Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:56

Nou maak nu toch niet echt uit, want hij kom voorlopig toch nog niet op de wei en mag nu heel af en toe kwartiertje aan de hand grazen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:51

Focussed schreef:
Greenguard heeft geen "nieuw" en "oud" model maar 2 maten.

Die hierboven is de pony maat, en die is (aldus Greenguard zelf) bedoelt voor Shetlanders en A/B/C ponies.
De andere is maat paard. Er is helaas geen tussenmaat. Mijn E pony (halster maat pony/cob) heeft maat paard.
Haar weidegenootje had maat pony (is een D/E pony)en vrat er ook steeds langs. Nu heeft hij maat paard en nu hij goed is afgesteld kan hij hem niet meer afkrijgen of langs eten. ( de maat paard is ook van vele malen harder materiaal en onbuigzaam).

Ze hebben zeker wel een oud en een nieuw model..De oude zijn nieuw niet meer te koop,maar zullen er tweedehands nog best wel zijn..Ik heb het oude model zelf gehad,vandaar..Dat was echt een heel ander bijna plat model waar ze makkelijk langs konden eten..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:52

Oh je bedoelt die oude pony maat? Die is inderdaad vernieuwd volgens mij, dacht dat jullie het hadden over maat paard/pony zeg maar :)

Die oude pony maat was heel plat inderdaad en nu ook meer een korfje.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:39

Ik heb eerder een platte maat paard en een maat pony gehad,maar dat is inderdaad wat ik bedoel haha..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:42

Wist niet dat maat paard ook plat was eerst?

Ik heb iig 3 jaar geleden een maat paard aangeschaft, deze was al een korf. Toen hadden ze volgens mij nog wel die platte pony :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:49

Ja klopt,die korf is er al even..Die platte is misschien nu al wel 6 a 7 jaar geleden,euh tijd gaat zo snel voorbij heb je echt niet in de gaten dat het al weer zo lang geleden is :o

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:04

handige harrys die paarden,. moet de maat paard nog steeds omdoen om te testen. Ik heb mezelf verwond waardoor ik een paar dagen niet op stal ben geweest zeg maar....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:57

Mensen, wie heeft er een tip voor materiaal tegen het schuren? Het moet op/om het halster komen... Bont lijkt me veel te warm en ik ben naar de Action geweest voor die 'sponsjes' van microvezel die ergens halverwege als tip gegeven worden, maar die hebben ze hier niet (meer).

Zou een lapje leer om het halster werken? Heeft iemand nog tips waar ik zoiets kan kopen?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 07:51

Je kan ook de microvezel doekjes kopen in die er (desnoods dubbel) omheen doen. Die zijn heel zacht, niet te dik en goedkoop, zodat het ook niet erg is als je het moet vervangen. Je zou ze zelfs kunnen wassen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:39

echt bont/lamsvel lijkt mij juist fjn in de zomer, schijnt goed te ademen. Ik had bij mijn pony zo'n hoofdstel bontje om de neusriem van het halster gedaan, dan had ze geen schuurplekken meer. En dat licht zweten onder het halster op hete dagen blijft toch, en was niet veel erger onder het bontje dan op de andere plekken van het halster.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:41

Die dingen zijn echt geniaal :j Eigenlijk werkt het als een soort gras slowfeeder.
Ze krijgen als het goed is maar de helft binnen van wat ze zonder graasmasker eten. :)

Helpt zeker!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:00

Sonja89 schreef:
Mensen, wie heeft er een tip voor materiaal tegen het schuren? Het moet op/om het halster komen... Bont lijkt me veel te warm en ik ben naar de Action geweest voor die 'sponsjes' van microvezel die ergens halverwege als tip gegeven worden, maar die hebben ze hier niet (meer).

Zou een lapje leer om het halster werken? Heeft iemand nog tips waar ik zoiets kan kopen?

Je kan van Christ ook bontjes kopen met klittenband eraan. Die van mij hebben bont om het kopstuk van het halster wat aan de korf vastzit. En helemaal rondom in de binnenkant. Werkt ideaal. Heb nooit meer last van schuurplekjes. Ook niet mij mijn 3 en 4 jarige die nog druk kiezen aan het wisselen zijn en eruit zien als wrattenzwijnen :D
Het losse bont knip ik uit een (echt lamsvellen) singelhoes. Met pekdraad in de korf maken. Zo is het gemakkelijk los te halen om te wassen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:52

Ik heb ook een.kopstuk bontje door midden geknipt en aan beide bakstukken gemaakt waar ze schuurplekjes kreeg

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:42

Wij hebben het kofje nu vastgevlochten zitten in de manen. Als ze ermee blijft hangen en de breekpunten op het korfje begeven het dan is het gewoon af. Wel voorkomt het vastvlechten dat ze de korf over haar oren heen af kan doen. Bijkomend voordeel is dat het halster van de korf nu losser zit en ze geen schuurplekjes/ kale plekjes meer krijgt daarvan.

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:14

die van mij heeft hem nu niet op omdat er niet veel meer op het land staat. als ze straks weer over gaan naar een ander stuk weiland dan krijgt ze hem weer op. mijn shet heeft geen last van schuurplekken.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:38

Even een vraagje, die van mij zijn bijna door de bodem heen van een bloempot, ik had 1 van de welkoop (duits merk)en nog een andere, geen idee meer welk merk. Na bijna 2 jaar dus netjes. (het gaatje is nu iets groter geworden :+ )
Ik ga nu voor die van IR.
De oude korven waren maat Cob om, ze hebben er wel eelt van gekregen, dus moet niet krapper.
Daarom nu zal ik zien voor een maat groter of dat mooier zit.
Is maat cob gelijk aan de M van IR want dan ga ik voor de L.

Want als je de maatvoering ziet is het vrij grof opgezet
Maat indicatie:
XS: minishetlander en shetlander met klein hoofd
S: Shetlander met groot tot C-pony
M: D/E pony, haflinger/fjord/ijslander
L: Paard
XL: Groot paard/Fries enz
Let op! Dit is slechts een indicatie.

Welke zouden jullie doen? voor 2 NF ponies, waarbij cob eigenlijk net wat te krap is.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:40

Die van mij heeft halster maat cob, maar ik heb een L van IR.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:43

Hier idd halster maat cob, dan ga ik voor de L :j , dank je wel :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:43

Voor mijn fjord heb ik een L van IR.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:12

Mijn ijslander heeft maat M, maar die heeft bij een halster maat cob ook nog gaatjes over en ruimte zat.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:11

nadita schreef:
Je kan van Christ ook bontjes kopen met klittenband eraan. Die van mij hebben bont om het kopstuk van het halster wat aan de korf vastzit. En helemaal rondom in de binnenkant. Werkt ideaal. Heb nooit meer last van schuurplekjes. Ook niet mij mijn 3 en 4 jarige die nog druk kiezen aan het wisselen zijn en eruit zien als wrattenzwijnen :D
Het losse bont knip ik uit een (echt lamsvellen) singelhoes. Met pekdraad in de korf maken. Zo is het gemakkelijk los te halen om te wassen.

Bedankt voor de goede tips! Weet jij zo of er ergens een site is waar die bontjes te bestellen zijn? Ben aan het googelen maar tot nu toe nog niks gevonden... En pekdraad, waar heb je dat vandaan gehaald?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:13

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:44

Ik heb hier een vraagje omdat jullie veel ervaring hebben met afvallen..

Mijn fjord is sinds zijn pensioen veel en veel te dik geworden (gevaarlijk dik) ivm 24/7 buiten staan en regelmatig verweid worden naar een grasparadijs. Zat steeds al te twijfelen over een graaskorf maar omdat hij in een kudde staat en dan de enige zou zijn vond ik het ook 'n beetje sneu. Maargoed, een paard op moeten laten halen door de rendac is vele malen erger! Daarbij was ik ook een beetje huiverig over de afslijtende tanden omdat hij dat ding 24/7 om zou moeten, omdat hij altijd buiten staat en ik 24/7 de hele zomer rond zo'n ding op niet geweldig vind. Maargoed alle voors en tegens afgewogen en toch maar 1 besteld.

Maar nu blijkt dat de staleigenaar een heel deel van de weides heeft verkocht waardoor er voor de hele groep nog maar 2 weilandjes zijn, hij past nu dus strookbegrazing toe, maar door de grote van de groep is er heel erg weinig gras. Mijn fjord is nu dus in korte tijd al behoorlijk veel afgevallen (zonder korf!!) en nu heeft hij op o.a. zijn borst en in zijn oksels overtollig vel!

Mijn vraag is dus, heeft iemand hier ervaring met overtollig vel? En hersteld het lichaam dit nog?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:52

In wat voor een korte tijd is hij afgevallen en anders gewoon even telefonisch overleggen met DA. Aangezien afvallen in hele korte tijd gevaarlijk is.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:03

Hij is in de winterperiode al iets afgevallen.. Maar sinds afgelopen 2 maand gaat 't vrij snel ineens, hij is nog steeds veel te dik hoor, maar hij was nóg dikker. Ik weet dat te snel afvallen gevaarlijk is (hyperlipedemie) maar ik houd wel in m'n achterhoofd dat een fjord natuurlijk een sober ras is en in principe niet veel nodig heeft.. maar ik houdt het wel in de gaten, indien ik het echt nodig ga vinden haal ik hem dagelijks even uit de wei zodat hij wat ruwvoer kan eten.. Ik zal straks even een foto van 'm maken hoe hij nu is en hoe hij was..