Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:09

Heel gek, ik had er genoeg water ingedaan, zelfs nog bijgevuld tijdens het stomen. Heb zeker 1,5 uur gestoomd als het niet langer is…

Geen idee of de schade groot is, er is nog niks te zien wel een warme hoef.. hij knikt met de kogel als hij z’n hoef op de grond wil zetten en dat plat op de hoef wilt staan…. Zal morgen wel dik zijn …

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:13

Vervelend met die stomer zeg. Ik kan je er helaas ook niet mee helpen.
En hopelijk knapt t been snel op :knuffel:

Hier Jippe gelongeerd. Ondanks de proppen de laatste tijd lijkt hij niet afgevallen. Leek zelfs wat voller op de ribben. En hij had flink wat energie. Het huidige voordroog gaat redelijk goed en ik geef hem gewoon erg veel zodat ie genoeg uit kan zoeken. Wat hij niet eet en droog is gaat naar de pony. Heb het idee dat overall hij hiervan meer eet en minder proppen maakt. En hij krijgt nog steeds zo’n 2,5 kilo (droog gewicht) aan speedibeet en wiesenflakes plus kilo muesli per dag. De ruwvoermixen doe ik elke emmer een handje ervan erdoorheen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:18

Zou het misschien kunnen komen omdat ik vergeten was water over het hooi te sprenkelen? Voordat ik de stomer aanzette? Naja ik mag t zometeen nog een keer proberen haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:07

Is dat nodig dan ?? Ik heb niet gehoord dat je het hooi eerst nat moet maken voor je gaat stomen ??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:14

Ja ze sprenkelen er een beetje water over met de gieter en zetten hem dan aan, aldus de instructievideo.

Ik ga het straks proberen met heet water in de stoomgenerator, kreeg een tip van flip in m’n pb box en dat werkte wel met koudere temperaturen, dus ik ben benieuwd straks, hopelijk werkt het bij mij ook want anders dan is het echt heel erg balen….

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:16

Zilfstar schreef:
Vervelend met die stomer zeg. Ik kan je er helaas ook niet mee helpen.
En hopelijk knapt t been snel op :knuffel:

Hier Jippe gelongeerd. Ondanks de proppen de laatste tijd lijkt hij niet afgevallen. Leek zelfs wat voller op de ribben. En hij had flink wat energie. Het huidige voordroog gaat redelijk goed en ik geef hem gewoon erg veel zodat ie genoeg uit kan zoeken. Wat hij niet eet en droog is gaat naar de pony. Heb het idee dat overall hij hiervan meer eet en minder proppen maakt. En hij krijgt nog steeds zo’n 2,5 kilo (droog gewicht) aan speedibeet en wiesenflakes plus kilo muesli per dag. De ruwvoermixen doe ik elke emmer een handje ervan erdoorheen.

Fijn dat het goed lijkt te gaan en hij niet is afgevallen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:48

Hmmm volgens mij is mijn druk meter gewoon kapot, want ik kom net op stal aan en hij geeft nog 70 graden aan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:49

En hoelang staat ie al aan ??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:56

Hij stond niet aan, om 10 over half 5 uitgezet en de deksel eraf gelaten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:39

Oh jeetje dat is balen zeg. Terug brengen of had je hem 2de hands? Bij nieuw neem ik aan dat t in de garantie zit.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:27

Ik heb hem nieuw, als hij morgenochtend nog op 70 staat dan ga ik contact opnemen met de leverancier.

Het hooi is wel warm en er komt veel stoom af dus ik doe nu gewoon een uur en dan ga ik er maar vanuit dat t goed is. De geur is ook echt apart en zoet. Hij vind het iniedergeval erg lekker. Maar nu maak ik me ontzettend zorgen om z’n been. Het was niet dik en het lijk in de hoef of bij de kroonrand te zitten. Eerder liep hij ook zo toen hij een hoefzweer was. Maar ik stond ernaast toen het gebeurde dus een hoefzweer kan niet.. nu ben ik bang voor het hoefbeen… had ik hem nou maar niet op de weide gezet.. hij had een flinke klap op de stenen gemaakt met zijn linkerachterbeen terwijl derest van de benen op het zand waren….

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:32

Somebitch schreef:
Ik heb hem nieuw, als hij morgenochtend nog op 70 staat dan ga ik contact opnemen met de leverancier.

Het hooi is wel warm en er komt veel stoom af dus ik doe nu gewoon een uur en dan ga ik er maar vanuit dat t goed is. De geur is ook echt apart en zoet. Hij vind het iniedergeval erg lekker. Maar nu maak ik me ontzettend zorgen om z’n been. Het was niet dik en het lijk in de hoef of bij de kroonrand te zitten. Eerder liep hij ook zo toen hij een hoefzweer was. Maar ik stond ernaast toen het gebeurde dus een hoefzweer kan niet.. nu ben ik bang voor het hoefbeen… had ik hem nou maar niet op de weide gezet.. hij had een flinke klap op de stenen gemaakt met zijn linkerachterbeen terwijl derest van de benen op het zand waren….

Hooi stomen ken ik nog niet, ga je berichten eens nalezen daarvoor. Maar wil iig sterkte wensen met de zorgen om het been :(:)

Joker vandaag naar de tandarts geweest. Weer 3 kiezen eruit. 1 ervan wist ik dat ie nu zou gaan en de ander zou erom hangen. Wel rot dat er dan nog 1 mee moest.
Bovenste 2 van een half jaar geleden.
Afbeelding

Nu dus vooral in de gaten houden hoe hij het eten gaat doen. Daarom hier weer even goed bijlezen en houden zodat ik miss al wat mooie bruikbare tips voorbij zien komen als t zover is.

Wat doen jullie eigenlijk met de tanden/kiezen die je hebt ? Heb je er überhaupt van je paard ?

Afbeelding

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:14

Ik heb bijna alle tanden v Jippe die eruit zijn (hij heeft er nog 5) en een kies. Ik maak ze altijd goed schoon en leg ze heel lang in grof zout om al t vocht eruit te trekken. Wat ik ermee ga doen weet ik nog niet maar wil ze sowieso bewaren.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 21:37

Ik heb de getrokken tanden, die er heel uit kwamen, ook bewaard. Uitgekookt met Biotex, dat stonk wel enorm. %)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:04

Even een geheel andere vraag: ik ben echt een leek op gebied van dekens want echt nooit gebruikt (behalve eens een keer een fleece oid na wassen bijv). Na Jippes ziekte en met zijn gewicht enzo dus begonnen met een 0grams regendeken in deze herfst en daar staat ie nu ook onder. Jippe heeft een wintervacht zoals t een goede Fries betaamd: dikke ondervacht, niet heel lang zoals onze welsh x arab, maar wel echt zoals alle andere jaren. Wollig, langer dan in zomer, knuffelbeer-vacht. En voelt prima warm onder de 0grams regendeken. Heb ik nou een dikkere/warmere nodig? Of is dit prima? (Deken die ik vorig jaar heb gekocht heeft een gaatje in de ‘voering’ op de schoft zeg maar. Dus ik overweeg nog eentje bij te kopen maar twijfel dus over de dikte…)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:33

Denk dat het vergelijkbaar is met Kelly.
Die heeft ook een dikke vacht.
Die staat nu zonder deken trouwens, het regent hier niet zoveel dus nat op de huid word ze niet.
Maar denk dat als je er voor de temperaturen onder de 5 ongeveer er een 150/200 Winterdeken bij haalt dat dat prima en voldoende is :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:50

Het ligt ook wel per paard denk ik. Mijn merrie heeft artrose in haar rug, dus die hou ik wat warmer dan de pony. Ondanks dat ze het toch ook wel snel warm heeft normaliter. Vorig jaar kon ze veel van de winter toe met 50 grams, en voor de vrieskou wel warmer. De pony staat voornamelijk onder fleece voering, en alleen onder 0 naar eventueel 100 grams (ook ivm angst voor winterbevangenheid). Overigens staat die kleine nu zonder, want die had het veelte warm gisteren onder haar deken.

Ik ben zelf niet echt super fan van een 0 grams deken omdat die zelf weinig warmte biedt, maar wel de vacht wat platter kan leggen (ligt ook beetje aan de zwaarte en het ademende vermogen). De 0 grams van Rhino vind ik prima, maar een 0 grams van EJ ondingen waar ze weinig aan lijken te hebben. Daarom heb ik ze in de winter eerder onder een fleece voering of een 50 grams deken, ipv een 0 grams (op de Rhino dan na). Mijn paarden staan wel 24/7 buiten en gebruiken hun schuilmogelijkheden weinig bij echte regen, dus die hebben wel echt sneller de kou op hun ruggetjes, waar ze juist zo gevoelig zijn (de pony zit ook snel vast in haar rugspieren).

De afgelopen tijd merkte ik dat mijn grote het wel sneller fris had dan normaal, puur omdat ze minder at en daardoor minder de interne kachel aan kon houden. Het verschilt dus wel echt ook per periode soms... nu ze meer eet, kan ze met een dunner dekentje toe.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:53

Hier ook inderdaad een iets gevoeliger paard, en daardoor wat warmere dekens. Al is het nu wel weer idioot warm voor december...
Ik heb een Bucas 50 grams, een 200 grams en een 350 grams, en die laatste doe ik ook gerust op als het echt koud is. Als ze te koud staat, wordt ze wat passief en teruggetrokken. Ze doet het gewoon beter met een beetje meer grammetjes :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

Layka heeft een beste vacht opzich.
Maar word altijd erg blij van een dikkere deken.
De 0 is echt voor kleine buitjes prima...
Maar daarna is het de 100 gram en alles onder 5 graden de 200 gram...
Mocht het nog frisser worden kan de 100 gram liner nog eronder....

Maar layka heeft het graag warm(net als mn zusje haar baasje _O- )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:07

@Zilfstar: kunnen er onderdekens/liners in je regendeken?? Want dat is vaak een stuk goedkoper dan een waterdichte winterdeken kopen en minstens zo warm. Ze zijn een stuk makkelijker te wassen én je ghoeft niet bang te zijn voor de waterdichtheid!

Boon had het gisteren zo warm dat ik zelfs op stal de regendeken heb afgedaan.

@Tancreda4: dat van de vacht plat leggen is achterhaald hoor; het wordt misschien iets dunner maar vormt nog steeds een mooie isolatielaag.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

Ik ben echt gek op mijn liners. Ik vind het ideaal dat ik ze zelf kan wassen. Dan zijn ze de hele winter door lekker schoon op de vacht en dat de buitenkant vies is, dat boeit me dan niet zo.
Dat ik een dure waterdichte deken koop en daar dan zelf kan bepalen hoeveel grams ik er nog extra onder stop. Ideaal.

Voor mij geen andere oplossingen meer. Dan met liners.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:30

Goedemorgen!

Hier doen we niet aan liners. Heb voor elk weertype wel een deken, want ik houd niet van gepruts en gepriegel. Maar dat is een persoonlijke keuze. En wat je erop doet hangt van het paard af denk ik. Ik twijfel ook weleens net zoals laatst bijvoorbeeld toen ik hier las dat er paarden nog zonder deken of met 0-grams stonden en ik de 200gr er al minimaal op had. :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

DubbelFun schreef:
@Zilfstar: kunnen er onderdekens/liners in je regendeken?? Want dat is vaak een stuk goedkoper dan een waterdichte winterdeken kopen en minstens zo warm. Ze zijn een stuk makkelijker te wassen én je ghoeft niet bang te zijn voor de waterdichtheid!

Boon had het gisteren zo warm dat ik zelfs op stal de regendeken heb afgedaan.

@Tancreda4: dat van de vacht plat leggen is achterhaald hoor; het wordt misschien iets dunner maar vormt nog steeds een mooie isolatielaag.

Geen idee haha. Heb er 1 van EJ die erg goed zit. En een ander die wat te lang valt (weet merk even niet meer) en die doe ik vaak met veel wind op. Moet wel erbij zeggen dat ze hier 2 uur per dag op paddock staan en verder op stal (niet ideaal maar de rest op deze stal is prima, vooral dat ik mag voeren wat en hoeveel ik wil) hij heeft een luik n buiten naar ik merk dat hij die liever dicht heeft met koud weer. Ik zal eens kijken of er een liner in kan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:01

Dahlia zegt, leuk dat jij vind dat ik moet opsodemieteren layka....
Maaarrreeemmm nope :Y)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:33

Die houd vast liever droge voeten :P

Hier ook alweer blubber helaas!