Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:28

oke bedankt
maar als ik gewoon paardenbloemen kan aanraken ben ik niet voor jakobskruiskruid gewoon aanraken ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:31

Ik raak de plant altijd aan met blote handen, ik heb er al heel wat in mijn handen gehad en heb die allergische reactie niet. Je hebt natuurlijk wel pech als je die allergische reactie wel hebt.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:32

oke super bedankt
wand in de wei bij m'n vz tinker staat er super veel jacobskruiskruid.
dus dat ga ik morgen er uithalen iemand nog tips ?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:34

Haal het eruit met wortel en al, leg het niet op de grond maar doe het gelijk in een vuilniszak oid.. (anders vallen er weer zaadjes op de grond Knipoog)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:35

oke bedankt echt super Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:36

Veel succes Lachen
Maar let er wel op dat er over een week (of paar weken weet niet percies) weer kleine JKK in je weide kan staan.. Dus als het er heeft gestaan controleer dan iedere week je weide Knipoog

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:39

oke dat is goed.
dat is zeker wel belangrijk Knipoog

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:44

Somebitch schreef:
Veel succes Lachen
Maar let er wel op dat er over een week (of paar weken weet niet percies) weer kleine JKK in je weide kan staan.. Dus als het er heeft gestaan controleer dan iedere week je weide Knipoog

Ja heel goed, het kan erg snel zijn en mocht er een ondergrondse zaadbank zijn en er al bloeiende planten zijn geweest. Het nadeel bij uittrekken is dat je de bodem weer verstoort en zaden uit een zaadbank naar de oppervlakte komen en zo weer een geschikt plakje hebben om te kunnen kiemen. Je kunt de open plekjes die ontstaan door die bedemverstoring met mest of oud hooi bedekken zodat er geen licht bij die zaden kan komen, de zaden hebben licht nodig om te kiemen. Maar zeker goed in de gaten blijven houden en de zode zo dicht mogelijk proberen te krijgen.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:48

oke dat ik zeker een goede tip.
ik wist inderdaat dat het vooral op openplekken ontstaat

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:52

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:56

oke bedankt

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:39

EstherHegt schreef:
Ik raak de plant altijd aan met blote handen, ik heb er al heel wat in mijn handen gehad en heb die allergische reactie niet. Je hebt natuurlijk wel pech als je die allergische reactie wel hebt.

Heel in het begin toen ik net pas wist dat ik JKK had heb ik een uurtje of twee plantjes staan plukken zonder handschoenen. Heb daarna twee dagen lang een verdoofd gevoel gehad in mijn handen. Ik kan het niet echt beter omschrijven heel raar voelde het. Sindsdien doe ik toch maar handschoenen aan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:46

Ik heb net bij de buurman een kruiskruid uit zijn boomgaard gehaald. Nou dacht ik in eerste instantie dat het Jacobskruiskruid was maar deze heeft geen rozet en de bloemetjes zijn ook net iets anders. Is dit dan het boerenwormkruid of toch niet?

http://www.mijnalbum.nl/Album=TF638UYL

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:54

aan de foto te zien is het Duinkruiskruid. Als de planten gaan bloeien is ook bij Jakobskruiskruid de rozet al vaak weg. Duinkruiskruid is de versie van Jakobskruiskruid zonder de krans van lintbloemen. Ik zal zo even foto's neerzetten van duinkruiskruid, Jakobskruiskruid en Boerenworm kruid. Als de weet waar je op moet letten is het verschil makkelijk te zien.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:03

De eerste foto is duinkruiskruid, een kruiskruid zonder de lintbloemen.
Afbeelding

De tweede foto is Jakobskruiskruid, bij deze kun je goed zien hoe die lintbloempjes zich uitvouwen. Duinkruiskruid en Jakobskruiskruid hebben ook kleine zwarte topjes aan de omwindselblaadjes ( dat zijn die groene blaadjes om de bloem heen.
Afbeelding

De derde foto zie je Jakobskruiskruid en Duinkruiskruid naast elkaar staan.
Afbeelding

De vierde foto is boerenwormkruid

Afbeelding

Het blad van Boerenwormkruid

Afbeelding

Een blad van Jakobskruiskruid, Duinkruiskruid heeft de zelfde bladeren

Afbeelding

Zie je de verschillen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:23

Duinkruiskruid dus? Ik zie in de bloemetjes inderdaad duidelijk verschil. Maar is dit dan ook zo giftig? Ik ben z'n hele boomgaard doorgelopen en er stond er maar 1, ook raar eigenlijk!
Duinkruiskruid en ik woon in de Betuwe Clown

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:24

Het blad vind ik trouwens toch net iets minder rond gekarteld dan van het Jacobskruiskruid. Dat ze op een gegeven moment geen rozet meer hebben wist ik niet! Bedankt voor de uitleg!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:51

singasong schreef:
Duinkruiskruid dus? Ik zie in de bloemetjes inderdaad duidelijk verschil. Maar is dit dan ook zo giftig? Ik ben z'n hele boomgaard doorgelopen en er stond er maar 1, ook raar eigenlijk!
Duinkruiskruid en ik woon in de Betuwe Clown

Ja Duinkruiskruid is ook zo giftig. Misschien staat er maar eentje omdat er een dichte zode is in de boormgaard en er weinig open plekjes zijn.
Het kan hoor in de Veluwe, de Duinkruiskruid van mijn foto is gemaakt in Kuinderbos. Technisch is het een mutant van Jakobskruiskruid en eigenlijk geen Duinkruiskruid, maar dat wordt zo ingewikkeld en kun je toch niet van de buitenkant zien, je kunt dat enkel aan de zaden zien. Bladvormen kunnen onderling ook wel wat verschillen hoor, maar Boerenwormkruidblad is echt heel duidelijk verschillend met het blad van Kruiskruid.
Bezemkruiskruid en moeraskruiskruid die hebben wel weer een andere bladvorm, met name Bezemkruiskruid kun je ook in de wei tegenkomen.
Zal ook even een blad van Bezemkruiskruid neerzetten.

Bezemkruiskruid, hele plant

Afbeelding

Bezemkruiskruid bladvorm

Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 08:19

Bij mij in de wei komt het meestal niet zo ver dat de planten bloemen krijgen. Voor die tijd heb ik het al weer afgemaaid. Op de klaver en boterbloemen na dan die groeien een stuk sneller. Ik zal eens wat foto's maken want ik heb een stuk afgezet waar het nu wat langer is. Mag ik jou wat foto's sturen in een pb zodat je kunt kijken wat dit voor planten zijn?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 08:50

Je mag me een PB sturen hoor.

jeanette1971Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:58

Hallo allemaal, gelukkig groeit het bij ons niet in de weide's maar heb wel een vraagje: kunnen deze planten zomaar ineens in een weiland groeien of niet? Misschien door zaadjes van anderen waar ze wel staan??
Ik wacht af.......................

Groetjes Jeanette.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:15

jeanette1971 schreef:
Hallo allemaal, gelukkig groeit het bij ons niet in de weide's maar heb wel een vraagje: kunnen deze planten zomaar ineens in een weiland groeien of niet? Misschien door zaadjes van anderen waar ze wel staan??
Ik wacht af.......................

Groetjes Jeanette.

Een plant groeit waar ie groeit, maar het is niet zo dat Jakobskruiskruid kilometers door de wind wordt verspreid. De meeste zaden vallen dicht bij de moederplant. Maar wat het meest belangrijk is voor een zaadje van Kruiskruid is dat het een plekje nodig heeft waar ie kan kiemen. In een paardenwei kan dat vrij makkelijk omdat er vaak open plekjes zijn en paarden het gras korter afgrazen dan koeien bijv. Weidebeheer en proberen de zode zo dicht mogelijk te houden is dan van groot belang.
Zaden kunnen ook verspreid worden door vogels of door mensen of de vacht van dieren.
Om te kunnen kiemen heeft kruiskruid een open plekje en licht nodig. Als die omstandigheden er niet zijn dan kan er geen grote populatie komen.

AnitaLOves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:31

serieus ik wist dat niet eens ga dan mar even rekening mee houden Knipoog bedankt!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:00

Hoi allemaal
Als ik hier een foto zou plaatsen van een volgens mij jacobskruid plant, zou iemand me dan kunnen/willen vertellen wat het is??
Ik heb al veel foto's bekeken en info opgezocht op internet maar ben nog steeds aan het twijfelen om welke plant het nou gaat.
Wil iemand me helpen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:15

Ja hoor zet maar neer. Is voor iedereen leerzaam.