[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:36

Heb je een oorzaak van het gehap kunnen vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:04

Nee nog steeds niet, gaat ook onverminderd door zelfs na koelen en cooling gel erop smeren. Ik ga haar morgen maar wassen denk ik, helpt dat ook niet dan bel ik de DA. Ze wordt net als ik niet goed ervan geloof ik. Echt constant trillen en happen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:11

Kan je ook iets voelen? Is het hard/ warm/ vochtig? Is het stevig weg te masseren? Zit er een wondje/ beschadiging/ bult? Kan ze wellicht een verstopping hebben in de slokdarm op die plek? Of lijkt het meer in de spieren te zitten?

Haar reactie klinkt als toen mijn paard een slokdarmverstopping had, alleen deed die van mij er ook bij hoesten/ kuchen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:22

Ze eet gewoon haar hooi. Heb namelijk alles al uren zitten masseren en bevoelen ook haar slokdarm. Er zit 1 klein plekje in oksel, maar die zit aan andere kant precies zo en daar heeft ze geen last. Het trillen is juist weer zijkant been omhoog naar manenkam en daar kom ik dus helemaal niets tegen. Oog irriteert ook en zijkant van gezicht en dan dat constante happen naar kant van pijnlijke oog haar borst/bovenbeen. Temp. Is goed trouwens 37.9.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:44

Lastig wel.. Ik zou het verder ook niet weten, hoop maar dat het snel over is..

Het trillen en slaan en happen lijkt mij een beetje kolliekerig, maar dat ze dan naar dr manen slaat is vreemd.

Als Mijn merrie een harde gespannen buik heeft is ze wel heel erg van het trillen over dr hele lijf en schudden en schuren met dr hoofd maar dan ook echt panisch haast ik heb er verder nooit (op een knetterharde buik en hals na) wat bij gevonden. Is ook nooit erger dan dat geworden en een dag later al weer een stuk rustiger/ slappere buik. Ze heeft overigens nog nooit koliek gehad. (De slokdarmverstopping was bij mn bonte ruin die inmiddels al bijna 2 jaar weg is)
Bij haar denk ik meer aan kou-koliek. Het is de nachten al wel weer koud, zou minime daar last van kunnen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:48

Ze trilt maar op 1 plek juist: zijkant voorbeen en daar hapt ze ook naar toe dus. Heb haar vliegen kap met ooglapje weer op gedaan en zit nu nog even te waken in de hoop dat ze wat rustiger word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 07:47

Nou ik stond dus vanochtend half7 al bijna in mijn regen pak om te gaan scheren, maar ze stond er rustig bij. Krijg toch het vermoeden dat het oog afdekken, haar wat rust heeft gegeven. Heb haar oog weer gezalfd en kap weer op gedaan en toen hapte ze nog 1x naar boeg toen kap eraf ging, oog ziet er ook al weer rustiger uit gelukkig. Ze is wel erg tam, maar dat ben ik ook na zon slapeloze nacht. Ik wacht het voor nu toch maar even af denk ik. Wil helemaal niet scheren en wassen met deze temperaturen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:35

ohjajoh6 schreef:
Hoe oud is je shetje Gydja? Want ik vind het eerlijk gezegd geen symptomen genoeg, om nu direct aan PPID te denken? Als het eigenlijk alleen maar een vachtprobleem is? Ik zie het humeurig doen tijdens voeren ook als voernijd namelijk.

Ze is 9. Ook niet echt een leeftijd om dat te ontwikkelen maar het zou kunnen. Ze heeft al wel een slechte vacht sinds ze 3 a 4 jaar is. Ze heeft ook vreemde bobbels onder haar buik in de buurt van de uier en navel. Kon ook een symptoom zijn van cushing had ik begrepen. Kan dat misschien ook komen door vers gras?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 23:18

Toch even een positief berichtje tussendoor hoor, Sed staat nu samen met de rest vd kudde al weer 2 weken 24/7 in de wei, en doet het nog steeds hartstikke goed!! Ik voer ze ook hooi bij, en wat brok voor de medicatie en supplementen, maar ben toch erg blij dat hij tot op heden niet op het gras reageert! :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 23:23

Ik was gisteren met de hond bij Laarakker en 1 vd DA's daar zei dat ze een lezing hadden gehad over ppid en dat er vorig jaar bij de (gratis) testen hele vreemde uitslagen waren geconstateerd. Er waren paarden bij met enorm hoge waarden, terwijl ze geen enkel symptoom hadden. Volgens mij waren die waarden bij een 2de test veel lager (maar dat laatste weet ik niet meer helemaal zeker). Dit vertelde ze nav mijn 2de test op mijn ruin. Ben dus benieuwd naar de uitslag. Die zal ergens na het weekend komen.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:42

Dat klopt die waardes zeggen ook niet alles. Paarden met een lichte verhoging kunnen desondanks erg ziek zijn en veel symptomen hebben

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:08

Bij mijn paard was de waarde ook 249 bij de eerste test en het enige symptoom was dat ze iets te rustig was naar mijn zin. Veearts was ook verbaasd over de uitslag.

Nu zit ik met een andere probleem, paard voelt fiiter dan nu goed voor haar is. Afgelopen winter kreeg ze last van een peesblessure en we zijn bezig met stappen en verder gewoon op het weiland. Maar schijnbaar is dat niet genoeg want ze is al een keer uitgebroken bij het op het land zetten en heeft 20 minuten in een zware bak rondgerend (was niet te vangen). Vandaag heeft ze zich ook weer uitgeleefd en bovendien ruzie gehad met een weidegenootje.
Ze had deze winter een erg dikke vacht maar die komt gelukkig goed los. Kan er inmiddels bijna een matras mee vullen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:07

Heb de uitslag van Leo binnen. Zijn waarden zijn inderdaad iets verhoogd, wat in okt ook al te zien was.

Toen mocht 11 en had hij 14. Nu mag 6 en heeft hij 9. Dus minimaal verhoogd.

Dus dat vind ik wel een dilemma. Hij had dus diarree, maar dat lijkt met de zandkuur op te lossen. En verder heeft hij helemaal geen klachten. En aangezien ik nogal wat bijwerkingen voorbij zie komen van de prascent, ben ik daar toch huiverig voor. Dus genoeg voer om over na te denken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:58

Maar Leo is je oudje toch Fabster? Ik zou met zo een minimale verhoging en verder geen symptomen (er zijn er wel een paar waar bij mij de belletjes zouden gaan rinkelen, maar als er helemaal geen symptomen zijn, waarom heb je dan eigenlijk in eerste instantie laten testen?) en al op een respectabele leeftijd zijn, in mijn handjes klappen als ik jou was...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:00

Ik ben toen wel begonnen met de pracend en tot op heden nog geen spijt van.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:06

Ik heb hem vorig jaar laten meenemen in de test, omdat ik mijn merrie toen liet testen, de test gratis was, hij al oud was en niet zonn mooie vacht (meer heeft). Hij is inderdaad 25. De merrie had dus niks, maar hij kwam er iets verhoogd uit. Dus het idee was om hem dit jaar opnieuw te laten testen en toen hij dus diarree kreeg, die niet weg ging, toch maar wel weer testen. Maar nu dus zelfde minimale verhoging. Maar ik kijk het nu nog even aan.

Had die van jou ook zo n lage verhoging, Marcella? En wat merk je voor verschil?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:11

Eigenlijk volgens test 1,5 jaar terug net niet die winter spierbevangen gestaan en uiteindelijk toch wel blij dat we begonnen waar met de pracend. Conclusie da toch cushing zonder extreme verhoging. Vorig jaar september weer laten testen iets verhoogt, maar niet extreem zo door blijven gaan.

Die van mij is begonnen met zijn 2de jeugd.
Afbeelding
En ja hij is bijna 19 jaar en ik ben zo klein.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:16

Hij (of zij?) ziet er echt mooi uit. Wat een bos manen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:23

Hij.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:32

Marcella dit gedrag ken ik! Mijn merrie van bijna 22 is ook in de tweede jeugd beland, soms geen land mee te bezeilen haha.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:35

Dan moet ik gewoon gaan spelen/uitdagen in de bak helemaal geweldig vind hij dit.

Zorg alleen wel dat ik longeer zweep bij mij heb voor mijn veiligheid hij wil nog wel eens losse achterbenen krijgen in zijn vrolijkheid.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 25-04-16 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:37

Wij crossen weer zonder rem door het bos haha. Ik heb de thiedeman ook weer nodig om nog iets te vertellen, ding lag allang heel ver achterin de kast hihi. Het mooiste is dat ik dr weer zie genieten van onze ritjes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:40

Ik durf op het moment niet buiten te rijden wegens losse achterbenen en aan de voorkant zijn tanden naar fietsers. Maar rij dan ook midden in Dordrecht tussen het verkeer en langs fietspaden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:11

Illo (bijna 28) is ook al zo jolig op dit moment. Alleen had ik hem 2 weken geleden geschoren omdat hij 20 graden werd, maar nu heeft hij het wel snel koud, dat hij zelfs staat te rillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:47

Ik ben inderdaad blij dat ik niet al geschoren heb! Brr niks voor mij weer terug naar 2 a 3 graden boven 0..