[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:17

Misschien overheen gelezen maar wat is nu de verwachting in het herstel?
Moet ze nog lang in Utrecht blijven?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:19

Dat is altijd een gok op bokt he! :)

Maar aan de andere kant, mensen mogen het toch ook best controversieel vinden? Ik vind het eerlijk gezegd ook nogal wat om bij een paard dit te doen. Maar daarom laat ik jou nog wel in je waarde (en andersom ook, neem ik aan ;) ).
Een andere mening moet ook kunnen, mits respectvol. Je maakt je eigen keuzes.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:20

Nog een stille meelezer, maar dit klinkt echt als een prachtige oplossing, snap heel goed dat je hier voor kiest :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 21:22

Lotus83 schreef:
Misschien overheen gelezen maar wat is nu de verwachting in het herstel?
Moet ze nog lang in Utrecht blijven?

Ze willen haar houden tot ze zeker weten dat de mest er goed uit komt en dan zou ze mee naar huis mogen.
Maar wil natuurlijk ook zeker weten dat het goed zit nu. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:23

Goed opgelost! Hopelijk nu nog vele gezonde jaren. :)

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:25

Heel bijzondere oplossing en wat fijn dat ze zo toch alles mag eten en doen, imo zeker paardwaardig hoor! <3

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:26

Zo mooi dat dit mogelijk is, en je het wil/ mag delen. Wij hebben ooit een Rottweiler uit het asiiel gehaald die na 2 weken plots niet meer kon plassen (reu) er zat een steen in de urineleider die er niet uit te krijgen was. Er is toen een plasgat onder zijn buik gemaakt, hij heeft daar nooit last van gehad en is er oud mee geworden.

Koekie73

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:27

Wat bijzonder dat het zo opgelost is. Geweldige oplossing toch? Erg jammer dat er inderdaad een taboe op zou liggen, lijkt me onzin eigenlijk.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:28

Ik vind het heel bijzonder om te zien of het mijn eigen keuze geweest zou zijn laat ik in het midden. Hoelang moet ze nog in Utrecht blijven? Raakt zo'n stoma nooit verstopt? Kan ze hier oud mee worden?
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 04-02-19 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:29

mirjamalvaro schreef:
Ja ze kan zo meteen weer gewoon alles. Alleen of wedstrijden slim zijn wist Utrecht niet ivm reacties van de omstanders en jury. :=

Dat ligt er ook aan wat jij wilt. Jullie zouden ook 'ambassadeur' kunnen worden van stoma bij paarden. Maar dat hangt er natuurlijk vooral vanaf welke rol er bij jou past. Er zijn hier iig al veel paardenmensen die er nu bekend mee zijn en jouw beweegredenen kennen.
Reglementair gezien mag een paard met stoma niet geweigerd worden van wedstrijd, toch?

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:31

Wauw wat interessant en wat goed dat ze dit doen bij paarden. Hopelijk knapt ze nu snel op en werkt alles meteen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:35

mirjamalvaro schreef:
Oh ik ben eerlijk heel blij met jullie reacties, vond het best spannend te plaatsen. :oo

Snap ik wel hoor, Bokt kan het soms niet laten.

Maar ik vond je steeds wel overkomen als iemand die eerlijk is naar haar paarden maar ook zichzelf (financieel)

Met de stoma kan ze gewoon pijnvrij leven, zonder drastische aanpassingen.
Ze is alleen incontinent, gelukkig is paardenmest niet schadelijk op de huid (urine wel)

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:36

Wauw Mirjam wat fijn dat dit bij paarden ook kan, heel fijn dat ze hier straks gewoon prima mee kan leven!

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:43

Bijzonder en mooi dat dit kan qua wetenschap. Hoop dat ze gauw mee naar huis kan nu de problemen opgelost zijn en ze een fijn leven verder kan hebben. Heel veel succes!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:47

Wauw! Wat goed dat ze dit kunnen! En wat heerlijk dat jij dit voor haar hebt kunnen kiezen. Al had de mest uit haar oren gekomen, toch? Zo lang ze pijnvrij en heerlijk paard kan zijn is dit toch super! En waarom geen wedstrijden? Als het kan waarom niet? Doorbreken dit taboe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:57

Jeetje nog nooit van gehoord! Maar als het mesten gewoon goed gaat zo en ze heeft er geen last van is dit natuurlijk wel fantastisch!!!l Heefr ze inmiddels al gemest?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:57

Mooie oplossing zeg!

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:58

Wauw moet bekennen dat ik het een gave ingreep vind. Natuurlijk heel heftig voor jullie maar geweldig dat het kan en dat je ons hierin meeneemt. Ik vind het super interessant! En wat betreft je "eisen-lijsjte" dat je paard wel nog gewoon paard moest kunnen zijn: daar ben ik heel blij mee. Super dat dat nog kan!

Wat voor commentaar zou je kunnen krijgen van de jury?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:59

wat mooi dat dit kan.
Persoonlijk zie ik weinig bezwaar, aangezien ze gewoon alles mag en kan wanneer ze volledig hersteld is. Er veranderd eigenlijk niets in haar paard zijn, dus een taboe zou het helemaal niet hoeven zijn (in tegenstelling tot de gruwelverhalen van beenprotheses bij paarden).
Goed, kwa mesten is ze incontinent, maar gelukkig zal dat geen schade bij dr aanrichten dmv irritatie, zoals bv urine, zeker niet met de mooie, vaste mest van paarden.

Eigenlijk is het voornamelijk visueel een vreemd gezicht als je er goed over nadenkt, maar tast het nergens het paardenwelzijn aan.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 04-02-19 22:03, in het totaal 3 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:59

Wow ik vind dit echt een hele mooie én bijzondere oplossing!

En als het bij mensen kan, waarom dan niet bij paarden :D

Mijn vader had een stoma, waar hij zich in het begin erg voor schaamde (geluiden en geurtjes), maar uiteindelijk heeft hij het geaccepteerd.

Ik denk dat jouw paard wel in een wetenschappelijk blad zal verschijnen :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 22:04

Haha zo bijzonder dat het in wetenschappelijk blad komt is het denk ik niet. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:06

Stille meelezer meldt zich.

Mijn merrie is in 2012 ingeslapen na een dubbele darmtorsie. De dikke darm was ook al een stuk necrotisch en blijkbaar waren ze toen nog zover niet dat een paard daarmee kon overleven (met darm weghalen) of iig niet zonder hele intensieve zorg en met 95% kans op herval binnen de 6 maanden en dan was het alsnog einde verhaal.

Heel eerlijk, ik ben zelfs een tikje jaloers dat jouw paard deze kans kan krijgen. Ik vind het een prachtige oplossing! Het is als eigenaar waarschijnlijk geen evidente keuze geweest ivm het taboe, maar ik vind het fantastisch dat dit mogelijk is.
Had het indertijd gekund, ik had die stap ook gezet.

Het enige aandachtspunt in de zomer zijn denk ik vliegen. Als ze in een mestplek gaat liggen of rollen en dat koekt dan aan die huid... maar dat lijkt me best eenvoudig proper te houden.

Succes en nogmaals, onwijs gaaf dat je dit wil doen en met ons wil delen! Ontzettend leerzaam!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:07

Wauw wat een prachtige oplossing! Inderdaad al kwam de mest uit haar oren!

Jammer dat er een taboe op zit, ik vind het prachtig en machtig interessant.

En het mooiste is dus dat het voor haar niet uitmaakt!

Mag ze nu meteen weer “normaal” voedsel? Ook hooi?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:08

Dat denk ik ook niet, dat het groot nieuws is in de diergeneeskunde, ik heb al ooit een foto gezien van een paard met stoma.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 22:10

Varekej vreselijk dat je je paard zo moet laten gaan.

Vliegen hebben wij ook gevraagd, verwachten ze geen problemen mee. Maar denk dat ik toch vliegendeken op foe voor zekerheid. :o

Ze mag gewoon eten nu, maar natuurlijk wel met mate omdat ze zowat een maand amper gegeten heeft.