[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:50

@ Fargo

Was bij jou dan wel bekend dat bij paarden met cushing een gevoeligheid is voor het ontwikkelen van allergieën en hypergevoeligheid voor o.a vliegen?

Voor mij was dat nieuw in elk geval. Eerlijk gezegd denk ik dat ik het in die hoek moet zoeken wat betreft de jeuk. Ze lijkt nu precies op mijn andere paard, een echte eczemer wat betreft jeuk.

Ze heeft inderdaad ook rare wondjes gehad, die moeilijk genazen. Dat kon ik toen wel verklaren i.v.m. cushing.(toen had ze niet deze jeuk trouwens)

Ooit eerder, ongeveer 8 jaar geleden heeft ze hetzelfde gehad. DA in NL zei dat het seme was. Ze was toen veel en veel te dik. Na afvallen heeft ze nooit meer deze klachten gehad, tot nu weer een aantal maanden.......

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:59

]
Citaat:
Heb je mijn reactie al gezien Iotje? Jeuk en huidproblemen zijn echt een cushing bijwerking door slechte weerstand. Hoe is zijn vacht verder? En hulp bij de weerstand zou moeten gaan helpen, samen met wassen met betadinescrub.

@ Fargo

Ik had je reactie gezien en daar weer op gereageerd :)). Waarschijnlijk tegelijk geplaatst.

Haar vacht is nu goed, gewoon "normaal". Was echt niet zo vorig jaar, dus daar zal de pergolide zijn werk hebben gedaan. Haar traanogen zijn ook weer normaal gelukkig en haar wondjes zijn genezen, groeien ook alweer kleine haartjes op. Alleen de jeuk en harde manenkam blijven.

Ik heb net weer PN magnesium besteld. Ik verwacht dat de dosering in mijn supplement te laag is.

Waaraan kan ik nog meer zien dat haar weerstand niet in orde is? Ze maakt verder een goede indruk, levendig en gelukkig beter op gewicht. Uiteraard wil ik best wat extra's geven.

Ze krijgt nu nog elke dag het supplement (your horse trace) en elke dag een kopje gemalen lijnzaad met kurkuma. Verder onbeperkt hooi en pulp/luzerne/zemelen. Onlangs ook maiskiemolie toegevoegd (maar de jeuk dateert al van lang daarvoor).

Josefien

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:18

Jeuk en harde manenkam kan ook van IR komen, die dikke nek gaat irriteren, dan gaan ze schuren (of hoofdschudden tijdens rijden ) en dan krijg je wondjes die gaan jeuken etc.
Muis ligt dan op 1 zij, helemaal gestrekt..heeft 1 x liggend gemest en geplast verder altijd staand, vanmiddag lag ze in het stro, maar is zelf gaan staan , toen ik met eten kwam.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:44

Focussed schreef:
Hebben hier mensen nog tips tegen hoefzweren?

Afgelopen 6,5 jaar 1 keer een zweer gehad.... Nu afgelopen 9 maanden 3(!!) zweren.
Steeds aan de achterbenen. Vandaag Naomi weer kreupel aan linksachter uit de paddock gehaald. Smid komt gelukkig morgen (kon helaas vandaag niet komen).
Vorige zweer was 8 weken geleden. Wordt er een beetje moe van...

Paard staat snachts op stro, box wordt iedere dag gemest en goed opgestrooid (dit is al 7,5 jaar zo). Overdag staat ze op de paddock die ook iedere dag gemest wordt of in de wei, die óók iedere dag gemest wordt. Wat kan ik doen om die ellendige zweren te voorkomen?!

Misschien eens ACTH hertesten en zien of je niet moet verhogen. Een vriendin van mij haar paard met cushing had ook vaak zweren en is moeten verhogen, sedert dien niets meer

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:45

heel veel sterkte Josefien, Superroos en nienke.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:00

dookia schreef:
Focussed schreef:
Hebben hier mensen nog tips tegen hoefzweren?

Afgelopen 6,5 jaar 1 keer een zweer gehad.... Nu afgelopen 9 maanden 3(!!) zweren.
Steeds aan de achterbenen. Vandaag Naomi weer kreupel aan linksachter uit de paddock gehaald. Smid komt gelukkig morgen (kon helaas vandaag niet komen).
Vorige zweer was 8 weken geleden. Wordt er een beetje moe van...

Paard staat snachts op stro, box wordt iedere dag gemest en goed opgestrooid (dit is al 7,5 jaar zo). Overdag staat ze op de paddock die ook iedere dag gemest wordt of in de wei, die óók iedere dag gemest wordt. Wat kan ik doen om die ellendige zweren te voorkomen?!

Misschien eens ACTH hertesten en zien of je niet moet verhogen. Een vriendin van mij haar paard met cushing had ook vaak zweren en is moeten verhogen, sedert dien niets meer

ACTH was/is prima.
In april een zweer, week later getest: 12 pg/ml
In oktober een zweer, weer laten testen: 32 pg/ml

Dus ligt keurig binnen de waarden :?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:01

ja dan ligt het idd daar niet aan

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:05

Mag hier niet schelden, maar geloof me dat ik dat wel even goed heb gedaan. Uitslag van het laatste bloedonderzoek 58.9 pg/ml
Heb de DA nog niet gesproken, kreeg de uitslag per mail. Ga morgen sowieso meteen cavelor fiber force halen en baaltjes graszaadhooi. Volgens onze stal eigenaresse zit er in het laatste niets.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:16

Dus toch, jammer essie. Had anders voor je gehoopt. Maar je weet nu wel waar de klachten vandaan komen

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:18

inderdaad en ik kan hem gericht gaan helpen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:28

Is het niet steeds hetzelfde been focussed?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:30

1 keer rechts en (met vandaag erbij) 3 keer links?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:32

Balen Essie...

Fiek zijn been is na vandaag rustig op de weide lopen niks geslonken.. Leek zelfs dikker..
Dierenarts daar ook maar even goed naar laten kijken.. Zo vervelend dat hij gewoon niks laat zien en zo hard is voor zichzelf..

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:33

Jeetje essie dat is balen. Ik geef ook fibre force en gras compact van Hartog, plus beetje Speedibeet maar dat vindt muis niet erg lekker..
Hoefzweer komt ook door weerstand probleem en tja medicatie en alles heeft wel impact op weerstand. Misschien een kuur probiotica geven, dat raad ik altijd aan met weerstandproblemen, moet je wel eerste keer 2 maanden geven..ik heb mijn eigen merk (zie mijn site) maar paardendrogist heeft ook diverse merken. Heeft zeker invloed..
Roos ik heb in mijn pb een TTouch greep aangegeven dat werkt erg goed bij dik been en verstoorde vochthuishouding..

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:52

Ik lees in de OP en enkele berichten daarna over monnikspeper en omega3.
Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Kan ik gewoon pure monnikspeper geven? En aan welke hoeveelheid omega3 moet ik denken? (gebruik zelf de pillen van het kruidvat, maar ben gelukkig stuk lichter dan Maxx)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:53

Josefien, heb wel wat geprobeerd maar helpt nog niet.. Het vocht is zo hard ofzo, kan het ook nauwelijks indrukken/soepel maken..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:05

Essie73 ga je geen prascend geven?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:37

Eigenlijk weet ik dat nog niet. De uitslag is (nog) niet torenhoog en ik ben een beetje huiverig geworden door de verhalen die ik hier heb gelezen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:42

Die verhalen werken alleen maar meer bijwerkingen in de hand. Het middel heeft opeens een echte naam, een bijsluiter vol met "mogelijke bijwerkingen" en vooral heel veel mensen die van alles melden, zonder dat je daar de betrouwbaarheid (causale betrouwbaarheid!) van kunt meten.

Het feit alleen al dat er (d.m.v. o.a. een bijsluiter voor paarden) meer nadruk wordt gelegd op eventuele bijwerkingen zorgt er al voor dat paardeneigenaren meer bijwerkingen gaan rapporteren . Dus ook mogelijke effecten die helemaal niet bij het middel horen, of gewoon bij de aandoening zelf horen maar door de priming aan het middel gekoppeld worden.

Het laatste wat ik zou doen is starten met een middel wat op z'n minst dubieus is in zijn effecten, uit angst voor bijwerkingen (die zich overigens alleen in de eerste weken zich voordoen, áls ze zich al voordoen).

Maaarrr, dat ben ik :D :+

Je paard heeft toch zeker een aantal duidelijke symptomen, en mijn inziens is het wachten met medicatie wachten tot je paard verslechtert (Cushing is immers progressief) en op een dag bevangen staat...

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 05-12-13 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:57

Helemaal eens met focussed. Ik was ook huiverig, maar ik zie wel wat het heeft gedaan voor mijn paard. En dan denk ik elke dag: wat ben ik blij dat ik dit heb gedaan, ondanks de bijwerkingen.

En de bijwerkingen zijn (meestal) tijdelijk. Het zou zonde zijn om een paard dat duidelijk Cushing heeft, niet net maar echt duidelijk Cushing onbehandeld te laten. Het wordt alleen maar erger qua symptomen. En dan is het misschien te laat, denk aan spierverlies in de achterhand waardoor een paard niet meer kan staan. Dat gebeurt er nl. Met een onbehandeld Cushing paard, het gaat interen op de spieren waardoor die steeds slapper worden met alle gevolgen van dien

Daarnaast zijn de gevallen van superroos en josefien meer uitzondering dan regel

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:06

Essie73 schreef:
Eigenlijk weet ik dat nog niet. De uitslag is (nog) niet torenhoog en ik ben een beetje huiverig geworden door de verhalen die ik hier heb gelezen.

Ik zou niet huiverig zijn, mijn pony heeft de geringste bijwerkingen. Ja, hij eet zijn krachtvoer niet maar hooi en gras laat hij met geen mogelijkheid staan, dat gaat er wel in. Momenteel voer ik dus pavo vital complete vanuit een handje, als je het persoonlijk geeft eet hij het wel.

Mijn pony staat er nog niet heel lang op, anderhalve maand denk ik nu? Maar gaat goed. Hij is echt wel actief. Het liefst galoppeert hij zijn stal weer in aan het einde v/d dag, maar hij moet natuurlijk met mij mee lopen. Er zijn ook goede ervaringen en ik denk zeker het proberen waard.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:29

Idd, als je wacht tot hij bevangen is ben je te laat..

Focussed, Heeft ze geen hoornzuil? Moet zelf ook weer ff googlen hoor..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:32

IMJ schreef:
Idd, als je wacht tot hij bevangen is ben je te laat..

Focussed, Heeft ze geen hoornzuil? Moet zelf ook weer ff googlen hoor..

Dat zou niet verklaren waarom de hoefsmid wel iedere keer een zweer, inclusief bijbehorend pus, vindt toch? Als hij de zweer heeft opengemaakt dan loopt ze ook alweer binnen enkele uren rad...

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:58

Thanks voor jullie eerlijke adviezen! Ik ga morgen een rondje dierenartsen bellen. Kijken waar de prascend het goedkoopst is ;) Las nl over veel prijsverschillen. Neem aan dat de dosering in overleg met DA moet?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:02

Ik heb niets met DA afgesproken. Zij zei tegen mij starten met 1 hele pil. Dit heb ik uiteraard niet gedaan en gewoon zelf gaan kijken hoe en wat. Wel heb ik haar hier bij mijn 2e bestelling over geïnformeerd.

Wij zijn hier inderdaad heel eerlijk als het hierop aan komt en ik ben daar zeer blij om. Anders was ik nooit met 1/4 begonnen en waren de bijwerkingen misschien heftiger geweest

Essie: bouw echt op vanaf 1/4, het voorkomt meestal een hoop ellende