[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:28

Wat fijn dat je staleigenaar meedenkt Flappie :j

Ik heb ze thuis staan dus kan het inrichten zoals ik wil maar ik kan me voorstellen dat huisvesting en ruwvoer best problemen kan geven als je paard in pension staat en je dan niet mee kunt met de grote hoop zeg maar.

Jij hebt het getroffen :j

b485

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:17

Hier lijkt het hoesten opgelost te zijn. Ik ben overgestapt van hooi (op geweekt/gestoomd hooi) naar Hartog Compact gras. Sindsdien geen kuchje meer gehoort.
Ik geef nu zelfs terug af en toe een plukje hooi.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:34

b485 schreef:
Hier lijkt het hoesten opgelost te zijn. Ik ben overgestapt van hooi (op geweekt/gestoomd hooi) naar Hartog Compact gras. Sindsdien geen kuchje meer gehoort.
Ik geef nu zelfs terug af en toe een plukje hooi.

Super!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:27

flappie2 schreef:
Nu gaat het weer beter en ben ik weer volop aan het rijden. De ene keer geeft hij bij het aandraven een paar kuchen de andere keer niet. Wel briest hij vrij veel, en als ik net begin met rijden dan zucht hij vrij vaak, en klinkt het soms als hij zijn adem ff voor een seconde inhoud. Ook maakt hij kreunende geluiden. Dit alles is na ongeveer 10 minuten is dit over. Heb dit nog niet eerder mee gemaakt met hem dat hij ff zijn adem inhoud en daarna zucht. Iemand een idee wat dit kan betekenen?

Geen idee wat het betekent, maar dat doet die van mij ook. Soort kreunend/zuchtend alsof ze wil briesen ofzo, maar het niet doet. Het is dan een beetje zo van: 'hu-hu-hu' (in ritme van de draf) en een soort gekke slik/zucht en dan is het weer klaar.

Ik heb nu ook de luxe dat ik ze aan huis heb en zelf kan bepalen hoe de huisvesting etc. zo is dat het zo optimaal mogelijk is voor haar. Voorheen op pension is dat toch wat lastiger, ook al werd er heel fijn met me mee gedacht en geholpen om alles zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:56

Mijn paard blijft maar rommelen met zijn luchtwegen. De ene dag moet hij veel hoesten waarbij je een slijm roggel hoort. De andere dag zijn het maar 1 of 2 kuchen met aan draven. Wel heeft hij de afgelopen 6 maanden veel bijgeluiden tijdens het rijden. Kreunen ("hu, hu, hu" in het ritme van de draf) veel zuchten, slikken en briezen. Veder is hij vaak niet vooruit te branden, gewoon omdat hij geen fut heeft. 2 dagen terug was ik aan het lopen naar de bak, toen hij ineens stil ging staan. Hij deed z`n hoofd naar beneden en gaf 1 harde kuch (slijm roggel) die echt vanuit z`n tenen kwam. Daarna wilde hij niet lopen en bleef met z`n hoofd laag staan. zo`n 5 sec. later begon hij weer te hoesten,maar nu ging het achter elkaar door je hoorde het slijm in zijn longen. Hij bleef er echt in hangen en duurde denk ik een minuut lang, en zakte af en toe half door zijn benen. Ik dacht echt dat hij er bij neer zou vallen. Na die minuut was het over en liep hij ook gelijk mee en was er niks meer aan de hand. Tijdens het stappen heeft hij nog een paar kuchen gegeven.
De volgende dag niks aan de hand, slechts 1 kuch bij het aandraven meer niet. Wel veel briezen, kreunen, sloom en teugels steeds uit mijn handen trekken om zijn hals te kunnen strekken.

Vind het echt raar dat de ene dag en vrij weinig aan de hand is en de andere dag stikt hij er bijna in.
Heb vandaag aan afspraak gemaakt voor volgende week woensdag bij de kliniek, voor een longscopie en longspoeling en het slijm om het slijm te laten onderzoeken. Ben benieuwd of ik hier wat wijzer uit ga worden. Want als dit zo door blijft gaan dan kan ik hem op de wei gaan zetten als weide maatje en kan ik straks helemaal niks meer met hem, en hij wordt volgende maand pas 6!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:58

He bah, wat vervelend dat hij er zo erg last van heeft. Wel heel verstandig om langs te gaan bij de kliniek.
Was je al eerder op de kliniek geweest, of had je de DA bij jou langs laten komen?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk altijd langs ga op de kliniek en bijna nooit de DA thuis laat langs komen. In de kliniek kunnen ze nl. meteen kijken en hebben ze alles bij de hand.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:26

Ik heb tot nu toe altijd de DA bij mij langs laten komen.

Om die reden ga ik nu ook naar de kliniek toe, omdat ze daar alles bij de hand hebben. Plus dat ze een longspoeling alleen op de kliniek doen. Maar mocht er aan de hand van de scopie veder onderzoek gedaan moeten worden dan kan dat gelijk gedaan worden.

Edit: Heb jij toen der tijd je paard niet lang durig op de pretnisolon staan? Jij had toch tabletjes in combie met langdurig vetipulmin?Zo ja hoe beviel dit en wat was het resultaat. Of ben ik nu in de war met iemand anders?
Laatst bijgewerkt door flappie2 op 29-02-12 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:29

Ja precies! Hopelijk krijg je nu gauw duidelijkheid en kan je paardje geholpen worden.

Ik knijp in mijn handjes, na haar virusje/verkoudheidje zijn we nog naar de kliniek geweest voor een scopie, omdat ze last had van snottebellen en meer kneep. Omdat het er goed uit zag, heb ik een kruidenmengsel gekregen (pulmo mulgat) en dat heeft goed geholpen. Geen snot meer gezien en het meeknijpen is weer zoals 'normaal' (voor haar doen).

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:34

haha, ik me vorige berichtje aan het aanpassen, maar je had al weer gereageerd.

Fijn dat het met jou paard beter gaat. Dat kruiden mengsel heb je dat van je DA gehad, ken ik namelijk niet.
Zelf ben ik nogal wat huverig geworden om iets te geven aan hem voor zijn longen. Ik heb al zo enorm veel geld uit gegeven aan verschillende soorten medicijnen, kruidenmengsel homeopatische middelen enz. en niks werkt bij hem. Als ik weer iets nieuws uit probeer ben ik toch altijd weer bang dat ik weer een hoop geld weg gooi aan een middeltje dat weer niet blijkt te werken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:14

Klopt idd, ik heb mijn paard vrij lang op de prednisolon en ventipulmin gehad. Het 'mooie' van dit poeder is dat beide medicijnen elkaars werking versterken, waardoor je dus veel minder medicatie toedient dan wanneer je 1 van de 2 gaf. Het was een poedermengsel met 125 mg prednisolon en 25 mg ventipulmin (normale pillen bevatten minimaal 250 mg prednisolon).
Voordeel van minder toe te dienen is ook dat je minder last hebt van bijwerkingen.
Ondanks dat het vrij pittige medicijnen zijn, ben ik erg tevreden. Ik was er ook totaal niet blij mee om mijn paard 'vol' te stouwen met van die belastende medicatie, maar als ik nu zie hoe ze het doet, is het misschien maar beter zo.
Mijn DA raadde ook aan liever wat langer door te gaan in een lagere dosering, dan te vroeg te stoppen. Haar langste periode is denk ik zo'n 5/6 maanden achtereen geweest. In die tijd bouwde ik dan wel af van de maximaal toegestane dosering naar op een gegeven moment 1/4 of nog minder. Hoe lager de dosering werd, hoe langer ik de afbouwperiode liet duren. En afgelopen december wist ik op voorhand al dat ik nauwelijks tijd zou hebben om haar dagelijks minimaal 20 min. te longeren, dus toen heb ik als ondersteuning een hele lage dosering gegeven. Puur om te voorkomen dat haar longen rustig zouden blijven.

Nu is eea veranderd in de huisvesting en sindsdien heb ik haar ook meteen weer zonder gezet. Alle omgevingsfactoren zijn nu 'ideaal', dus ik wilde het gewoon aankijken hoe ze het deed. Valt tot nu toe helemaal niet tegen, alleen onlangs dus snottebellen en toen heb ik wel contact gehad met de DA en idd dat kruidenmengsel (siroop vorm) gekregen. Zitten dus kruiden in die de luchtwegen ondersteunen, haar luchtweg vrij maakt, helpt om slijm op te lossen en antioxidanten bevat. En het ruikt heerlijk, ik zou het zo zelf nemen, haha!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:48

Dankje voor je info. Ik zal dit volgende week eens met mijn DA overleggen. Ik heb wel eerder pretnisolon en ventipulmin gehad te gelijker tijd. Maar dat was 10 dagen een 2x een halve spuit pretnisolon pasta per dag en 14 dagen 2x per dag ventipulmin siroop. Maar dit haalde weinig uit. Tegen het einde van de kuur ging het toen iets beter, maar toen de kuur was afgelopen kwam het binnen een week weer net zo hard terug. Waarschijnlijk dus omdat de kuur veel te kort was. Een poedermengsel van pretnisolon en ventipulmin heb ik nooit gehad, heb mijn DA er ook nooit over gehoord dus misschien kent hij het niet, maar zal eens vragen aan hem. Als ik het goed begrijp heeft het bij jou toen erg goed geholpen. Mijn paard gaat volgende winter op een paddock met loopstal, en als het weer het toelaat ook in de winter op het land. Dat zal ook wel iets schelen denk ik. Nu staat hij in de winter van 11.00 tot 19.30 uur buiten, is opzich best lang. Maar hij staat dus evengoed nog zo`n 15 uur per 24uur op stal, en ondanks dat het een luchtige open buiten stal is, is dat natuurlijk minder goed als 24/7 buiten met inloopstal. Ik hoop gewoon dat ze binnen nu en 4 weken weer lekker 24/7 het land op kunnen, dan zal het ook wel iets beter gaan.

Was zeker wel een duur grapje om dat poeder mengsel zo lang te voeren.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:02

Mijn pony kreeg twee weken ventipulmin en een maand lang prednisolon. Nu staat ze sinds afgelopen maandag helemaal zonder.
Ik heb haar stalomgeving helemaal aangepast zoals het zou moeten. Buitenstal met veel frisse lucht, elke dag weidegang, geen stro maar vlas en geweekt hooi. Ik heb haar nog niet horen hoesten en ze oogt erg vrolijk en alert :j Hopelijk heb ik er nu genoeg aan gedaan voor haar zodat ze geen last meer krijgt van haar luchtwegen!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:31

Nassie schreef:
Mijn pony kreeg twee weken ventipulmin en een maand lang prednisolon. Nu staat ze sinds afgelopen maandag helemaal zonder.
Ik heb haar stalomgeving helemaal aangepast zoals het zou moeten. Buitenstal met veel frisse lucht, elke dag weidegang, geen stro maar vlas en geweekt hooi. Ik heb haar nog niet horen hoesten en ze oogt erg vrolijk en alert :j Hopelijk heb ik er nu genoeg aan gedaan voor haar zodat ze geen last meer krijgt van haar luchtwegen!

Super dat de medicijnen hebben geholpen. Ik hoop ook voor je dat ze geen last meer krijgt.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:32

Met Habanero lijkt het ook beter te gaan sinds ik zijn hooi natmaak.
Zo hoor ik hem nu niet meer hoesten.

Wel als hij gaat rollen, dan moet hij twee tot drie keer hoesten.
Hoe zou dat eigenlijk komen? En enkel als hij zich gaat rollen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:19

Ik heb het enkel met rijden, een paar kuchjes en slijm wat eruit komt..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:52

@flappie: de DA waar ik kwam maakte dit mengsel zelf. Maar wellicht kunnen ze het voor jou ook maken. 1 pot kostte ruim 100 euro en op de volle dosering deed ik daar zo'n 3 weken mee. Maar de laatste pot heb ik maanden mee gedaan, omdat ik zo weinig gaf. DA zei toen ook dat het haast homeopathisch was in die hoeveelheid, maar het hielp dus wel!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:41

Jibbel schreef:
@flappie: de DA waar ik kwam maakte dit mengsel zelf. Maar wellicht kunnen ze het voor jou ook maken. 1 pot kostte ruim 100 euro en op de volle dosering deed ik daar zo'n 3 weken mee. Maar de laatste pot heb ik maanden mee gedaan, omdat ik zo weinig gaf. DA zei toen ook dat het haast homeopathisch was in die hoeveelheid, maar het hielp dus wel!

Zo dat is best prijzig! Maar goed als het ook echt werkt dan is dat het wel waard. Zal het vragen aan me DA als ik er ben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:40

Vraagje aan de 'kenners'

Tijd terug begon een paard te hoesten + snotneus, vieze oogjes etc. Dat is al een tijd terug, snotneus is niet lang gebleven. Echter hoest het desbetreffende paard nog dagelijks een paar x. Niet mijn paard, DA komt er niet bij voorlopig, willen eerst zelf wat proberen nu het zo lang blijft aanhouden. Maar met 1001 dingen op de markt... WAT???
Bij mijn eigen paard werkte Sputolysin goed, zodra zij begint te hoesten (overigens zonder snotneuzen nog) probeer ik eerst een pot Sputolysin en daar is zij al 2x goed van opgeknapt. Maar misschien dat er hier mensen zijn met andere 'wonder'middelen waar ze in zo'n situatie goed over te spreken zijn? Eventueel ook iets bij de DA vandaan, zonder DA bezoek. We dachten ook aan Ventipulmin (geen idee of je dat zo mee krijgt)
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 04-03-12 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:49

Hooi stomen of weken, geen stro meer als vloerbedekking, foenegriek door het voer

Hier gaat het goed. Sinds ik overgestapt ben op Hartog Compact gras is het hoesten voorbij. Ik heb enkele keren geprobeerd geweekt hooi te geven, maar dan hoeste ze de volgende ochtend opnieuw. Nu dus enkel Hartog en een beetje hooi wat ze van de ander pony pikt als ze op het land staan (ze kunnen vrij de stallen in wandelen).

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:37

Wondermiddelen geloof ik niet in. Wél in het optimaliseren van de omstandigheden: 24/7 buiten, geen stro in de inloopstal, kuil voeren ipv hooi.
Bij de laatste terugval heb ik meteen de chinesekruiden-dokter laten komen voor een energetische behandeling en hem een middel gegeven voor verbetering van zijn weerstand. Dat middel is doorgemeten. Mocht hij weer een keer een terugval krijgen, dan laat ik haar weer komen, want het kan goed zijn dat hij dan iets anders nodig heeft.
Ik heb het afgelopen jaar ontdekt dat er heel veel verschillende soorten hoest (en slijm) zijn. En daarom is er ook niet één 'wondermiddel' dat in alle gevallen werkt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:45

Tancreda4 schreef:
Vraagje aan de 'kenners'

Tijd terug begon een paard te hoesten + snotneus, vieze oogjes etc. Dat is al een tijd terug, snotneus is niet lang gebleven. Echter hoest het desbetreffende paard nog dagelijks een paar x. Niet mijn paard, DA komt er niet bij voorlopig, willen eerst zelf wat proberen nu het zo lang blijft aanhouden. Maar met 1001 dingen op de markt... WAT???

Sorry, maar wij zijn geen 'kenners', maar hebben alleen 'ervaring' door paarden met luchtweg problemen. Wil je een vraag stellen aan een kenner, bel dan een DA. Hij hoeft niet eens langs te komen, maar hij kan je meer vertellen dan wij.

Sowieso snap ik niet helemaal dat je eerst zelf iets wilt gaan proberen, maar nu al niet weet wat. En logisch ook, want er zijn tal van dingen die ten grondslag kunnen liggen aan het hoesten. Zolang je niet weet wat de oorzaak is, is het gissen met welk middel je misschien resultaten boekt.. Een DA kan je meteen gericht een oplossing geven. Uiteindelijk ook goedkoper dan 1001 middeltjes uit te gaan proberen, waarvan ook nog eens van het grootste deel niets doet.

Vergeet niet dat als er eenmaal iets kapot is aan de longen het nooit meer terug te draaien is. Liever een keer teveel contact gehad met de DA dan dat het paard benauwd wordt door schade aan de longen door nalatigheid van de eigenaar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:00

Uh, heb je mijn berichtje wel gelezen?

Ik heb kenners toch tussen haakjes? Als in; niet ECHTE kenners. Maar uit ervaring meer wetend over hoest perikelen.
Verder: "is NIET mijn paard, DA komt er niet bij voorlopig". Dat betekend dat ik er dus geen zeggeschap over heb, ik er niets over te zeggen heb, en daarnaast ook geen DA uit eigen beweging erbij laat komen, want ik hou mijn centen liever voor andere dingen in mijn zak; mijn paarden bijvoorbeeld.

Dus dan kan je een hele preek houden, daar heb ik weinig aan :o Ik ben gewoon benieuwd naar middeltjes waar jullie goede ervaringen mee hebben als verzachting. Zo simpel is het.

Ik weet dondersgoed hoe het is om een hoestend paard te hebben en zou zelf nooit het zo uit de hand laten lopen. Ik had er ooit bij de eerste echte hoest al een DA naast staan en nog duurde het MAANDEN voor mijn merrie erover heen was. Dus bij een gele snottebel staat hij bij mijn paard al 3x op de stoep. Bij 'gewone' hoest (dus zonder prut en niet enorm veel hoesten) heb ik haar wel eens Sputolysin gegeven, was mij toen ook voorgeschreven door de DA, en daar is ze met die 'simpele' hoesten goed van opgeknapt.

Echter gaat het dus niet om MIJN paard, ga ik er dus GEEN DA bij halen, maar ik kijk wel rond wat we eventueel kunnen geven als verlichting. Ik kan mij dan wel blindstaren op de Sputolysin, als er andere tips zijn sta ik daar altijd voor open. Beter iets, dan niets dacht ik zo (al is het wederom; als het maar niet 100en euros duur is). Er waren er 2 die zo hoestte, de andere is weer uit zichzelf opgeknapt en hoest niet meer, maar de andere nog wel.

Maar goed, blijkbaar valt dat niet in goede aarde hier? Iig wordt er niet echt gelezen en dat vind ik wel jammer. Was het mijn eigen paard, snap ik je preek goed, want hoest moet je idd niet verwaarlozen. Maar in dit geval gaat het niet op. Of jij moet centen over hebben om te besteden aan een andermans paard, die af en toe nog flink hoest, maar verder gezond oogt?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:07

Bedankt voor de andere tips!

Frisse lucht heeft het ene paard redelijk (open stal) maar wel stro als bodembedekking helaas. Ik kan niet wachten tot het weideseizoen begint, dan kunnen ze langer buiten lopen. Nu lopen ze de hele ochtend buiten, maar dat is nog niet genoeg voor de echte frisse lucht helaas. Ze krijgen al voordroog, dat goed verpakt is, en niet stoft als je het uit schud. Ik zou het kunnen weken, misschien idd wat meer verlichting.

Jolanda, heeft diegene ook een website? Of hoe heet diegene, en komt die door heel Nederland? Ik heb een enorme tijd getobt met mijn eigen merrie wat betreft luchtwegen, en daar is toch een restantje van blijven hangen. Iig kucht ze wel eens in stress situaties (soms maanden niet, dan weer een paar kuchen achter elkaar). Misschien dat zoiets ook iets voor ons kan zijn, dat doormeten. Of is alleen het middel doorgemeten en niet je paard? Of juist de match tussen product & paard doorgemeten?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:46

Ik ga vanmiddag naar de kliniek met mijn paard voor een scopie en longspoeling. Ben benieuwd! Hoop dat ik er wijzer van wordt en dat ik hiermee mijn paard kan helpen om weer te kunnen op knappen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:54

Tancreda4 schreef:
Uh, heb je mijn berichtje wel gelezen?

Ik heb kenners toch tussen haakjes? Als in; niet ECHTE kenners. Maar uit ervaring meer wetend over hoest perikelen.
Verder: "is NIET mijn paard, DA komt er niet bij voorlopig". Dat betekend dat ik er dus geen zeggeschap over heb, ik er niets over te zeggen heb, en daarnaast ook geen DA uit eigen beweging erbij laat komen, want ik hou mijn centen liever voor andere dingen in mijn zak; mijn paarden bijvoorbeeld.

Dus dan kan je een hele preek houden, daar heb ik weinig aan :o Ik ben gewoon benieuwd naar middeltjes waar jullie goede ervaringen mee hebben als verzachting. Zo simpel is het.

Ik weet dondersgoed hoe het is om een hoestend paard te hebben en zou zelf nooit het zo uit de hand laten lopen. Ik had er ooit bij de eerste echte hoest al een DA naast staan en nog duurde het MAANDEN voor mijn merrie erover heen was. Dus bij een gele snottebel staat hij bij mijn paard al 3x op de stoep. Bij 'gewone' hoest (dus zonder prut en niet enorm veel hoesten) heb ik haar wel eens Sputolysin gegeven, was mij toen ook voorgeschreven door de DA, en daar is ze met die 'simpele' hoesten goed van opgeknapt.

Echter gaat het dus niet om MIJN paard, ga ik er dus GEEN DA bij halen, maar ik kijk wel rond wat we eventueel kunnen geven als verlichting. Ik kan mij dan wel blindstaren op de Sputolysin, als er andere tips zijn sta ik daar altijd voor open. Beter iets, dan niets dacht ik zo (al is het wederom; als het maar niet 100en euros duur is). Er waren er 2 die zo hoestte, de andere is weer uit zichzelf opgeknapt en hoest niet meer, maar de andere nog wel.

Maar goed, blijkbaar valt dat niet in goede aarde hier? Iig wordt er niet echt gelezen en dat vind ik wel jammer. Was het mijn eigen paard, snap ik je preek goed, want hoest moet je idd niet verwaarlozen. Maar in dit geval gaat het niet op. Of jij moet centen over hebben om te besteden aan een andermans paard, die af en toe nog flink hoest, maar verder gezond oogt?

Meid, wat voel je je aangevallen. Je leest maar hoe je het wilt lezen, maar je interpreteert het totaal verkeerd en dat zegt meer over jou dan over mijn reactie. Jammer hoor..

Ik ga toch even op je in. (Puur omdat ik me de gezondheid van een dier aantrek)

Ik heb je bericht absoluut gelezen en ik ben ervan op de hoogte dat het niet jouw paard is. Maar je zegt wel 'we willen eerst zelf wat gaan proberen'. Dat klinkt als dat jij er iig over meedenkt en jij plaatst het bericht, dus ik reageer op jou!
Misschien dat je het daarom persoonlijk opvat en dat vind ik erg jammer, het gaat hier om een dier en zijn gezondheid.
Of het dan je eigen paard of het paard van een ander is maakt imo niet uit. Je gaat gewoon niet lopen aankloten met de gezondheid van een paard. En zie het maar als een preek hoor, alleen heeft het daar niets mee van doen. Het doel van mijn bericht was juist dat jij het advies ter harte zou nemen en dit aan de eigenaar zou uitleggen omdat je begaan bent met de gezondheid van het dier en diegene zou willen laten inzien dat het niet verstandig is om vanalles uit te gaan proberen, zonder dat je weet wat er aan de klachten ten grondslag ligt.