[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:44

Ik stop met Wisse maar even met de wonderolie. Heb niet het idee dat het werkt, merk alleen maar meer irritatie op en maanuitval :(
Vanmiddag daarom de manen gewassen met teershampoo en verder niets meer gesmeerd. Staat onder zn halsdeken, blijft perfect liggen hoor :) Denk dat ik morgen toch maar een nieuwe vliegendeken uit de kast trek, daarbij ligt de hals in elk geval vrij van drukplekken door dekens, dus minder irritatie op zn hals!
*nu maar hopen dat ie niet gesloopt wordt door de rest van de groep*

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:29

koetjeboe schreef:
Hier is het weer echt los gebarsten.
Daantje staat al weer even onder de deken ( boett).
Helaas ondekte ik gisteren kale plekken onder de buik en vandaag kwam ik enkele bijt plekken op de benen tegen.
Sommige plekken tot bloedens toe.

Colonel heeft het eerste jaar ook meteen in het voorjaar zijn benen stukgebeten. Dierenarts vond dit een vreemd "vroeg" verschijnsel bij zomereczeem en adviseerde om hem een paar keer helemaal met Sebacil in te soppen om evt. mijten te doden. Heeft hier toen supergoed gewerkt, bleken inderdaad mijten te zijn op zijn benen en het bijten is daar nu helemaal afgelopen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:35

Wisse had vorig jaar rond mei ook jeuk gehad op zijn benen, was geen mijt oid maar kwam door het verharen bleek na DA-onderzoek. Heb het toen volgens mij een paar keer goed gewassen en toen ging het beter.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:38

Die van mij heeft ook nog niet meer geschuurd, hij staat zonder deken, nu ook weer af en toe op het gras en anders in de buitenbak. Buitenluik staat ook gewoon weer open.

Vandaag wel gewassen omdat ie toch flink wat schilfers had zitten. Ben trouwens bezig met de drainage compositum, ben tot 15 druppels gegaan, want hij reageerde er behoorlijk heftig op. Maar z'n manen kam is soepel en z'n haren zijn veel zachter als normaal?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:40

TJolieke schreef:
koetjeboe schreef:
Hier is het weer echt los gebarsten.
Daantje staat al weer even onder de deken ( boett).
Helaas ondekte ik gisteren kale plekken onder de buik en vandaag kwam ik enkele bijt plekken op de benen tegen.
Sommige plekken tot bloedens toe.

Colonel heeft het eerste jaar ook meteen in het voorjaar zijn benen stukgebeten. Dierenarts vond dit een vreemd "vroeg" verschijnsel bij zomereczeem en adviseerde om hem een paar keer helemaal met Sebacil in te soppen om evt. mijten te doden. Heeft hier toen supergoed gewerkt, bleken inderdaad mijten te zijn op zijn benen en het bijten is daar nu helemaal afgelopen.

Vorig jaar heb ik het ook de hele zomer gehad, heb het toen bij gehouden met leovet huid olie.
En als het echt te gek werd ging ik twee keer daags een hormoon lotion van de da smeren, de naam is me even ontgaan.
Ik denk niet dat het mijten zijn, dan zou ze van de winter ook jeuk moeten hebben gehad.
Het zal ook wel met het verharen te maken hebben denk ik

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:01

kaatje: Als je pony met 15 druppels al genoeg heeft dan is dat prima toch.
Ze kunnen inderdaad heel erg veranderen door dat spul.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:31

pffff wat een raar model heeft mijn poown. Die past in geen deken, te veel boeg, ze is 1.40 groot en een flinke dame, ik zal volgende week eens aan de drainage beginnen ! groetjes Kim

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:40

Vandaag rondom de schemering werd mijn paard gek van de vliegjes. Stond te trappen richting haar buik dus wist precies hoe laat het was. Heb het lang kunnen uitstellen dit jaar maar ze staat sinds vandaag weer als spook ;-) in de RSIH.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:48

Kim, wat voor deken heb je gepast dan?

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:51

Wat een vreselijk broeierige avond... :o

Vanavond waren ze bijna allemaal gek van de beestje.....sommige zaten onder de bulten...helemaal lek gestoken...(kan merken dat mijn paardjes de polder met altijd wind gewend zijn uit Noord Holland...nu bomen en beschut in Groningen is echt een nachtmerrie) :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:10

Oei ben benieuwd hoe het met Wisse gaat dan, in zn halsdeken :=

Kim, jij hebt dus deze deken gekocht.
Zo op het plaatje ziet ie er niet uit (model soepjurk hihi) maar waar ik wel blij van opkijk is de mooi wijde hals, aangezien heel veel paarden juist kale plekken krijgen omdat de deken op de manen drukt.
Heb je een foto hoe hij op je eigen pony zat? En waarom past hij niet; waar is hij te groot/klein?

Afbeelding

Afbeelding

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:43

Als het maatje 185 is ben ik wel geinteresseerd :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:49

Geloof dat ze 175 had genomen, maar kan ze je zelf wel vertellen :)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 00:45

Mijn Shetlander met zomereczeem heeft nog geen jeuk. Mijn paard wel al weer. Heb haar snel op de dijk gezet, daar is het beduidend minder. Weet iemand hier toevallig de site van die vrouw die met een plukje manen het een en ander kon achterhalen? Het valt eens te proberen... typisch zomer eczeem is het niet. Lijkt meer zonneallergie, ofzo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 04:41

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 06:21

_CS_ schreef:
kaatje: Als je pony met 15 druppels al genoeg heeft dan is dat prima toch.
Ze kunnen inderdaad heel erg veranderen door dat spul.

Idd, dat dacht ik ook, zou ik het ook 3 weken op 15 druppels kunnen houden en dan afbouwen? of maar 2 weken?

Merk wel echt verschil in z'n manenkam :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 08:21

Ik vind die deken eigenlijk juist wel mooi! Lekker ruim bij de hals en verder ook niet echt strak.
Alleen die gespjes langs de schoft zien eruit alsof het zo'n sluiting is zoals de pagony's hebben, met elastiek, en dat werkt niet! :n

Viesje en ik waren gisteren met een groep mee naar buiten toe en toen zagen we een pony in de rambo hoodie deken staan. Ik moet zeggen dat die dekens toch wel heel erg mooi zijn!
Vies staat onder zijn halsdeken en ik heb verder nog geen spray of vliegendekens op stal liggen. Stom! Want op buitenrit werd ik al lekgeprikt, laat mijn paard! Allemaal kleine vliegen, grote vliegen, kevers en bah!
Ik moest s'avonds terug om te voeren en toen zag zijn staart er ook uit alsof hij geschuurd had. Even goed in de gaten houden. Als de staart blijft jeuken, moet toch de gehele deken op.

Heeft iemand een pagony en het naar-achteren-schuiven-probleem op kunnen lossen? Ik heb namelijk alleen nog een pagony, maar die schuift naar achteren doordat die gespen naast de schoft van elastiek zijn. Ding schuift achter de schoft, drukt op schoft, schuurt op schouders en paard poept de hele deken vol omdat hij dan ook nog eens te veel achter gaat hangen :roll:

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:23

kun je die gespen niet vastzetten dan?
bij ap schoven ze ook los,maar heb er een dikke knoop in gedaan :D
en de deken was bij hem te lang,dus in het midden een stuk omgezoomd,en nu is het goed

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:04

Hebben jullie dat ook wel, van die dagen dat je eigenlijk al niet meer weet wat je nou in hemelsnaam moet met je excemer?

Ik twijfel zo enorm :?

Ze doet het op zich goed onder een deken en met alles wat ik nu doe. Vorig jaar heeft ze alleen toch witte plekken op de schoft gekregen, wonderbaarlijk zijn de witte haren nu weggegaan, dus ik helemaal blij. De deken zit echt mooi en goed, maar door rollen blijft hij niet mooi zitten. En omdat ze in de wei veel zand hebben, rolt ze dus ook meer. Gelukkig wel lieve stalgenootjes die de deken recht willen doen, mja, dat schuurt toch. Dus ik had de Rambo Hoody gehaald, maar blijkbaar valt die erg groot, ik heb altijd maat 205, behalve van 1 Amigo ongevoerde deken en nu dus ook de 205 veulste groot. Dus moet ik die maar ruilen. Mja, dat wordt vrijdag pas...
Maar zonder deken zou nog fijner zijn... ennnnn aaaarg!

Ik lees en hoor wisselende berichten over de Cavalesse en de Hippo Ex Cema. En ik vind dat ook een grote stap om te zetten. Een vriendin van mij doet ongeveer hetzelfde met haar merrie als wat ik doe, haar merrie schuurde alles overal stuk, hele dekens met een dag naar de knoppen en nu gaat het toch best wel goed, behalve tijdens de hengstigheid.

Mijn merrie schuurt nog niet eens en ik heb nu al de handen in het haar :?

@Annetje: Volgens mij blijft die Pagony schuiven doordat hij zo glad is... Geldt eigenlijk ook voor de Equitheme, beetje zelfde soort stof.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:48

@ flosje446: beetje late reactie, :o maar nog bedankt voor de duidelijke uitleg over de mugjes paar blz terug(blz 40)

@Chipiekie: ziet er goed uit de manen en staart bij de haf! Bij mijn shet word ook altijd eerst het gedeelte bij de schoft korter op een of andere manier.. Ik denk ook met rijden ofzo, breekt er snel wat haren af.. en in de winter heeft daar de regendeken af en toe gezeten..

@xApple: die van mij heb ik dit jaar ook voor het eerst graasmasker om. Gevoelig voor hoefbevangenheid en afgelopen winter een terugval gehad voor het eerst sinds 10 jaar.. :( Dus nu maar aan de graaskorf. Maar ook dan heb ik haar halve dagen of maar een paar uurtjes op gras. En dan weer terug op paddock met hooi. 9 tot 5 durf ik nog niet.. Is die van jou ook HB geweest of heb je em er uit voorzorg op?

@opisopshop: denk inderdaad dat de halsdeken vooral bij schoft wat strak zit, zo op de foto te zien.. Succes met knutselen! staartflap eraan vast maken lijkt me ook moeilijk..

@gilian: hoeduur is een losse uierflap en wat voor een merk eczeemdeken heb je nu waar je hem aan vast maakt? Ik wist niet dat die ook los te krijgen waren! Twijfelde namelijk nog steeds om te investeren in een nieuwe duurdere deken mét uierflap.. uiers zijn namelijk weer als enige kapot nu.. :( en ben niet een hele handige knutselaar..

@floortje2002: nog nooit van gehoord, maar het trekt me niet.. Vraag me af of het niet schadelijk is verder, gezien de oorspronkelijke werking, namelijk tegen blauwtong, lijkt het me aggressief spul..?

@Annetje: ik heb ook een pagony, maar volgens mij zijn die riempjes bij mij gewoon van nylon..? Schuift in ieder geval niet naar achteren. Alleen het halsgedeelte schuift bij mij iets naar achteren, dat is wel elastiek(met nylon riempje, wat vaak los gaat). Waardoor het stukje net achter de oren vaak wel wat geschuurd word..

Verder gaat het hier nog goed, van het weekend de staart en buik/uiers even gewassen met teatree shampoo. Mevr had lekker een hengstigheidsgeur om zich heen hangen doordat ze tegen haar staart plast.., leek me ook voor mugjes wel aantrekkelijk, dus vandaar maar gewassen..
Helaas schuurt ze haar uiers al wel, één uier was dikker en zat al een dikke korst op en haar achterhoefje (die ze hier dus voor gebruikt bij het zogenaamd overeind komen) verraade het al door een klein bloedvlekje.. :(
Echter schuurt ze manen, staart en kont nog niet.. Wil ook een uierflap!

Dus gilian, ben erg benieuwd op welke deken jij hem monteert en of het gelukt is!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:59

hier plekken onder de buik gesignaleerd, maar nog geen geschuur in de staart en/of manen... ik twijfel nu wat te doen. ze staat nog naakt en ik heb nu uierzalf er op gedaan. morgen nog maar even kijken

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:07

Afbeelding

ik vind de deken wel heel mooi, hij is nauw aan de voorkant dus van schouder naar borst toe zeg maar, hij zit bij dit paardje ook wat strak vind ik.... Maar goed, ik vind nu strak even niet heel erg... liever dat dan helemaal gek worden van het jeuken!!

Opisop, die ijslander deken van jou die ik in je shop zag (130 euro) is dat wat of zal die ook te strak zijn. Ik wil best een duurdere deken, maar ik heb helemaal niet zo'n zin in heen en weer sturen omdat een deken te groot of te klein of te strak o.i.d is. De halsomvang van mijn paard is 1.25, maar het stuk zon 15 cm lager is veeel breder

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:10

de 1.75 die ik hierboven heb is dus strak aan de boeg, is jouw ijslander model wel wijd genoeg???
Of welk ander model deken raden jullie aan????

ik zal m vanaaf eens bij fay op de foto zetten!!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-04-10 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:02

Shadow staat nu op 4 handen brok per dag, en iets minder voordroog en het gaat echt super.

Ze kreeg eerst amper brok en meer voordroog, maar dit nu werkt veel beter.
Ze is zelfs weer behoorlijk afgevallen en haar eczeem gaat super!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:28

opisop mooie deken, hoe is de stof waarmee kan je die vergelijken ?

ik ben namelijk zelf zo tevreden over een boett..