[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:08

Ik zit hier redelijk aan de kust... maar hier ook gewoon nog pollen met allergenen helaas.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:22

Maar zijn het dan alleen de pollen waar ze vorig jaar zo op reageerde of ook dat alles stoffig is en het stof plus pollen de irritatie geeft?
Ik heb zelf wel het idee dat het stof vorig jaar extra triggerde.
Niets was meer schoon zeg maar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:11

Ja bij de mijne is het lastig... omdat hij het dus dubbel heeft.
Trigeminaal, (weten we door uitverdoven) maar bij hem zit er dus ook echt een allergie op pollen bij.
Wat de zenuw dus weer gaat triggeren wanneer deze tot rust is. En daarnaast ook klachten als rode ogen en vocht uitloop uit neus.
Waardoor voor nu de medicatie behandeling het meest passend lijkt, (cypro+magnesium) want dat pakt behalve de zenuw ook de hooikoorts aan.

En dan had hij dus ook nog die gekke bult, welke verergerde :') Als ik het zo schrijf heb ik inderdaad wel echt bingo _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:58

_Penotti schreef:
Maar zijn het dan alleen de pollen waar ze vorig jaar zo op reageerde of ook dat alles stoffig is en het stof plus pollen de irritatie geeft?
Ik heb zelf wel het idee dat het stof vorig jaar extra triggerde.
Niets was meer schoon zeg maar.

Nou ik denk dat ook ja :) plus dat er best wat paarden op pollen reageren maar eigen ook trigeminaal zijn maar waarvan de eigenaar dat nooit onderzocht heeft.

Dat die dan ook reageren op stof, wind en weet ik wat is niet gek.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 14:31

Hoi allemaal,

Helaas schud mijn paard ook. Dit is vorige week maandag opeens begonnen. Na 4 dagen zijn we naar Utrecht gegaan. Daar liet hij een wisselend beeld zien waardoor ze niet konden diagnosticeren. Na 5 dagen hebben we hem weer meegenomen naar huis en gisteravond kwamen we aan. Vanmorgen zette ik hem op de weide en hij begon meteen weer
We moeten nu eerst cetrizine geven om allergieën uit te kunnen sluiten.
Mijn idee is om hem (na de cetrizine kuur) op de weide een zenuw blok te geven, omdat ik dan zeker weet dat hij schud.
Kennen jullie gewone dierenartsen die dat kunnen? Hij staat in de omgeving van Apeldoorn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:59

Wat bedoel je met een zenuw blok? Het uitverdoven?
De ceterizine moet je altijd 3en tijd geven om enkel hooikoorts/allergie gerelateerde klachten uit te kunnen sluiten.
Daarna kunnen ze inderdaad eventueel de zenuw uitverdoven (beide kanten, om te kijken of dat het is?)

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:52

Ja, ik bedoel idd het uitverdoven.
Dit hebben ze maandag ook in Utrecht gedaan en dat werkte goed. De dag erna schudde hij helemaal niet dus toen durfde ze het niet meer zekerheid te zeggen, omdat het dan ook toeval kon zijn. CT-scan is daarom afgezegd. Die zou ik voor de behandeling van de zenuw geven.
De zonnebril werkte niet op maandag. Dinsdag zijn de tanden daar nog gedaan en dinds gister is hij duur weer thuis. Hij schud vreselijk op de wei en op stal ook iets. Zo raar dat hij dinsdag en woensdag niets liet zien daar :(
Vandaar dat ik het nu liever thuis probeer als hij goed schud.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:33

Bril heeft bij de mijne ook nooit iets gedaan.
Maar moet zeggen dat wat jij zegt, ik het wel herken.
Op vreemd terrein of met rijden... dus afleiding laat de mijne het ook minder zien.
Waarschijnlijk puur omdat hij dan afgeleid is van de pijn.
Op stal zie je het wel duidelijk... staren, briezen, schudden en naar zijn hoofd slaan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:52

Het is belangrijk om te achterhalen wat de trigger is. Als licht geen trigger is voor het schudden zal een zonnebril
Niet helpen. Als er geen gevoeligheid is voor pollen, zullen pillen tegen pollen niet helpen enz...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:08

Mijn ervaring is dat de trigger ook kan veranderen. Hier was het in eerste instantie licht, later werd het wind en opwaaiend gruis uit de kruiwagen. Maar ook geluid (de bezem) of het zien van een andere schudder kan/kon triggeren.
Nu triggert vooral het zien van de andere schudder op stal het nog, met name rond de hengstigheid. Verder nu geen last, volgende week zitten we op 26 weken sinds de laatste behandeling en dat is toch wel echt een mijlpaal voor ons. Ik hoop dat we het halen, vind het toch spannend :D

De mijne doet het ook minder tot helemaal niet op vreemd terrein. Die hebben we toen eerder al op Utrecht gezet zodat ze er kon wennen en hopelijk ging schudden (en dat deed ze gelukkig).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 00:09

Bij de mijne was eerst wind, vliegen of water op zijn hoofd echt een ramp.
Nu gelukkig niet.

Maar 26 weken :wow:
Dat is wel echt lang :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 02:09

Bij mij ook. Eerst was het overmatige Lichtgevoeligheid. Nu is het vliegen op/rond de neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:07

pluisje88 schreef:
Bij mij ook. Eerst was het overmatige Lichtgevoeligheid. Nu is het vliegen op/rond de neus.

Is je paard toch weer gaan schudden?

Dacht poosje terug te lezen die al maanden schudvrij was. Balen zeg!

Triggers kunnen inderdaad verschillen ja.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:15

pluisje88 schreef:
Het is belangrijk om te achterhalen wat de trigger is. Als licht geen trigger is voor het schudden zal een zonnebril
Niet helpen. Als er geen gevoeligheid is voor pollen, zullen pillen tegen pollen niet helpen enz...

Klopt, maar we moeten ook ergens beginnen om oorzaken uit te kunnen sluiten.

Helaas accepteert die van mij geen neuslapjes. Dat probeer ik al jaren, omdat zijn neus heel roze is. Dus ik hoop niet dat vliegen op de neus rrn trigger zijn..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 08:15

maar schudden tegen vliegen is toch wel normaal?
dat gaat hier zo.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:18

Focussed schreef:
De mijne doet het ook minder tot helemaal niet op vreemd terrein. Die hebben we toen eerder al op Utrecht gezet zodat ze er kon wennen en hopelijk ging schudden (en dat deed ze gelukkig).

Wat fijn dat ze het toen wel liet zien! Hoelang hebben jullie daar toen gestaan? Hij heeft er 5 dagen gestaan. Wel geschud maar niet consequent genoeg.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:01

Ik heb zelf het idee dat de temperatuur ook meespeelt.
Mijn paard had gisteren ook weer meer last, afgelopen tijd niet.
Ik denk dat ze vandaag ook wel weer eerder naar binnen wil.
Overigens heeft ze een hele fijne koele schuilstal, daar gaat ze dan niet staan. wat ik weer niet begrijp.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:41

ellepel schreef:
dat gaat hier zo.
[ Video ]

Euhm nee vind ik niet. Ze is ingepakt met een deken met hals en een masker. Dan nog schudt ze als er vliegen zijn. Terwijl de rest met minder aankleding in de wei staat en het niet doet. Als ik Spul op het masker spuit, blijven de vliegen weg en schudt ze ook niet.

Inmiddels is de laatste behandeling van begin april en het effect houdt nog steeds aan. Zo lang ik de vliegen weg kan houden is ze schudvrij. De oorzaak van toen is dus nog steeds opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:34

pluisje88 schreef:
ellepel schreef:
dat gaat hier zo.
[ Video ]

Euhm nee vind ik niet. Ze is ingepakt met een deken met hals en een masker. Dan nog schudt ze als er vliegen zijn. Terwijl de rest met minder aankleding in de wei staat en het niet doet. Als ik Spul op het masker spuit, blijven de vliegen weg en schudt ze ook niet.

Inmiddels is de laatste behandeling van begin april en het effect houdt nog steeds aan. Zo lang ik de vliegen weg kan houden is ze schudvrij. De oorzaak van toen is dus nog steeds opgelost.

Maar dan is het schudden toch nog niet opgelost? Of zie ik dat verkeerd :) . Zo ver ik weet kunnen triggers ook zomaar veranderen van wind naar zon, of andere dingen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:45

misskrisss schreef:
Focussed schreef:

Wat fijn dat ze het toen wel liet zien! Hoelang hebben jullie daar toen gestaan? Hij heeft er 5 dagen gestaan. Wel geschud maar niet consequent genoeg.

Ah wat jammer zeg! Wij 4 dagen waarbij ze op dag 3 al genoeg liet zien voor onderzoek.

Ik let altijd op het gedrag van de andere paarden. Als geen een overdreven schudt op vliegen dan vind ik het een slecht teken als de headshaker wel reageert.

Pluisje: Ik ben misschien ook heel dom :o maar ik denk dat als je nog steeds aan symptoombestrijding moet doen (trigger wegnemen om geen reactie te zien) dat er onderliggend nog steeds een proces zit. Het is wel fijn dat je met inspuiten en inpakken je paard comfortabel kan houden. Soms ontkom je niet aan wat management interventies.

Ik merk bij mijn paard dat elk klein knikje eigenlijk een teveel is en een teken is dat de deur weer op een kier staat voor meer. (Als ik een terugval opmerk). Soms zeggen anderen dan nog wel eens: ja maar het is nu toch ook heel zonnig, winderig, veel vliegen etc. Maar ik vind dat ze nérgens last van mag hebben, anders is het weer een teken aan de wand dat er toch iets speelt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:55

Eens hoor. De vliegen bij ons zijn heel vervelend. Ik heb de enige shaker op stal maar er zijn 3 andere paarden die momenteel ook met hun hoofd gooien/zwaaien op dezelfde manier als de mijne. De beweging is wezenlijk anders dan het shaken dat ze eerst deed.
Laatst een paar zonnige dagen gehad met veel wind. Dan zijn er geen vliegen en schudt ze dus ook totaal niet meer. En dat terwijl zon/licht altijd de trigger is geweest. Maar ik denk dat ze gewoon nog overgevoelig is voor vanalles. Ze heeft bijna 4 jaar geschud dus ik zou het naïef vinden om te denken dat op het moment dat de fysieke reden weg is, het stukje aangeleerd gedrag ook meteen is opgelost. Het heeft natuurlijk ook mentaal zijn gevolgen als je zo lang ergens last van hebt. En mijn paard is echt mega gevoelig voor alles. Of nooit zo’n gevoelig dier meegemaakt als deze. En ik heb er al wat gezien.

Ik sta op een pensionstal en binnenbak, binnenpaddock of schuilstal zoals anderen hier hebben wij niet. Je zult
Het moeten doen met de Mogelijkheden en tot nu toe zie ik gewoon dat de echte headshaking nog steeds weg is.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:56

Wij hebben gisteren geprobeerd of hij s nachts buiten kon. Om 21:30 buiten gezet, toen begon het weer. Om 22:00 werd het rustiger en om 22:15 begon hij te grazen. Helaas begon het om 05:00 uur alweer toen het nog maar iets licht werd :(
Echt frustrerend zeg. Ik moet tot dinsdag afwachten vanwege de cetrizine, maar dat valt me wel zwaar.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:05

Hoeveel cetrizine moet je geven? Misschien kun je dat ophogen?

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:11

2x per dag 21 stuks dus ik vrees dat dat al heel hoog is hij is 525 kilo.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 18:00

Ja daar ben ik dan ook bang voor ;(