Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:41

petitparis schreef:
om op enkele zaken te reageren:

een DA uit BE en NL mogen idd geen buitenlandse GM betellen waarvoor er op de inlandse markt een alternatief is (ook al kost het veel meer) op hun privé naam kan wel, maar dan kunnen ze het weer niet verkopen. Als je een meewerkend DA hebt, dan geeft die een voorschrift op stofnaam en/of een tip om het zelf elders te bestellen.

arbeid en maagzweren: is afhankelijk van de symptomen. Sommige paarden tonen nauwelijks en die kan je gewoon blijven rijden, alleen in het achterhoofd houden, niet met "lege" maag en galoperen gooit het maagzuur op tegen het minder goed beschermde hoger gelegen deel van de maag, waar de maagzweren zich vaak situeren. Dus zorg ervoor dat er ruwvoer aanwezig is inde maag en het paard kort voor het werk goed heeft kunnen kauwen.
Een paard dat opgetrokken staat of koliekerig toont, ga ja normaal gezien niet werken

Dit is op zich wel een heel practische tip. Ben ik eigenlijk nog niet eerder echt tegengekomen dat het aan te raden is om wat in de maag te hebben voordat je gaat rijden met een paard met gevoelige maag. Hoorde hem laatst ook van een vriendin en dacht nog nooit eerder gehoord, maar lees hem nu van meerdere mensen in dit topic. Goed dus om in het achterhoofd te houden!

martinique

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:08

Ik was ook blij met die tip van de da.
Vroeger leerde ik dat je met een paard met een volle maag niet moest gaan werken, dus wat dat betreft is het wat tegenstrijdig, maar ze krijgen hier nu (ook paard zonder maagzweren) voor ze iets gaan doen gewoon een beetje ruwvoer.

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 01:14

Ik lees even mee met dit topic.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:24

Zo, tijd voor een Tweety-update.

Tweety doet het eigenlijk verrassend goed op zijn nieuwe plek. Geen grote maag-darmproblemen meer gehad. Ietwat wisselend per dag, qua darmgeluiden, gapen en knarsen. Maar in zijn totaal is het beeld eigenlijk mooi rustig. Sinds vorige week dinsdag krijgt hij geen gastrogard meer.
Hij begint ook weer ietsje aan te komen. Mooi, want hoewel hij er voor de meeste mensen niet graatmager uitziet, is hij toch wel erg veel kwijt. Vet, maar ook spier.
Op zijn ribben begint weer iets terug te komen, het voelt niet meer zo hard met poetsen of aaien.
Gisteravond heeft Tweety voor het eerst weer iets anders dan hooi gekregen.
Na nadenkwerk, overwegen, nog eens denken etc, gekozen voor een kwart pavo-summerfit koek.
De keus is vooral gebaseerd op het feit dat Tweety het daar voorheen goed op deed. En in overleg met de veearts gaan we eerst zoveel mogelijk naar het stramien dat in het verleden goed werkte bij Tweet.
Ik geloof niet dat ik hier standaard bij maagpatiënten voor zou kiezen.
Een kwart klinkt misschien als veel, als je voerscheppen gewend bent. Maar zo'n koek in vieren is een blokje van ongeveer 1,5 x 3 x 4 cm.
Niet zo veel dus.

Hij heeft gisteravond gehad, en voorlopig heb ik nog geen bericht van problemen bij Tweet, en ze zitten er echt netjes bovenop op de nieuwe stal. Net na de middag ga ik zelf naar stal, en dan weet ik meer.

Jammer is wel dat Tweety allerlei weerstand gerelateerde klachten krijgt nu. Dat zal vast wel weer gaan bijtrekken, maar de weerstand is natuurlijk ook gewoon echt erg laag nu. Dat heeft ook meegespeeld in de keuze voor vitaminen en mineralenkoek.
Hij heeft wat rotstraal, maar die lijkt al weer onder controle. Hij heeft een keer wat gekucht, maar dat lijkt ook alweer weg. Wel sinds het weekend fiks mok, dus daar zitten we ook bovenop. Nu dus -helaas- niet de hele dag met de andere paarden het land op, maar wel een uur of 6 a 7 op de paddock met hooi en een oudje van stal. Wei is beter voor zijn maag-darmen, maar de mok is zo heftig dat dat even niet gaat. Komt ook wel weer goed, behandeling is daarvoor ingezet.

In z'n totaal een behoorlijk positieve update dus...

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:27

Fijn bericht Femke_Tweety! Duimen dat het zich in positieve lijn voortzet! :D

Hier een stille meelezer, ik verdenk mijn merrie ook van een maagzweer.. en naast alle andere vage klachten die ze heeft vroeg ik me af hoe de mest van jullie paarden er uit ziet?

Die van mij heeft namelijk geen mooie mestballen, maar meer hompen, wat zachter van structuur ook. De andere twee die hier staan hebben mooie glimmende mestballen..
Ik vroeg me af of er misschien een overeenkomst is met andere paarden met maagzweren?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:28

Mijne heeft altijd hompen gehad, en dit is na haar maagzweer nooit veranderd.
Alleen ''rare poep'' hoeft geen reden te zijn voor maagzweren, wat zijn haar andere klachten?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:23

maag en darm zijn met elkaar verbonden, dus het zou best kunnen dat dit mede een syptoom is.
Mijn paard had prima mest, maar is toch wel wat verbeterd met maagzweer medicatie

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:44

SteffiiY schreef:
Mijne heeft altijd hompen gehad, en dit is na haar maagzweer nooit veranderd.
Alleen ''rare poep'' hoeft geen reden te zijn voor maagzweren, wat zijn haar andere klachten?

Nee daar ben ik me van bewust, maar ik vroeg me zomaar af of de mest van paarden met een maagzweer er anders uitziet dan van paarden zonder ;)

We zijn al heel lang aan het tobben met haar gezondheid, heeft eerder leverproblemen gehad en afgelopen najaar is ze de medische molen in geweest en kwam er uit dat ze een versnelde afbraak van rode bloedcellen heeft, helaas onduidelijk waar dat vandaan komt.
De klachten die ze daarbij had zie ik nu weer langzaam terug komen, namelijk singelnijd, lastig eten, gapen voor het rijden, doffe vacht, mat uit de ogen kijken en je nog net niet aanvliegen als je aan haar buik komt, bijv. bij het vastmaken van de deken.. Daarbij heeft ze altijd al een vorm van voernijd gehad als het om krachtvoer gaat..

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:19

Mijn paard heeft nooit andere mest, altijd mooie drollen maar toch maagzweren

Wie heeft de ervaring dat maagzweren vanzelf genezen ?

Mijn paard heeft 4 dagen gastrogard gekregen en was toen weer normaal te rijden dus was de coclusie maagzweren (ze bokte sinds kort met rijden) inmiddels ben ik verhuisd omdat het voedingsschema op de vorige stal niet goed was, hij krijgt nu 4 keer per dag voldoende hooi en staat op de wei + lucerne en wat muesli.Zou het dan uit zich zelf kunnen genezen ? Ik rijd nu niet.

Ik heb wel omeprazol besteld maar dat duurt vast nog even voor het binnen komt van abler.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:05

Super Femke_Tweety dat Tweety weer de goede kant op gaat!
Overigens wel herkenbaar de achteruitgang van de weerstand: hier ook een hardnekkige mok/rasp uitbraak :\ .... ach, wat zouden we ons toch vervelen zonder al die zorg :O

Wil iedereen die hier ervaringen deelt bedanken daarvoor, heb daar echt super veel aan ... in praktische zin, maar zeker ook in emotionele zin!

Zit desondanks toch nog vol met vele vragen :))
Zoals:
- Ik heb inmiddels bicarbonaat (naast de Gaviscol voor just in case) in huis, maar: kun je (naar ik begrepen heb 1x per dag een theelepeltje) dit door het voer mengen of moet je het oplossen in water en zo (op de nuchtere maag) in de mond geven? Om het goed op te lossen heb ik behoorlijk wat (warm) water nodig, wordt een grote plons spuit >;) En kun je dit dagelijks als 'buffer' blijven geven?
- Is natrium bicarbonaat hetzelfde als bicarbonaat?
- Is de Welkoop/boerenbond variant Bicar Z Solvay Sodium Bicarbonate (gebruikt voor kalveren ) ook geschikt voor paarden? .. Heb hier al op gegoogled maar wordt daar niet veel wijzer van ..

Overigens : de mest van het betreffende paard was eerder wat aan de droge kant dan aan de natte kant.
Geef sinds enige dagen Maagsupport van De Paardendrogist en de mest lijkt me wat soepeler te zijn en er beter af te komen.
Een ander met-verleden-paard van ons heeft altijd al buikproblemen (koliek, natte mest, uitlopend mestwater) gehad .. zij staat nu ook op de Maagsupport, ben benieuwd!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:12

Tweety's mest is ook wisselend. Maar ik weet niet of dat samenhangt met zijn maagzweren, of met zijn darmproblemen.

Volgens mij bestaan er meerdere bicarbonaten. In ieder geval de natriumbicarbonaat, en volgens mij ook calciumbicarbonaat.

Of er nog meer bicarbonaten zijn weet ik niet, zo goed is mijn scheikunde niet. Maar ik vermoed van wel.
Het Engelse Sodium is het zelfde als het Nederlandse Natrium. Dus als je ergens Sodiumbicarbonate tegen komt, dan komt dat op hezelfde neer.

Errruggg leuk berichtje van mij vandaag:
Oké, het is zeker geen "fotografen"-foto maar toch best bijzonder:

Afbeelding

Kortom: Tweety gaat zodanig goed, dat ik er voor het eerst in weken heel even op gezeten heb. Minuut of 10, en alleen stap. Maar het begin is er!

velvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:35

Beste allemaal, ik ben mijn paard paddy's choice van horsefood gaan voeren en moet eerlijk zeggen dat hij dar heel erg van op is geknapt. Ben al tijden aan het suplementeren met Ekygard wat opzich ook goed is maar wel prijzig. Toen kwam ik bij dit voer terecht en ben alleen dat gaan geven en geen suplementen meer en natuurlijk gewoon hooi. Het is op de markt gekomen voor paarden die luchtzuigen maar zoals veel wel weten is dat vaak een uiting van paarden met maagproblemen. Dus ik ben zelf super blij met dit voer!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:49

Hallo ik heb een vraagje lees hier vooral veel paarden met maagzweren.
Maar ik ben van plan om een supplement te gaan geven aan mijn paard voor de maag.
Dit lijkt mij wel eens goed om te doen omdat heel veel paarden last van de maag hebben.
En het kan natuurlijk nooit geen kwaad lijkt mij als je er wst voor geeft.
Maar Welk SUPPLEMENT werkt nou goed en is niet schadelijk voor je paard.
onbeperkt hooi krijgen ze al

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:55

Sinds vandaag heeft ook mijn hengstje het verdict "maagzweer" gekregen. Eergisteren merkte ik op dat hij zijn krachtvoer (bietenpulp, luzerne met muesli) niet meer opat. Maar wel nog hooi wou eten. Heb het even aangezien, en op de weide bleef hij ook grazen. Maar vandaag was hij gewoon ook erg lusteloos en was die eetlust niet terug! Dierenarts geweest en ja, alle symptomen van maagzweer. Mijn hengstje is een AMHA, die nu net in volle training stond en ook op sterker krachtvoer omdat hij naar de hengstenkeuring moet volgende maand. Hij stond nu net top in orde, en ik was bezig met nog meer conditie op te bouwen en spieren aan te maken en nu dit... :( ...

Hoe geraakt hij er nu het snelst vanaf?? Ik heb de training stopgezet, hij krijgt omeprazole en ik probeer hem in kleine hoeveelheden meerdere keren per dag te voeren. Hooi heeft hij onbeperkt..

Ik wil hem echt in conditie houden voor die keuring in april, heb al veel werk en tijd in hem gestoken en ik hoop zo dat hij snel er vanaf geraakt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:37

Wij gaven ons paard toen van die spuiten kost 50 euro per dag ofzo en moesten ekygard geven.
En onze moest toen vooral veel buiten lopen in de wei.zo kon hij de hele dag grazen.
En als hij op stalmoest savonds moest er veel hooi in een hooi net met kleine gaten en die in stal hangen. Dan doen ze wst langer met eten en dst ze genoeg kunnen drinken

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:21

Met de omeprazol zal hij er wel vanaf komen, maar de hoeveelheid krachtvoer en eventuele stress zullen mogelijk wel de kans op terugkeer vergroten. Eigenlijk is, zeker in de periode dat je van de maagzweren af probeert te komen, krachtvoer (granen) erg slecht voor de maag. Geef het in ieder geval nadat hij hooi heeft gehad, en idd in kleine porties :)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:50

Hooi blijft hij goed eten, krachtvoer laat hij staan voor de moment, zelfs al geef ik kleine porties, hij wil het niet. Wortels lijkt hij ook nog te lusten. Mijn grootste zorg nu, is hem snel beter krijgen en toch ook aan het eten zodat hij zeker niet vermagerd want hij is al zo'n fijne hengst, en als er nu nog meer gewicht afgaat gaat hij op de keuring niet zo goed scoren, vrees ik. Ook is hij een fantastische beweger, maar hij is nu zo lusteloos dat ik het mag vergeten dat ik hem kan meenemen naar de keuring. Pfff.. dat hij gewoon maar snel beter wordt...

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:32

Mijn mening Laureas? .. Allereerst zorgen voor ontspanning bij je paard, haal de druk van het moeten presteren (keuring) eraf, volgend jaar nieuwe kans?
Zoveel mogelijk de wei in, grazen en contact met soortgenoten, brok afbouwen naar brokloos en daarvoor in de plaats bv. een muesli (ikzelf geef SP van Subli, denk om het lang laten weken ivm. bietenpulp) aangevuld met Lucerne mix (tot 2 kilo max.) en een goed maagsupplement verdeelt over meerdere voerbeurten (3-4x) per dag... en uiteraard de Omeprazole blijven geven zolang dat nodig is.
Hoop dat je je hengst de tijd en rust geeft om te herstellen: op dit moment vlammen (april is hèèl dichtbij ..) kan hem nu juist ook opbranden ...
Succes, sterkte en vooral ook wijsheid.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:16

Tja, als hij volgende maand naar de keuring kan gaan,...dan is hij daarvan gerust, en kan hij voor mijn part alle dagen de weide op met zijn merries die hij mag dekken. Kan hij niet gaan, dan moet hij ofwel naar de nakeuring een paar maanden erna...dus dan moet ik de training die ik nu stopzet opnieuw gaan beginnen tegen dan. En als ik hem niet laat keuren dit jaar, mag hij ook niet dekken...en moet hij het jaar erop naar de keuring en begint het spelletje toch weer opnieuw. Volgens mij is hij er best nu direct vanaf en dan kan hij na 5 april zijn luilekkerleven helemaal beginnen, bij de dames dag en nacht grazen en spelletjes mee spelen.... ;)

Alles zal afhangen hoe hij reageert op de medicijnen...zoals hij nu is, neem ik hem uiteraard niet mee naar de keuring, hij zou zich toch niet laten zien en hij kan anders zo mooi en goed bewegen. Voor de moment geen veranderingen...

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:18

ik geef de abler nu 6 dagen en sinds 2 dagen eet ze weer graag muesli,ook heb ik gereden en dat ging goed !

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:45

Hier nog steeds geen verandering,...hij wil zijn normale voer niet eten maar wel volop gras, wortels en hooi. Alleen zie je nu al zijn bespiering, volle rug en mooie ronde billen verdwijnen...daarvoor heeft hij echt zijn bietenpulp en muesli nodig en die weigert hij resoluut te eten. Zal de hengstenkeuring inderdaad mogen vergeten... pfff, heb hier echt maanden naartoe gewerkt... ;(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:20

Laureas schreef:
Hier nog steeds geen verandering,...hij wil zijn normale voer niet eten maar wel volop gras, wortels en hooi. Alleen zie je nu al zijn bespiering, volle rug en mooie ronde billen verdwijnen...daarvoor heeft hij echt zijn bietenpulp en muesli nodig en die weigert hij resoluut te eten. Zal de hengstenkeuring inderdaad mogen vergeten... pfff, heb hier echt maanden naartoe gewerkt... ;(

Dan voelt hij zich nog niet goed en is zijn maag nog niet op orde.. Hij krijgt nu wel dagelijks de omeprazole? Wat sneu dat hij echt niet lekker is :(:)

Ik zou in ieder geval geen biks meer geven als krachtvoer maar liever mueslie inderdaad en bietenpulp oid. Luzerne heb ik ook gegeven, maar daar moest ik van DA mee stoppen omdat dat voor mijn paard te eiwitrijk was.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:47

Laureas: Dat hij qua spieren achteruit gaat lijkt me toch meer omdat hij niet werkt nu en niet omdat hij geen muesli krijgt?
Bietenpulp schijnt voor de maag erg goed te zijn (en is geen krachtvoer maar ruwvoer), dus zou proberen of hij dat wel wil gaan eten. En zo niet is hooi sowieso heel goed.
Je hebt geen gastroscopie laten doen begrijp ik uit je verhaal? Ik zou er dan als ik jou was ook rekening mee houden dat er iets anders kan zitten als je echt geen verbetering gaat zien. Bij mijn paard ging ik na een dag of 3 echt dingen zien/merken.
Maar wat fargo inderdaad al zegt, biks is niet goed nu, muesli eigenlijk ook niet (granen).
En inderdaad lijkt het mij belangrijk om de druk van het presteren van hem af te halen, maar ik begrijp dat dat nu ook gebeurd. Het is niet voor niets dat vaak wordt aangeraden om in een periode van herstel van maagzweren niet of nauwelijks te werken, en het is ook niet voor niets dat maagzweren bij sportpaarden vaak worden aangetroffen (gevolg van stress en veel krachtvoer).

Hier gaat het erg goed :) Ben echt heel trots, het lijkt er op dat mijn paardje eindelijk een rijpaard gaat worden! Afgelopen 10 dagen er 3x opgezeten, laatste (en enige) keer daarvoor was bijna een jaar geleden en kon daarna niet meer met kruk in de buurt komen. Nu heel rustig opgebouwd met hangen etc en zodra ik zit lijkt ze het prima te vinden. Nog zonder zadel, aansingelen vindt ze (denk mede dankzij pijn met maagzweren hiervoor) nog niet zo fijn, maar dat komt wel, nu wel op zoek naar een geschikt zadel.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:40

Bietenpulp is iets wat tot zijn dagelijks voer behoorde... en dat hij nu niet meer wil, ik meng altijd pulp met luzerne en een beetje muesli en dat kreeg hij dagelijks s'morgens en s'avonds en het is dit wat hij nu weigert te eten. Hij wil voor de moment alleen hooi, gras en wortels eten. Ik ben slobber gaan halen, iets wat ik normaal niet geef aan mijn paardjes en als ik er wat wortelsschijfjes tussen meng, haalt hij er die gewoon weer uit en laat de rest staan. Ik wil hem zo graag terug aan het eten krijgen, zodat hij niet teveel afvalt. Training is nu gewoon geen sprake meer van tot hij beter eet. Mijn dierenarts vond een gastroscopie (nog) niet nodig omdat de symptomen zo erg op een maagzweer lijken...maar ik begin nu toch wel te twijfelen hoor. Hij krijgt gastrogard, maar ik heb nog niet veel verschil gemerkt. Alleen begint hij terug meer praatjes te verkopen,..hij lijkt voor de moment ook niet ziek,..het is alleen dat hij zijn normaal voer niet meer wil.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:57

Wat raar dat hij ook slobber niet eet!
Pulp is ruwvoer dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij daar last van heeft met eten, maar ik weet niet hoe dat zit..
Wat voor symptomen heeft hij verder precies?
Het kan natuurlijk ook dat het even duurt voordat de medicatie echt effect bij hem teweeg brengt, komt misschien vanzelf