aanmaken dan een paard de hele dag bij elkaar kan luchtzuigen. Maar als een luchtzuiger koliek krijgt roepen mensen gelijk dat het van het luchtzuigen komt en dat de band gauw om moet. En als ze dan een poosje geen koliek krijgen is er al gauw een oorzakelijk verband. En zo veroordeel je duizenden luchtzuigers tot een martelwerktuig dat in het ergste geval wonden veroorzaakt of dwanghoudingen. Minder erg kennelijk, want alleen een psychisch probleem. Je noemt zelf al een aantal dingen die je had kunnen doen. Maar kennelijk niet hebt gedaan om welke reden dan ook. Niet om je te veroordelen. Maar het feit dat jouw paard kennelijk kan leven met een band en het niet gehaald heeft... is geen reden om alle luchtzuigers maar tot jouw regime te veroordelen. Dat is de laatste 100 jaar al gedaan. En ik ben godsblij met de onderzoeken en vele praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat luchtzuigers prima kunnen functioneren in de sport en prima oud kunnen worden zonder band.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:27

Even voor de duidelijkheid, mijn paard is niet overleden aan gevolgen van de luchtzuigband of het luchtzuigen..

Natuurlijk had ik hem liever zonder band gehad en als er een oplossing was geweest voor mij en ik hem zonder band had kunnen zetten had ik dat zowiezo geaan. Maar er was geen andere optie voor mij, en mijn paard presteerde niet als ik hem gewoon liet zuigen, hij werd er conditioneel vreselijk slecht van. Gewoon laten zuigen was geen optie en hem opsluiten in een stal zonder luik was geen optie want dan zou hij zo ongelukkig worden dat hij het in de lucht was gaan doen. Ik dacht de oplossing gevonden te hebben door hem aan huis te gaan houden.. Ik promoot die band echt niet, ik vond het een vreselijk ding, maar paard had er gelukkig geen last van. Van het zuigen had hij wel last.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 16:29

laten we het er maar op houden dat jouw paard een uitzondering op de regel was. Want nogmaals de luchtzuigers hier op stal doen het prima.
En onderstaand paard is een happy luchtzuiger die al jaren zonder band staat (zoals je ziet ook niet te mager).
http://pic20.picturetrail.com/VOL1200/6 ... 854388.jpg

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:40

PaolaPromise schreef:
Als dat paard gaskoliek krijgt als hij zijn band niet om heeft en alle andere 40 paarden het niet hebben denk ik toch niet dat het door het voerregime komt.

Het is allang en breed bewezen dat paarden geen (gas)koliek krijgen van het zuigen. de lucht die ze opzuigen komt namelijk helemaal niet in de maag.

je moet het juist andersom zien. luchtzuigers hebben 9 van de 10 x last van hun maag. eten wordt niet goed verteerd en doet er wat langer over naar de uitgang en ligt vervolgens te rotten in de darmen. bij dit proces komt gas vrij en DIT kan voor de koliek zorgen. dus ze krijgen geen koliek OMDAT ze zuigen maar door de maag/darmproblemen welke de oorzaak zijn van het zuigen. en het kan wel aan het voerregime van stal liggen want dat 40 paarden er goed tegen kunnen betekend niet dat jouw paard er ook maar tegen moet kunnen. even een voorbeeldje: bij ons op stal kunnen alle paarden heel goed tegen kuil en meerdere kilo's brok per dag, mijn paard hoeft maar iets daarvan te krijgen en hij heeft last van zijn maag.
ook mijn paard heeft dag en nacht een band om gehad. ik had ook het idee dat hij lucht binnenzoog omdat hij daarna steeds een dikke buik had. hij stond zonder band echt aan 1 stuk door te zuigen. at amper nog en was de hele dag zo stoned als een garnaal. op advies van de dierenadvies maagzuurremmers voor mensen gaan geven en nog een ander goedjes en een totaal ander voerregime. onbeperkt hooi en geen krachtvoer meer. ook zo min mogelijk op stal want daar werd hij toch op 1 of andere manier gestrest van waardoor hij sneller ging zuigen. ook ging de band af want daar worden ze alleen maar meer gestrest van. (en dat zie je dus 9 van de 10x niet aan een paard). een band is een symptoomoplossing maar lost de oorzaak van het zuigen niet op. paard heeft bijna een jaar niet meer gezogen.

lindaranea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:20

Mijn paard zuigt op meerdere stallen, onder verschillende voederregimes, met verschillend soort voer, kuil, hooi, etc. Zuigt aan stal, raamkozijn, voerbak, waterbak, PVC buis, beschermend plastic, boomtakken, mijn schouder, desnoods aan de kont van een ander paard (serieus, dat zag er echt heel vreemd uit), alleen niet aan de lucht zelf gelukkig.

Dus dan maar symptoomoplossing... Misschien komt de lucht dan wel niet in de maag, maar ergens in de slokdarm langs een of ander kritisch orgaan of zo dat bij mijn paard voor koliek zorgt? Dat is immers niet onomstotelijk bewezen. Zolang uitzonderingen zijn, zoals met band geen koliek en zonder band wel, dan is er geen keiharde conclusie te trekken, toch? Een zich herhalende correlatie over meerdere paarden, met mensen die elkaar niet kennen, in verschillende stallen bij paarden die geen familie zijn mag dan geen bewijs zijn, maar moet minstens vraagtekens zetten bij een stelling die daar tegen in gaat.
Er is waarschijnlijk geen 1 soort luchtzuigen, zodra je een uitzondering op de regel hebt, heb je misschien al een "andere soort" te pakken. Gedragsuiting is niet altijd te herleiden tot 1 enkele oorsprong, dat is met heel veel problemen met paarden, toch? Er is voor luchtzuigen helaas geen test die je kunt doen uit bloed of zo, geen onafhankelijk meetinstrument wat een uitslag geeft waar niet aan te twijfelen valt...

Ik kijk trouwens met interesse uit naar de resultaten van de "methadonstudie" die ze in amerika aan het doen waren: de endorfines waar mijn paard dus misschien aan verslaafd is injecteren, zodat paard gedrag en high leert los te koppelen, en dan bouwen ze dat vervolgens "methadon" af. Die studie gaat vast echt nog eeuwen duren, en ik denk niet dat ik daar op kan wachten (als dat middel al te op de markt zou komen...).

Dus om een lang verhaal kort te houden: probleem met luchtzuigen (in mijn ogen) is, dat er vanalles en meteen ook niets over bewezen is, en er nog geen echte oplossing voor gevonden is, behalve dan dat het beste zou zijn dat je ze terug zou moeten doen in het wild.
Luchtzuigen, weven, schrapen, allerlei blessures, doorfokken, kunstmatige inseminatie, allemaal doordat wij paarden willen houden. En ik vind mijn hobby te leuk om mijn paard op te geven, en heb geen geld om verder van huis een stal te zoeken / een landgoed te kopen, helaas. Niet om op te bieden tegen Anya, maar ook ik rijd dagelijks 80 km voor mijn paardje, en nog steeds zit ik dus in een niet-ideale omstandigheid. Sommige dingen zijn verre van ideaal, en je kunt alleen je best doen om zo goed mogelijk te improviseren.
Als we het er op houden dat situaties gewoon moeilijk te vergelijken zijn, en ziektes al helemaal?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:27

And now for something completely different:

Volgens mij gaan luchtzuigen en zomereczeem vaak samen. Dus ik wil graag even testen of dat zo is.

Dus: Wie heeft er een luchtzuiger die ook zomereczeem heeft?

Heeft je paard het niet, dan hoor ik het ook graag, want anders valt er niks te vergelijken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 20:33

Nee, ik heb geen luchtzuiger met jeuk en gelijk voor de andere luchtzuigers op stal.. geen jeuk. Wel weer een niet-luchtzuiger met zomerexzeem op stal Ja

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:03

De mijne heeft ook geen jeuk. heb ook eerlijk gezegd nooit gehoord van een relatie tussen zomerexceem en luchtzuigen. heeft ook 2 totaal verschillende oorzaken.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 00:06

De mijne heeft ook geen exzeem, nooit gehad ook. Zuigt zo nu en dan nog wel tijdens het eten.

Ish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:12

Paard dat ik bijrijdt hapt lucht, maar geen eczeem.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:18

Ik bied een luchtzuiger zonder zomerexceem ... en een zomerexceem pony die niet luchtzuigt.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:21

Mijn pony hapt lucht. Ze doet het vooral als ze wat nerveus is, bijvoorbeeld als er andere of vreemde paarden in de buurt zijn, bij de dierenarts, bij het aansingelen, als het erg druk is etc. Als ze gewoon rustig op stal staat of het in het land rustig is doet ze het niet. Zijn er meer mensen met paarden met soortgelijk gedrag?