Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:46

Het is een probleem van het auto immuunsysteem. Kans dat het altijd wegblijft is klein. Mijn paard blijft er ook gevoelig voor en draagt buiten bijna altijd uv-bescherming.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 16:20

Ziet er mijn inziens goed uit Bellamy’s, zou er niks meer op smeren, alleen UV beschermers

, ik smeer bij mijn merrie nu 1 x per week de kootholtes in met zilverzalf, de huid blijft daar wat droog, en lijkt nu super te gaan zo

Bij ons ziet het er inmiddels zo uit, als je het niet weet zie je er niks meer aan, tenzij je er echt met je neus bovenop zit. De dierenarts is gisteren geweest, en is mega tevreden, we zijn vanaf vandaag begonnen met de prednisolon afbouwen, op hoop van zegen dat het rustig blijft, het afbouwen gaat over een periode van 6 weken, dus echt heeeeel rustig, verder gaf de DA gisteren aan dat we er waarschijnlijk nooit meer vanaf komen, en dus altijd UV kappen op moeten, Maargoed als dat het enige is…. Ben ik allang happy

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:32

@BellaX, ik zou daarin zeggen dat het nog niet volledig rustig is, maar zo lang het niet erger wordt, kan je het beleid ook hetzelfde houden.

@Sharon, ziet er goed uit!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:44

Hoe zijn jullie ervaringen eigenlijk met paarden die geen open/zichtbare plekken meer hebben en water? Ik ben nu heel erg voorzichtig met nat laten worden, als ik de merrie afspoel probeer ik haar benen niet nat te laten worden, tuurlijk komt er af en toe wel wat water langs, maar dit droog ik daarna meteen super goed af, en lijkt goed te gaan.

Nu is het zo dat de merrie ontzettend gek is van pootje baden/zwemmen, zou ik dit gewoon mogen/kunnen doen? Nu rijden we weleens buiten langs de Maas, en vind het dan zielig dat ze er nu niet in mag van mij, terwijl we voorheen regelmatig ff door het water gingen of lekker zwemmen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 22:03

SharonIndezz schreef:
Hoe zijn jullie ervaringen eigenlijk met paarden die geen open/zichtbare plekken meer hebben en water? Ik ben nu heel erg voorzichtig met nat laten worden, als ik de merrie afspoel probeer ik haar benen niet nat te laten worden, tuurlijk komt er af en toe wel wat water langs, maar dit droog ik daarna meteen super goed af, en lijkt goed te gaan.

Nu is het zo dat de merrie ontzettend gek is van pootje baden/zwemmen, zou ik dit gewoon mogen/kunnen doen? Nu rijden we weleens buiten langs de Maas, en vind het dan zielig dat ze er nu niet in mag van mij, terwijl we voorheen regelmatig ff door het water gingen of lekker zwemmen

Zeewater zou wel goed zijn denk ik.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 22:25

Dat hebben wij helaas niet in de buurt, enkel de Maas

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 10:26

Je bent nog bezig met afbouwen van de prednison toch? Ik zou nog even wachten met door water gaan als ze ook stabiel is zonder medicatie en helemaal korsten/wondjes vrij. Het is geen stilstaand water dus dat geeft imo minder risico maar je zit ook niet te wachten op een infectie. En ik zou dan erna de benen even na het rijden schoonspoelen met kraanwater, droog deppen en schone sokken aan. Ik heb ook zo’n waterrat maar alleen vennetjes in t bos, door de droogte en hoge temperaturen durf ik t niet aan

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 07:24

Hoi allemaal, bij ons gaat het heel langzaam, maar wel steeds iets beter. Nu een week of twee aan het afbouwen met de prednison. Nu zag ik de laatste dagen 1 heel klein korstje op een ander been. Gisteren voor de zekerheid beetje zilverzalf op gesmeerd en vandaag is het een open plekje. Ik hoop dat dit niet ook zo’n grote plek gaat worden. :( Ze staat hele dagen met uv deken en alle benen ingepakt met uv bescherming.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:27

Heb je ook de whinney socks geprobeerd? De uv-beschermers zijn, nu de benen van mijn paard genezen zijn, voldoende. Maar toen het slecht ging, waren de whinney’s echt nodig om het verschil te maken.

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:46

Ik heb sokken van Incrediwear om de aangedane benen en dat lijkt goed te werken. Ik heb de horsewear fly boots die beschermen voor 90% tegen UV. Die beschermers heb ik ook om de voorbenen waar ze nog niks had, daar heb ik geen sokken omheen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:57

henshem schreef:
Het is een probleem van het auto immuunsysteem. Kans dat het altijd wegblijft is klein. Mijn paard blijft er ook gevoelig voor en draagt buiten bijna altijd uv-bescherming.

het kán wel weg blijven. Mijn paard heeft jaren gelden ook van dit soort plekken gehad. Daarna nooit meer last van gehad.
Verschil is wel dat ik daarna zijn benen nooit meer geschoren heb én hij iets langer haar heeft op zijn benen. Geen tinker oid, maar wel iets meer haar dan de half kale beentjes van mijn andere KWPNers.
Verder doe ik niets bijzonders.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:03

Ik schrijf ook dat de kans klein is. Mijn kwpn-merrie die haar benen nooit geschoren zijn, blijft gevoelig voor uv.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:28

Pallatin schreef:
Je bent nog bezig met afbouwen van de prednison toch? Ik zou nog even wachten met door water gaan als ze ook stabiel is zonder medicatie en helemaal korsten/wondjes vrij. Het is geen stilstaand water dus dat geeft imo minder risico maar je zit ook niet te wachten op een infectie. En ik zou dan erna de benen even na het rijden schoonspoelen met kraanwater, droog deppen en schone sokken aan. Ik heb ook zo’n waterrat maar alleen vennetjes in t bos, door de droogte en hoge temperaturen durf ik t niet aan

Klopt inderdaad, ik heb besloten nu niet in het water te gaan, heb zo ontzettend schrik dat het mis gaat, ik ga nu ook niet meer langs/bij water, dat vind ik zielig voor de merrie…

@gabiiy, bij twijfel zou ik weer contacten met de DA, hoewel ik je foto’s niet verontrustend vind, Maargoed ik ben geen DA.

Verder las ik iets over het terug komen, mijn DA gaf aan dat we er waarschijnlijk nooit vanaf gaan komen, maar ik lees ook verhalen dat het weg is gebleven, een vriendin van mij haar paard had jaaaren terug ook vasculitus, maar dat werd veroorzaakt door het eten van jkk, bij mijn merrie heb ik nog geen “oorzaak” kunnen vinden van het openbaren van de ziekte, maar ik denk zelf dat haar veulen een trigger is

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:12

De mijne had in de zomer van 2023 vasculitis aan beide achterbenen, eind oktober was het weg.
Tot nu toe blijft het weg (afkloppen!)
Maar ik poeier wel af en toe met zwavelbloem als er een plekje is wat ik niet vertrouw.