'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:09

Er is dus geen algemene behandeling voor een paard met dusdanige bevangenheid? Daar heeft iedere smid zo zijn methodes voor? In de link hier eerder genoemd behandelen ze het zelfde euvel weer compleet anders, met ander beslag. Met ook een andere gedachte geloof ik.
Afbeelding

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 17:38

Eventjes tussendoor :)
Ik vind het zeker interessant om alle meningen en ervaringen te lezen.
Ondertussen ook al contact gehad met de visdonk, hun adviseren om toch evt pijnstiling te geven, en dit voor een paar weken maximaal.
Ook nog doorgevraagd over Cassis, en ze zeggen zelf als hij echt niet redbaar is dan zouden we jullie gewoon naar huis sturen, want dat doen we zeker ook wel.
Natuurlijk is het afhankelijk van hoe de hoeven herstellen maar hun gaan voor een volledig herstel, dus dat hij zelfs terug rijdbaar zal zijn.
Dat hij nu pijn heeft is heel 'normaal' , Cassis zijn hoefwand was zo dusdanig afgebrokkeld dat een gewoon hoefbeslag niet mogelijk was, daarom zit er dus de hoofpad op, om het ijzer op de hoef te krijgen.
Die hoofpad drukt natuurlijk ook weer op de zool en zo heb je even de extra overgevoeligheid.
Normaal zou ook voor hem een break-over beslag het beste zijn maar door het ontbreken van de complete hoefwand dus nog niet mogelijk.

We moeten nu even op de tanden bijten voor de komende weken, daar ligt vooral het probleem nu, ik kan er erg slecht tegen als ze pijn lijden en dus hangen we misschien wat snel in de telefoon ;)

En Faytje .....die houdt ons wel bezig...het boefje.
vanmorgen stond ze weer achter het afgezette stukje }:0 , en de rest van de dag staat ze te klooien onder het afdak want prinsesjes mogen niet nat worden vind ze :+ , hooitjes eten daar, hooitjes overal gooien, spelen met de spulletjes die daar liggen.
Dus als het lukt ( als Sofie zich een beetje laat laden ;)) gaan we morgen ons andere veulen terug bij haar zetten, de 10 dagen rust zijn al even voorbij en denk dat ze eraan toe zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:49

Bassenqua schreef:
Leuk om al de reactie's en ervaringen te lezen maar ik vind het nogal wat dat de smid hier in twijfel wordt getrokken. Ben ik dan de enigste die het niet raar vind dat hij slecht loopt? Cassis zijn beenstand is nu totaal veranderd, heeft een lange reis achter de rug, heeft tijdens de behandeling regelmatig op 3 benen moeten staan en dat heeft uiteraard impact op zijn doen en laten. Het lijkt mij véél verstandiger om het een weekje de tijd te geven en dan eens verder puzzelen over hoe verder, vind dat er nu veel te snel conclusies worden getrokken of de smid zijn werk wel of niet goed gedaan heeft. Laat de tijd even zijn werk doen, de pijn is voor nu even banketstaaf voor Cassis maar soms is dat even nodig om verbetering te realiseren. TS heeft allang laten zien dat ze het beste voor heeft met haar dieren en niet tot het uiterste gaat dus een beetje vertrouwen naar haar toe zou wel passend zijn. ;)

Juist van Nassau roept altijd dat de beenstand nooit veranderd mag worden. Vreemd dat het nu zo extreem wel is gebeurd.
Fijn dat Cassis een pijnstillend middel krijgt TS. Hopelijk gaat het snel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:52

Anoniem schreef:
Bassenqua schreef:
Leuk om al de reactie's en ervaringen te lezen maar ik vind het nogal wat dat de smid hier in twijfel wordt getrokken. Ben ik dan de enigste die het niet raar vind dat hij slecht loopt? Cassis zijn beenstand is nu totaal veranderd, heeft een lange reis achter de rug, heeft tijdens de behandeling regelmatig op 3 benen moeten staan en dat heeft uiteraard impact op zijn doen en laten. Het lijkt mij véél verstandiger om het een weekje de tijd te geven en dan eens verder puzzelen over hoe verder, vind dat er nu veel te snel conclusies worden getrokken of de smid zijn werk wel of niet goed gedaan heeft. Laat de tijd even zijn werk doen, de pijn is voor nu even banketstaaf voor Cassis maar soms is dat even nodig om verbetering te realiseren. TS heeft allang laten zien dat ze het beste voor heeft met haar dieren en niet tot het uiterste gaat dus een beetje vertrouwen naar haar toe zou wel passend zijn. ;)

Juist van Nassau roept altijd dat de beenstand nooit veranderd mag worden. Vreemd dat het nu zo extreem wel is gebeurd.
Fijn dat Cassis een pijnstillend middel krijgt TS. Hopelijk gaat het snel beter.

Volgens mij zegt TS nergens dat de beenstand drastisch is veranderd, maar is dit een opmerking van iemand anders.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 17:54

Ik denk zelf dat de beenstand niet drastisch veranderd is, maar dat het vooral komt door de druk op de zool.
Maar vanavond even Rob bellen en misschien kan die ook even duidelijker uitleggen wat er gedaan is, dat is nl het enige nadeel geweest, wij hebben hem niet meer gesproken daar hij de dag ervoor Cassis geholpen heeft en er niet was toen wij hem ophaalde.

terpentijn

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:24

Qua Cassis ben ik na alweer alles te hebben gelezen, toch niet optimistisch... maar dat heb ik al eerder gezegd ... ik heb de rontgenopnames gezien en het is echt een zware sincker, die vrijwel op het eindpunt (doorbreken) zit, en gegarandeerd dat het zooltje nu meer en ZEKER erg pijnlijke druk op het vrijwel met de punt op de zool rustende hoefbeen veroorzaakt. De gedachte achter het zooltje begrijp ik wel, anders zou o.a. het EGGBAR ijzer niet genoeg houvast hebben.
Het is ook een beetje een keuze tussen twee kwaden geworden, wellicht is niet voor de voor Cassis juiste optie gekozen.

Zeker zou ik Cassis wel degelijk en meteen op pijnstillers zetten, ik lees dat dit na overleg met "Visdonk" ook mag, dus wanneer haal je/krijg je de pijnstilling, TS (en ben ook benieuwd welk middel).
Wat kun je er mee verliezen? Dat hij wat vlotter gaat lopen, en zichzelf daarmee wellicht schade berokkent (?) veel meer schade aan deze gradatie van hoefbevangenheid denk ik niet dat dat oplevert. Maar wel wat verlichting voor deze mooie schimmel.

Ook moet je niet bang zijn dat je dan de vooruitgang/effecten van de hoefbehandeling bij pijnstilling niet meer goed kunt beoordelen... dat is ALS al toch een hele, hele langdurige kwestie, dus die eventuele effecten zullen sowieso niet dan na langere tijd te zien zijn.

Klink ik hierin pessimistisch, dan wil ik meegeven dat ik vooral REALISTISCH wil klinken, en ik weet maar al te goed dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn... zie Faytje (op wie ik overigens natuurlijk ook heb gestemd!).

Veel sterkte en succes met whatever je besluit.
Just... don't get up your hopes TOO high...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:31

Ik denk dat wat je doet, hem gewoon even de tijd geven heel goed is TS, geen enkele oplossing zal dit probleem in korte tijd fixen. Eerst maar zien hoe dit loopt, daarna kun je altijd voor andere dingen kijken. heel veel verschillende dingen drie dagen uitproberen zal ook niet veel goeds doen. Ik duim voor Cassis!
Wat leuk voor Fay dat ze een leeftijdsgenootje heeft om mee te spelen straks.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:33

Ik persoonlijk denk dat in zulke gevallen als Cassis zelfs een kleine voet/hoef correctie al een groot verschil kan maken. Het is duidelijk dat de hs die Cassis voorheen onderhield niet veel kaas gegeten heeft van waar hij mee bezig was, wat denk je wat er gebeurt als de voet/hoef dan langzaam bekapt gaat worden zoals dit hoort ? Het is uiteindelijk de bedoeling dat de voet weer zo goed mogelijk wordt en dat lukt niet door een slechte voet/hoef te laten zoals deze is.

Hier ooit een veulen gehad die geboren werd met kromme beentjes, elke twee weken de hs er bij en gecorrigeerd werd hij niet, alleen wat korter gemaakt omdat zijn hoefjes niet afsleten omdat hij er niet goed op stond. Elke keer had hij na het bekappen last, niet van zijn voeten maar van zijn spieren/pezen omdat hij toch andes stond. Kan ook niet anders natuurlijk, je haalt er wat af en hoe minimaal ook, je verandert toch wat aan zijn voet waardoor de stand gewild of ongewild toch minimaal veranderd. Bij de extreme gevallen uit zich dat met pech in pijn.

In het geval met ons veulen was het leed na 8 maanden geleden, veulen heeft nu kaars rechte beentjes en kan net als elk ander paard toe met een bekap beurt om de 8 weken. Ja, hij heeft 8 maanden lang na elke twee weken bekappen klachten gehad maar is nu 100% goed, dan moet het maar even voor het uiteindelijke resultaat waar hij de rest van zijn leventje profijt van heeft.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:47

Het blijven moeilijke keuzes ....

Uit de verschillende reacties is duidelijk dat hoefbeslag niet voor elk paardenvoet-probleem de oplossing is en als wel, dan nog zijn er verschillende inzichten hoe je dat beslaan zou moeten aanpakken.
De genoemde hoefsmeden staan zeker als deskundig bekend, aan de andere kant denk ik dat je daarbij ook in je achterhoofd moet houden dat ze juist vanwege hun reputatie, ook zo'n interessant probleemgeval als Cassis helaas is, tot een goed einde willen brengen en proberen om daar eer aan te behalen.

En dan kom je toch weer bij jezelf terecht TS, dat jijzelf uiteindelijk de afweging moet maken wat het beste is en wat het waard is. Jij ziet Cassis lopen en kunt beoordelen of dit draaglijk is voor hem.

Je zou anders ook, net zoals je bij Fay hebt gedaan, eens een second opinion hierover elders kunnen vragen. Helpt misschien bij de beeldvorming.

Het karakter van je paard speelt ook mee bij je keuzes. Ik lees hier dat er keuzes gemaakt zijn voor een halfjaar boxrust. Dat moet het betreffende paard ook aankunnen, vooral geestelijk. Datzelfde geldt ook voor pijn hebben, hoe gaat het paard daar mee om?
Maar dat is ongeveer dezelfde 'discussie' die we hier ook gehad hebben over Fay, iedereen kijkt daar toch vooral vanuit eigen perspectief en eigen ervaringen naar.

TS als je nog meer info hebt over het beslag en de vooruitzichten, ben benieuwd dat te horen. :j
Wat dat betreft is dit topic in eerste instantie om me jou mee te leven, maar daarnaast ook wel heel leerzaam.

Trouwens leuk dat Fay zo boevig wordt, goed teken! Maatje erbij lijkt me goed idee! :D
Laatst bijgewerkt door simodi op 05-11-13 18:51, in het totaal 2 keer bewerkt

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:48

Bassenqua schreef:

Hier sluit ik me compleet bij aan :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:07

Ik vind het ook niet zo raar dat hij nu slecht loopt...voor zover ik kan zien had hij geen ijzers vroeger en was het hoefonderhoud..ahum..een beetje verwaarloosd. Tel daarbij op de heel gevoelige zool door de bevangenheid en het ontbreken van deftige hoefwand...lijkt mij ergens logisch dat het effe niet gaat zoals het hoort. Maar naar wat ik kan lezen van Inge is hij op stal nog altijd zijn vrolijke zelf met veel levenslust en dat lijkt mij op dit moment de beste graadmeter....er is pijn en pijn...ééntje die een paar dagen koliekerig is ( bij wijze van voorbeeld dus...), heeft ook pijn ( al dan niet constant ) maar wordt ook niet op dag 2 ingeslapen '' omdat beestje geen pijn mag hebben '' , zolang het binnen de perken blijft en niet uitzichtloos wordt, is er mijns inziens ook niks verloren .
De duimen draaien hier voor het duo ! :j

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 19:20

We gaan straks naar onze eigen dierenarts om de pijnstilling , fenylbutazon stelde de Visdonk voor.

En idd Simodi , zo denk ik er ook over, we kijken van moment tot moment en als het leven lijden wordt dan is het genoeg geweest, er moet een , al is het kleine, stijging in de algehele lijn zijn.
Dan bedoel ik niet als het een dag slecht gaat, maar het mag geen weken slecht gaan.

Hij moet vooral zeker 4 weken op stal en liefste 8 weken, wanneer deze ijzers eraf vallen hebben we sowieso zowat geen opties meer, de hoefwand moet nu eerst groeien, dat is het belangrijkste.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:46

daarom snap ik niet dat ze de randen niet met 2 componenten hebben bijgewerkt
het risico van op het ijzer trappen en aftrappen is nu heel erg groot en dan ben je nog verder af als voor het beslag
dat Cassis nu heel erg veel pijn heeft is logisch.
De punt van het hoefbeen was bijna door de zool heen en nu duwt er van buiten siliconen tegenaan.

Ik snap nog steeds niet dat ze praten over herstel, dat hoefbeen blijft staan zoals het nu staat en kantelt echt niet terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:50

spatter schreef:
het risico van op het ijzer trappen en aftrappen is nu heel erg groot en dan ben je nog verder af als voor het beslag
De punt van het hoefbeen was bijna door de zool heen en nu duwt er van buiten siliconen tegenaan.

Ik snap nog steeds niet dat ze praten over herstel, dat hoefbeen blijft staan zoals het nu staat en kantelt echt niet terug.

Maar hoe kan dit dan? Dat een pony na bepaalde tijd weer pijnvrij rond loopt? Even voor de nieuwsgierigheid hoor, je hoort zoveel tegenstellingen, dat je soms niet meer weet waar de waarheid begint en de leugen op houdt.
http://www.edigit.nl/hoefbevangenheid.html

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:00

als het hoefbeen zover gekanteld is als bij Cassis geloof ik niet dat een paard ooit pijnvrij kan lopen, wat je er ook onder zet
in mindere mate, met nog genoeg zool tussen hoefbeen en buitenkant, kun je met kappen of beslag het paard een eind op weg helpen

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:03

spatter schreef:

Ik vind het er ook wel matig uitzien. Er ligt zoveel van het ijzer vrij,daar gaat je paard zo opstaan. Zeker met rondjes draaien in de box. En dan blijft het echt niet zitten.

Ik schrik wel van de foto's pffff

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 20:12

We hebben net van Nassau gesproken, dat hij 5-10 minuten moet/mag stappen is echt niet waar volgens hem, dus dat was een beetje fout advies wat we gekregen hebben.
Beste is op stal, zoveel mogelijk met rust laten daarin en kijken wat hij wil en kan.
En zeker op pijnstilling zetten.
Hoe de toekomst eruit ziet kan ook hij nu niet zeggen, hij heeft vertrouwen in de hoefbevangenheid onder controle krijgen maar nu moeten we eerst kijken hoe de hoef gaat groeien en herstellen.
Momenteel kunnen we niet anders dat dit, het beslag wat ervoor zorgt dat het pijnvrij is kan nu gewoonweg niet, eerst moet de hoefwand groeien en daarom de pad eronder die zorgt voor druk op de zool en dus ook voor gevoeligheid.
We gaan nu de pijnstilling in ieder geval halen en dan gaat hij zich vast beter voelen, verder is hij helemaal blij met zijn hooinet, zo is hij langer met hooi bezig en vind het nog leuk ook, aangezien hij eerst daaraan begint als je ook hooi op de grond legt :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:13

spatter schreef:
als het hoefbeen zover gekanteld is als bij Cassis geloof ik niet dat een paard ooit pijnvrij kan lopen, wat je er ook onder zet
in mindere mate, met nog genoeg zool tussen hoefbeen en buitenkant, kun je met kappen of beslag het paard een eind op weg helpen

http://www.hoofrehab.com

staan een paar mooie x-ray foto's op. ;)

Zouden de happy hoofpads niet iets zijn?
http://hoofwear.com/index.php?route=common/home

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:19

Er zijn er zelfs met zoolperforatie die weer een normaal leven kunnen leiden, weliswaar na hele lange tijd en intensief behandelen, maar het kan ! Door de hoef zodanig te bekappen ( beetje bij beetje uiteraard ) komt de wand weer parallel te liggen met het ( gekantelde ) hoefbeen en naarmate de tijd vordert, wordt ook de zool weer dikker.
Dit even maar als antwoordje op de vraag hoe het kan dat een paard met gekanteld hoefbeen weer een pijnvrij leven kan hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:20

Afbeelding

Afbeelding
Dit is imo ook een aanzienlijke verbetering? Bijna ook een perforatie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:22

_Inge schreef:
We hebben net van Nassau gesproken, dat hij 5-10 minuten moet/mag stappen is echt niet waar volgens hem, dus dat was een beetje fout advies wat we gekregen hebben.
Beste is op stal, zoveel mogelijk met rust laten daarin en kijken wat hij wil en kan.
En zeker op pijnstilling zetten.
Hoe de toekomst eruit ziet kan ook hij nu niet zeggen, hij heeft vertrouwen in de hoefbevangenheid onder controle krijgen maar nu moeten we eerst kijken hoe de hoef gaat groeien en herstellen.
Momenteel kunnen we niet anders dat dit, het beslag wat ervoor zorgt dat het pijnvrij is kan nu gewoonweg niet, eerst moet de hoefwand groeien en daarom de pad eronder die zorgt voor druk op de zool en dus ook voor gevoeligheid.
We gaan nu de pijnstilling in ieder geval halen en dan gaat hij zich vast beter voelen, verder is hij helemaal blij met zijn hooinet, zo is hij langer met hooi bezig en vind het nog leuk ook, aangezien hij eerst daaraan begint als je ook hooi op de grond legt :)

fijn...pijnstiller scheelt een stuk! :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:25

Kan die afbeeldingen niet zien, Mindim.. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:38

Kijk even in de link erboven van Cowgirl, van hoofrehab, daar staan deze foto's, maar ook andere van bijna geperforeerde hoeven, welke weer goed gekomen zijn.

Vandaar mijn vraag ook, hoe kan dat dan, hier wordt gezegd dat het nooit meer goed komt. Je hoort zoveel verschillende meningen en ervaringen, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:57

Oh ja, die link had ik net bekeken ! Inderdaad heel erg interessant :j Ik blijf er ook bij hoor, het kan helemaal goedkomen !
En even off topic...kwam in dat artikel nog een gekke uitspraak tegen...het '' LOF disease '' ...nog nooit van gehoord! Blijkt te staan voor '' lack of farrier '' ! Goed bedacht, toch ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:02

Ja dat is idd een goeie, die ga ik er ook maar eens ingooien :D