[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:38

Heeft het bij jou ook veel geregent?
Als het de pollen zijn dan zijn die er nu minder door alle regen he :j
En de temperatuur is nu ook lager
Appie heeft nu ook geen last, dat verschilt per dag

Valt me trouwens op dat appie en cobe op dezelfde manier stappen achter.

Ik vind het bij appie altijd wat stijf overkomen,maar hoe vind jij het bij cobe?
Als dat wel gewoon goed is kan ik met appie ook wel meer gaan doen denk ik.
Ben gezien appie zijn leeftijd wat bang voor artrose en hij heeft ook een tijd slecht gelopen,
buigproef was toen ook niet goed, al twijfel ik er aan hoe serieus je dat moet nemen, als iemwnd mijn been in elkaar vouwt dat een minuut vasthoud loop ik ook kreupel weg :+

marengolike

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:42

Hier gisteren nog gereden maar nog best veel schudden. Wel minder als eerder maar toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:52

Ja, inderdaad wel veel regen :j
Ik zat ondertussen te twijfelen of het wel pollen waren of dat het niet eerder de wind/lucht/zon/... op zich was. Maar misschien zijn het toch "gewoon" de pollen ... Alleen vraag ik me dan af: waarom werken de anti-pollen-middelen niet? :+

[***] is ook stijf :j Al was het vandaag wel iets erger dan anders had ik het idee (gisteren had hij zich 200% gegeven tijdens een longeersessie, misschien wat geforceerd ;) ). Maar het is niet in die zin dat ik denk "oei, hier kan ik niks mee doen". Hij heeft er zelf ook geen last van volgens mij, want dan zou hij zo'n tempo niet hebben ;) Ik heb wel in hetzelfde schuitje gezeten als jij hoor :j Hij is een tijd echt rotslecht geweest, onregelmatig op zowel zachte als harde cirkel, niet goed op het harde in een rechte lijn en de buigproeven wilde hij gewoon niet lopen (en dat is [***]: bij last gaat hij staken). Maar moest hem wel aan de gang houden want op rust zetten zou helemaal slecht zijn. Aan de gang houden was: rechtuit in het bos stappen. Niks anders dan dit, hij was echt niet goed.

Half jaar later nog eens herhaald (was met chiropractor) omdat ik het idee had dat hij zich best wel goed voelde: zij geloofde haar ogen niet. Hij was echt voor zeker 90% beter, zou waarschijnlijk nog kreupel zijn met de buigproeven, maar zoals jij zegt: als ze dat bij mij doen ben ik ook kreupel, maar loopt nog wel met plezier rond ;) Hij mocht weer aan het werk (werk is bij ons altijd relatief ;) ) maar ik heb voor de zekerheid toch foto's laten nemen van knieën en spronggewrichten, omdat ik ook het idee van artrose had. Foto's waren spik & span .. Dus sindsdien ben ik wel wat geruster :) Hebben nog even een vitamine E-dipje gehad (en daar zijn zijn/de spieren héél afhankelijk van) maar sinds dat opgelost is loopt hij echt als een zonnetje, hebben al verschillende stalgenoten gezegd van "wauw, ik wist niet dat [***] zo kon lopen". Dus daarom dat ik mij daar niet zo'n zorgen om maak, is beetje eigen manier van lopen door de jaren heen en de problemen in die jaren, maar heb niet het idee dat hij er last van heeft, het ziet er gewoon wat apart uit ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:03

Die middelen werken misschien iet omdat dat bij mensen ook vaak zo is.?
De een reageerd hier op,de ander daar op.

Pas ook je voeding aan, geen wortels,geen appels, geen graan.
Dat kan een kruisreactie geven met hooikoorts omdat de allergenen op elkaar lijken en ze dus door voeding ook kunnen gaan schudden.
Stat wel veel info op internet.

Oh en wat ben ik blij dat jij dat zegt, *\o/*
bij appie dus hetzelfde, al heb ik geen fotos laten maken, maarber was vermoeden van artrose in zijn knieën
Hij heeft zelfs een week of 2 gehad dat hij niet kon rollen,toen schrok ik echt hoor.
Maar ik en appie nu ook weer aan het opppakken, hij vind het ook leuk om met mij wat te doen en ik zie ook dat hij steeds beter gaat lopen :j

Ik zie morgen wel wer hoe het schudden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:07

Voeding let ik ook zeker op :j Graan & appels krijgt hij niet, wortels op dit moment wel omdat ik geen alternatief heb en hem toch graag iets als beloning na het werk wil geven. Maar dit zijn max. 3 wortels per keer ofzo, geen kilo's ;) En vraag me ook af of ze dan niet gewoon altijd zouden moeten schudden? Als ze altijd hetzelfde te eten krijgen?

Rollen is hier ook een pak verbetert, hij rolde nooit slecht (en ging regelmatig), kon zelfs nog omrollen, maar toch deed het allemaal stijfjes aan. Nu vliegt hij gewoon rond, heb recent nog met verbazing staan kijken, wist niet dat hij dat zo kon :') Maar blijven opletten en zien hoe je pony reageert en dan komt dat wel goed ;) [***] is op dat gebied gelukkig wel héél duidelijk, als die het echt niet ziet zitten komt hij gewoon niet, terwijl hij normaal zijn neus in het halster duwt als je het laat zien. Dus dat is wel fijn :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:13

Appie dus weer niet,dat is echt een bikkel.
Die zal echt niet snel laten merken als er wat is.
Gelukkig ken ik hem onderhand goed,dus als ik zie dat hij zijn neus wat op trekt dan weet ik dat hij zich niet helemaal fijn voelt.

Ik keeg toen de tip van een homeopaat, ze kunnen reageren met proesten onder het eten en het zou hooikoorts klachten kunnen versterken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:19

Proesten onder het eten heb ik hem nog nooit horen doen (en sta er regelmatig bij na het voeren enzo) maar ik zal er verder eens naar kijken :j Vraag blijft dan wat ik als alternatief kan doen, want de mogelijkheden zijn al zo klein .. Wil niks met gras, suikers of veel eiwit (luzerne gaat hij van staartschuren en gras/suikers krijgt hij algemene jeuk van ;) ), het is fijn als het makkelijk verkrijgbaar is en nog leuker als ze het ook eten (agrobs leichtgenuss leek mij ideaal, al bleef het afwachten wat hij op duits gras zou doen, maar was totaal geen succes... ). Dus vandaar dat ik naar de wortelen ben gegaan, omdat dit het minst schadelijk van alles was :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 00:34

Ik volg nog steeds vol interesse.
Dat tongbeen klinkt interesting, ben wel benieuwd hoe je dat los kunt maken.
Ik pas bij mezelf acupunctuur/dry needling toe en rek en strek heel wat af met vrijheidsdressuur met mijn pony.
Nu is mijn pony gelukkig geen headshaker, maar wel duidelijk pollenallergie.
Pollenallergie is niet gelijk headshaking volgens mij toch? Enkel als ze schudden toch?
Meneer kreeg de eerste week 2 eetlepels Pulmar, en dat heb ik afgebouwd naar 1.
Hij liep in het werk elke keer wel wat te proesten voor de pulmar en dat hoor ik hem nog zeer zelden doen, en dat zal dan denk ik 'gewoon' van een kriebeltje zijn.
Ik voel me echt gezegend als ik jullie verhalen lees, maar lees wel graag mee.
Stel dat zijn hooikoorts ooit erger wordt heb ik inspiratie.

Hebben jullie trouwens ook daosin geprobeerd?
Ik heb zelf voedselallergieen en heb er ontzettend veel baat bij, ik kon nooit wat fouts eten maar sinds de DAO heb ik daar geen last meer van.
Durf nu gewoon te eten zonder etiketten lezen, en ik was voorheen echt een week ziek van een dieetfout.
Zelf heb ik ook hooikoorts, maar door de Lyme echt heel erg waardoor ik er nog medicatie bij slik.
Maar ik zou Daosin zeker overwegen, topspul.
Via iherb.com is het trouwens veel goedkoper als daosin hier, 25 euro voor 60 capsules tov 40 euro voor 50 stuks.
Volgens mij zelfs 2x zoveel dao in een capsule bij de goedkopere.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:09

Kende ik niet eens,maar ik neem aan dat jij het ook op jouw pony geprobeerd hebt?
,maar omdat je pulmar geeft werkte het daar dus niet ?

Nee, ik ben uitgeprobeerd, het is goed zo met appie.
Hij heeft minimaal last dus laat ik het zo :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:49

En het was vandaag wel een schud dagje hoor!
Hoe ging het met jullie paarden?
Appie had toch wel flink last vandaag :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:34

Ik heb de mijne gister weer behandeld, flink nodig. Toen wiebelde hij wel met zn neus. Vanmorgen in de paddock gezet, hij leek geen last te hebben (zonder net). Ik wil komende week even de hooikoorts tape proberen en dan zonder netje gaan uitproberen

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:54

Mijne totaal niet, ondanks de zon vandaag en geen masker en neusnetje *\o/*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:42

Oh gaaf *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:20

Hier had [***] ook geen last gisteren, maar het was wel nog heel regenachtig, bewolkt en bijna windstil ;) Wel zonder vliegending & gel geprobeerd en dat ging even goed. Vandaag zal het wel wat minder zijn als ik zo naar buiten kijk :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:09

ellepel schreef:
Kende ik niet eens,maar ik neem aan dat jij het ook op jouw pony geprobeerd hebt?
,maar omdat je pulmar geeft werkte het daar dus niet ?

Nee, ik ben uitgeprobeerd, het is goed zo met appie.
Hij heeft minimaal last dus laat ik het zo :j

Nee heb ik niet.
Maar ik voor mezelf wel en ik heb er baat bij.
Ik heb zelf lyme waardoor ik hooikoorts heb waar ik gerust door twee soorten medicatie tegelijk heen ga.
Ik heb er nu 3, en dan die daosin. :+
Mijn pony gaat uitstekend en heeft nergens last van met de pulmar.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:32

Hier gaat het ook nog heel goed qua schudden, hij krijgt om de 2 dagen puur pollen en rij alleen nogmaar met vliegenkap en neusnetjes. Wel merk ik dat hij heel heftig reageert als er vliegjes bij zijn hoofd vliegen. Weet iemand hier nog een goede vliegenkap die een groot deel van het hoofd bedekt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:44

[***] schreef:
Hier had Cobe ook geen last gisteren, maar het was wel nog heel regenachtig, bewolkt en bijna windstil ;) Wel zonder vliegending & gel geprobeerd en dat ging even goed. Vandaag zal het wel wat minder zijn als ik zo naar buiten kijk :+

Ik had vandaag ook erger verwacht,maar nu was er niks aan de hand.
Heb appie aan de hand laten grazen en toen had hij wel heeeeel veel jeuk aan zijn neus en ogen.
Maar hij schudde niet.

Roos, geen idee, ik gebruik geen vliegenkap, appie heeft er een hekel aan
Bij hem een halster met een vliegenfrontriem er aan :j

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:56

Ja hier dus ook dat die van mij, die heb ook last van die vliegjes bij zijn hoofd... Lijk mij ook zeer irritant als ik een paard zou zijn.
Ik wil ook misschien zoiets proberen, want denk dat een creme op zijn neus niet zal hebben.
Het is vooral als ze tegen zijn neus aan komen.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:09

@ellepel
de mijne irriteerd zich aan die draadjes, ingewikkeld altijd dat het bij elk paard anders is :p

@marengolike
soms heb je ook van die "wolken" van kleine vliegjes waar je doorheen komt, dat vind het verschrikkelijk. Daar helpt een spray/creme helaas niet bij..

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:00

Nja bij mij zitten ze heel veel in de bak helaas.. normaal had hij het niet als hij voor de kar liep, maar nu de laatste keer ook helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:39

[***] had vandaag zoals verwacht weer veel last :( Heb niet eens wat geprobeerd, toen ik aan kwam stond hij in de stal geplakt en had het idee dat hij daar niet recent stond... Heb hem wel even gepoetst en binnen gelongeerd maar buiten had niet goed gegaan volgens mij.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:09

Ben een tijdje weggeweest, maar ben weer helemaal bijgelezen. Nu dus ook maar weer eens een update van Guus.
Helaas heeft hij de afgelopen dagen duidelijk meer last van (denk ik) de pollen. Met de regen totaal geen last, en nu het snel opdroogt door de warmte is hij weer flink aan het briesen en trekken met rijden. Nog niet het echte schudden (ja-knikken), maar hij gaat vooral erg hangen aan de teugels en wil zijn neus in iedere plas steken.

Vandaag oogde hij ook echt niet happy, dus lekker alleen maar even op de wei gezet. Je merkt wel dat hij daar nu ook wat last heeft (ons weideseizoen is zondag weer begonnen), en nog wat aan het zoeken is naar rust om te grazen. Maar vorig jaar ging het ook goed op de wei, dus ik denk (hoop) dat dat vanzelf weer komt.

Wel nog een vraag over de Puur Pollen: volgens de gebruiksaanwijzing staat 1x per 3 weken (na de 'stootkuur'), hoezo geven sommige van jullie het om de dag? Ben je dan niet bang voor een overdosering of zo?

Wat betreft het vliegenmasker: ik zweer nog steeds bij de 2-in-1 van Felix Buhler (Kramer). Zonder zou ik niets met Guus kunnen, met gaat het het grootste deel van het jaar goed.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:01

Hoi allemaal,
Ik heb zelf eigenlijk geen verstand van dit syndroom, maar ik vroeg me af of het kan zijn dat mijn paard dit heeft gekregen. De afgelopen 1 a 2 weken knikt ze best veel 'ja' als ze door de wei loopt. Eigenlijk ook alleen als ze loopt, niet als ze stilstaat en in d'r stal ook niet. Tijdens het rijden ook niet, alleen vorige week 1x tijdens het uitstappen. Zou dit misschien (een begin?) kunnen zijn van dit syndroom? Of hebben jullie misschien een ander idee of tips? Dankjewel alvast!

edit: Niet zozeer echt veel ja knikken, maar ze gooit dan haar hoofd 1x heel hoog in de lucht. Dan loopt ze gewoon verder en na 10 meter ofzo gooit ze hem nog een keer in de lucht etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:04

Een duidelijk filmpje van wat ze nou eigenlijk doet is nog het beste.
Kan het zijn dat het door vliegjes komt?
Sommige paarden doen het ook daardoor.

Maar probeer een filmpje te maken :j

Verder..heb je het paard al lang.
Hoe is ze lichamelijk is ze kort geleden ziek/verkouden geweest, blessures gehad.
Past je zadel goed, je hoofdstel,bit.
Is ze wel,eens nagekeken door een tandarts?

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:08

Zal het proberen te filmen als ik er ben!

Ik heb haar bijna 3 jaar en heeft het hiervoor nooit gedaan. Ze is herstellende van een darmonrsteking, dus daar krijgt ze medicatie voor en veel voer omdat ze erg veel moe(s)t aan komen. Tanden zijn toen in de kliniek ook gecheckt en was niks wat behandeling nodig had. Hoofdstel en bit zitten goed, zadel naar mijn weten ook (zat een poosje wat minder goed omdat ze dus erg veel was afgevallen, ligt nu weer beter). Ze laat aardig duidelijk merken als iets niet helemaal fijn zit, maar zadelmaker zal binnenkort sowieso weer moeten komen voor jaarlijkse check.

Vliegjes zou kunnen inderdaad, daar stikt het hiervan.